• یکشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8705-13691
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*گـزارش كـامـل خـبـرنـگـار ايـسـنـا از سـفـر ريـيـس‌جـمـهـور بـه تـركـيـه*

*گـزارش كـامـل خـبـرنـگـار ايـسـنـا از سـفـر ريـيـس‌جـمـهـور بـه تـركـيـه*

دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهور كشورمان، جمعه شب گذشته با حضور در فرودگاه استانبول و پس از مراسم بدرقه‌اي كه توسط والي استانبول برگزار شد، به سفر دو روزه خود به تركيه پايان داد. وي حدود 3:15 بامداد شنبه وارد تهران شد و مورد استقبال دكتر داوودي و چند تن از وزرا قرار گرفت.

رييس جمهور كشورمان در جريان سفر به تركيه با مقامات اين كشور به گفت‌وگو پرداخت كه يكي از نتايج آن امضاي اسناد مختلف همكاري بين دو كشور همسايه ايران و تركيه بود. احمدي‌نژاد همچنين در سخنراني‌هاي مختلف به تبيين مواضع كشورمان در قبال مسايل مختلف بين‌المللي پرداخت.

سخنراني در جمع ايرانيان مقيم تركيه

رييس جمهور كشورمان پنجشنبه شب پيش از بازگشت به تهران در جمع ايرانيان مقيم تركيه در يك ضيافت شام كه از سوي كنسولگري ايران در استانبول ترتيب داده شده بود شركت كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به تركيه، رييس جمهور در اين مراسم گفت: سفرهاي ديپلماتيك آن هم به صورت فشرده خستگي زيادي در روح و جسم انسان ايجاد مي‌كند اما در اين سفرها ديدار با ايرانيان و آن لحظه‌اي كه خدمت ايرانيان خارج از كشور مي‌رسيم تمام خستگي را از تن آدم بيرون مي‌كند. ايرانيان هرجا كه باشند براي اعتلا و سربلندي كشورشان تلاش مي‌كنند و بايد دست به دست هم بدهند تا مشكلات كشور حل شود.

وي افزود: ايران پايگاه تمدن، علم و فرهنگ بوده است. اما متاسفانه از ‌150 سال گذشته وضعيت ملت ايران همواره دچار نوسان و آسيب بوده است و از آن جايگاه شايسته فاصله گرفته اما امروز به لطف خداوند ملت ايران در سايه پايداري و ايمان خود شرايط را براي زنده كردن نام و ياد ايران فراهم كرده است.

احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ملت ايران ملتي هوشمند است و با استفاده از سابقه ديرينه و همت راسخ خود از حقوق خود در برابر قدرت‌هاي بزرگ دفاع خواهد كرد. امروز كه مناسبات جهان در آستانه تحول است ملت ايران با مجاهدت جانانه خود قله‌هاي پيشرفت را مدنظر قرار داده و در حال حركت به سوي آن است. اين دوران آغاز يك فصل نويني در زندگي ملت ايران و مسير پيشرفت آن است.

رييس جمهور كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود در جمع ايرانيان مقيم تركيه گفت: ملت ايران پرچم دار صلح و برادري و عشق و علم و محبت بوده است و با حركت انقلابي خود پرچم ارزش‌هاي متعالي را در جهان برافراشته است. ملت ما خواهان روابط برادرانه با ساير ملت‌ها و رفاه و امنيت براي تمام ملل است.

رييس جمهور ادامه داد: اما عزيزان من بدانيد كه دشمنان ملت ما، با ما بد كرده‌اند و ناجوانمردانه بر خورد كرده‌اند. آنها در حالي كه مي‌دانستند ملت ايران هيچ آسيبي به ملت‌هاي ديگر نرسانده است و رفتارش با ملت‌هاي تابعه در دوران گذشته درخشان بوده است و اگر جايي دست به اسلحه برده براي دفاع از خود بوده است براي اينكه با بازيابي هويت ملت ايران مقابله كنند فيلم‌هاي جعلي مثل همان فيلمي كه سال گذشته نمايش دادند منتشر مي‌كنند و در آن به دروغ مي‌گويند كه ملت ايران ملتي جنگجو و در حال حمله به ساير ملت‌ها بوده است؛ در حالي كه چنين نيست. ايران زماني ‌40 ملت را تابع خود كرده بود اما اين تابعيت به خاطر زور سرنيزه نبود بلكه به خاطر انديشه بلند و حاكمان ايران، ملت‌هاي ديگر از آن تبعيت مي‌كردند.

وي با اشاره به تبليغات دشمنان مبني بر جنگ طلب بودن ملت ايران گفت: شما ببينيد كه امروز به خاطر بحث هسته‌اي در مقابل ملت ما ايستاده‌اند اما اگر بحث هسته‌اي بهانه نيست ‌27 سال پيش كه به دنبال انرژي هسته‌اي نبوديم، چرا جنگ را به ما تحميل كردند؟ آنها با بمب اتم و يا غني سازي مخالف نيستند بلكه با پيشرفت ملت ايران مخالفند و ملت ايران هم دست آنها را خوانده و به آنها توجهي ندارد. اگر بخواهيم از آنها تبعيت كنيم بايد سرنوشت و استقلال خود را كنار بگذاريم و اين به معناي عقب ماندگي هميشگي ملت ايران است.

احمدي نژاد درباره تحريم‌ها گفت: ‌30 سال است كه تحريم شده‌ايم؛ آنها حتي اجازه نداده‌اند كوچكترين فناوري را هم داشته باشيم. در دوراني كه با آنها رابطه داشتيم و تحريم نبوديم ‌99 درصد تجهيزات ما وارداتي بود؛ اما از آن زمان كه ما را تحريم كردند تا امروز توانسته‌ايم به يك قدرت هسته‌اي تبديل شويم. ما از تحريم ضرر نكرديم. امروز در بيوتكنولوژي جزو ‌5 كشور اول جهانيم و در نانوتكنولوژي جزو ‌10 كشور اول جهان . من مفتخرم كه امروز در جمع ايرانيان مقيم تركيه اعلام كنم به زودي و به فضل خدا در همين هفته اولين ماهواره مخابراتي ايراني را به وسيله موشك و پرتابگر ايراني به آسمان پرتاب خواهيم كرد. ما ‌70 هزار اختراع در ايران به ثبت رسانده‌ايم و اين در حالي است كه آمريكا و غرب در اين ماه‌ها دچار ركود اقتصادي هستند و در بحران‌هاي اقتصادي به سر مي‌برند.

احمدي نژاد با اشاره به علاقه ملت‌هاي جهان به انقلاب اسلامي و فرهنگ و تمدن ايران گفت: ملت‌ها امروز عاشق ملت ايران هستند و نام ملت ايران در جهان مي‌درخشد. وجهه برجسته ايرانيان در ميان ملت‌هاي ديگر وجهه فرهنگي است. آنها هرجا كه رفتند آثار فرهنگي مانند مسجد از خود به جا گذاشتند. هر ايراني مانند يك سفير فرهنگي است كه در ميان ساير ملت‌ها رفتار مي‌كند.

رييس جمهور كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اشتراكات فرهنگي ايران و تركيه گفت: آن زمان كه بسياري از كشورهاي مدعي فرهنگ و تمدن هنوز به دنيا نيامده‌ بودند ايران و تركيه مرزهاي مشخص بين المللي داشتند. ايران و تركيه دو ملتي هستند كه از سابقه تمدني بسيار بالايي برخوردارند.

به گزارش ايسنا، وي در پايان سخنان خود با اشاره به درخواست ايرانيان مقيم تركيه وعده داد كه بودجه و دستورات لازم براي تجهيز يك خانه فرهنگ براي ايرانيان مقيم تركيه را خواهد داد.

پيش از سخنان رييس جمهور تعدادي از ايرانيان مقيم تركيه طي سخناني به بيان برخي مشكلات خود پرداختند. از جمله مشكلاتي كه آنها بيان كردند رسيدگي به وضعيت تجار ايراني و كمك به آنها، بيمه كردن دانشجويان ايراني دانشگاه‌هاي تركيه، وضعيت نامناسب مدرسه ايراني‌ها در استانبول و كادر آموزشي آن بود.

ايرانيان در سالهاي اخير در تركيه اقدام به تاسيس انجمن‌هاي پزشكان، صنعتگران و ساير اقشار ايراني در تركيه كرده‌اند و فعاليت‌هاي گسترده‌اي را براي حفظ هويت و توجه به هموطنان خود داشته‌اند.

رييس جمهور پس از صرف شام در ميان ايرانيان در مقابل در خروجي محل برگزاري مراسم ايستاد و ضمن خداحافظي با يكايك ايرانيان با آنها در مورد مشكلاتشان نيز صحبت كرد.

اين مراسم در فضايي صميمي برگزار شد و ايرانيان مقيم تركيه چندين بار رييس جمهور را به خاطر سخنانش تشويق كردند.

ديدار با وزير امور خارجه تركيه

رييس جمهور كشورمان در ديدار با علي بابا جان وزير امور خارجه تركيه ، اين كشور را كانون جوشش فرهنگ و تمدن دانست وگفت : مردم تركيه و ايران پيوندهاي عميق تاريخي و فرهنگي دارند و علاقمند هستند كشورشان روز به روز توسعه يابد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، دكتر محمود احمدي نژاد عصر جمعه در استانبول، با اشاره به ديدار و مذاكراتش با رييس جمهور تركيه اظهار اميدواري كرد كه نتيجه اين مذاكرات به پيشبرد هر چه بيشتر منافع دو ملت و تحكيم مناسبات دو جانبه بيانجامد.

رييس جمهور كشورمان نقش تركيه را در مناسبات جهاني تاثير گذار دانست و با اشاره به توسعه همكاري هاي اقتصادي و تجاري دو كشور بر ضرورت توسعه هر چه بيشتر همكاري‌هاي مشترك تاكيد كرد.

وي به اوضاع منطقه و جهان اشاره كرد وگفت : تحولاتي كه امروز در لبنان ، فلسطين ، عراق ، افغانستان و پاكستان و سودان اتفاق مي‌افتد، براي كل كشورهاي منطقه مهم است و نمي‌توان بي تفاوت از كنار آن گذشت.

احمدي نژاد رايزني و مشورت مسوولان دو كشور را در حل و فصل مناقشات منطقه اي مهم دانست و درباره مسايل جاري عراق گفت: بايد كشورهاي منطقه به ويژه ايران و تركيه مراقبت كنند ، هر اقدامي كه به وحدت ملي و يكپارچگي عراق لطمه مي‌زند ، اتفاق نيافتد.

علي باباجان ، وزير امور خارجه تركيه نيز در اين ديدار با تشريح آخرين اوضاع منطقه و جهان سفر رييس جمهور كشورمان به تركيه را آغاز مرحله جديد روابط دو كشور دانست.

وي گفت: ايران و تركيه دو كشور قدرتمند و دوست و برادر هستند كه با همكاري‌هاي مشترك مي‌توانند روابط دو جانبه را توسعه دهند .

ديدار با نخست وزير تركيه

رييس جمهور اسلامي ايران و نخست وزير تركيه با ابراز خرسندي از توسعه روز افزون مناسبات تهران و آنكارا چشم انداز روابط آينده را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدي نژاد و رجب طيب اردوغان عصر جمعه در استانبول با تاكيد بر اجراي تمام توافقات انجام شده در اين سفر درباره مهمترين موضوعات دوجانبه منطقه‌اي به گفت‌وگو پرداختند.

ديدار رييس جمهور ايران و نخست وزير تركيه پشت درهاي بسته و به صورت خصوصي انجام شد.

ديدار با نخبگان، نويسندگان و اهالي رسانه‌هاي تركيه

رييس‌جمهور كشورمان گفت: كشورهاي بزرگ نمي‌خواهند عراق، سوريه، تركيه و ايران در سايه‌ي همكاري‌هاي متقابل قدرت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، دكتر محمود احمدي نژاد در ديدار با جمعي از نخبگان، نويسندگان و اهالي رسانه‌هاي تركيه با بيان اين مطلب، افزود: نمي‌خواهند بگذارند كه اين چهار كشور پيشرفت كنند. شما ببينيد در عراق خرابي‌ها صد برابر بيشتر شده است. همين‌طور شما مي‌بينيد كه نمي‌گذارند ايران پيشرفت‌هاي صنعتي داشته باشد. آنها اقتدار اين چند كشور را نمي‌خواهند، اما مهم نيست. ما اگر با هم همكاري داشته باشيم مي‌توانيم مشكلات را حل كنيم. ايران و تركيه در گذشته‌اي نه چندان دور دو تمدن بزرگ بودند كه در جهان بسيار اثرگذار بودند. ما دليلي نمي‌بينيم كه آن توانمندي و شكوه دوباره احيا نشود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود درپاسخ به سوال يكي ديگر از حضار درباره‌ي پرونده هسته‌يي ايران گفت: پرونده‌ي هسته‌يي ايران يك پرونده‌ي سياسي است و علت مخالفت كشورهاي قدرتمند با آن، همان چيزي است كه در مبحث قبلي گفتم. آمريكا و متحدانش نمي‌خواهند ايران و تركيه به فن‌آوري‌هاي پيشرفته‌اي نظير فن‌آوري هسته‌يي دست پيدا كنند.

وي ادامه داد: 15 سال قبل كه اصلا بحث هسته‌يي ايران مطرح نبود، آمريكا ايران را تحريم كرد و حتي در ابتداي انقلاب جنگ تحميلي را به وسيله‌ي صدام عليه ايران به راه انداخت. آنها با پيشرفت ايران مخالفند و از بمب نمي‌ترسند، چرا كه خودشان بمب دارند.

وي گفت: ما به دنبال بمب نيستيم و آن را قبول هم نداريم، اما آنها اين مسايل را بهانه كرده‌اند، براي مقابله با ما.

رييس‌جمهور كشورمان در ادامه افزود: هشت سال پيش به ما گفتند براي اين‌كه شما بتوانيد 20 سانتريفيوژ را فعال كنيد، بايد 10 سال با ما مذاكره كنيد تا شايد به شما چنين اجازه‌اي بدهيم ،اما امروز كه چند هزار سانتريفيوژ در ايران فعاليت مي‌كند، تنها از ما مي‌خواهند كه براي مدتي تعداد اين سانتريفيوژها را اضافه نكنيم. اما ملت ما مسير خود را انتخاب كرده و ايستاده و به فضل الهي پيروز خواهد شد.

احمدي‌نژاد افزود: پنج سال پيش آنها نگران بودند كه ايران اقتدار خود را به دست بياورد و امروز نگرانند كه خودشان از دست بروند و تسلط 60 ساله‌شان بر جهان از بين برود. آنها فكر مي‌كردند كه با صدور قطعنامه و تهديد و تحريم مي‌توانند ايرانيان را به عقب‌نشيني وادار كنند، اما چنين نشد و آنها هم‌اكنون نگرانند كه اصل شوراي امنيت زير سوال برود.

رييس‌جمهور كشورمان در بخش ديگري از سخنانش گفت: بگذاريد براي شما خاطره‌اي بگويم؛ جلسه‌اي با شوراي روابط خارجي آمريكا داشتم كه سوالات زيادي از ما پرسيدند و ما پاسخ آنها را گفتيم. در نهايت گفتند كه خواسته‌ي شما منطقي است و حرف شما قانوني است، اما اگر به شما اجازه بدهيم فردا مجبور مي‌شويم به تركيه و ساير كشورهاي منطقه نيز چنين اجازه‌اي بدهيم و من در پاسخ به آنها گفتم كه اگر قانوني است چرا آنها نبايد داشته باشند؟ و اگر قانوني نيست هيچ‌كس نبايد داشته باشد.

وي گفت: ما همان‌طور كه قبلا هم گفته‌ايم اهل مذاكره‌ايم، اما آنها بايد بدانند كه از تقابل با ما سودي نخواهند برد. هم‌اكنون روند به سمت پيروزي ملت ايران و ملت‌هاي منطقه است و آنها هم كاري نمي‌توانند بكنند.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري ازسخنان خود با اشاره به جايگاه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: در ابتدا قرار بود اين آژانس راه دستيابي كشورها به انرژي اتمي را فراهم كند و هم‌چنين كشورهاي مسلح به بمب اتمي را خلع سلاح كند، اما اين آژانس به هيچ‌كدام از اهداف خود نرسيده است. نه تنها اين كارها را نمي‌كند، بلكه گاهي مانعي براي دستيابي كشورهاي در حال رشد به اين انرژي است.

رييس‌جمهور كشورمان درباره‌ي پتانسيل‌هاي روابط دو كشور ايران و تركيه يادآور شد: ما توانمندي‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي علمي، سياسي و فن‌آوري داريم كه مي‌تواند مكمل همديگر باشد. بايد با تشكيل اتحاديه‌هاي منطقه‌اي و تقويت اكو و D8 بتوانيم نقش تعيين‌كننده‌ي خود را در منطقه و جهان ايفا كنيم. تركيه و ايران بايد در همكاري‌هايشان به نقطه‌ي مطلوب برسند و در اين صورت ديگر نيازي به ديگران نخواهند داشت.

يكي از حاضران درباره‌ي احتمال تغيير سياست‌هاي خارجي ايران با توجه انتخابات آينده و هم‌چنين همين اتفاق در آمريكا پرسيد، كه احمدي‌نژاد در پاسخ گفت: اهداف و استراتژي‌هاي سياست خارجي ايران با تغيير دولت‌ها تغيير نخواهد كرد؛ چون از عمق تاريخ و اعتقادات مردم ايران برخاسته است.

وي ادامه داد: اما در طرف آمريكايي امكان تغيير رويكرد بسيار زياد است. در آمريكا هركس به قدرت برسد بايد جهت‌گيري‌هاي خود را در سياست خارجي تغيير دهد. آنها نيازمند دو كار هستند؛ يكي اين‌كه توان خود را از كشورهاي مختلف جمع‌آوري و به داخل كشور خود ببرند، تا مشكلاتشان در حوزه‌هاي اقتصادي حل شود. اقتصاد آمريكا هم‌اكنون در آستانه‌ي فروپاشي است. آمريكا كه روزي مدعي حاكميت مطلق بر اقتصاد جهان بود امروز با بحران‌هاي جدي مواجه است.

رييس جمهور كشورمان همچنين ادامه داد: در عرصه‌ي جهان، آمريكا كه مدعي مديريت جهان بود امروز از حل كوچك‌ترين مسايل خود ناتوان مانده است. به نظر من دوران اثرگذاري آمريكا در دنيا به پايان رسيده است و حوادث گرجستان اين مساله را نشان داد. آنها نتوانستند به دولت متحد خود در گرجستان كمك كنند. در عراق نيز آمريكا از حل مشكلات خود عاجز مانده است. در آمريكا هم‌اكنون 40 ميليون انسان فقير و فاقد هر نوع پوشش بيمه‌اي زندگي مي‌كنند و هر دولتي سر كار بيايد بايد اين مساله را حل كند.

وي اضافه كرد: دومين تغيير در سياست خارجي آمريكا بحث گفت‌وگو با ايران است. آمريكا بدون گفت‌وگو با ايران قادر نيست به هدف اول خود دست پيدا كند. به همين دليل است كه مي‌بينيم رقابت اصلي ميان دو كانديداي مطرح در آمريكا بر سر تعامل با ايران است و اين‌كه هركدام در تعامل با ايران مثبت‌تر حرف مي‌زند، راي بيشتري دارد. به نظر من امپراطوري آمريكا به پايان راه خود رسيده است.

احمدي‌نژاد گفت: 27 سال است كه آمريكا رابطه‌اش را با ما قطع كرده است. آنها فكر مي‌كردند با اين كار فضاي تنفسي ما را قطع خواهند كرد و ما تسليم مي‌شويم، اما چنين نشد و من اين خبر را به شما مي‌گويم كه ما به زودي اولين ماهواره مخابراتي خود را با موشك و پرتابگر خود به فضا پرتاب خواهيم كرد و اگر آمريكا در آن زمان با ما قطع رابطه نكرده بود، ما چنين پيشرفت‌هايي در كشور نداشتيم. پيش از قطع رابطه، 50 سال با آمريكا رابطه داشتيم و هيچ نتيجه‌اي نگرفتيم، اما الان هم تكنولوژي اتمي داريم و هم هوافضا. ما از آمريكا به خاطر قطع رابطه و تحريم تشكر مي‌كنيم.

رييس‌جمهور كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود درباره‌ي وضع آزادي‌ها در ايران اظهار داشت: ما در كشورمان مقدار زيادي از آزادي را شاهديم. هم‌اكنون حتي مردم ما در انتخابات‌ها محدود به احزاب هم نيستند و ميزان كانديداها 20 تا 30 برابر بيشتر از ظرفيت كانديداهاست و از همه‌ي اقشار جامعه اعم از كارگر، كشاورز و استاد دانشگاه براي انتخابات ثبت نام كردند. كساني هم كه در انتخابات‌ها ردصلاحيت شدند بر اساس معيارهاي قانوني، شرايط ثبت نام را نداشتند.

وي افزود: البته بعضي فعاليت‌ها در كشور ما ممنوع است مانند خريد و فروش شراب، و اين كار هم قانوني است. اما در كشور ما هركس هر جايي مي‌تواند ساكن باشد و مي‌تواند هر شغلي داشته باشد و خانواده‌ها هم در داخل آزادي مطلق دارند. البته بعضي محدوديت‌ها در حوزه‌ي اجتماعي وجود دارد كه مانند قوانين ترافيكي، اموري قانوني است. در عين حال معتقدم برخي مسوولان در اجراي قانون سلايق خود را عملي مي‌كنند و ممكن است در مقام اجرايي، برخي قوانين را درست اجرا نكنند كه اينها را بايد به مرور اصلاح كرد. ما تلاش مي‌كنيم اين نوع اعمال سليقه‌ها را محدود كنيم.

رييس‌جمهور كشورمان همچنين درباره‌ي ميانجي‌گري تركيه براي ايران در پرونده‌ي هسته‌يي گفت: منظور من از سخناني كه مطرح كردم، بحث ميانجي‌گري نبود. اين‌كه تركيه عضو اتحاديه اروپا بشود اتفاقي است كه ما از آن خوشحال مي‌شويم. اين اتفاق هم براي تركيه خوب است، هم براي اتحاديه اروپا؛ چرا كه قبول نداريم ملت‌هاي منطقه با اروپايي‌ها در جدال باشند و اميدواريم روزي برسد كه ملت‌ها در صلح و دوستي با هم باشند. عضويت تركيه در اتحاديه اروپا اتفاقي است كه به نفع كشورهاي اروپايي است. آنها بايد از تركيه خواهش كنند كه عضو اتحاديه شود. نگاه ما به اين مساله راهبردي و استراتژيك است. تركيه خواستگاه يك تمدن بزرگ است و هيچ‌كس نمي‌تواند او را حذف كند. تركيه براي دنيا حرف دارد و اتحاديه اروپا و آمريكا نيز نمي‌توانند آن را در خود هضم كنند.

احمدي‌نژاد گفت: دوران استفاده از زور و فريب و دوران بمب و هواپيما و موشك به پايان رسيده و دوران انسانيت آغاز شده است و اين بر همه چيز غلبه خواهد كرد.

رييس‌جمهور در پايان سخنان خود در پاسخ به اعتراض يكي از حضار نسبت به تدابير شديد امنيتي براي سفر وي به استانبول گفت: من در اين زمينه تصميم‌گيرنده نيستم و از اين بابت از ملت تركيه عذرخواهي مي‌كنم.

شركت در نماز جمعه استانبول

رييس جمهور كشورمان ظهر روز جمعه در نماز جمعه استانبول شركت كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران ، دكتر محمود احمدي‌نژاد با حضور در مسجد سلطان احمد محل برگزاري نماز جمعه استانبول در نماز جمعه اين شهر شركت كرد.

پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران خارجي

رئيس جمهور كشورمان پيش از شركت در نماز جمعه استانبول در يك كنفرانس خبري به سوالات خبرنگاران تركيه و برخي از خبرنگاران بين المللي پاسخ گفت.

به گزارش ايسنا، دكتر محمود احمدي نژاد در تبيين همكاري‌هاي ايران و تركيه در بحث انرژي گفت: در اين سفر توافقنامه خوبي درباره انرژي ميان دو كشور امضا شد، اما همانطور كه مي دانيد اين توافقنامه ها به خاطر اين كه درباره سرمايه گذاري است زمان زيادي براي اجرا مي برد.

وي در پاسخ به سوالي درباره اهداف سياست خارجي ايران در نظام بين الملل نيز اظهار داشت: از اهداف سياست خارجي ايران مقابله با نظم ظالمانه حاكم بر جهان است و ايران با تمام توان مي كوشد با اين نظم مقابله كند و به همين دليل است كه با ما دشمني مي كنند . ما براي مقابله با اتفاقاتي كه در افغانستان ، عراق ، فلسطين ، لبنان و گرجستان مي افتد، گفت‌وگوهاي مفصلي با رهبران كشورهاي دنيا داشته‌ايم و معتقديم بايد اين رفتارها از نظام بين الملل ريشه كن شود.

خبرنگاري از احمدي نژاد درباره حضور آمريكا در عراق و اين كه آيا وي گفته است كه آمريكا از عراق خارج شود و به جاي آنها نيروهايي از ايران و تركيه در عراق مستقر شوند سوال كرد كه رييس جمهور كشورمان در پاسخ گفت: من چنين چيزي نگفته‌ام. من گفتم كه اقتدار آمريكا در منطقه ما رو به زوال است و به زودي بايد اين منطقه را ترك كند.پس از ترك آمريكا از عراق و منطقه خللي در منطقه ايجاد خواهد شد كه كشورهاي منطقه بايد بتوانند با همكاري هم اين خلاء را پر كنند، كشورهاي منطقه حاضرند امنيت خود را برقرار كنند و در عراق نيز فكر مي كنيم كه همه بايد ازدولت عراق حمايت كنند. استقلال، يكپارچگي و امنيت عراق به نفع همه كشورهاي منطقه است.

احمدي نژاد درباره حضور خود در نماز جمعه استانبول نيز گفت: حضور من در نماز جمعه استانبول يك حركت سياسي است و من نماز جمعه را يك عمل عبادي - سياسي مي دانم.

خبرنگاري از تدابير امنيتي گسترده تركيه در جريان سفر احمدي نژاد به استانبول انتقاد كرد كه احمدي نژاد نيز در پاسخ گفت: من در اين جا مهمان بودم و در اين زمينه تصميمي از سوي من گرفته نشده بود. خود من علاقه دارم كه در ميان مردم حاضر باشم، يعني همانطور كه در ايران رفتار مي كنم و اگر در اين زمينه ناراحتي براي مردم و توريست ها ايجاد شده است، از آنها عذرخواهي مي‌كنم.

رئيس جمهور كشورمان همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره توافق غيررسمي سوريه و اسرائيل و وضعيت مزارع شبعا گفت: به نظر من هر مقدار كه از سرزمين هاي اشغالي آزاد شود، بايد از آن استقبال كرد. اما معتقدم مساله اسرائيل با اين كارها حل نمي شود.اسرائيل يك زخم 60 ساله است و با اين مسائل اين زخم التيام نخواهد يافت. بايد ريشه‌اي اين مساله را حل كنيم.

وي ادامه داد: اسرائيل در منطقه خاورميانه مسبب سه جنگ بزرگ بوده است كه در جريان آنها 5 ميليون نفر كشته شدند و ميليون ها نفر ديگر آواره شدند.

احمدي نژاد در ادامه با تمجيد از حكومت عثماني گفت:حكومت عثماني مثل سد در مقابل غرب ايستاده بود، اما وقتي سرنگون شد اين سد شكست و كشورهاي غربي بر منطقه مسلط شدند. آنها براي ماندن در منطقه نياز به پايگاهي داشتند كه اسرائيل اين كار را براي آنها انجام مي داد. من زماني كه موضوع هولوكاست را مطرح كردم مي خواستم به اين موضوع اشاره كنم. اگر مي خواهيم مشكلات خاورميانه به صورت ريشه اي حل شود بايد وارد اين مسايل شويم.صهيونيست ها براي انحراف افكار عمومي طوري وانمود كردند كه گويي من خواستار مقابله با يهودي ها بودم. در حاليكه حتي يهودي‌ها معتقدند صهيونيست ها دين ندارند.

وي افزود: ما براي مساله فلسطين يك راه حل روشن داريم و آن برگزاري رفراندوم در سرزمين‌هاي اشغالي است. ما فكر مي كنيم تاريخ مصرف رفتارهاي زورگويانه به پايان رسيده است و مي توان با رفراندوم مشكل آن منطقه را حل كرد.

وي هم چنين درباره پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا گفت: فكر مي‌كنم اين اتفاق به نفع منطقه است و حتي به نفع اتحاديه اروپاست، چون تركيه مي تواند مانند يك پل در اين زمينه نقش ايفا كند، اما ببينيد چه شرايط سختي براي شما گذاشته‌اند؛ چرا كه آنها موافق پيشرفت ملت تركيه نيستند،‌به همين دليل حماقت مي‌كنند و اجازه نمي‌دهند كه تركيه عضو اتحاديه اروپا شود.

ديدار با بازرگانان و تجار فعال ايراني و تركيه اي

رئيس جمهور با بازرگانان و تجار فعال ايراني در تركيه و هم چنين تجار تركيه اي ديدار و گفت و گو كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين ديدار كه رئيس جمهور تركيه نيز در آن حضور داشت، تجار و صنعت گران تركيه اي به بيان مشكلات خود براي سرمايه گذاري در ايران پرداختند. از جمله مشكلاتي كه آنها بيان مي كردند ارتباطات بانكي، هزينه هاي گمركي بالا و قيمت بالاي سوخت براي كاميون هاي تركيه اي بود.

در اين مراسم عبدالله گل رئيس جمهور تركيه با تشكر ازسفر رئيس جمهور ايران به تركيه ، ارتباطات سياسي و فرهنگي بين دو كشور را خوب توصيف كرد و گفت: متاسفانه ارتباطات اقتصادي بين دو كشور با وجود روابط خوب فرهنگي و سياسي در حد قابل قبولي نيست. دو كشور ايران و تركيه پتانسيل هاي بسيار بالايي براي همكاري دارند و مي توانند از فرصت ها استفاده كنند.

وي افزود: كشور ما (تركيه) در چند سال اخير اصلاحات بزرگي در حوزه اقتصاد انجام داده است به طوريكه ميزان سرمايه گذاري خارجي در تركيه از يك ميليارد دلار به 22 ميليارد دلار در امسال رسيده است و فكر مي كنيم كه اين رقم در سال آينده نيز افزايش يابد و اين به دليل اصلاح سياست هاي اقتصادي تركيه بوده است. ما در حقوق اقتصادي تغييرات زيادي انجام داده ايم تا تاجر بتواند براي گسترش فعاليت هاي اقتصادي اطمينان كامل داشته باشد، اگر مشكلات تاجر با عدالت حل نشود، او نمي تواند فعاليت مناسب اقتصادي داشته باشد.

عبدالله گل ادامه داد: يكي از مشكلات اقتصادي بين دو كشور ارتباطات بانكي است. متاسفانه برخي از شركت هاي بزرگ اقتصادي تركيه تجربيات خوبي از سرمايه گذاري در ايران ندارند. مانند شركت مخابراتي ترك سل و ما اميدواريم با اراده شما اين مشكلات حل شود.

وي گفت: شركت‌هاي تركيه‌اي وقتي كه بخواهند در ايران سرمايه گذاري كنند مثل يك ايراني عمل خواهند كرد و در چارچوب قوانين و مقررات ايران فعاليت خواهند نمود، هم چنان كه شركت‌هاي ايراني در تركيه به همين شكل رفتار خواهند كرد.

در ادامه اين ديدار محمود احمدي نژاد، رييس جمهور كشورمان نيز طي سخناني گفت: به نظر من اقتصاد دو كشور مي تواند مكمل يكديگر باشد، توانمندي‌هاي دو كشور فراوان است و همانطور كه مي دانيد ايران در اين سال‌ها در بحث‌هاي گوناگون علمي ، فناوري ، صنعتي رشد جهشي دارد. رشد اقتصادي ايران و رقم سرمايه گذاري در آن بالاست. در حوزه هاي پزشكي ، بيوتكنولوژي ، نانوتكنولوژي و هوافضا و صنايع دفاعي ايران يك جهش را تجربه مي‌كند.

وي هم چنين به اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي اشاره كرد و گفت: در اين سياست‌ها بخش هاي دولتي در حال واگذاري به بخش خصوصي است و حتي دوستاني از تركيه نيز در اين زمينه با ما همكاري مي كنند.

احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود پيشنهاد داد كه براي گسترش روابط، تجار ايراني و ترك با هم نشست هايي داشته باشند و روابط دو جانبه را بررسي كنند.

رئيس جمهور ايران در اين نشست هم چنين بر تلاش ايران براي اصلاح موانع بانكي جهت گسترش روابط ميان دو كشور تاكيد كرد و گفت: هم چنين ما آمادگي داريم كه براي تعرفه هاي گمركي تفاهم نامه تعرفه‌هاي ترجيحي را رد و بدل كنيم.

وي براي حل مشكل هزينه سوخت كاميون‌هاي تركيه‌اي نيز پيشنهاد داد كه قيمت واحدي براي سوخت كاميون هاي دو كشور تعيين شود.

امضاي پنج سند همكاري بين دو كشور

پنج سند همکاري بين مقامات عالي رتبه ايران و تركيه در حضور روساي جمهور دو كشورامضا شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پس از پايان مذاكرات رسمي هيات هاي عالي رتبه ايران و تركيه پنج سند همكاري در زمينه هاي مبارزه با تروريسم ، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته و همچنين همکاري در زمينه زيست محيطي و گردشگري، کتابخانه‌هاي ملي و حمل و نقل در حضور دكتر احمدي نژاد و عبدالله گل به امضا رسيد.

روساي جمهور ايران و تركيه پس از مذاكرات طولاني و امضاي اسناد، پنجشنبه شب در يك كنفرانس مطبوعاتي به صورت مشترك شركت كردند.

عبدالله گل رييس جمهورتركيه دراين كنفرانس مطبوعاتي با خوشامدگويي به رييس جمهور ايران، گفت: ملت ايران و تركيه از 400 سال قبل داراي مرزهاي باثبات و آرامي بودند و تمدن دو كشور ارتباط صلح‌آميزي با هم داشته‌اند.

وي اضافه كرد: ديدار و مذاكراتي كه با رييس جمهور ايران داشتيم بر مبناي عدم مداخله در امور دو كشور و توسعه‌ي روابط دوستي و همكاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف بوده است.

وي گفت: توافق شد كه حجم بازرگاني‌ها تا دو سال آينده به 10 ميليارد دلار و تا چهار سال آينده به 20 ميليارد دلار برسد.

وي همچنين تصريح كرد : توافق شد كه تمام اين موارد در كميسيون مشترك ايران و تركيه كه 10 روز ديگر در تهران برگزار خواهد شد، دنبال شود.

عبدالله گل همچنين افزود: از موارد ديگري كه مورد تبادل‌نظر قرار گرفت بحث انرژي و برق بود و ماجراي قطع گاز ايران به تركيه در زمستان سال گذشته بررسي شد و مقرر شد كه براي رفع اين مشكل كارشناسان فني دو طرف با هم ديداري داشته باشند.

وي افزود: همچنين درباره‌ي مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرايم سازمان‌يافته گفت‌وگوهايي انجام شد. همكاري‌هاي فرهنگي نيز به مناسبت پنجاهمين سال امضاي تفاهم‌نامه‌ي فرهنگي بين ايران و تركيه از مواردي بود كه در مذاكرات دو رييس جمهور مطرح شد.

رييس جمهور تركيه همچنين از موارد ديگر مطرح در مذاكرات به بحث هسته‌يي ايران اشاره كرد و گفت: جمهوري تركيه علاقه دارد كه موضوع هسته‌يي ايران از طريق مذاكرات و رفع نگراني‌ها حل و فصل شود و همچنين حق ايران در دستيابي به انرژي هسته‌يي محفوظ بماند. تركيه سال گذشته ميزبان يك دور از مذاكرات بين سولانا و لاريجاني بود و اميدواريم مذاكرات در اين زمينه به نتايج موفقي برسد.

به گزارش ايسنا، اوضاع گرجستان از ديگر مواردي بود كه در مذاكرات ميان روساي جمهور ايران و تركيه مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

عبدالله گل در اين زمينه، گفت: حوادثي كه در گرجستان اتفاق افتاده است، باعث نگراني است. دو كشور خواهان ايجاد ثبات و امنيت در اين منطقه هستند و نگراني خود را درباره‌ي وقايع گرجستان اعلام مي‌كنند.

همچنين مسائل عراق و افغانستان و اينكه دو كشور خواهان صلح و ثبات در اين دو كشور اشغال شده هستند نيز از موارد مطرح در مذاكرات ميان روساي جمهور ايران و تركيه بوده است.

در ادامه محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور كشورمان ضمن تشكر از ميهمان‌نوازي مسوولان تركيه، گفت: روابط ميان ايران و تركيه بسيار عميق و با قدمت طولاني است و ما مانعي در توسعه‌ روابط با كشور دوست تركيه نداريم و علاقه داريم تا حد امكان اين روابط را گسترش دهيم.

وي افزود: گفت‌وگوهاي سازنده‌اي در فضاي برادرانه داشته‌ايم و مشورت‌ها در خصوص مسائل بين‌المللي باعث نزديكي ديدگاه‌ها شد و همانطور كه رييس جمهور تركيه نيز گفت، قرار شده است روابط تجاري در عرض چهار سال از 10 ميليارد دلار به 20 ميليارد دلار برسد و به نظر ما اين قابل دسترسي است.

وي اضافه كرد: دو كشور در مذاكرات درباره‌ي نفت و گاز و برق توافقات خوبي داشته‌اند و همچنين درباره حمل و نقل و راه‌آهن نيز به نتايج خوبي رسيدند و همچنين قرار شد سال آينده به نام سال فرهنگي ايران و تركيه اعلام شود و اين يك فرصت استثنايي براي تمدن‌هاي دو كشور است.

احمدي‌نژاد گفت: در خصوص امنيت، مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر توافقات خوبي صورت گرفت. هر دو كشور درباره‌ي عراق معتقد به وجود يك عراق مستقل، يكپارچه و مقتدر هستيم و از روند سياسي عراق حمايت مي‌كنيم و اميدواريم دولت قانوني عراق بتواند به خوبي اين كشور را اداره كند. هر دو كشور معتقديم در عراق اشغال شده نبايد مسائل به ملت تحميل شود.

رييس جمهور ايران در ادامه گفت: درباره گرجستان نيز دو كشور اين نظر را داريم كه بايد با گفت‌وگو و مذاكره مسائل حل شود.

احمدي‌نژاد درباره‌ي مسائل هسته‌يي ايران، گفت: ما از تلاش برادران عزيز تركيه در حمايت از حقوق قانوني ملت ايران تشكر مي‌كنيم. گفت‌وگو بهترين راه براي حل و فصل اين موضوع است و ما همواره براي گفت‌وگو درباره مسائل هسته‌يي اعلام آمادگي كرده‌ايم.

وي ادامه داد: ما از مذاكرات ژنو با توجه به حفظ حقوق قانوني و مسلم خود استقبال مي‌كنيم.

رييس جمهور ايران در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: دو كشور در مذاكرات تحولات در حال وقوع در منطقه و جهان را بررسي كرديم و بر ضرورت آمادگي براي مقابله با اين تحولات تاكيد كرديم.

وي گفت: روابط دو كشور برادرانه، رو به گسترش و عميق است و ايران از پيشرفت و اقتدار تركيه استقبال مي‌كند، همچنان كه تركيه نيز چنين ديدگاهي درباره‌ي ايران دارد.

وي اظهارداشت : گفت‌وگوهاي ما بسيار مفيد بود و اميدوارم توافقات صورت گرفته موجب جهش در روابط شود.

احمدي‌نژاد در پايان از رييس جمهور تركيه دعوت كرد تا به ايران سفر كند.

به گزارش ايسنا، در ادامه احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران و مذاكرات با تركيه با توجه به اينكه تركيه عضو ناتو است و به نوعي هم‌پيمان با آمريكا و كشورهاي اروپايي است، گفت: ما تركيه را يك كشور مستقل و خاستگاه فرهنگ و تمدن مي‌شناسيم و صدها سال است كه روابط دوستانه داريم. روابط ما هيچگاه به ضرر هيچكس نبوده است و همواره در خدمت صلح جهاني بوده است.

وي افزود: موضوع هسته‌يي ايران كاملا روشن است. اين موضوع يك مسئله‌ي حقوقي و فني است، اما قدرت‌هاي بزرگ مي‌خواهند آن را سياسي كنند و در اين راستا به بهانه‌هاي واهي ما را تحريم كرده‌اند و اين يك بدخواهي عليه ملت ايران است.

رييس جمهور كشورمان در ادامه با اشاره به مذاكرات هسته‌يي ايران ، گفت: تاكنون ما يك مسير طولاني را در مذاكرات طي كرده‌ايم و هر دو طرف متوجه شده‌اند كه موضوع تنها از طريق گفت‌وگو قابل حل است و ما هم از گفت‌وگو استقبال مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم كه در مذاكرات ژنو مسير درستي باز شده است. آنها به ما يك بسته پيشنهاد داده‌اند و ما هم به آنها يك بسته پيشنهاد داده‌ايم. منطقي اين است كه روي مشتركات دو بسته به توافق برسيم.

احمدي‌نژاد افزود: ما از هر ابتكار عملي در توسعه و تحكيم اين روند استقبال مي‌كنيم و برادران ترك ما نقش سازنده‌اي در اين مسير ايفا كرده‌اند.

رييس جمهور ايران در ادامه، گفت: ما معتقديم كه اگر قانون درست است بايد براي همه باشد و عادلانه رفتار شود. انرژي اتمي چيزي است كه همه‌ي ملت‌ها به آن نياز دارند و چند كشور خاص حق ندارند كه آن را در انحصار خود نگه دارند. اين خيلي زشت است كه انرژي هسته‌يي را معادل بمب اتمي مي‌دانند.

 وي ادامه داد: كساني كه خود بدترين استفاده‌ها از انرژي اتمي را كرده‌اند و انبارهايشان پر از بمب اتمي است امروز مانع استفاده‌ي صلح‌آميز ساير ملت‌ها از اين انرژي مي‌شوند و اين به ضرر همه‌ي بشريت است. آنها بايد اين اجازه را بدهند كه همه‌ي ملت‌ها از اين انرژي تجديد شونده و دوست محيط زيست استفاده كنند.

احمدي‌نژاد در پايان، گفت: از نظر ما آينده بسيار روشن است و مشكل جدي در اين زمينه نمي‌بينيم.

به گزارش ايسنا، همچنين عبدالله گل نيز در اين باره، گفت: در مذاكراتي كه با طرف ايراني داشتيم ما نظرات خود را به آنها منتقل كرديم و آنها نيز نظرات خود را گفتند. اميدواريم اين گفت‌وگوها در اين زمينه به نتيجه برسد.

مذاکرات رسمي هيات هاي عالي رتبه ايران و ترکيه به رياست روساي جمهور دو کشور در کاخ چراغان استانبول انجام شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مذاکرات که روز پنج شنبه پس از گفت‌وگوهاي خصوصي دكتر احمدي نژاد و عبدالله گل با حضورشماري از وزرا و معاونان دو کشور برگزار شد ، راهکارهاي توسعه مناسبات تهران - آنكارا در زمينه هاي تجاري ، اقتصادي ، سياسي ، امنيتي و انرژي مورد بحث قرارگرفت.

در پايان اين نشست اسناد همکاري ميان مقام هاي عالي دو کشوربه امضا رسيد.

عبدالله گل رئيس‌جمهور تركيه پيش از آغاز مذاكرات در كاخ چراغان استانبول از رئيس‌جمهور كشورمان به طور رسمي استقبال كرد .

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha