• شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8602-04744

رييس سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي خبر داد: ايجاد 5شهرك صنعتي در مرز ايران وعراق واگذاري زمين به صنعتگران پس از بهره‌برداري از واحد

براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده مبني بر ساخت شهرك‌هاي صنعتي با استفاده از سرمايه‌هاي خارجي، پنج شهرك صنعتي در مرز ايران و عراق ايجاد خواهد شد.

محمدرضا نوتاش - معاون وزير صنايع و معادن - در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اختصاص چند شهرك صنعتي به سرمايه‌گذاران خارجي و يا سرمايه‌گذاران شريك ايراني و خارجي گفت: در تبريز نيز يك شهرك به نام شهرك سرمايه‌گذاري خارجي نام‌گذاري شده و علاوه بر اين شهرك‌هايي كه در نواحي مركزي ايران با كشورهاي ديگر واقع شده‌اند با هدف صادارتي بودن محصول توليدي‌شان، توليد با استفاده از سرمايه‌گذاري مشترك و يا ايجاد واحدهاي صنعتي با استفاده از سرمايه‌گذاري خارجي ساماندهي شده‌اند.

وي ادامه داد: برخي از شهرك‌هاي صنعتي نيز در قالب مناطق آزاد و يا مناطق ويژه قرار دارند كه از تسهيلات ويژه‌اي براي تبادل با كشورهاي ديگر برخوردارند.

وي با بيان اينكه شهرك‌هاي صنعتي آبادان و خرمشهر در منطقه آزاد اروند واقع شده‌اند، گفت: برخي شهرك‌ها نيز در منطقه ويژه واقع شده‌اند كه منطقه ويژه نساجي يزد از آن جمله است.

او از افزايش شهرك‌هاي جديد با هدف جذب سرمايه‌گذاري خارجي در شهرهاي مرزي كشور خبر داد و افزود: در نوار مرزي ايران و عراق پنج شهرك صنعتي ايجاد خواهد شد كه در استانهاي خوزستان، ايلام، كرمانشاه، كردستان و آذربايجان غربي واقع خواهند شد.

نوتاش در ادامه در خصوص مصوبه هيات دولت در زمينه استقرار صنايع در محدوده 120 كيلومتري تهران اظهار داشت: تاكنون استقرار صنايع غذايي در اين محدوده بلامانع بود وا خيرا قرار شده در بازنگري قانون مربوطه، صنايع پاك و غيرآلاينده و داراي انرژي‌هاي برتر و نو كه داراي حجم كم و ارزشي بالا هستند در محدوده 120 كيلومتري تهران قرار گيرند.

وي با بيان اين‌كه اجرايي شدن اين امر نيازمند تصويب نهايي است، گفت: در صورتي كه استقرار صنايع پاك در اين محدوده بلامانع باشد بخش عمده‌اي از صنايع در شهرك‌هاي صنعتي مستقر خواهند شد و برخي صنايع با تكنولوژي بالا نيز امكان استقرار در شهر تهران را خواهند داشت.

وي در پايان با اشاره به واگذاري زمين به صنعتگران پس از بهره‌برداري از واحد صنعتي گفت: در صورتي‌كه 4 ماه پس از عقد قرارداد، عمليات ساختماني واحد آغاز نشود، قرارداد خود به خود فسخ خواهد شد.

به گزارش ايسنا، احمد زماني - مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي تهران - نيز با اشاره به اختصاص بخشي از شهرك صنعتي شمس آباد به استقرار واحدهاي بازيافت خودرو گفت: سال گذشته 3 واحد در اين شهرك به متقاضيان واگذار شد كه هم اكنون 2 واحد بازيافت خودرو فعال هستند و انجام فعاليت‌هاي ساختماني چهار واحد جديد نيز در حال انجام است كه تا پايان امسال به بهره‌برداري خواهند رسيد.

وي ادامه داد: بخش زيادي از مواد حاصل از اسقاط خودروهاي فرسوده در شهرك صنعتي شمس آباد و شركتهاي فولاد سازي بازيافت خواهد شد و براساس فراخواني كه اعلام شده واحدهايي در شهرك صنعتي شمس آباد جهت بازيافت تاير و باتري خودروهاي فرسوده، مستقر خواهند شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha