• دوشنبه / ۹ مهر ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8607-05301

قدر، شب رستن از نامها و رنگها... مساجد دانشگاههاي كشور، ميعادگاه عاشقان علي با دستهايي گشوه تا خدا ديشب نيايشها بوي اجابت مي‌داد ...

قدر، شب رستن از نامها و رنگها...
مساجد دانشگاههاي كشور، ميعادگاه عاشقان علي با دستهايي گشوه تا خدا
ديشب نيايشها بوي اجابت مي‌داد ...

«خداوندا در اين شب، به ما بياموز تا از هر آنچه غير توست، دور شويم و به تو نزديك تر كه ستار هستي و غفار، درهاي رحمتت را بگشاي كه به پناه آمده‌ايم.»

مساجد و تكاياي دانشگاههاي كشور شب گذشته در نخستين شب از ليالي قدر، شب ضربت خوردن مولاي متقيان حضرت امام علي (ع)، سرشار از عطر دعاي شب زنده داراني بود كه تا سحرگاهان بي‌ريا به استغاثه مي پرداختند.

دانشجويان سوگوار همزمان با شب نوزدهم ماه مبارك رمضان همگام با ساير شيعيان جهان، با حضور در مساجد و تكاياي دانشگاهها، ضمن راز و نياز به درگاه پروردگار متعال، از باريتعالي طلب عفو و مغفرت مي‌كردند.

دانشجويان در شب ضربت خوردن مولود كعبه، علاوه بر سينه زني و عزاداري، با تلاوت قرآن كريم، اداي صد ركعت نماز قضا و قرائت ادعيه افتتاح و جوشن كبير و ... به شب‌زنده‌داري پرداختند و خالصانه دستهاي نياز گشوده تا خدا، با محبوب خويش به نجوا نشستند.

دانشجويان با سرگرفتن قرآن، از مهربان مهربانان، عفو و بخشش را خواستار شدند و براي عزت اسلام و مسلمين دعا كردند.

قدر، شب رستن از رنگها و نامها

مسجد دانشگاه تهران شاهد پرواز نياشها

در مسجد دانشگاه تهران، دانشجويان عاشق مولاي علي (ع) هر يك در تنهايي‌هاي خود، با سردادن بيش از يك‌هزار نام تبارك الله و قرائت سوره ياسين، تا سحرگاهان به استغاثه پرداختند.

ديشب فريادهاي «الغوث، الغوث، خلصنا من النار يا رب» دانشجويان، عرش كبيريا را به لزره در آورد و ستونهاي مسجد را شاهدي براي پرواز نيايش‌هايشان گرفتند، ستونهايي كه هنوز ناله‌هاي «الهي العفو» دانشجويان معتكف را در سينه دارد.

ديشب دانشجويان سوگوار بي‌تكلف از رنگها و نامها به نيايش پرداختند، نيايشهايي كه بوي اجابت مي‌داد.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام نقويان مدرس حوزه و دانشگاه و سخنران اين مراسم رباني در سخناني گفت: در اين شبهاي قدر بايد تكليف خود را با خدا روشن كنيم. اين شبها، خدا هماي سعادت را به پرواز درمي‌آورد و بايد ديد در اين ميان بخت با كداميك از بندگان است.

وي با تاكير بر لزوم تقويت ايمانها در انسانها، گفت: به دليل اينكه ايمانمان ضعيف است با كوچكترين فشاري كه به ما وارد مي‌شود سست مي‌شويم و باورمان را از دست مي‌دهيم.

نقويان با بيان اينكه كاري كه خدا با بندگانش مي‌كند همانند كار خاك با دانه است گفت: خاك ابتدا به دانه فشار مي‌آورد و آن را مي‌شكند و بعد نتيجه به بار مي‌آورد.

وي خطاب به دانشجويان تصريح كرد: اگر به دنبال همسر خوب و مناسب هستيد مي‌توانيد با توكل به خدا به خواسته خود دست يابيم.

 

كوي دانشگاه ميعادگاه عاشقان علي

كوي دانشگاه نيز شب گذشته ميزبان خيل عظيم سوگواران مولي‌ متقيان امام علي (ع) بود.

مراسم شب قدر كوي دانشگاه هر چند امسال نيز به دليل عدم اتمام پروژه ساخت مسجد، در سالنهاي ورزشي شهيد نوروزي و دانشكده تربيت بدني و چادرهاي برافراشته در محوطه كوي برگزار شد، اما خدام و هيات امناي مسجد كه متشكل از دانشجويان گذشته و حال كوي هستند، تمام تلاش خود را براي برگزاري هر چه باشكوه‌تر اين مراسم معنوي بكاربستند.

برنامه با قرائت قرآن و جزء خواني آغاز شد و با اداي 100 ركعت نماز قضا به جماعت ادامه يافت، ساعت از 23 مي‌گذشت و كمتر جايي براي نشستن پيدا مي‌شد.

شب‌زنده‌داران كوي دانشگاه شب گذشته با قرائت صد بند و فرياد 1001 نام از نام‌هاي باري تعالي جوشن كبير، خود را به سوي آن زيباروي حقيقي سوق مي‌دادند.

دعاي جوشن كبير كه تمام شد سرسبيل مداح اهل بيت يادي از دانشجويان و كساني كرد كه سال گذشته در اين محفل نوراني بودند و حال نيستند و در ادامه براي تعجيل در فرج حضرتش ابياتي را خواند كه همراهي دانشجويان را به دنبال داشت.

در ادامه اين مراسم كه با حضور هزاران نفر از دانشجويان و مردم عزاردار ايران اسلامي برگزار شد، آيت‌الله امجد مدرس حوزه و دانشگاه كه هرساله مراسم احياي كوي با حضور وي برگزار مي‌شود، ديشب هم مثل هميشه با دانشجويان از قرآن سخن گفت.

به گزارش ايسنا، وي اظهار داشت: قرآن درس زندگي و كتاب هدايت است. كتابي براي شماست نه فقط براي علامه طباطبايي و بهترين حرف قرآن است.

اين مدرس حوزه و دانشگاه تفسير الميزان را بهترين تفسير خواند و به سوره عنكبوت اشاره كرد و بيان داشت: مردم جهان به دنبال چيزهاي سست مي‌روند و قرآن آمده تا ما پوچ و سست نشويم.

وي درباره‌ي جواني و نيروي جواني گفت: جوانان بهترين افراد هستند و اميد ما به جوانان است و همه چيز (دل، عقل، انديشه و...) در اختيار جوان قرار داده شده است.

او افزود: عشق، سوز و گريه شناخت مي‌خواهد ولي دين ما تنها گريه نيست، فقط بايد گناه نكنيم.

وي تصريح كرد: ليله‌القدر حقيقي حضرت زهرا (س) است و افسوس كه ما اسمي از او مي‌شناسيم.

امجد در ادامه از اخلاص، سلامت و خدمت و سپس درباره خرافاتي كه در بخش‌هايي از جامعه رواج دارد گفت.

در مساجد دانشگاههاي محتلف كشور نيز سوگواران با خواندن دعاي جوشن كبير و زيارت امين الله، قرآنها را بر سر گرفته و از خداوند متعال طلب عفو و مغفرت كردند.

گوشه‌نشيني عاشقانه دانشجويان با خدا در اولين شب ليالي قدر در حالي به پايان رسيد كه هنوز دستهاي نياز دانشجويان در حال پرواز تا بي‌نهايت بود، هر چند كه يك شب قطعه‌اي از خانه خدا را به نام زدن، لذت بخش‌ترين سند مي‌شود براي يكسال زندگي ...

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha