• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۸۵ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8504-09959

گزارش كامل ايسنا از همايش ستاد تسهيلات سفرهاي كشوري: خانه‌ جهانگردي در كليه‌ استان‌هاي كشور ظرف دو هفته‌ آينده راه‌اندازي مي‌شود

اولين همايش سراسري ستاد تسهيلات سفرهاي كشور با حضور معاون امور گردشگري، مدير كل دفتر تدوين استانداردهاي فني و نظارت و رييس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور و نمايندگاني از صنوف مختلف گردشگري استان‌ها تشكيل شد.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:

خانه‌ جهانگردي در كليه‌ استان‌هاي كشور ظرف دو هفته‌ آينده راه‌اندازي مي‌شود

به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا، دكتر محمد شريف ملك‌زاده در اين همايش با تاكيد بر فراواني جاذبه‌هاي گردشگري استان‌هاي مختلف كشور اظهار داشت: معرفي و اطلاع‌رساني در خصوص اين جاذبه‌ها باعث تداوم و پايداري در صنعت گردشگري و توسعه‌ي آن در استان‌هاي سراسر كشور خواهد شد.

وي با اشاره به دائمي شدن ستاد تسهيلات سفرهاي كشور خاطرنشان كرد: با تاكيد رييس سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري و اهميت موضوع گردشگري براي دولت و اركان مختلف نظام اين ستاد به صورت دائمي به كار خود ادامه مي‌دهد و به طور شبانه‌روزي آماده‌ي ارايه‌ي خدمات و تسهيلات به مسافران و گردشگران است.

وي گفت: با هدف تقويت و توسعه‌ي گردشگري داخلي از شهريور ماه در كليه‌ي استانها همايش ماهانه‌ي ستاد تسهيلات سفرهاي كشور به صورت علمي، تئوري و عملي با حضور نمايندگان و اعضاي كميته هماهنگي امور گردشگري در استانها تقويت مي‌شود.

به گفته‌ي ملك‌زاده در اين همايش‌هاي ماهانه، تقويت چارت استانها شناسايي و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و همچنين همكاري بخشهاي خصوصي مراكز علمي، شهرداري‌ها واستانداري‌ها مورد نظر است.

معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با اشاره به عملكرد ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي و موفقيت اين ستاد در ارائه‌ي تسهيلات به گردشگران نوروزي گفت: عملكرد ستاد تسهيلات نوروزي تنها مسكني براي دردهاي گردشگري كشور بود كه با تاكيد رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تلاش هستيم تا برنامه‌ريزي دقيق و منسجم عملكرد اين ستاد را به صورت دائمي و مناسب درآوريم.

ملك‌زاده خطاب به نمايندگان به اعضاي كميته‌هاي هماهنگي استانها خاطرنشان كرد:‌ مسافران اگر به صورت برنامه‌ريزي شده و هدفمند هدايت و راهنمايي شوند، تمامي برنامه‌هاي سفر خود را بر اساس طرح‌ها و سياست‌هاي ستادهاي تسهيلات سفرهاي كشور در سراسر استانها تدوين و طرح‌ريزي مي‌كنند.

وي گفت: شما موظف هستيد تا با برنامه‌ريزي دقيق و منسجم وايجاد جاذبه‌هاي متعدد فرهنگي وهنري زمينه‌ي جذب گردشگر را به استان خود فراهم كرده و آرامش و تقويت تفكر وانديشه را به همراه خاطره‌ي خوش به مسافران هديه‌ كنيد.

به گفته‌ي معاون امور گردشگري ستاد تسهيلات سفرهاي كشور با همكاري كليه‌ دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي اعم از حمل و نقل ريلي، هوايي، پليس راه، نيروي انتظامي، وزارت امورخارجه و غيره تشكيل مي‌شود.

ملك‌زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به تشكيل خانه‌ي جهانگردي در كليه‌ي استانهاي كشور تا ظرف دو هفته‌ي آينده اذعان داشت: اين خانه در واقع محل اصلي اطلاع‌رساني به مسافران و گردشگران است كه در بهترين نقاط مركز و شهرهاي هر استان بايد تشكيل شود.

به گفته‌ي وي، در خانه‌هاي جهانگردي كليه‌ي اطلاعات هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، دفاتر خدمات مسافرتي، واحدهاي اقامتي و پذيرايي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري، غذاهاي سنتي و آيين و رسوم هر استان ارائه مي‌شود.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با اشاره به الزام مديران استانها در طرح‌ريزي برگزاري جشنواره‌هاي مختلف گردشگري گفت: تمامي استانهاي كشور بايد جشنواره‌هاي متنوع و مختلف استاني از جمله جشنواره‌هاي غذاهاي سنتي، موسيقي، لباس، تئاترهاي خياباني، نمايشگاه‌هاي صنايع دستي و غيره را با هدف پركردن اوقات فراغت گردشگران تهيه و تدارك ببينند.

وي همچنين تاكيد كرد: تمامي ستادهاي تسهيلات سفرهاي استاني موظفند تا تلفن‌هايي مشخص ودائمي خود را از طريق جرايد و مطبوعات و همچنين ارسال به ستاد مركزي در اختيار گردشگران قرار دهند.

ملك‌زاده گفت: وب سايت دايمي ستاد تسهيلات سفرهاي كشور نيز هر روز اطلاعاتي موجود در خصوص تاسيسات و امورگردشگري كليه‌ي استانها را در اختيار گردشگران قرار مي‌دهد.

به گفته‌ي وي راديو گردشگري نيز به زودي بحث اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي در خصوص سفرهاي تابستاني را آغاز مي‌كند.

رييس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور:

كميته‌ حمايت از ايرانيان خارج از كشور تشكيل شده است

معاونت امور گردشگري در ستادهاي تسهيلات سفرهاي كشور تشكيل مي‌شود

رييس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور گفت: بخش بزرگي از فعاليت‌ها و سياست‌هاي اين ستاد اختصاص به ارزان‌سازي سفر و جذب ايرانيان مقيم خارج از كشور و اجراي سياستهاي كلان گردشگري است.

به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا جمشيد حمزه‌زاده با اشاره به اهميت تدوين سياست‌ها و اهداف و برنامه‌هاي ادارات كل و سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در ايجاد و توسعه‌ي صنعت گردشگري اظهار داشت: امسال با توجه به استقبال گردشگران از ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي و عملكرد خوب اين ستاد با تاكيد ويژه‌ي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ستاد دايمي تسهيلات سفرهاي كشور از هفته‌ي گذشته فعاليت خود را آغاز كردند.

وي گفت: مهمترين مساله در ستاد تسهيلات سفرهاي كشور همگاني كردن، همه‌جايي كردن و ارزان‌سازي سفرهاي داخلي و ايجاد زمينه‌هاي بهره‌برداري استانهاي كم بضاعت در زمينه‌ي گردشگري است، به طوري كه كليه‌ي دست‌اندركاران و فعالان اين استانها، آمادگي خود را جهت ارايه‌ي تسهيلات ويژه به گردشگران از جمله ارايه‌ي چهل تا پنجاه درصد تخفيف اعلام كرده‌اند.

رييس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور از تعريف و تدوين طرح 10 مسير جديد گردشگري در كشور خبر داد و گفت: عمده‌ي سفرهاي داخلي ايران از دو مسير كه شامل تهران، اصفهان، شيراز و گاهي اوقات كرمان و يزد نيز مي‌شود صورت مي‌گيرد كه تلاش مي‌شود با اجرايي كردن طرح 10 مسير جديد گردشگري و انجام تبليغات و اطلاع‌رساني كامل در خصوص آنها گردشگران را به اين مسيرها دعوت كرد.

به گفته‌ي حمزه‌زاده، 600 ميليون تومان اعتبار براي تشكيل ستادهاي تسهيلات سفر در كل كشور اختصاص يافته است كه كليه‌ي اين اعتبار به ستادهاي استاني تعلق مي‌گيرد.

رييس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور خاطرنشان كرد: ستاد مركزي با كليه‌ي ستادهاي استاني، طي تفاهم‌نامه‌اي برنامه‌ي كاري مشخصي را تدوين و امضا مي‌كند كه بر اساس آن 50 درصد اعتبارات بلافاصله بعد از امضاي تفاهم‌نامه و 50 درصد بقيه آن پس از پايان تابستان ونظارت بر عملكرد ستادهاي استاني صورت مي‌گيرد.

وي تاكيد كرد: در تابستان بر خلاف روال گذشته حجم بازديد‌ها ونظارت‌هاي تاسيسات گردشگري كاهش مي‌يابد و در نظارتهاي انجام شده از كارشناسان و متخصصان متبحر دعوت به همكاري مي‌شود.

حمزه‌زاده از سامان‌دهي كاروان‌هاي راهيان نور و دعوت به همكاري دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي در اجراي تورهاي مناطق عملياتي خبر داد و گفت: با همكاري بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بخشي از فعاليت اجراي كاروانهاي راهيان نور به دفاتر خدمات مسافرتي واگذار مي‌شود.

وي همچنين در خصوص جذب و امكان مسافرت ايرانيان مقيم خارج از كشور به ايران گفت: كميته‌ي حمايت از ايرانيان خارج از كشور در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شده است كه نمايندگان مختلفي از دستگاه‌هاي اجرايي از جمله سازمان نظام وظيفه نيروي انتظامي، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات وغيره تشكيل شده‌ است.

به گفته‌ي وي، مهمترين برنامه‌ اين كميته جذب و جلب ايرانيان مقيم از خارج از كشور به داخل در قالب تورهاي گروهي و دسته‌ جمعي با مشاركت دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي است.

رييس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور، خاطرنشان كرد: اين ستاد داراي 6 معاونت از جمله نظارت واسكان و پذيرايي، معاونت اطلاع‌رساني و راهنمايي گردشگران، معاونت امنيتي و انتظامي، معاونت پشتيباني، معاونت امور فرهنگي و يك معاونت جديد تحت عنوان معاونت گردشگري امور جوانان است.

به گفته‌ي حمزه‌زاده، در معاونت گردشگري امور جوانان، بحث توسعه‌ي سفرهاي ارزان‌ قيمت در خصوص گروه‌هاي دانشجويي ودانش‌آموزي و ساير جوانان اجرايي مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در پايان اين همايش جلسه‌ي پرسش و پاسخ حاضرين و اعضا و نمايندگان صنوف گردشگري سراسر كشور با حضور دكتر ملك‌زاده، معاون امور گردشگري، مدير كل دفتر تدوين استانداردهاي فني و نظارت و رييس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور برگزار شد.

نماينده‌ كميته دفاتر خدمات مسافرتي:

مديريت‌هاي موازي گردشگري سرعت بخش خصوصي را گرفته است

هيچ اقدامي ‌در خصوص كسب درآمدهاي اقتصادي از جايگاه توريسم نشده است

نماينده‌ي كميته دفاتر خدمات مسافرتي گفت: گردشگري كشور ما شعارزده است و عليرغم اينكه هميشه تاكيد مي‌شود، جايگاهي در 10 كشور برتر جهان از نظر جاذبه‌هاي گردشگري داريم؛ اما هيچ اقدامي ‌در خصوص كسب درآمدهاي اقتصادي از اين جايگاه نشده است.

به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا، شريف جمالي در اولين همايش ستاد تسهيلات سفرهاي كشور، اظهار داشت: دنياي گردشگري امروز، محصولات مختلف و متنوعي را به گردشگر خود مي‌فروشد كه از آن جمله مي‌توان به آفتاب دريا، شن و ماسه، ساحل و غيره اشاره كرد، اما متاسفانه در كشور ما كه منشاء تمامي‌اين محصولات است و منبع تمامي‌محصولات چهار فصل توريستي است، هيچ يك در اختيار گردشگران قرار نمي‌گيرد.

وي با اشاره به فعاليت بي‌وقفه خدمات مسافرتي و جهانگردي به دست اندركاران گردشگري در شرايطي ناهموار و دشوار خاطر نشان كرد: بخش خصوصي براي مشاركت و همكاري با بخش دولتي همواره با چالش‌ها و مشكلات متعددي رو به رو است كه از آن جمله مي‌توان به عدم پرداخت تسهيلات بانكي از سوي بانك‌هاي عامل و همچنين به كار نگرفتن نيروهاي انساني متخصص و كارشناس اين بخش در دستگاه‌هاي دولتي و همچنين مديريت‌هاي موازي بازدارنده اشاره كرد.

نماينده‌ي كميته دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي گفت: متاسفانه مديريت‌هاي موازي و نامناسب گردشگري در مركز و همچنين ساير استان‌هاي كشور و تعدد اعمال نظرها و سلايق شخصي سرعت بخش خصوصي را در فعاليت بخش گردشگري گرفته است.

شريف جمالي، يادآور شد: بخش خصوصي از جمله دفاتر خدمات مسافرتي چالش بزرگي با واحدهاي اقامتي و پذيرايي داريم كه اميدواريم با مساعدت و همكاري بيشتر اين چالش هر چه زودتر برطرف شود.

وي گفت: واحد‌هاي اقامتي بايد به اين نتيجه برسند كه افزايش درآمد‌ها و ظرفيت اشغال واحدهايشان تنها در صورت همكاري با دفاتر خدمات مسافرتي و ارايه تسهيلات به اين دفاتر جهت تورهاي مشترك و ارزان قيمت است.

نماينده‌ي كميته دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي، همچنين در خصوص جذب ايرانيان مقيم خارج از كشور سخن گفت و اظهار داشت: ظاهرا اين طرح جهت امضا و تصويب نهايي به هيات وزيران ارسال شده كه متاسفانه تاكنون محقق نشده است.

وي تاكيد كرد: در صورت تحقق طرح جذب ايرانيان مقيم خارج از كشور و فراهم سازي زمينه‌هاي گردشگري آن‌ها مي‌توانيم از سرمايه‌گذاري‌هاي كلان، افزايش درآمد، اشتغال و ديگر مزاياي هموطنان خودمان بهره مند شويم و نياز به سرمايه‌گذاري كشورهاي ديگر نداشته باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha