• یکشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۸۶ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8608-11238

عكس‌هايي كه با هم روشدند گزارشي از روزهاي پرعكس تهران

عكس‌هايي كه با هم روشدند
گزارشي از روزهاي پرعكس تهران

اين روزها شهر تهران روزهاي پرعكسي را از سر مي‌گذراند؛ نمايش عكس‌هاي 350 عكاس در جشن پنجمين تصوير سال و رونمايي از گنجينه‌ي ديده‌نشده‌ي تصويري عكس‌هاي خبري 50 ساله‌ي خبرگزاري ايرنا در نمايشگاه خبرگزاري و مطبوعات ايران از يك‌سو و برگزاري نمايشگاه‌هاي انفرادي هنرمندان عكاس در ژانرهاي مختلف ازسويي ديگر، هفته‌ي عكس را در تهران رقم زده است.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جواد منتظري، مريم زندي، اميرعلي قاسمي، ايليا گلپريان، بهزاد فيروزي، طاها مغاني و ... با آغاز هفته‌ي جاري چراغ گالري‌هايي را در شهر تهران روشن كرده و عكس‌هايشان را هم‌زمان به‌نمايش گذاشتند.

از امروز - يك‌شنبه 20 آبان - هم پس از معرفي برترين‌ها، دومين نمايشگاه عكس "كودك، آينه معنويت" در موزه‌ي هنرهاي معاصر فلسطين آغاز مي‌شود.

جواد منتظري حاصل دو سفرش به قونيه را در گالري گلستان به‌نمايش گذاشته است. "رقصي چنين ..." عنوان نمايشگاه اوست كه تا 24 آبان‌ماه جاري ادامه دارد.

خودش مي‌گويد: عشق را جذبه‌اي ديگر است. هم مي‌كشد و هم مي‌كشاند. هم مي‌برد و هم مي‌آورد. هم مي‌سوزد و هم مي‌سوزاند. كيست كه جان كلام فارسي را نيوشيده باشد و مدهوش شهد و شكر عاشقانه‌ي شعرش نباشد؟

منتظري "رقصي چنين ... " را به‌عنوان نمايه‌اي از مراسمي که آذرماه هر سال هم‌زمان با زادروز مولانا، در کنار بارگاهش توسط درويش‌هاي شهر قونيه به اجرا در مي‌آيد، عرضه كرده و اميد دارد که روزي مقام او در شهرهايي که به زبان شعرش سخن مي‌گويند، نيز آن چنان پاس داشته شود.

گالري گلستان، در خيابان شريعتي، خيابان دروس، خيابان شهيد کماسايي، شماره‌ي 42، واقع است.

بنا بر اين گزارش، مريم زندي كه با پرتره‌هايش شهره است، به محل تازه‌ي گالري دي رفته و نمايشگاهي متفاوت با آنچه تاكنون از وي ديده شده است، برپا كرده است.

او اين نمايشگاه را پس از 10 سال تدارك ديده و درباره‌ي عكس‌هاي خلاقه‌اش كه گويا از صحافي كتابي قديمي  برگرفته شده‌اند، خوانده شدن را به گفتن ترجيح مي‌دهد.

در اين نمايشگاه كه تا 28 آبان‌ماه جاري از ساعت 16 تا 20 ادامه دارد، حدود 40 عکس در ابعاد بزرگ به‌نمايش در آمده‌اند.

گالري دي هم به خيابان نياوران، ابتداي پاسداران، روبه روي اقديسه، تنگستان چهارم، كوچه‌ي ناز اول، بن‌بست ترانه، شماره‌ي 3، منتقل شده است.

اما گالري آريا ميزبان عكس‌هاي ايليا گلپريان است.

گفته مي‌شود اين نمايشگاه حاصل تلاش و پژوهش گلپريان در عرصه‌ي هنر مي‌ني‌مال و رابطه آن با عکاسي است.

نمايشگاه يادشده تا 29 آبان‌ماه جاري از ساعت 16 تا 20 در گالري آريا، واقع در خيابان وليعصر(عج)، بالاتر از سه‌راه شهيد بهشتي، كوچه‌ي زرين، شماره‌ي 11 ادامه دارد.

گلپريان تاكنون 12 نمايشگاه گروهي و يک نمايشگاه انفرادي در گالري‌هاي هفت ثمر، مان هنر نو، برگ، باران، سيحون و ... و همچنين دانشگاه کمبريج، پاريس و بارسلونا برگزار كرده است.

به گزارش ايسنا، در اين ميان عكس‌هاي يك عكاس سوئدي را به ايران آورده‌اند و نمايشگاهي ديگر را تدارك ديده‌اند.

عنوان نمايشگاه سون هدين، "از دماوند تا کوير" است كه در گالري فرهنگسراي نياوران برپاست.

گويا اين عکاس و جغرافي‌دان سوئدي، 121 سال پيش از حدود سال‌هاي 1886 تا 1906 در ايران عکاسي كرده است.

در نمايشگاه يادشده 35 عکس سياه و سفيد با ابعادي بزرگ از اوضاع اجتماعي و زندگي مردم ايران به‌نمايش گذاشته شده است.

سوئدي‌ها اجراي موسيقي‌شان را با برپايي اين نمايشگاه همراه كرده‌اند.

نمايشگاه "از دماوند تا کوير" تا 23 آبان‌ماه جاري از ساعت 10 تا 19 ادامه دارد.

اما "سكوت" مهدي و اميد عديليان هم عرضه شد.

نمايشگاه عکس مهدي و اميد عديليان هم با عنوان "سکوت" تا 24 آبان‌ماه جاري در گالري خارک در خيابان انقلاب، خيابان خارک، شماره‌ي 61 برپاست.

به گزارش ايسنا، مجموعه عكس‌هاي چيدماني اميرعلي قاسمي حاصل شش سال تلاش اوست كه با عنوان "ديسک سخت" در گالري طراحان آزاد به‌نمايش درآمده‌اند و تا 23 آبان بر ديوار گالري طراحان آزاد، واقع در ميدان فاطمي، ابتداي بزرگراه شهيد گمنام، ميدان سلماس، شماره‌ي 41 مي‌مانند.

آثار وي دربر گيرنده‌ي مجموعه‌اي گرافيکي، شامل پوستر، تايپوگرافي و گرافيک متحرک است.

از سويي ديگر، پنجمين نمايشگاه مجموعه عکس‌هاي بهزاد فيروزي با عنوان "پانوراماي اسلام در ايران" به‌همراه نمايش فيلم تا 23 آبان‌ماه جاري در گالري هفت ثمر عرضه مي‌شوند.

در اين نمايشگاه، 51 عکس پانوراماي سياه و سفيد و 14 عکس رنگي در ابعاد مختلف، به‌همراه نمايش فيلم مستند داستاني "احتضار"، ويديو کليپ "آن‌روز" و ويديو آرت "پرتو حسن" نمايش داده شده و مي‌شوند.

گالري يادشده در خيابان شهيد مطهري، خيابان کوه نور، کوچه‌ي پنجم، شماره‌ي 25 واقع است.

و اما، مجموعه عکس‌هاي طاها مغاني با عنوان "آگاهزيان" هم در گالري مهرواي تهران به ديوار رفته است.

آگاهزيان نامي انتزاعي است كه مغاني تعبيرش را به مخاطب نمايشگاه واگذار كرده و دربر گيرنده‌ي 19 عکس سياه و سفيد و يك تك عکس رنگي در ابعاد 70 در100 و 70 در50 است.

اين عكس‌ها حاصل پروژه‌ي دوساله‌ي مغاني است كه چيدمان و تركيب‌بندي فضا را خودش عامدانه تنظيم كرده است.

فيگورهاي شخصيت‌هاي عكس‌هاي او ساخته‌گي است و به انتخاب و تشخيص مغاني هماهنگ شده‌اند.

اين دومين نمايشگاه انفرادي مغاني 30 ساله به‌شمار مي‌رود.

نمايشگاه آگاهزيان هم تا 30 آبان‌ماه جاري از ساعت 17 تا 21 در محل نگارخانه‌ي يادشده واقع در بلوار کريم خان زند، خيابان آبان جنوبي - شهيد عضدي - شماره‌ي 78، برپاست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha