• سه‌شنبه / ۱۸ دی ۱۳۸۶ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8610-09121
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

**گزارش تفصيلي ايسنا از آخرين وضعيت استان‌هاي كشور در پي بارندگي‌هاي اخير؛(1)

**گزارش تفصيلي ايسنا از آخرين وضعيت استان‌هاي كشور در پي بارندگي‌هاي اخير؛(1)

ورود يك توده هواي سرد به كشور و در پي آن بارش‌هاي سنگين برف و باران و كولاك در روزهاي گذشته، با وجود اين كه از سوي سازمان هواشناسي پيش‌بيني شده بود و سازمان‌ها امدادي نيز در آمادگي كامل به سر مي‌بردند، مشكلات فراواني در جاده‌ و برخي مناطق كشور ايجاد كرد كه تاكنون 8 تن از در راه‌ماندگان بر اثر يخ‌زدگي، 20 تن نيز در تصادفات جاده‌اي كشته و 290 تن نيز مجروح شده‌اند كه به نظر مي‌رسد با توجه به حجم و گستردگي بارندگي‌ها در سطح استان‌هاي كشور عملكرد نيروهاي امدادي مناسب بوده است.

همچنين 40 هزار در راه‌مانده در 18 استان كشور در شب اول بارش برف به سرعت با همكاري بسيج، ارتش، سپاه و هلال‌احمر با انتقال به اولين جان‌پناه، ‌مدرسه،‌ مسجد و ... اسكان اضطراري داده شدند.

هم اكنون نيز به دليل بارش سنگين برف سه محور اتوبان تهران – ساوه محور قديم قم، جاده هراز، جاده گيلان به قزوين، قزوين – زنجان و چند راه فرعي ديگر در سيستان و بلوچستان بدليل جاري شدن سيل با بحران مواجه است؛ البته برخي از مسيرها باز شده و تعدادي هم همچنان مسدود است.

گروه شهرستان‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گزارشي از آخرين وضعيت استان‌هاي كشور در روزهاي اخير تهيه كرده است.

***  آذربايجان‌شرقي  ***

-کليه راه‌هاي مواصلاتي استان بازاست

- راه ارتباطي 80 روستاي استان مسدود شده است

بارش سنگين برف و كولاك شديد، در استان سردسير آذربايجان شرقي موجب مسدود شدن راه ارتباطي 80 روستاي آذربايجان‌شرقي شده است.

اروجعلي عليزاده، معاون راهداري اداره كل راه و ترابري استان آذربايجان‌شرقي، با اعلام اين خبر افزود: اين تعداد روستا از توابع شهرستان‌هاي ورزقان، هشترود، مراغه، ميانه، بستان‌آباد، سراب و اهر هستند.

عليزاده گفت: اكيپ‌هاي برف‌روب در اين مناطق مشغول فعاليت هستند و در كمتر از 48 ساعت آينده مسير اين روستاها بازگشايي مي‌شود.

***  خوزستان ***

- بارش نيم‌متري برف در ايذه و دهدز در 10 سال گذشته بي‌سابقه بود

- كاهش دما تا سه روز آينده ادامه دارد

در ميان استانهاي كشور خوزستان جزو استان‌هاي گرمسير است ولي اين استان نيز از توده هوايي اخير بي‌نصيب نبوده است چنانچه نادر شفيع‌خدايي، مديركل هواشناسي خوزستان در اين رابطه گفت: بارش دو روز گذشته برف در دهدز و ايذه در 10 سال گذشته بي‌سابقه بوده است.

وي افزود: منطقه ما تحت تاثير دو سيستم فعال جنوبي و شمالي قرار گرفته كه سيستم جنوبي با رطوبت و ايجاد ناپايداري همراه بود و خود را به صورت ريزش باران نشان داد اما سيستم پرفشاري كه از شمال در كل كشور حاكم شد، باعث كاهش دماي هوا شد و در ارتفاعات به شكل بارش برف نمود پيدا كرد در نقاط ديگر نيز دما از 5 تا 10درجه كاهش يافت.

وي گفت: در بخش‌هاي شمال شرقي استان مثل ايذه و دهدز كاهش دما همراه با بارش برف بود به گونه‌اي كه در دهدز 29 سانتي‌متر و در ايذه 50 سانتي‌متر برف نشست كه در 10 سال گذشته بي‌سابقه بود.

شفيع‌خدايي يادآور شد: دماي هوا در ديگر شهرهاي استان نيز به شكل قابل توجهي پايين آمده و تا مرز صفر درجه هم رسيده است.

مديركل هواشناسي خوزستان با بيان اينكه در اهواز نيز 8 درجه كاهش دما داشتيم، يادآور شد: اين روند تا سه روز آينده با سرعت كمتر ادامه خواهد داشت.

وي تصريح كرد: از اواخر هفته ـ جمعه ـ سيستمي از غرب وارد كشور مي‌شود كه مناطقي جنوبي استان را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. احتمالا در اهواز بارندگي خواهيم داشت و بخش‌هاي جنوبي استان نيز بي‌نصيب نخواهد ماند.

***  مرکزي ***

-اسکان مسافران توسط جمعيت هلال احمر استان مرکزي همچنان ادامه دارد

-كاهش محسوس دماي استان مركزي در هفته آينده

-به منظور جلوگيري از افت فشار گارخانگي گاز صنايع استان قطع شده است

براساس آخرين اطلاعات با ادامه يافتن سرماي شديد هواي استان مركزي در شب گذشته ، جمعيت هلال احمراستان با 30 نفر امدادگر و مجهز به پنج دستگاه آمبولانس ، چهار دستگاه وانت کمک دار و دو دست هيدروليک به کمک مسافران حادثه ديده و در راه مانده شتافت.

قاسم قربان خاني، سرپرست معاونت امداد و نجات جمعيت استان در گفت‌وگو با ايسنا گفت: طي امدادرساني شب گذشته خوشبختانه فقط يک مورد مصدوم گزارش شده است که به مرکز درماني انتقال يافت.

وي افزود: در شب گذشته 650 نفر از مسافران در راه مانده توسط جمعيت هلال احمر اسکان داده شدند و 77قرص نان، 500 کيلوگرم خرما ، 70 قوطي کنسرولوبيا، يکصد قوطي کنسرو ماهي ، يکهزار و 200 بسته بيسکويت و 800 تخته پتو بين مسافران توزيع شد.

به گزارش ايسنا در پي بارش سنگين برف و کاهش شديد دما؛ تا روز گذشته 13 هزار و 600 مسافر در راه مانده توسط جمعيت هلال‌احمر استان مرکزي اسکان داده شدند.

قربان خاني، سرپرست معاونت امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر استان مرکزي گفت: درپي بارش سنگين برف و کاهش شديد دما و بسته شدن محورهاي مواصلاتي در سراسر استان مرکزي، جمعيت هلال احمر اين استان بصورت آماده‌باش کامل اقدام به امدادرساني به هموطنان در راه مانده كرد.

وي افزود: از ساعات ابتدايي روز يكشنبه امر امدادرساني در جاده ها توسط اين جمعيت آغاز شد و اکيپ‌هاي امدادي جمعيت شامل 159 امدادگر و 74 نفر پرسنل مجهز به 30 دستگاه آمبولانس و خودرو کمک‌دار و 4 دستگاه هيدورليک نجات، بصورت مداوم به امدادرساني پرداختند.

به گزارش ايسنا در اين بين اداره هواشناسي استان مرکزي با هشدار نسبت به كاهش دما تا 20درجه، بروز يخبندان و ريزش بهمن در جاده‌هاي كوهستاني گفت: به سبب پيش بيني تداوم بارش برف در نيمه شمالي كشور كه با وزش باد شديد و كولاك برف تا پايان هفته همراه خواهد بود و سرماي شديد با توجه به كاهش دما بين 15 درجه در بيشتر نقاط کشور و استان مرکزي به سبب پوشش برف و يخبندان در سطح خيابانها و جاده‌ها اختلال در تردد خودروها در سطح شهر و جاده‌هاي كوهستاني پيش بيني مي‌شود.

مرتضي ذوالفقاري، رئيس اداره تحقيقات وهواشناسي استان مرکزي به ايسنا گفت: به علت بارش برف و يخبندان ، اختلال تردد در جاده هاي كوهستاني استان طي روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه و مجدداً با شدت بارش بيشتر از روز جمعه تا يكشنبه پيش بيني مي‌شود.

اين کارشناس عالي هواشناسي گفت: به علت بارش متناوب برف و جاري شدن سيل و يخبندان از روز سه شنبه تا يكشنبه هفته آينده اختلال تردد در جاده‌هاي كوهستاني به دليل بارش برف و يخبندان پيش بيني مي شود و همچنين از اواخر روز جمعه تا يكشنبه درنواحي گرمتراستان آبگرفتگي معابر و سيلاب انتظار مي‌رود.

وي خاطر نشان کرد که كاهش محسوس دما در هفته آينده از روز شنبه شروع و تا روز سه شنبه كليه استان را دربرمي گيرد.

ذوالفقاري بررسي نقشه‌هاي پيشيابي را بيانگر تشكيل و تقويت يك سامانه بارش زا و عبور آن از نيمه جنوبي استان دانست كه با عبور تناوبي امواج كوتاه ازنوارشمالي استان همراه است که ازاين رو از روز چهارشنبه هفته جاري تا اوايل هفته آينده به تناوب بيشتر نقاط استان تحت تاثير فعاليت بارشي اين سامانه ها قرار مي گيرند جاري شدن سيل و سيلاب از جمله مشكلات اساسي است كه بيشتر شهر هاي استان‌ در روزهاي آينده با آن مواجه خواهند شد.

گفتني است كه درپي سرما کم سابقه و کاهش دما و همچنين بارش برف و يخبندان جاده ها وخيابان ومعابر در سطح استان مرکزي ستاد بحران شرکت گاز استان مرکزي با حضور مديرعامل و معاونان و اعضاء ستاد بحران در اين شرکت برگزار شد.

به گزارش ايسنا، مشايخي، دبير ستاد بحران شرکت گاز استان مرکزي با اشاره به اضطرار برگزاري اين جلسه گفت: با توجه به شرايط جوي و کاهش دما و بارش برف، يخبندان همچنين صدور دستورالعمل ها از ستاد شرکت ملي گاز مبني بر ايجاد محدوديت يا قطع گاز صنايع مستقر درسطح استان ضرورت اين جلسه مشخص مي شود.

وي با اشاره به حضور فرمانده پايگاه مقاومت بسيج درستاد بحران شرکت گاز استان مرکزي گفت: براساس دستورالعمل ابلاغي از ستاد ، فرمانده پايگاه مقاومت بسيج به عنوان يکي از اعضاء ستاد بحران بايد در جلسات حضور فعال داشته باشد و کليه نيروهاي بسيجي تحت پوشش را سازماندهي كند تا توسط همين نيروهاي بسيجي درصورت وجود با بحران مقابله شود.

مهندس بشيري، مدير عامل شرکت گاز استان رمزي تاکيد بر محدوديت مصرف گاز در صنايع استان مرکزي كرد و گفت: شرکت گاز استان مرکزي در راستاي هدف شرکت ملي گاز مبني بر اولويت مصارف گاز خانگي نسبت به صنايع در هنگام برودت هوا موظف است به منظور جلوگيري از افت فشار گارخانگي و در نهايت قطع گاز در برخي از نقاط کشور به ويژه نقاط غرب کشور، گاز صنايع مستقر در استان را قطع كند که در اين با اخطارهاي قبلي نسبت به قطع گاز صنايع اقدام شده است تا شرايط جوي مساعد نشود اين محدوديت مصرف درصنايع ادامه دارد وصنايع موظف هستند تا ازسوخت دوم استفاده کنند.

مجيدي، معاون بهره برداري شرکت گاز استان مرکزي از تشکيل اکيپ‌هاي سازماندهي شده در سطح شرکت خبرداد و گفت: با تشکيل اکيپ‌هاي امدادي و تجهيزات کامل که در ابتداي فصل در سطح نواحي تشکيل شده است آمادگي لازم جهت مقابله با بحران وافت فشار و قطع احتمالي گاز در سطح شرکت وجود دارد.

درپايان جلسه مقرر شد هماهنگي لازم با مقامات سياسي استان ازجمله با فرمانداران شهرستان ها در خصوص رعايت صرفه جويي گاز ساختمان ها و اماکن عمومي اداري، تجاري به عمل آيد و مقرر شد روابط عمومي شرکت گاز استان مرکزي از طريق صدا وسيماي استان اطلاع رساني لازم در رابطه با صرفه جويي و راهکارهاي عملي و آني صرفه جويي را به اطلاع مصرف کنندگان گاز طبيعي برساند.

***  خراسان رضوي  *** 

-تردد در كليه جاده‌اي استان به كندي صورت مي‌گيرد

-قطع گاز در برخي شهرستان‌هاي استان

-يكي از ادارات شهرستان بردسكن خارج از وقت اداري 220 مترمكعب گاز مصرف كرده‌است!

-احتمال قطعي گاز در شمال شهر بردسكن وجود دارد

-انتقاد فرماندار بردسكن از اعضاي ستاد حوادث غير مترقبه اين شهرستان

سيد مهدي سيادتي، دبير ستاد حوادث غيرمترقبه استانداري خراسان رضوي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در مورد مشكلات موجود در سطح استان با توجه با بارش‌هاي اخير و سرماي هوا گفت: تردد در كليه جاده‌هاي استان و همچنين شهر مشهد به كندي انجام مي‌شود ضمن اين كه نوسانات فشار گاز و همچنين قطع گاز، مشكلاتي را در شهرستان‌هاي كاشمر، تربت‌حيدريه، خليل‌آباد و بردسكن به وجود آورده است.

دبير ستاد حوادث غيرمترقبه استانداري خراسان رضوي افرود: شب دوشنبه در محور مشهد به تربت‌حيدريه تعدادي وسيله نقليه در كولاك گير كرده بودند كه با همكاري اداره راه و ترابري، هلال احمر و فرمانداري‌ها از كولاك خارج شده و اسكان داده شدند.

وي با بيان اين كه خوشبختانه در سطح استان تصادف فوتي نداشته‌ايم، افزود: روز گذشته يكهزار و 13 مورد تصادف در سطح شهر مشهد رخ داده كه 924 مورد آن خسارتي بوده است.

سيادتي در مورد بازگشايي راه‌هاي استان نيز گفت: بازگشايي راه‌هاي بين شهري تمام شده و امكانات برف‌روبي به سمت راه‌هاي روستايي سوق داده شده است.

به گزارش ايسنا مويدي، مسوول روابط عمومي شركت گاز خراسان رضوي در اين رابطه به ايسنا گفت: وضعيت کشور در خصوص تامين گاز در شرايط فعلي بحراني است و تنها با عزم ملي و صرفه جويي در مصرف سوخت مي توان اين بحران را پشت سر گذاشت.

مويدي تصريح کرد: با وجود برودت هوا و افزايش مصرف، ظرفيت توليد پالايشگاه گاز تغييري نكرده و شهرهايي از جمله كاشمر كه منتهي اليه خطوط انتقال گاز قرار دارند با مشكل افت گاز مواجه شده‌اند.

ابراهيمي، رييس اداره گاز بردسكن به ايسنا گفت: با توجه به سردي هوا، در صورتي كه فشار تقليل پيدا كند، گاز در منطقه شمال شهر بردسكن قطع خواهد شد.

وي افزود: با توجه به برودت هوا متاسفانه شب گذشته قسمت شمال شهر بردسكن با قطعي گاز مواجه شد كه با تلاش نيروهاي تحت پوشش فشار گاز كنترل شد و در حال حاضر بيش از 80 درصد جمعيت شهر بردسكن گاز دارند.

وي از عموم مردم خواست در مصرف گاز صرفه جويي داشته باشند و بخاري هاي اضافه را خاموش كنند.

ابراهيمي از برخي ادارات شهرستان بردسكن گله كرد و گفت: متاسفانه در ساعات غير اداري برخي ادارات وسايل گاز سوز خود را خاموش نمي‌كنند، در صورتي كه اگر ادارات رعايت كنند مي‌توانيم در بخشي از مناطق شهر گاز داشته باشيم.

وي اظهار كرد: اداره‌اي در بردسكن خارج از وقت اداري 220 متر مكعب گاز مصرف كرده بود كه اگر تكرار شود، طبق بخشنامه مي‌توانيم گاز چنين اداراتي را قطع كنيم.

سرگرد رضايي، فرمانده پليس راه بردسكن هم اظهار كرد: هيچ تصادفي طي 24 ساعت گذشته در راه هاي ارتباطي اين شهرستان نداشته‌ايم و با پاشيدن شن و نمك در محورهاي بردسكن به طبس، بردسكن به سبزوار، بردسكن به بجستان و بردسكن به كاشمر تردد وسايط نقليه انجام مي‌شود، ولي با توجه به يخ زدگي سطح جاده ها، عبور و مرور به كندي صورت مي‌گيرد.

وي از رانندگان خواست وسايل نقليه خود را به زنجير چرخ و ديگر امكانات مجهز و با سرعت مطمئنه حركت كنند.

مرادي، معاون اداره راه و ترابري بردسكن نيز از مستقر كردن اكيپ هاي راهدار اين اداره در محورهاي منتهي به اين شهرستان خبر داد و گفت: از آغاز بارش برف در اين شهرستان ماشين آلات سنگين اين اداره به مناطق برفگير اعزام و عمليات برف روبي و پاشيدن نمك و شن در سطح جاده ها و اقدامات لازم را در اين رابطه انجام داده‌اند.

گفتني است همچنين مهندس حبيب الله مقامي، فرماندار بردسكن و رييس ستاد حوادث غير مترقبه استان گفت: روز تعطيلي روز كاري مسوولان است و بايد در مواقع بحران شرايط را براي خدمات رساني به مردم فراهم كنيم نه اينكه در حوزه كاري خود حضور نداشته باشيم.

وي در جمع اعضاي ستاد حوادث غير مترقبه استان افزود: با توجه به اينكه بايد اعضاي ستاد حوادث در همه مواقع در دسترس باشند ولي متاسفانه برخي از مسوولين بدون هماهنگي با مديريت شهرستان در خارج از شهرستان بوده و اين يك نقطه ضعفي براي مسوولان است.

وي افزود: در پي بارش برف و برودت هوا شب گذشته گاز مناطقي از شهر قطع بود كه با تلاش ماموران اداره گاز و با تلاش نيروهاي بسيج و نيروي انتظامي امروز صبح اين قطعي بر طرف شد ولي مي طلبد در مصرف گاز صرفه جويي داشته باشيم.

فرماندار بردسكن اظهار داشت: با توجه به اينكه احتمال دارد سردي هوا تشديد شود بايد ادارات در ساعات غير اداري شير گاز خود را قطع تا شاهد قطعي گاز در برخي مناطق نباشيم.

فرماندار بردسكن گفت: در صورتي که اداره اي بي رويه گاز مصرف كند دستور مي دهم گاز آن اداره را قطع كنند.

***  يزد ***

-بارش حدود 3 ميلي‌متري برف در شهرستان كويري طبس

-اين ميزان برف در 5 سال اخير بي‌سابقه بوده است

استان يزد با توجه به اين كه استاني كويري است از شب دوشنبه تاکنون حدود ‌3 ميلي‌متر برف در شهرستان كويري طبس به زمين نشسته است که در ‌5 سال اخير بي‌سابقه بوده است.

برقي، مسؤول اداره هواشناسي شهرستان طبس با اعلام اين خبر گفت: از شب گذشته تا امروز ‌7/2 ميلي‌متر بارندگي در طبس گزارش شده است. همچنين دماي هوا به ‌3 درجه زير صفر کاهش يافته است.

وي افزود: در چند روز گذشته نيز دماي هواي طبس حتي به ‌5 درجه زير صفر نيز رسيده است که اين کاهش دما در ‌5 سال اخير در طبس بي‌سابقه بوده است.همچنين در اين هفته ‌5/21 ميلي‌متر بارندگي در طبس گزارش شده است.

***  سيستان‌وبلوچستان  ***

- محور زاهدان - بم مسدود شد

-دماي هوا در سيستان‌وبلوچستان 15 درجه كاهش مي‌يابد

گاز مايع در شهرستان زابل توزيع مي‌شود

-بارندگي‌ها در استان تلفاتي به‌دنبال نداشته‌است

-به راه‌ها و تاسيسات زيربنايي استان خساراتي وارد شد

بارندگي‌هاي روزهاي گذشته در شهرستان نيکشهر، موجب آبگيري معابر و جاري شدن سيل در رودخانه‌ها شد.

همچنين بر اثر اين بارندگي‌ها در بخش قصرقند به علت طغيان رودخانه کاجو، راه دسترسي به آبادي‌هاي بالا دست رودخانه کاجو و آبادي‌هاي روستاي عزيز آباد- هزاره‌اي حميري و نيز آبادي‌هاي پايين دست از روستاي دپ تا سد زيردان و راه دسترسي روکشگ و محور ارتباطي قصرقند- نيکشهر، مسدود شد.

همچنين در بخش لاشار، بارندگي شب دوشنبه و در پي آن ريزش کوه و طغيان رودخانه ها موجب انسداد محور مواصلاتي تنگ سرحه به نيکشهر و لاشار، مناطق کهيري، چانف و اسپکه شد و همچنين خساراتي به تاسيسات زير بنايي منازل مسکوني، باغات، مزارع کشاورزي، برق، تلفن و شبکه هاي آب و فاضلاب وارد شد.

گفتني است در بخش فنوج به علت بارندگي دو روز گذشته، محورهاي روستايي اين بخش خسارت ديده که در پي آن ارتباط محور بنت به نيکشهر به دليل جاري شدن آب رودخانه ملوران قطع شد و تردد در محور بنت – فنوج به علت ريزش کوه در مسير دره مسدود شد.

همچنين در پي بارندگي‌هاي سيل‌آساي روزهاي گذشته؛ تاكنون 23 ميليارد ريال خسارت در شهرستان خاش برآورد شده‌است.

رحمدل بامري، فرماندار خاش گفت: در پي بارندگي هاي سيل آساي روزهاي گذشته، اکيپ هاي امداد رساني و برآورد خسارت در مناطق مختلف شهرستان مستقر شدند و در بررسي هاي اوليه تاکنون 23 ميليارد ريال خسارت به بخش‌هاي مختلف وارد شده‌است.

وي افزود: بيشترين خسارت ها مربوط به بخش هاي کشاورزي و زير بنايي (برق، آب و مخابرات) و راه هاي روستايي و فرعي بوده‌است.

فرماندار خاش اظهار كرد: هم اکنون همه اعضاي ستاد حوادث پيش بيني نشده در حالت آماده باش کامل بسر مي‌برند و اکيپ هاي امداد رساني نيز در حال کمک به آسيب ديدگان هستند.

او ادامه داد: خسارت به گلخانه ها، قنوات، باغات، طرح هاي شيلاتي و آبياري تحت فشار، شکستن تيرهاي برق و تاسيسات مخابراتي و مسدود شدن راه هاي روستايي از پيامدهاي بارش هاي چند روز گذشته بوده است.

همچنين نهبنداني، رييس شرکت نفت زابل با بيان اين كه توزيع گاز مايع و نفت سفيد در زابل به صورت کامل اجرا مي‌شود، گفت: سهميه نفت سفيد اين شهرستان بين 11 تا 12 ميليون ليتر و گاز مايع حدود 3 هزار تن است كه تا آخر هفته جاري کالا برگ 100 ليتري نفت سفيد اعلام مي‌شود.

وي گفت: در حال حاضر با توجه به سردي هوا و کاهش دما، کار توزيع گاز مايع در اين شهرستان انجام مي‌گيرد و سهميه‌هاي گاز مايع و نفت سفيد نيز به صورت کامل اجرا مي‌شود.

گفتني است حسين آبادي، کارشناس سازمان هواشناسي استان هم از كاهش 15 درجه‌اي دماي هوا در روزهاي آينده خبر داد.

وي به ايسنا گفت: سيستم باران زا در نيمه جنوبي و مرکزي استان فعال است و کماکان بارندگي در استان ادامه خواهد داشت.

وي ادامه داد: فعاليت سيستم به صورت باد نسبتاً شديد و رگبارهاي پراکنده خواهد بود و در نيمه شمالي استان با نفوذ زبانه‌هاي سرد و پر فشار شمالي، به صورت وزش باد و گردو غبار و بارش برف خواهد بود.

او اضافه کرد: به دنبال ورود اين سيستم، دماي استان از سمت شمال از فردا به بعد حدود 15 درجه کاهش خواهد يافت و جايگزين شدن هواي سرد تا پايان هفته ادامه خواهد داشت.

ابراهيم ايرندگاني، رييس اداره هواشناسي شهرستان خاش گفت: طوفاني از حوالي ساعت 21 شب گذشته در خاش آغاز شد و تا بامداد امروز با بارندگي شديد همراه بود.

وي افزود: سرعت اين طوفان در خاش از ديشب تاکنون بين 76 تا120 کيلومتر در ساعت متغير بوده‌است.

ايرندگاني شدت وزش باد را در حال حاضر 12 متر در ثانيه اعلام کرد.

وي با اعلام اين که دماي شهرستان خاش در شرايط فعلي 6 درجه بالاي صفر است، افزود: امشب دماي هوا در اين شهرستان به شدت کاهش مي‌يابد.

وي علت کاهش دما در منطقه را استقرار توده هواي سرد شمالي در منطقه و بارش برف در ارتفاعات قله آتشفشاني تفتان بيان کرد و گفت: طي بارندگي هاي چند روز گذشته و امروز حدود 50 ميلي متر باران در خاش باريده‌است.

به گزارش ايسنا سرهنگ اردوان قاسمي، فرمانده پليس راه استان سيستان و بلوچستان هم اعلام كرد: محور زاهدان به بم به دليل بارندگي و بارش برف و تگرگ بسته شد.

سرهنگ اردوان قاسمي گفت: تردد در محور زاهدان به نهبندان و زاهدان سفيدآبه هم به دليل بارش برف و لغزندگي جاده تنها با رعايت احتياط امكان پذير است.

وي اضافه کرد: محور فرعي چابهار به بريس و بريس به گواتر نيز به دليل طغيان رودخانه مسدود است.

رييس حوادث غيرمترقبه استان سيستان و بلوچستان با اشاره به اين که بيشترين ميزان بارندگي در چابهار بيش از 108 ميلي متر بوده‌است، گفت: در چابهار و کنارک شدت بارندگي در دو ساعت، موجب آب گرفتگي معابر و برخي منازل شده‌است که با کمک شهرداري ها تا جايي که امکان داشت، آب جمع‌آوري شد.

حجتعلي شايانفر به ايسنا افزود: در راه‌هاي فرعي به ويژه در مناطق چابهار، کنارک و نيکشهر تا زرآباد با مشکل روبرو هستيم که البته برخي از اين نقاط بازگشايي شده‌است.

وي تصريح کرد: اين بارندگي‌ها هيچ گونه تلفاتي به دنبال نداشته‌است. فقط خسارت هايي به بخش‌هاي راه، تاسيسات زيربنايي نيروگاهاي برق 63 کيلو وات زرآباد، معابر شهري و بخش کشاورزي به ويژه در شهرستان‌هاي چابهار و کنارک وارد کرده‌است.

عباسعلي سليماني، مسوول روابط عمومي اداره‌کل راه وترابري استان سيستان و بلوچستان به ايسنا گفت: در پي اعلام وضعيت فوق العاده جوي و شروع بارندگي‌ها در استان، ستاد ويژه راهداري زمستاني اداره‌کل راه و ترابري ضمن ارتباط با همه مراکز راهداري، وضعيت راه‌ها استان را تحت کنترل و نظارت داشته و پرسنل راهداري ضمن انجام عمليات گشت زني و مراقبت راه ها، نسبت به انجام عمليات راهداري از جمله ريزش‌برداري و هدايت آب هاي سطحي اقدام كردند.

وي افزود: با توجه به شدت بارندگي‌ها و ايراد خسارات به بعضي راه ها و احتمال ريزش ترانشه ها و قطع راه‌ها، به منظور رعايت ايمني تردد تعدادي از راه‌ها از جمله محورهاي فرعي زابلي – ايرانشهر، زابلي – سرباز در شهرستان سراوان، محور ترانزيتي سراوان- اسفندک-کوهک، محور ترانزيتي خاش – ايرانشهر، کنار گذر موقت پل آليدر در محور خاش – ايرانشهر، محورهاي فرعي جون آباد – لاديز و لاديز – سنگان و محور فرعي ميرجاوه – لاديز مسدود است و يا رفت و آمد در آنها به سختي انجام مي‌شود.

وي اظهار كرد: در محورهاي روستايي شهرستان خاش مخصوصاً محورهاي منطقه تفتان و نوک آباد به دليل شدت بارندگي و طغيان رودخانه ها تردد امکان پذير نيست. محورهاي روستايي سراوان، دهک و کشتگان نيز در محل گردنه بلبل به دليل ريزش کوه تا پايان عمليات ريزش برداري مسدود است. محورهاي فرعي سراوان، ناهوک و جالق هم به دليل ريزش ترانشه ها و انجام عمليات راهداري و احتمال خطر ريزش هاي فرعي تا اطلاع ثانوي مسدود شده‌است. همچنين در محور اصلي زاهدان- بم به دليل ريزشي بودن ترانشه هاي گردنه نصرت آباد و حجم بارندگي ها و خطر ريزش، عبور صرفاً با رعايت احتياط ميسر است.

وي اظهار داشت: با توجه به شرايط موجود توصيه مي‌شود از سفرهاي غيرضروري مخصوصاً در ساعات شب خودداري شود.

***  فارس  *** 

16 نفر از مصدومان با يک فروند بالگرد اورژانس، به شيراز منتقل شدند

در پي بارش برف روز يكشنبه و انسداد برخي راه‌هاي استان فارس، صبح ديروز 16 نفر از مصدومان در راه‌هاي استان با يک فروند بالگرد اورژانس به شيراز منتقل شدند.

به گزارش ايسنا، اورژانس استان فارس اعلام کرد: اين بالگرد به منظور انتقال 16 نفر مصدوم از جمله يک خانم باردار، يک کودک 2 ساله با وضعيت جسماني وخيم، 2 نفر پيرمرد مسن داراي مشکل تنفسي و آسم و قلبي و همچنين انتقال مواد غذايي و دارويي و نيز کمک رساني به امدادرسانان هلال احمر، عازم منطقه دشت ارژن شد.

قهرماني، مدير روابط عمومي جمعيت هلال احمر فارس نيز در گفت‌وگو با ايسنا گفت: با شدت بارش برف و مسدود شدن برخي مسيرهاي ارتباطي استان بيش از 1700 تخته پتو، 920 قرص نان، 100 کيلوگرم خرما و 950 عدد قوطي کنسرو بين افراد گرفتار شده در برف توزيع شد.

وي ادامه داد: 120 نفر امدادگر، 28 نفر پرسنل هلال احمر فارس به همراه 9 دستگاه آمبولانس، 7 دستگاه وانت و 3 بسته ابزارآلات نجات، شب دوشنبه در مناطق برف گير به نيازمندان امدادرساني کردند.

او خاطرنشان کرد: شب دوشنبه نيز يکهزار نفر گرفتار در برف در جاده ها توسط هلال احمر اسکان داده شدند. عمده خدمات در محورهاي شيراز به کازرون، گردنه موک فيروزآباد، محور نورآباد به ياسوج و محور سپيدان به شيراز ارائه شده‌است.

***  لرستان ***

-همه راه‌هاي اصلي و فرعي لرستان باز است

-در صورت ادامه روند كنوني مصرف، گاز قطع مي‌شود

استان لرستان نيز در پي بارندگي‌هاي اخير در جاده‌هاي استان با استقرار 28 اكيپ راهداري با 170 دستگاه ماشين‌آلات سبك وسنگين به بازگشايي مسيرها پرداخت به گونه‌اي كه تمامي راه‌ها هم اكنون باز است.

مهندس عباس رضايي، مدير كل راه‌و ترابري استان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: علي رغم بارش برف سنگين و كولاك شديد طي روز‌هاي گذشته، با تلاش راهداري و همكاري پليس راه در حال حاضر همه راه‌هاي اصلي و فرعي استان باز است و رفت وآمد در آنها جريان دارد.

او تصريح كرد: محورهاي بروجرد – اراك و دورود – ازنا وضعيت حادتري نسبت به ساير محورها داشتند و از ورود خودروهاي بدون امكانات ايمني به اين محورها خودداري شده است. در حال حاضر اين محورها باز هستند، ولي ضرورت دارد رانندگان با احتياط و مجهز به وسايل ايمني وارد اين محورها شوند.

جلال شكرگزار، مديرعامل شركت گاز لرستان هم بر ضرورت توجه مردم به صرفه جويي در مصرف گاز تاكيد كرد و گفت: در صورت عدم توجه به صرفه جويي، احتمال قطعي گاز وجود دارد.

وي اظهار كرد: به دنبال كاهش دماي هوا طي 24 گذشته، مصرف گاز از 3 ميليون متر مكعب در روز در حالت عادي به 5 ميليون متر مكعب رسيده‌است.

گفتني است در حال حاضر 5 درصد جمعيت روستايي و 95 درصد جمعيت شهري استان لرستان تحت پوشش گاز هستند.

ادامه دارد.....

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha