• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8506-11677
  • خبرنگار : 71150

*«شرق» توقيف شد* رحمانيان:اعتراض مي‌كنيم وكيل«شرق»:براي رفع توقيف دادخواست مي‌دهم يك نماينده مجلس:صدورحكم توقيف مطبوعات برعهده دادگاه است

*«شرق» توقيف شد*
رحمانيان:اعتراض مي‌كنيم
وكيل«شرق»:براي رفع توقيف دادخواست مي‌دهم
يك نماينده مجلس:صدورحكم توقيف مطبوعات برعهده دادگاه است

هيات نظارت بر مطبوعات روزنامه‌ي «شرق» را روز دوشنبه به استناد تبصره‌ي ماده‌ي ‌12 و بر اساس بندهاي ‌1،‌2،‌4 و به ويژه بند ‌8 ماده‌ي ‌6 قانون مطبوعات، توقيف و پرونده‌ي آن را به دادگاه ارسال كرد.

به گزارش ايسنا، طبق تبصره ماده 12 قانون مطبوعات -استنادي هيات نظارت بر مطبوعات-، در مورد تخلفات موضوع ماده 6 به جز بند 3 و 4 و بند ب و ح و د و ماده 7، هيأت نظارت مي‌تواند نشريه را توقيف نمايد و در صورت توقيف موظف است ظرف يك هفته پرونده را جهت رسيدگي به دادگاه ارسال نمايد.

بند 1 ماده 6 قانون مطبوعات، نشر مطالب الحادي و مخالف موازين اسلامي و ترويج مطالبي كه به اساس جمهوري اسلامي لطمه وارد كند.

بند 2 ماده 6 قانون مطبوعات، اشاعه فحشا و منكرات و انتشار عكس‌ها و تصاوير و مطالب خلاف عفت عمومي.

بند 4 ماده 6 قانون مطبوعات، ايجاد اختلاف ما بين اقشار جامعه، به ويژه از طريق طرح مسائل نژادي و قومي.

و بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات، افترا به مقامات، نهادها، ارگان‌ها و هر يك از افراد كشور و توهين به اشخاص حقيقي و حقوقي كه حرمت شرعي دارند، اگر چه از طريق انتشار عكس يا كاريكاتور باشد.

در متن ارسال شده از سوي دبيرخانه‌ي هيات نظارت بر مطبوعات آمده است: «اين هيات در تاريخ ‌19/ 5/ 1385 و به منظور حمايت از ادامه‌ي انتشار نشريه‌ي شرق به صاحب امتياز فرصت داد تا ظرف يك ماه نسبت به معرفي مديرمسوول جديد كه امكان نظارت بيشتر بر مطالب نشريه را داشته باشد اقدام نمايد كه صاحب امتياز در تاريخ ‌20/ 6/ 1385 با ارسال نامه‌اي تقاضاي مهلت دو ماه ديگر نمود.

ليكن با توجه به تخلفات مكرر روزنامه و عدم اصلاح در يك ماه اخير و خصوصا با توجه به انتشار كاريكاتور توهين‌آميز در يكي از شماره‌هاي اخير آن نشريه به اتفاق آراء روزنامه‌ي شرق را توقيف كرد و پرونده‌ي تخلفات اين نشريه را به دادگاه ارجاع نمود.همچنين در اين جلسه مجوز نشريات حافظ و خاطره به استناد تبصره‌ي ‌11 قانون مطبوعات لغو گرديد.»

مهدي رحمانيان در مورد انتشار كاريكاتور توهين‌آميز در يكي از شماره‌هاي اخير اين روزنامه كه در نامه‌ي هيات نظارت بر مطبوعات ذكر شده است، گفت: انتشار كاريكاتور توهين‌آميز را قبول ندارم.

مديرمسوول روزنامه شرق در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: در رابطه با تغيير مديرمسوول روزنامه، روز گذشته نامه‌اي به هيأت نظارت بر مطبوعات نوشتم و نامه ارسال شده است؛ اعتراض حق ماست و قطعا به اقدام هيأت نظارت بر مطبوعات اعتراض خواهيم كرد.

وي درباره‌ي موضوع انتشار كاريكاتور توهين‌آميز كه در متن اطلاعيه هيات نظارت بر مطبوعات آمده است، گفت: در يكي از صفحات شماره‌هاي اخير روزنامه، صفحه‌ي شطرنجي كشيده شد كه دو مهره‌ي سفيد و سياه در آن وجود داشت و براي ديده شدن و نمايان شدن مهره‌ي سياه بقيه‌ي خانه‌ها سفيد بود و هيچ مفهوم ديگري نداشت.

رحمانيان، وارد جزييات مطلب و تاريخ انتشار كاريكاتور نشد و در مورد اين كه آيا درخصوص تخلفات متعددي كه در اطلاعيه هيات نظارت اشاره شده، اخطاريه‌اي دريافت كرده است؟ گفت: اخطاريه‌اي دريافت نكردم به جز يك مورد و موارد متعدد را قبول ندارم.

مديرمسوول روزنامه‌ي شرق، درباره‌ي روند توقيف نشريات در هيات نظارت بر مطبوعات اظهار داشت: اين كار را از طرف هيات نظارت بر مطبوعات نمي‌دانم؛ هيات نظارت اگر مساله‌اي دارد بايد اين پرونده به دادگاه برود و دادگاه در اين مورد تعيين تكليف مي‌كند.

رحمانيان ادامه داد: قانون موارد توقيف نشريات را براي هيات نظارت بر مطبوعات مشخص كرده است. واكنش در مورد كاريكاتور جزو وظايف هيات نظارت بر مطبوعات نيست و نمي‌تواند به اين دليل روزنامه‌اي را توقيف كند و طبق قانون اين مورد جزو وظايف هيات نظارت بر مطبوعات نيست.

براي رفع اثر از تصميم هيات نظارت امروز دادخواست به ديوان عدالت اداري ارائه مي‌كنيم

استناد هيأت نظارت بر مطبوعات به تبصره و بندهاي قانوني داراي اشكال است

وكيل مدافع مديرمسوول شرق نيز گفت كه همين امروز دادخواست خود را مبني بر رفع اثر از تصميم هيأت نظارت بر مطبوعات به ديوان عدالت اداري ارائه خواهند داد.

عليزاده طباطبايي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا اظهار داشت: ما به اين تصميم اعتراض مي‌كنيم و دادخواست خود را براي لغو تصميم هيأت نظارت بر مطبوعات به ديوان عدالت اداري ارائه مي‌دهيم.

وي با بيان اينكه استناد هيأت نظارت بر مطبوعات به تبصره و بندهاي قانوني داراي اشكال است، تصريح كرد: استناد آنان به بندهاي 1، 2 و 4 ماده 6 قانون مطبوعات است كه بند 4 از تبصره ماده 12 براي توقيف نشريه مستثني شده است.

عليزاده طباطبايي خاطرنشان كرد: بند 8 ماده 6 درباره‌ي افترا به مقامات، نهادها و ارگان‌ها و مسوولان كشور در توهين به اشخاص حقيقي و حقوقي اگرچه از طريق انتشار عكس يا كاريكاتور است، اما ما نمي‌دانيم منظور كدام بخش كاريكاتور است و اينكه به چه كسي توهين شده است.

وي افزود: درباره‌ي توهين، به طور مشخص بايد كسي مورد خطاب توهين قرار بگيرد در حالي كه در كاريكاتور فردي مورد توهين قرار نگرفته است و فقط يك صفحه‌ي شطرنج است با دو مهره كه داراي چهره‌هاي متفاوت هستند.

وكيل مدافع مديرمسوول شرق افزود: بسيار عجيب است نمي‌دانم آقايان اين عكس را به كدام يك از مقامات، نهادها و ارگان‌هاي كشور تشبيه كرده‌اند.

عليزاده طباطبايي با تأكيد بر اينكه اقدامات قانوني را شروع خواهند كرد، اظهار داشت: بر اساس قانون، هيأت نظارت بر مطبوعات بايد ظرف يك هفته پرونده را به دادگاه ارسال كند ما نيز همين امروز دادخواست خود را مبني بر رفع اثر از تصميم هيأت نظارت بر مطبوعات به ديوان عدالت اداري ارائه مي‌دهيم.

وي موارد مطرح‌شده در ماده 12 قانون بدين شرح بيان كرد: نشر مطالب الحادي و مخالف موازين اسلامي و ترويج مطالبي كه به اساس جمهوري اسلامي لطمه وارد مي‌كند، اشاعه فحشا و منكرات و انتشار عكس و مطالب خلاف عفت عمومي، تحريص و تشويق افراد و گروه‌ها به ارتكاب اعمالي عليه امنيت و حيثيت نظام جمهوري اسلامي و افترا به مقامات و توهين به اشخاص، سرقت‌هاي ادبي، استفاده ابزاري از تصاوير، پخش شايعات و مطالب خلاف واقع و انتشار مطالب خلاف واقع عليه قانون اساسي است و در اين موارد هيأت نظارت مي‌تواند توقيف كند و پرونده را به دادگاه ارسال كند.

وي تأكيد كرد: اين در حالي است كه ما نمي‌دانيم به چه استنادي پرونده به دادگاه رفته است و هيچ‌يك از اين موارد را در مورد شرق صادق نمي‌دانيم.

عليزاده طباطبايي گفت: با توجه به اين كه در نامه آمده "جهت رسيدگي به دادگاه ارسال مي‌شود" و در نظر گرفتن اهميت مطبوعات، دادگاه بايد به آن فورا رسيدگي كند.

وكيل مدافع مديرمسوول روزنامه شرق ابراز اميدواري كرد كه سوءتفاهم مطرح‌شده برطرف شود تا اين روزنامه بتواند به كار خودش ادامه دهد.

وي خاطرنشان كرد: اگر روزنامه غيرقانوني توقيف شده باشد روزنامه مي‌تواند درخواست خسارت مادي و معنوي به استناد قانون اساسي و مسووليت مدني و ساير قوانين كند. اگر خسارت وارده عمدي باشد كسي كه خسارت وارد كرده بايد بپردازد و اگر غيرعمدي باشد دولت بايد بپردازد و قانون در اين مورد صراحت دارد.

توهين به مسوولان توهين به مردم است

جرايد داراي مخاطب بيشتر، مسوليت زيادتري دارند

كنترل محتوايي مطبوعات با هيات نظارت برمطبوعات است

فاطمه رهبر در ارزيابي از توقيف روزنامه شرق از سوي هيات نظارت گفت: هيات نظارت بر مطبوعات در خصوص هتك حرمت‌ها به اشخاص و ارزش‌هاي جامعه و مسايل غيراخلاقي در نشريات به وظيفه اش عمل كند.

رييس كميته رسانه‌هاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: بحث كنترل محتواي موجود در نشريات و مطبوعات كل كشور زير نظر هيات نظارت بر مطبوعات است كه قطعا كنترل محتوايي مسووليتش با اين هيات است.

وي در ادامه گفت: اگر چنانچه نشريه‌اي از آن حد و حدود و شاخص هايي كه برايش مشخص شده عدول و از خط قرمزها عبور كند، قطعا بايد مراتبي طي شود كه در درجه اول تذكراتي است بر آن‌ها داده مي‌شود و در صورت عدم رعايت آن تذكرات قطعا كار به توقيف يا تعطيلي موقت يا دائمي مي‌ رسد.

نماينده‌ي تهران در مجلس خاطرنشان كرد: در چند وقت اخير با توجه به آن كه برخي از نشريات از خط قرمزها عبور كردند و با توجه به مسائل اخلاقي و سياسي و هتك حرمت‌هايي كه به شخصيت‌هاي مملكت داشتند و از حالت آزاد انديشي هم خارج شده و كار به بي‌حرمتي به ارزش‌ها و خواسته‌هاي مردم رسيده را از آن‌ها شاهد بوده‌ايم كه با آن‌ها برخوردهاي جدي شده است.

وي در خصوص متضرر شدن كاركنان روزنامه‌ي توقيف شده و چگونگي احقاق حق آن‌ها در مدت توقيف، گفت: برخي جرايد به دليل آن كه از حساسيت مطبوعات بالايي برخوردارند مخصوصا جرايد و مطبوعاتي كه مخاطب بيشتري دارند و در سطوح اقشار مورد استفاده بيشتري قرار مي‌گيرند، قطعا مسووليت آن‌ها زيادتر است؛ چرا كه بايد هدايت اذهان عمومي را در جهت صحت و سلامت اطلاعات رعايت كنند كه متاسفانه در برخي موارد ديده نشده است و اگر آن نشريه تعطيل يا توقيف موقت مي‌شود، مسوولان آن نشريه بايد جوابگو باشند و اگر هم بيكاري يا مشكلي در شغل كاركنان، خبرنگاران و اصحاب آن نشريه به وجود آيد، قطعا اين مساله به خود مسوولان آن نشريه برمي‌گردد. لذا بايد آن ها همه جانبه مراقب شرايط مي‌بودند كه چنين اتفاقي نيفتد.

رييس كميته رسانه‌هاي مجلس در مورد علت توقيف روزنامه شرق نيز گفت: ظاهرا قضيه از اين قرار بوده كه چندين بار به روزنامه شرق تذكر داده شده بوده و طي اين تذكراتي كه از سوي معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد اعلام شده هيچ گونه ترتيب اثري داده نشده است و حتي امتيازي كه به نشريه شرق داده بودند اين بوده كه دراسرع وقت مدير مسوول تغيير كند و روند كار روندي رو به اصلاح و سامان جدي باشد .

وي ادامه داد: ظاهر اين كار هم انجام نشده علي رغم اين كه يك امتياز به آن‌ها داده شده به اين موضوع بي‌توجه بوده‌اند و در نهايت در 5‌شنبه گذشته درج يك كاريكاتور كه با آن به مسوولان نظام توهين شده و طبيعتا توهين به مسوولان نظام توهين به مردم براي ما تلقي مي‌شود، لذا منجر به توقيف روزنامه شرق شده است كه قطعا بايد مسوولان مربوطه نشريه جوابگوي اين توهين باشند.

دادگاه بايد حكم توقيف مطبوعات را صادر كند

هيات نظارت بر مطبوعات بايد شكايت‌ها از هر نشريه را بررسي كند و به دادگاه بفرستد

عضو فراكسيون مطبوعات مجلس تصريح كرد: در بحث توقيف نشريات و روزنامه‌ها بايد به مساله كاركنان و مشكلات آن نشريه هم توجه شود.

حسن مرادي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در خصوص روند توقيف مطبوعات توسط هيات نظارت بر مطبوعات گفت: هيات نظارت بايد هر شكايت موجود از هر نشريه را بررسي كند و به دادگاه فرستاده شود و اگر دادگاه حكم توقيف داد، حكم توقيف صادره اجرا شود.

وي با بيان اين‌كه اين پروسه بايد طي شود، گفت: با توجه به ضرري كه از اين توقيف‌ها عايد كاركنان و خبرنگاران نشريات مي‌شود، بايد ملاحظه آن‌ها نيز رعايت شود.

نماينده اراك ادامه داد: قطعا اين مسايل بايد مدنظر قرار گيرد و اگر كسي تخلفي كرده نبايد ساير كاركنان زيان ببينند. مساله توقيف روزنامه شرق هم بايد بررسي شود تا ببينيم قضيه چه بوده و بايد مصداق را طبق قانون بررسي كنند. اگر مطلبي از مصاديق توهين به مسوولان نظام باشد، اين خلاف محسوب مي‌شود و اگر نباشد بايد رفع توقيف شود و حداقل كاركنان آن با مشكل مواجه نشوند.

مرادي معتقد است: در اين راستا تا زمان روشن شدن تكليف روزنامه‌هاي توقيف شده، اگر كاركنان آن‌ها تابع قانون كار هستند بايد طبق قانون كار به صورت موقت حق و حقوقشان داده شود. معمولا در اين گونه موارد يكي دو ماه روزنامه‌ مشكلي ندارد و مي تواند حقوق كاركنان خود را بپردازد، ولي اگر طولاني‌تر شود بايد قطعا فكري در اين راستا شود.

اولين شماره روزنامه‌ي «شرق» در تاريخ 02/06/1382 با مديرمسوولي رحمانيان منتشر شد؛ اين روزنامه يك‌بار در تاريخ 30/11/1382 از سوي شعبه‌ي 6 دادسراي ويژه‌ي كاركنان دولت توقيف و در تاريخ 07/12/1382 رفع توقيف شده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۰۷ ۱۳:۴۳

سلام سال نو مبارک من نویسنده و شاعر و منتقد هستم مایلم که شرایط همکاری با روزنامتونو بدونم لطفن راهنمایی بفرمایید