• دوشنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8601-01197

* دهمين روز دستگيري تفنگداران متجاوز انگليسي * لاريجاني: انگليس ماجرا را سياسي و رسانه‌يي كرد حسيني: لندن ادب، نزاكت و احترام به قوانين بين الملل را رعايت كند

* دهمين روز دستگيري تفنگداران متجاوز انگليسي *
لاريجاني: انگليس ماجرا را سياسي و رسانه‌يي كرد
حسيني: لندن ادب، نزاكت و احترام به قوانين بين الملل را رعايت كند

در حالي كه حدود 10روز از تجاوز ملوانان انگليسي به آبهاي سرزميني كشورمان مي‌گذرد، عدم عذرخواهي دولت انگليس و تهديد كشورمان به منزوي شدن و اقدام آنها در قطع رابطه اقتصادي با ايران، روابط دو كشور را وارد مرحله جديدي كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز سوم فروردين ماه سال جاري براي نخستين بار وزارت‌ دفاع‌ انگليس‌ با انتشار بيانيه‌اي‌ اعلام كرد كه نيروهاي‌ ايراني‌ 15‌ تفنگدار دريايي‌ آن كشور‌ را كه‌ در حال بازرسي‌ از يك‌ كشتي‌ تجاري‌ در آب‌هاي‌ مرزي‌ بودند بازداشت كرده‌اند.

وزارت دفاع انگليس در اين بيانيه‌ مدعي شد: اين افراد در راستاي قطعنامه 1723 شوراي امنيت سازمان ملل متحد و حمايت از دولت عراق مشغول فعاليت بودند و بازرسي عادي از يك كشتي تجاري در آب هاي ساحلي عراق را به پايان رسانده بودند كه كشتي هاي ايراني آنها و قايقشان را محاصره و به سوي آب هاي ساحلي ايران هدايت كردند.

اين درحالي بود كه ورود غير مجاز نيروهاي انگليسي به مرزهاي كشورمان پيش از اين نيز سابقه داشته و با اعتراض رسمي مقامات كشورمان مواجه شده بود. 

با انتشار اين خبر اظهار نظر‌ها و واكنش‌ها در قبال موضوع از هر دو طرف ايراني و انگليسي آغاز شد. در اولين اقدام سفير كشورمان به وزارت خارجه انگليس احضار شد و دولت انگليس خواستار آن شد كه اين افراد فورا آزاد شوند و تجهيزات همراه آنها نيز بازپس داده شود.

در روز وقوع اين حادثه هيچ يك از مقامات ايراني در اين خصوص اظهار نظري نكردند. اما بي.بي.سي گزارش داد كه اين افراد در حال حاضر در سلامت كامل هستند.

وزارت امور خارجه كشورمان  يك روز پس از دستگيري اين نظاميان انگليسي به تجاوز آنان واكنش نشان داد.

سيد محمدعلي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ورود غيرقانوني و مداخله‌جويانه نيروي‌هاي انگليسي به آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي را اقدامي مشكوك و بر خلاف مقررات و حقوق بين‌المللي دانست و آن را به شدت محكوم كرد.

حسيني با اشاره به ماهيت مغرضانه اين‌گونه تحركات تصريح كرد: نقض حريم حاكميت ديگر كشورها و ورود غيرمجاز به آن، نشانگر اهداف غيرعادي و مغاير با تعهدات بين‌المللي است كه با هيچ توجيهي نمي‌توان از پذيرش مسووليت آن سر باز زد.

در راستاي اين اقدامات گيت اسميت، كاردار سفارت انگليس در تهران در غياب سفير آن كشور به وزارت امور خارجه احضار و نسبت به ورود غيرقانوني نظاميان نيروي دريايي انگليس به آب‌هاي سرزميني كشورمان در اروندرود شديدا مورد اعتراض واقع شد.

رحيم‌پور، مديركل غرب اروپاي وزارت امور خارجه در اين ملاقات با ارايه جزييات اين حادثه گفت: اين چندمين باري است كه نظاميان انگليس در طول اشغال عراق به طور غيرقانوني وارد آب‌هاي سرزمين جمهوري اسلامي ايران در اروندرود شده و توسط نيروهاي مرزباني كشورمان براي تحقيق و بررسي بيشتر و علت ورود دستگير مي‌شوند.

وي از اين مقام انگليسي خواستار ارائه توضيحات فوري طرف انگليسي درباره اين تجاوز آشكار به آب‌هاي كشورمان و عدم تكرار آن در آينده شد.

كاردار انگليس در پاسخ با ارائه توضيحاتي گفت كه سريعا موضوع و اطلاعات داده شده را به دولت متبوع خود ارسال و پاسخ لازم را در اسرع وقت به جمهوري اسلامي ايران ارايه خواهد كرد.

پس از اين ديدار سفير انگليس نيز به وزارت امور خارجه احظار شد و مورد اعتراض شديد كشورمان قرار گرفت.

وي در اين ديدار با اشاره به سلامتي نظاميان دستگيرشده نيروهاي دريايي انگليس بر ضرورت طي شدن روند پرونده نامبردگان تأكيد كرد و گفت: عليرغم تعطيلات نوروزي، مقامات ذيربط جمهوري اسلامي ايران اين موضوع را در دست پيگيري دارند.

سفير انگليس نيز در پاسخ اظهار داشت: دولت انگليس خواهان اطلاع از وضعيت سلامتي نظاميان انگليسي دستگيرشده است. اين نيروها براي برقراري آرامش و بهبود اوضاع در عراق و منطقه حضور يافته و هيچ نيت خصمانه‌اي عليه ايران دنبال نمي‌كنند.

قائم مقام وزير خارجه كشورمان نيز در مورد اين قضيه گفت: در جريان احضار سفير انگليس به وزارت امور خارجه مجددا اعتراض خود را اعلام كرديم و توضيح بيشتر مقامات انگليسي درباره تجاوز كشتي آنها به آب هاي ساحلي ايران را خواستار شديم.

مصطفوي افزود: افرادي كه داخل كشتي بودند چون نظامي هستند تحت بازجويي قرار دارند و بايد مشخص شود كه اين تجاوز به عمد يا سهوي بوده است .

قائم مقام وزير امور خارجه درباره ادعاي برخي خبرگزاري هاي خارجي مبني بر مبادله نظاميان انگليسي با ديپلمات هاي ربوده شده ايراني در عراق گفت: چنين چيزي نيست و اين ها به خاطر تخلفي كه انجام دادند بازداشت شده اند و مراحل قانوني و حقوقي خود را بايد طي كنند.

سفارت جمهوري اسلامي در لندن نيز در واكنش به برخي اخبار مغرضانه رساته‌هاي غربي در مورد بازداشت نظاميان انگليسي و ادعاهاي آنان، بيانيه‌اي صادر كرد.

سفارت ايران در لندن در اين بيانيه‌ آورده بود: روز جمعه 23 مارس 2007، 15 تفنگدار دريايي و ملوان انگليسي به طور غيرقانوني وارد حريم آبي ايران در بخش شمالي خليج فارس شدند كه بلافاصله از سوي گارد ساحلي ايران دستگير شدند. نقض قوانين بين‌المللي مرزي و ايجاد مزاحمت آنها، دليل بازداشتشان بوده است.

از آن زمان تاكنون دولت‌هاي دو كشور، به دليل حساسيت جوانب امنيتي اين امر به طور دقيق در حال بررسي اين مساله و مذاكره در اين باره بوده‌اند. ايران براي اثبات اين كه اين ملوان‌ها به مسافت نيم كيلومتر وارد آب‌هاي ايران شده‌اند، مختصات جغرافيايي منطقه‌ي دستگيري آنها را به دولت انگليس ارايه داده است و مدارك كافي از جمله سيستم‌هاي ناوبري GPS را در اختيار دارد.

پس از اين اظهار نظر‌هاي مقامات ايراني، وزير خارجه انگليس گفت: تا زماني كه تهران 15 ملوان بازداشت‌شده‌ي انگليسي را بازنگرداند گفت‌وگوهاي دوجانبه‌ي خود با ايران را متوقف مي‌كنم.

مارگارت بكت، كه در مجلس عوام اين كشور سخن مي‌گفت، افزود: هيچ كس نبايد در ميزان جديت ما در اين باره ذره‌اي ترديد كند.

در همين حال پايگاه اينترنتي شبكه سي. ان.ان، از قول نخست وزير تركيه پس از ديدار با وزير امور خارجه كشورمان در رياض اعلام كرد: احتمال دارد ايران به ديپلمات‌هاي ترك اجازه دهد كه با 15 نظامي انگليسي كه روز جمعه دستگير كرده ديدار كنند.

در اين شرايط اظهار نظرها و اقدامات كشورهاي ثالث نيز در مورد اين موضوع كماكان ادامه داشت.

دفتر نوري المالكي، نخست وزير عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد كه مالكي در ديدار با دومينيك اسكوث، سفير انگليس در بغداد به وي گفته است كه دولتش تمام تلاشش را براي دستيابي به يك راه حل مسالمت‌آميز درباره اين مساله انجام خواهد داد.

نخست‌وزير عراق در اين ديدار هم‌چنين از سفير انگليس خواست تا تاسف وي و رهبران عراق را به خانواده‌هاي سربازان انگليسي و دولت اين كشور برساند.

وزارت امور خارجه‌ي آلمان نيز سفير ايران در برلين را در مورد همين موضوع احضار كرد.

سخنگوي وزارت خارجه ايران مجددا در واكنش به اين اظهارات و اقدامات تاكيد كرد: بحث تعرض نيروهاي نظامي انگليسي به آبهاي سرزميني ايران با خويشتنداري و احترام به قوانين و مقررات حل مي‌شود.

سيد محمدعلي حسيني با اشاره به اخبار و تبليغات برخي رسانه هاي خارجي در مورد ملوانان دستگيرشده انگليسي در آب‌هاي كشورمان تصريح كرد: تبليغات رسانه اي و اظهارنظرهاي غير كارشناسي و بعضا تحريك آميز كمكي به حل موضوع تعرض نيروهاي نظامي انگليسي به آبهاي سرزميني ايران نخواهد كرد.

وي يادآور شد: نيروهاي نظامي انگليسي به طور غيرمجاز وارد آبهاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران شده اند و اكنون روال قانوني و حقوقي درباره آنها طي مي شود.

حسيني در خصوص موضع گيري برخي از كشورها در اين ارتباط گفت: اظهار نظرهاي تحريك آميز نه تنها كمكي به اين موضوع نمي‌كند، بلكه فضاي لازم براي طي روند عادي بررسي اين موضوع را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: 15 نظامي انگليسي كه در آب‌هاي ايران در خليج فارس دستگير شدند همگي در سلامت كامل هستند و بطور انساني با آنها رفتار مي‌شود و حتي ملوان زني كه به همراه اين گروه بوده براي آسايش بيشتر بطور جدا نگهداري مي‌شود.

اما موضوع با اقدام شبكه العالم در پخش اظهارات ملوان زن انگليسي دستگير شده در آبهاي كشورمان وارد مرحله جديدي شد.

نظامي زن انگليسي دستگير شده در آب‌هاي كشورمان ضمن اعتراف به تجاوز و ورود غيرقانوني به آب‌هاي جمهوري اسلامي ايران، از اين اقدام نظاميان انگليسي ابراز تاسف كرد.

ليدينگ سيمن في‌‏ترني در خصوص ورود غيرقانوني نظاميان انگليسي به آبهاي كشورمان گفت: به صراحت اعلام مي‏كنم كه 23 مارس (3 فرورودين) به صورت غير قانوني وارد آبهاي ايران و در نتيجه دستگير شديم.

وي ادامه داد: در طول مدت بازداشت برخورد خشني با ما نداشتند و به صورت دوستانه و صميمي رفتار كرده‌اند كه نشانه‏ي روحيه‏ي مهمان دوستي ايرانيان است.

سيمن في‏ترني اضافه كرد: نامه‏اي به خانواده‏ام نوشته‏ام كه عصر روز چهارشنبه به سفير بريتانيا در تهران تحويل و در آن از سلامت خود و ساير نظاميان خبر داده‏ام.

في‏ترني در اين نامه از ورود غير قانوني نظاميان انگليسي به آبهاي ايران ابراز تاسف و از برخورد خوب ايرانيان تشكر كرده است.

در همين حال اظهار نظرها و واكنش‌هاي بين‌المللي در مورد اين مساله ادامه داشت.

دبيركل سازمان ملل در ديدار با منوچهر متكي درباره‌ي‌ مساله‌ي دستگيري اتباع انگليسي به وسيله‌ي مرزبانان ايراني گفت‌و‌گو كرد.

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان با مردود دانستن هر گونه دخالت و ميانجي‌گري كشورها، سازمان‌ها و افراد ثالث در قضيه‌ي ملوانان انگليسي، گفت: زماني كه دو كشور رابطه دارند و سفارتخانه‌هايشان فعال است، مي‌توانند خودشان مذاكره كنند و هيچ نيازي به دخالت سايرين نيست.

حسيني با اشاره به انتشار اخباري در خصوص ميانجي‌گري كشورها، سازمان‌ها و افراد ثالث در قضيه‌ي ملوانان انگليسي دستگير شده در آب‌هاي كشورمان، اظهار داشت: اين اخبار به ملاقات متكي با دبيركل سازمان ملل استناد مي‌كنند كه در آن از ميانجي‌گري برخي كشورها بحث شده بود؛ اما اين در شرايطي است كه انگليس در ايران سفارت دارد و مي‌توانند در اين خصوص مذاكره كنند.

وي افزود: ميانجيگري با توجه به اينكه دو كشور داراي سفارت هستند و مي‌توانند با يكديگر مذاكره كنند، مساله‌ي بيخودي است.

در اين ميان بحث‌هايي از آزادي قريب‌الوقوع ملوان زن انگليسي از قول متكي مطرح شد كه دانشجويان معترض دانشگاههاي تهران نيز در اين روز در اعتراض به آزادي احتمالي يكي از ملوانان انگليسي دستگير شده در آبهاي كشورمان و نيز اعلام قطع رابطه اقتصادي با كشورمان، ضمن تجمع در برابر وزارت امور خارجه، بيانيه‌اي صادر كردند.

آخرين موضع گيري اساسي كشورمان در مورد نظاميان انگليسي و احتمال آزادي قريب‌الوقوع ملوان زن توسط دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان صورت گرفت.

علي لاريجاني در واکنش به هياهوي سياسي رسانه‌يي انگليس در ماجراي بازداشت 15 نظامي انگليسي در آبهاي سرزميني ايران در اروندرود گفت: نظاميان انگليسي پيش از اين هم بارها به آبهاي سرزميني ايران تجاوز کرده بودند و حتي يک بارهم گشت آنها توقيف شد؛ اما بعد از اقرار اعضاي گروه، انگليسي‌ها متعهد شدند كه ديگر وارد آبهاي سرزميني ايران نشوند و حتي نفر دوم سفارت انگليس تعهد داد که ديگر اين کار تکرار نشود اما اين کار بار ديگر تکرار شد.

‌وي گفت: انگليسي‌ها در اين ماجرا ظاهرا قصد ندارند بپذيرند که به آبهاي سرزميني ايران تجاوز کرده‌اند و به همين علت جنجال به راه انداخته‌اند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران افزود: انگليسي‌ها به بهانه بازرسي از کشتي‌هاي مختلفي که به سمت عراق مي‌روند تلا‌ش مي‌کنند عملا تجاوز به حاکميت ديگر کشورها را عرف کنند؛ اما بايد بدانند که هزينه اين کار ساده نيست و جمهوري اسلا‌مي ايران در عين رعايت قوانين بين الملل و مسووليت پذيري، اجازه نخواهد داد کسي به حاکميتش تجاوز کند.

لا‌ريجاني گفت: در ماجراي 15 نظامي انگليسي، راه‌حل منطقي آن بود که انگليسي‌ها براساس واقعيت‌هاي حقوقي و فني موضوع را بررسي مي‌کردند و مي‌پذيرفتند که تخلف شده است.

وي افزود: آنها از اين کار سر باز زدند و شروع به کار سياسي رسانه‌يي کردند که اين اقدام نتيجه‌اي نخواهد داشت زيرا جمهوري اسلا‌مي ايران کشوري نيست که در مقابل هياهو و اقدامات غيرمتعارف از حقوق ملت خود صرف نظر کند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينکه در ماجراي اخير تجاوز به آبهاي سرزميني ايران دو راه وجود داشت، گفت: راه حل نخست گفت‌وگوهاي دو جانبه بود که جمهوري اسلا‌مي ايران سرگرم تهيه مقدمات آن بود و راه حل دوم هم رفتارهاي درشت گونه بود که مقامات لندن اين مسير را برگزيدند و طبعا دود آن به چشم خودشان خواهد رفت.

دبير شوراي‌ عالي‌ امنيت‌ ملي‌ رفتار مقامات‌ انگليس‌ را در ماجراي‌ بازداشت‌ 15 نظامي‌ انگليسي‌ در آبهاي‌ سرزميني‌ ايران‌ نوعي‌ فرار به‌ جلو توصيف‌ کرد‌.

دبير شوراي‌ عالي‌ امنيت‌ ملي‌ همچنين‌ گفت‌: براي‌ ما عجيب‌ است‌ که‌ انگليس‌ به‌ جاي‌ اينکه‌ موضوع‌ را به‌ طور جدي‌ از نظر فني‌ و حقوقي‌ بررسي‌ کند و تيم‌ کارشناسي‌شان‌ به‌ موضوع‌ رسيدگي‌ کند، ماجرا را به‌ يک‌ کار سياسي‌ رسانه‌يي‌ تبديل‌ کردند و رفتارهاي‌ سياسي‌ درشت‌ گونه‌ آنها نشان‌ مي‌ دهد که‌ نمي‌ خواهند موضوع‌ از نظر فني‌ درست‌ بررسي‌ شود‌.

وي‌ گفت‌: تکنيک‌هاي‌ الکترونيکي‌ و اطلاعات‌ جي‌ پي‌ اس‌ کاملا مسير اين‌ دو قايق‌ را نشان‌ مي‌دهد و آشکار مي‌کند که‌ آنها در آبهاي‌ سرزميني‌ ما بوده‌اند و اين‌ واقعيات‌ روي‌ نقشه‌ها کاملا روشن‌ است.‌

لاريجاني‌ با ابراز تعجب‌ از موضع گيري‌ برخي‌ از مقامات‌ اروپايي‌ در اين‌ ماجرا گفت:‌ خيلي‌ تامل‌ برانگيز است‌ که‌ اين‌ مقامات‌ قبل‌ از بررسي‌ فني‌ مساله‌ ‌ اظهار نظر مي‌کنند و به‌ همين‌ علت‌ به‌ نظر مي‌ رسد بعضي‌ ديگر از اظهار نظرهايشان‌ هم‌ همينطور بدون‌ حساب‌ و کتاب‌ باشد‌.

دبير شوراي‌ عالي‌ امنيت‌ ملي‌ کشورمان‌ گفت:‌ ما علاقه‌ داشتيم‌ موضوع‌ از راه‌ دو جانبه‌ و ديپلماتيک‌ حل‌ شود و طبعا بايد مسير قانوني‌ خود را طي‌ مي‌کرد و روشن‌ مي‌شد که‌ چرا به‌ حاکميت‌ ما تجاوز شده‌ است.

دبير شوراي‌ عالي‌ امنيت‌ ملي‌ افزود:‌ اگر مقامات‌ انگليسي‌ به‌ درشت‌ گويي‌ها و رفتار نادرست‌ ادامه‌ دهند طبعا تصميم‌ به‌ آزادي‌ يک‌ خانم‌ انگليسي‌ که‌ در ميان‌ اين‌ نظاميان‌ بوده‌ به‌ حال‌ تعليق‌ درخواهد آمد و اين‌ کار صورت‌ نخواهد گرفت.‌

لاريجاني‌ افزود: رهبران‌ انگليس‌ بايد متوجه‌ باشند که‌ وقتي‌ تجاوز به‌ حاکميت‌ يک‌ کشور مي‌کنند، مساله‌ مطابق‌ عرف‌ و قوانين‌ آن‌ کشور بررسي‌ مي‌ شود و نمي‌توانند هم‌ تجاوز کنند و هم‌ با کارهاي‌ سياسي‌ رسانه‌يي‌ و استفاده‌ ابزارگونه‌ که‌ از نهادهاي‌ بين‌ المللي‌ مي‌کنند آن‌ کشور را مجاب‌ کنند که‌ از قوانين‌ و حقوق‌ خود بگذرد‌.

فرمانده‌ پايگاه مرزباني دريايي اروند نيز طي گفت‌وگويي اظهار داشت: طبق اطلاعات ثبت شده در gps ملوانان انگيسي، آنها در شش نقطه به آب‌هاي سرزمين ايران اسلامي تجاوز كرده‌اند.

سرهنگ ستاره فرمانده پايگاه مرزباني دريايي اروند، تجاوز قايق‌هاي انگليسي را در 6 نقطه اعلام كرد وگفت: بعد از تذكرات مكرر، در روز سوم فروردين 1386 برابر با 23 مارس 2007 توسط يگان‌هاي گشتي ايران در منطقه توقيف شدند.

فرمانده پايگاه مرزباني دريايي اروند، تصريح كرد: اسناد و فيلم مربوط به نقض قوانين بين‌المللي توسط نيروهاي انگليسي را نيروهاي گارد ساحلي جمهوري اسلامي ايران ثبت كرده‌اند.

دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري اسلامي ايران و رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه نيز در گفت‌وگويي تلفني درباره ورود غير قانوني عده‌اي از نظاميان انگليسي به آب‌هاي سرزميني ايران در خليج فارس و دستگيري آن‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر كردند.

در اين گفت‌وگو كه به ابتكار نخست‌وزير تركيه انجام شد، رييس جمهور با اشاره به اينكه نظاميان انگليسي در طول چند سال اخير، بارها با زير پا گذاشتن قوانين و معاهدات بين المللي وارد محدوده مرزي جمهوري اسلامي ايران شده‌اند، گفت: انگليس به رغم تعهد رسمي مبني بر عدم تكرار ورود غيرقانوني به محدوده مرزي و آب‌هاي سرزميني ايران، به جاي عذرخواهي و تلاش براي حل مساله از طريق ديپلماتيك، با فضاسازي كاذب و جنجال تبليغاتي حل آن را با مشكل مواجه كرده است.

اردوغان نيز در اين گفت‌وگو با اشتباه خواندن تهديد به قطع رابطه انگليس با ايران، ضمن درخواست براي دادن اجازه به سفير تركيه در تهران براي ملاقات با نظاميان بازداشت شده انگليسي جهت كمك به از بين بردن فضاي تبليغاتي نادرست، از دكتر احمدي‌نژاد خواست جمهوري اسلامي ايران با رافت خود، تنها نظامي زن انگليسي را آزاد كند.

اما در اين ميان آمريكا، فرانسه و شوراي امنيت علي‌رغم تلاش‌هاي انگلستان موضع‌گيري جدي عليه ايران نداشتند و تنها خواستار آزادي نظاميان شدند.

آمريکا تنها از ايران خواست ملوانان دستگير شده انگليسي را بدون قيد و شرط آزاد کند و اعلام کرد كه بازداشت آنها هيچ اساس و دليل قانوني ندارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي آمريكا ادعا كرد كه دستگيري ملوانان انگليسي که ايران آنها را بازداشت کرده است، هيچ اساس و دليل قانوني ندارد زيرا آنها در آب هاي عراق بازداشت شده‌اند.

وزير امور خارجه فرانسه تاكيد كرد كه كشورش در قطع روابط انگليس با ايران در پي دستگيري نظاميان انگليسي به وسيله مرزبانان ايراني، به لندن نخواهد پيوست.

بلازي در پاسخ به اين سوال كه آيا فرانسه روابطش را با ايران تعليق خواهد كرد يا خير، گفت: درحال حاضر هيچ تعليقي در روابط با ايران وجود ندارد.

يك هفته پس از بازداشت 15 نظامي انگليسي كه به آب‌هاي سرزميني كشورمان تجاوز كرده بودند،‌ شوراي امنيت سازمان ملل نسبت به بازداشت آنها ابراز نگراني جدي كرد؛ اما از حمايت از لندن براي درخواست آزادي فوري اين اتباع انگليسي خودداري كرد.

شورا هم چنين از درخواست بان كي مون، دبير كل سازمان ملل از ايران در مذاكراتش با منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران در رياض حمايت كرد. مون «حل زود هنگام اين مشكل از جمله آزادي» 15 تبعه انگليسي را خواستار شده بود.

اما اين بيانيه فاقد چيزي بود كه انگليس در ابتدا خواهان آن بود و آن محكوم كردن ايران براي دستگيري اتباع اين كشور بود. با اين حال كماكان تهديدات و اظهارات خصمانه مقامات انگليسي ادامه داشت.

توني بلر در اين باره گفت: انگليس درباره ملوانان اين كشور كه در ايران بازداشت شده‌اند، با تهران مذاكره نخواهد كرد.

نخست‌وزير انگليس بار ديگر بازگشت بي قيد و شرط 15 پرسنل نيروي دريايي سلطنتي اين كشور را كه به وسيله مرزبانان ايراني دستگير شده‌اند، خواستار شد.

بلر افزود: مساله مهم براي ما اين است كه آنها را صحيح و سالم پس بگيريم؛ اما نمي‌توانيم به نوعي مبناي چانه زني وارد شويم.

اما متكي مجددا در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌يي الشرق الاوسط گفت: سربازان بازداشت شده انگليسي به‌ مرزهاي آبي ايران تجاوز و تا مسافت زيادي در آبهاي منطقه‌يي ايران پيشروي كرده بودند و در داخل اين آبها بازداشت شدند.

وزير امور خارجه كشورمان افزود: با توجه به اينكه قايق انگليسي مجهز به تجهيزات پيشرفته بود، براي آنان دشوار نبود كه موقعيت مكاني خود را شناسايي كنند.

وي تاكيد كرد كه طرف انگليسي بايد به وقوع اين امر اعتراف كرده و درخواست تماس از طريق كانال كنسولي را مطرح كند.

متكي ادامه داد: موقعيت هر قايق و كشتي از طريق دستگاههاي بسيار پيشرفته و دقيق به ثبت مي‌رسد، از اين رو، مقام‌هاي مرتبط با اين موضوع بزودي دلايل اثبات اين حقيقت را مطرح خواهند كرد.

متكي برخي اخبار منسوب به وي مبني بر احتمال آزادي سرباز زن انگليسي را در چند روز گذشته رد كرد و افزود: من گفته بودم وي به زودي آزاد خواهد شد.

به‌ گفته متكي، اعتراف انگليس به اين قضيه، يافتن راه حل را آسان و سياسي كردن موضوع و انتقال آن به رسانه‌ها و حمله‌هاي تبليغاتي، اوضاع را پيچيده‌تر مي‌كند اما ايران تمايل به حل موضوع از طريق همكاري درست و غير سياسي با طرف انگليسي دارد.

وزير امور خارجه ايران، نظريه مبادله زندانيان انگليسي با ديپلماتهاي ايراني بازداشت شده در عراق را رد كرد و افزود: اين دو گروه در شرايط مختلفي بازداشت شده‌اند.

متكي در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي‌شود "با توجه به بررسي پرونده هسته‌يي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ايران با بازداشت انگليسي‌ها مي‌خواهد قدرت خود را نشان دهد" گفت: دستگاهي كه GPS ناميده مي‌شود چنين ديدگاههايي را به ثبت نرسانده بلكه موقعيت بازداشت دريانوردان انگليسي را نشان مي‌دهد.

در اين حال يكي ديگر از ملوانان انگليسي متجاوز به آبهاي سرزميني ايران، نيز از مردم كشورمان به خاطر ورود غيرقانوني به آبهاي ايران عذرخواهي و ابراز اميدواري كرد كه اينگونه اقدامات ديگر تكرار نشود.

توماس سامرز در معرفي خود اظهار داشت: من نايتون توماس سامرز از نيروي دريايي سلطنتي انگليس هستم كه مدت دو سال است به عنوان اپراتور مكانيك خدمت مي‌كنم.

در آخرين اقدام انجام گرفته در اين زمينه اتحاديه اروپا با صدور بيانيه‌اي خاستار آزادي سريع ملوانان انگليسي شد.

وزيران امور خارجه‌ي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از تهران خواستند كه نظاميان انگليسي دستگير شده به وسيله‌ي مرزبانان ايراني را آزاد كند و دستگيري آنها را "اشتباهي بزرگ خواندند كه ضربه‌ي بيشتري به موضع بين‌المللي ايران وارد مي كند".

خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا نيز به خبرنگاران گفت كه اقدام ايران "اشتباهي بزرگ" است و افزود: ايران بايد فورا آنها را آزاد كند.

اين اتحاديه مدعي شد كه "همه‌ي شواهد به وضوح نشان مي‌دهد" كه آنها در آبهاي عراق بوده‌اند.

اتحاديه‌ي اروپا از ايران خواست كه مشخص كند اين نظاميان در كجا نگهداري مي‌شوند و به ديپلمات‌هاي انگليسي اجازه دهد با آنها ديدار كنند.

در بيانيه‌ي وزيران خارجه‌ي اتحاديه‌ي اروپايي آمده است: اگر شهروندان انگليسي در آينده‌اي نزديك آزاد نشوند، اتحاديه‌ي اروپا در خصوص اقدامات مناسب تصميم گيري خواهد كرد.

اما در اين ميان برخي خبرگزاري‌ها از ملاقات معاونان لاريجاني و سولانا در حاشيه اجلاس وزراي خارجه اتحاديه اروپا در مورد ملوانان انگليسي بازداشت شده خبر داداند كه ساعاتي بعد يك از مقام مسوول در شوراي عالي امنيت ملي وقوع هرگونه ديدار و مذاكره‌اي در اين خصوص را رد كرد.

در آخرين موضع گيري‌ها محمود احمدي نژاد كه به مناطق عملياتي جنوب كشور سفر كرده است در جمع اعضاي كاروان‌هاي راهيان نور گفت: نظاميان اشغالگر انگليسي وارد آبهاي ما شدند و مرزبانان غيور كه ادامه دهنده راه شهيدان هستند با شجاعت و آگاهي و در نهايت جوانمردي اينها را دستگير كردند و به داخل كشور آوردند. اما مسوولان انگليسي به جاي عذرخواهي با پررويي اعلاميه مي‌دهند و فرياد مي‌زدند.

وزير امور خارجه انگليس نيز با ابراز نگراني از محاكمه‌ي ملوانان انگليسي متجاوز به آبهاي سرزمين ايراني اعلام كرد: اظهارات سفير ايران در مسكو مبني بر احتمال محاكمه ملوانان انگليسي نگراني مرا برانگيخت.

بكت گفت: پيامي كه من مي‌خواهم در اين جا ارسال كنم اين است كه به اعتقاد من همه از وضعيت موجود متاسف‌اند و آن چه ما مي‌خواهيم آن است كه به راه حلي براي خروج از اين وضعيت دست يابيم.

وي تصريح كرد: انگليس نامه‌اي را در زمينه‌ي دستور ايران براي دستگيري ملوانان انگليسي در خليج

(فارس) ارسال كرده است، اما تا به امروز پاسخي از سوي ايران دريافت نكرده است.

اما حسيني در واكنش به اظهارات توهين آميز وزير خارجه انگليس گفت: به كارگيري الفاظ غير اخلاقي نمي‌تواند نقض حاكميت و حريم كشور ما را پنهان سازد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه نمايش فيلم بازداشت شدگان در چارچوب ملاحظات انساني و با هدف انتقال خبر سلامتي آنان و رفع نگراني خانواده‌هايشان صورت گرفته از اظهارات توهين آميز و تحريك كننده مانند اظهارات بكت اظهار تعجب كرد.

وي همچنين دولت انگليس را به رعايت ادب و نزاكت و احترام به قوانين و مقررات بين‌المللي ناظر بر اقدام به تماميت ارضي كشورها فراخواند و از آنها خواست نشان دهند كه قادر به كنترل خويش هستند.

در اين حال شب گذشته سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان از ارايه پاسخ انگليس به يادداشت اعتراض ايران به ورود غيرقانوني نظاميان انگليسي به حريم آب‌هاي ايران خبر داد.

به گفته حسيني سفير انگليس ضمن حضور در وزارت امور خارجه ياداشت جوابيه‌اي ارايه نمود. در اين يادداشت نكات مختلفي وجود دارد كه مي‌تواند مورد بررسي قرار گيرد.

اقدامات مداخله جويانه برخي كشورها نيز كماكان ادامه داشت كه در اين راستا جورج بوش رييس جمهور آمريكا در خصوص نظاميان انگليسي ادعا كرد: ملوانان انگليسي مرتكب هيچ گونه اشتباهي نشده‌اند و بايد بلافاصله آزاد شوند.

بوش مدعي شد: موضوع گروگان‌گيري ملوانان انگليسي مساله‌ي بسيار خطرناكي است؛ زيرا ايرانيان اين ملوانان انگليسي را زماني دستگير كردند كه اين ملوانان در آبهاي منطقه‌ي عراق به سر مي‌بردند.

وي تاكيد كرد: من از تمامي تلاشهاي دولت انگليس براي حل مسالمت‌آميز اين بحران به شدت حمايت و آن را تاييد مي‌كنم.

اما سخنگوي وزارت امور خارجه به جورج بوش توصيه كرد به سخنان معاون وزير خارجه خود توجه كند و از سخنان نسنجيده و غير حقوقي بپرهيزد.

حسيني به جورج بوش، رييس جمهور آمريكا خاطرنشان كرد: همان گونه كه نيكلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريكا اذعان كرد هرگونه اظهارنظر آمريكايي‌ها در حمايت از دولت انگليس ممكن است اوضاع را وخيم‌تر كند. بنابراين رييس‌جمهور آمريكا بهتر است از حرف‌هاي نسنجيده غير فني و غير معقول خودداري كند.

روز دوازدهم فروردين‌ماه نيز تجمعي دانشجويي در اعتراض به اقدامات اخير انگليس در برابر سفارت اين كشور در تهران برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha