• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8502-12851
  • خبرنگار : 90004

/خبركامل/ درنشست روساي دانشگاهها عنوان شد: تدوين طرح نظارت بردانشگاهها، تهيه سندسنجش وپذيرش دانشجو، 3هزار ميليارد براي نوسازي دانشگاهها وثبت 150موسسه غيرمجاز

/خبركامل/ 
درنشست روساي دانشگاهها عنوان شد:
تدوين طرح نظارت بردانشگاهها، تهيه سندسنجش وپذيرش دانشجو، 3هزار ميليارد براي نوسازي دانشگاهها وثبت 150موسسه غيرمجاز

پنجاه و پنجمين نشست روساي دانشگاهها با حضور وزير علوم، تحقيقات، فناوري و معاون اول رييس‌جمهور و رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، در دانشگاه پيام‌نور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد مهدي زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين نشست ساماندهي شهريه دانشجويان، تسهيل نقل و انتقال دانشجويان در داخل كشور از يك سو و انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج كشور به داخل، ساماندهي نظام گزينش دانشجو، ‌تدوين طرح نظارت بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، زمينه سازي براي كاربرد هرچه سريعتر فناوري اطلاعات در توسعه آموزش عالي، ساماندهي پايگاه اطلاعات مربوط به حوزه‌هاي آموزش عالي، تحقيقات و فناوري را برخي از اقدامات وزارت متبوع در ماه‌هاي اخير بيان كرد.

وي با اشاره به بحث افزايش دسترسي به آموزش عالي به عنوان وظيفه دولت در برنامه‌هاي سوم و چهارم توسعه، تصريح كرد: خوشبختانه در جايگاهي قرار گرفته‌ايم كه مي‌توانيم ادعا كنيم در پايان برنامه چهارم از هدف برنامه يعني رسيدن به جمعيت دانشجويي 3/750 ميليوني جلوتر باشيم، به خصوص كه با ظرفيت‌هاي موجود آموزش عالي امروز بيش از نيمي از داوطلبان كنكور در يكي از رشته محل‌هاي آموزش عالي، با توجه به تنوعي كه وجود دارد، پذيرفته مي‌شوند.

وي همچنين با اشاره به صدور مجوز تاسيس بيش از 50 موسسه غيردولتي ، گفت: در حال حاضر حدود 120 موسسه آموزش عالي غير دولتي غيرانتفاعي، علاوه بر دانشگاه آزاد در آموزش عالي كشور فعاليت دارند.

وي در ادامه سخنانش با بيان اينكه پيامبر بزرگوار اسلام، پيام آور علم، حكمت، نور بصيرت ودانايي است، تصريح كرد: در چارچوب يك مكتب علم مدار و آگاهي محور است كه انديشه توحيدي امكان رشد و تجلي مي‌يابد و اين به تعبير حكما، اول علم و باطن آگاهي‌هاست.

وي خطاب به روساي دانشگاهها اظهار كرد: خوشحاليم كه در مسند و جايگاه و موقعيتي قرار گرفته‌ايم و از موهبتي برخورداريم كه به موجب آن مي‌توانيم نزديكترين ارتباط را با مقوله علم و آگاهي داشته باشيم و آن بودن در محيط دانشگاه و آموزش عالي است.

وي با بيان اينكه چنين رويكردي، بدون نياز به واسطه‌اي بيروني، دانشگاه را محلي اسلامي و الهي مي‌كند كه در آن مي‌توان به باطن انديشه ديني، توحيد و معاد دست يافت، اظهار كرد: ما مسئولين و خدمتگزاران عرصه علم و دانش بايد از طريق شناخت خطير خود در راه خدمت علمي فرهنگي به جامعه، شكر اين نعمت بزرگ را بجاي آوريم. اين شكرگزاري از طريق خدمت بيشتر و خالصانه تر به جامعه علمي دانشگاهي ممكن خواهد شد كه چنين امري وظيفه اوليه و مادر تمامي وظايف بعدي ماست.

وزير علوم ضمن تبريك دستيابي دانشمندان كشورمان به چرخه سوخت هسته‌اي،‌ گفت: البته اين دستاورد را بايد دستاورد تمامي دانشگاهيان و نظام آموزش عالي، تحقيقات و فناوري كشور محسوب كرد.

به اعتقاد وي، واقعيت اين است كه نظام آموزش عالي كشور بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تحت تاثير رهنمودهاي بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (ره) كه مرتب به خودباوري، خود اتكايي، اعتماد به نفس و پرهيز از مرعوب شدن در مقابل نيروهاي استكباري توصيه مي‌كردند، شكل گرفت، بارور شد و اين روزها نخستين ميوه‌هاي آن به بار مي‌نشيند و چشم همه جهانيان را خيره مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي خاطر نشان كرد: البته دستاوردهاي نظام علمي كشور به اين حد محدود نيست، بلكه در ساير زمينه‌هاي آموزشي، پژوهشي و علمي نيز موفقيت‌هاي چشمگيري حاصل شده است كه به نمونه‌هاي جالبي از آن مي‌توان در حوزه‌هاي زيست فناوري و ريزفناوري اشاره كرد.

در حقيقت بستر و زمينه توليد علم در كشور طي 27 سال گذشته از هر حيث فراهم آمده است و اين ديگر بر عهده ما است كه از اين بستر آماده براي حركت رو به جلو استفاده كنيم.

ظرفيت‌هاي موجود آموزش عالي پاسخگوي بيش از نيمي از داوطلبان كنكور است

وي با بيان اينكه امروز نظام آموزش عالي كشور تقريبا در همه رشته‌ها و شاخه‌هاي علمي دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و دكترا ايجاد شده است، گفت: اين از نقاط قوت نظام علمي كشور است و همين حركت است كه با اتكا به جوانان با استعداد كشور و اعضاي هيات علمي توانمند، توليد مقالات علمي و سهم كشور در توليد علم جهاني را افزايش داده است.

دكتر زاهدي با اشاره به بحث افزايش دسترسي به آموزش عالي به عنوان وظيفه دولت در برنامه‌هاي سوم و چهارم توسعه، تصريح كرد: خوشبختانه در جايگاهي قرار گرفته‌ايم كه مي‌توانيم ادعا كنيم در پايان برنامه چهارم از هدف برنامه يعني رسيدن به جمعيت دانشجويي 3/750 ميليوني جلوتر باشيم، به خصوص كه با ظرفيت‌هاي موجود آموزش عالي امروز بيش از نيمي از داوطلبان كنكور در يكي از رشته محل‌هاي آموزش عالي، با توجه به تنوعي كه وجود دارد، پذيرفته مي‌شوند.

وي افزود: بحث افزايش دسترسي امروز با هدف برقراري عدالت اجتماعي دنبال مي‌شود در نتيجه شاهديم كه موسسات آموزش عالي در اقصي نقاط كشور تاسيس شده و دسترسي به آموزش عالي را تقريبا براي تمامي اقشار داوطلب ادامه تحصيل مهيا مي‌سازند. به اين ترتيب مي‌توان ادعا كرد كه نظام آموزش عالي كشور علاوه بر توليد علم از آموزش همگاني كه مهمترين ابزار توانمندسازي جامعه و مهمترين گام در برقراري عدالت اجتماعي است غافل نمانده است.

صدور مجوز تاسيس بالغ بر 50 موسسه غير دولتي

وزير علوم با بيان اينكه مشاركت بخش غيردولتي در آموزش عالي در حال حاضر تا حد قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته است، گفت: در حال حاضر حدود 120 موسسه آموزش عالي غير دولتي غير انتفاعي، علاوه بر دانشگاه آزاد در آموزش عالي كشور فعاليت دارند. جالب تر از آن، ورود بخش غيردولتي به عرصه پژوهشي است كه صدور مجوز تاسيس بالغ بر 50 موسسه غير دولتي و فراواني تقاضا براي تاسيس اينگونه موسسات بسيار اميدبخش است.

وي توسعه بخش غيردولتي را به دليل اينكه ظرفيتهاي آموزش عالي را بدون هيچ‌گونه تحميلي بر اعتبارات دولتي افزايش مي‌دهد، بسيار سودمند دانست و گفت: در عمل زمينه و امكان آموزش مهارتهاي فرهنگي و اجتماعي در كنار علم آموزي براي جامعه دانشجويي كشور ميسر شده است.

تدوين طرح نظارت بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي

افزايش بودجه سال 1385 دانشگاه‌ها

وي ساماندهي شهريه دانشجويان، تسهيل نقل و انتقال دانشجويان در داخل كشور از يك سو و انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج كشور به داخل، ساماندهي نظام گزينش دانشجو، ‌تدوين طرح نظارت بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، زمينه سازي براي كاربرد هرچه سريعتر فناوري اطلاعات در توسعه آموزش عالي، ساماندهي پايگاه اطلاعات مربوط به حوزه‌هاي آموزش عالي، تحقيقات و فناوري را از ديگر اقداماتي دانست كه طي ماه‌هاي اخير با جديت دنبال شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر زاهدي در ادامه تامين كسري اعتبارات دانشگاه‌ها در سال 1384 و افزايش بودجه سال 1385 دانشگاه‌ها از محل اعتبارات دولتي و مبتي بر هزينه سرانه، شكل گيري بنياد نخبگان و تشكيل شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري از ديگر اقدامات ماههاي اخير دانست كه دست دانشگاه‌ها را در پيشبرد برنامه‌هاي توسعه علمي باز مي‌گذارد.

اقتدار كشورها به جايگاه آنها در عرصه‌هاي علم و فناوري ارتباط دارد

وي افزود: امروز اقتدار كشورها به جايگاه آنها در عرصه‌هاي علم و فناوري ارتباط دارد و اين اصلي ترين مسووليت و ماموريت دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري است كه كشور را در عرصه‌هاي علمي به جايگاهي رفيع و در خور شان ملت بزرگ ايران با آن سابقه و پيشينه علمي و آموزشي برسانند.

وي با اشاره به تصويب قانون اهداف، وظايف و تشكيلات وزارت و قانون برنامه چهارم توسعه و حمايت‌هاي مجلس و دولت گفت: بر اين اساس زمينه‌هاي حقوقي، قانوني و اعتباري لازم براي انجام ماموريت‌هاي دانشگاهي فراهم شده است و اينك بر عهده ما شما مديران حوزه‌هاي ستادي و مديران دانشگاهي است كه با برنامه ريزي دقيق و سنجيده هدفهاي متعالي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را تحقق بخشيم.

فرهنگ علمي بايد بيش از پيش در دانشگاهها ترويج يابد

وي با بيان اينكه امروز بيش از يك سال از اجراي برنامه چهارم توسعه و هشت ماه از تشكيل دولت نهم مي‌گذرد، تصريح كرد: روساي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري بايد با مراجعه به اسناد برنامه چهارم توسعه و برنامه وزارت علوم، عملكرد خود را در اين مدت مورد ارزيابي قرار دهند. حداقل بايد 20 درصد اهداف برنامه چهارم و بيش از 15 درصد برنامه‌هاي وزارت را از مجموع آنچه كه انجام آنها برعهده دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري است، به اجرا درآمده باشد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در اين راستا استقرار نظام كيفيت، بازمهندسي و اصلاح فرايندها، اصلاح مقررات مالي،‌اداري، استخدامي و آموزشي با هدف كارايي و اثربخشي بيشتر بايد با حمايت و سرعت انجام شود و مديريت‌هاي دانشگاهي بايد درصدد باشند كه از امكانات بالقوه و موجود به گونه‌اي كارآمد و اثربخش استفاده كنند و بيش از گذشته به توليد علم، توليد آگاهي و معرفت بپردازند و فرهنگ علمي را بيش از پيش در دانشگاه‌ها رواج دهند.

وزير علوم در خاتمه، تاكيد كرد: گام برداشتن در جهت تامين نيازهاي جامعه و پاسخگويي به تقاضاي اجتماعي، پرهيز از خودمحوري و تك‌روي و اعتقاد و التزام به پاسخگويي بايد درصدر توجهات روساي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري قرار بگيرد.

معاون اول رييس‌جمهور:

بايد به سمت محتوايي كردن علوم برويم

ناهنجاريهاي روحي دانشجويان خوابگاهي به ويژه دختران بايد چاره‌جويي شود

دكتر داوودي، معاون اول رييس جمهور نيز در اين نشست در سخناني، گفت:‌ متاسفانه در يك صد سال اخير شاهد وقايعي بوديم كه ناخوشايند است يعني واردكننده و مصرف كننده اكثر علوم و فنون بوديم.

وي با بيان اينكه نظامهاي حكومتي قاجار و پهلوي تحت نفوذ و استعمار غرب بودند، خاطر نشان كرد: آنها با ابزارهاي مالي، سياسي و تبليغاتي خود، دانشگاه و مجموعه‌هاي فكري ما را به سمت وابسته بودن كشيدند كه منجر به خودباختگي ايران شد، اما انقلاب اسلامي در ابعاد سياسي، اجتماعي، فرهنگي و علمي بت غرب را در هم شكست و خودباختگي را به خود باوري تبديل كرد؛ البته هنوز كارهاي زيادي داريم تا مدارج بالاتري را كسب كنيم.

دكتر داوودي اظهار كرد: هر تفكر علمي و اخلاقي و هر اكتشاف و نوآوري و ممكن كردن ناممكنها، اميد تازه‌اي را در اذهان جوانان و دانشمندان ايجاد كرده است.

معاون اول رييس‌جمهور توصيه كرد: هر چه بيشتر به سمت محتوايي كردن علوم و دوري از ترجمه برويم، قادر به ايجاد تحول خواهيم بود، زيرا دانشگاه نياز به برخورد استدلالي با محتواي علمي و از سويي جرات و جسارت نقد نظريات علمي را دارد.

داوودي با تاكيد بر اينكه علم و تفكر نيازمند يكديگر هستند، گفت: در كنار اين عوامل، ايمان نيز نقش بسيار مهمي دارد.

وي با اشاره به لزوم عملياتي شدن علم، تصريح كرد: عالمي كه خود به علم عمل نمي‌كند مورد مذمت است، زيرا در جامعه عملياتي شدن طرحها بر اساس نيازها تعريف مي‌شود، در غير اين صورت راندمان علم تغيير مي‌يابد.

وي ارتقا و ترقي را عاملي براي توليد علم محتوايي و رفع نيازهاي كشور دانست و گفت: لازمه تحرك و توليد علم تعامل معقول ميان استاد و دانشجوست.

معاون اول رييس جمهور در ادامه خواستار توجه اساتيد به پرورش روح و روان دانشجويان شد و تاكيد كرد: آيا اداره رفاه و خوابگاه‌هاي دانشجوياني كه ديروز تحت نظر والدينشان به خوبي تربيت مي‌شدند، به پرورش روح و روان آنها مي‌پردازند؟

آمارهاي خوابگاهي و ناهنجاريهاي روحي به ويژه در دانشجويان دختر كه نيازمند توجه عاطفي و روحي هستند بايد چاره‌جويي شود و دانشجو در اين فضا نمي‌تواند رابطه درستي با استاد برقرار كند.

وي موفقيت دانشگاههاي كشور را حاصل خودباوري و دوري جستن آنها از خودباختگي دانست و اظهار كرد: موفقيتهاي هسته‌اي ايران و اعتراضات كشورهاي ديگر به اين مساله نشانگر آن است كه آنها از پيشرفت علمي ما ناراضي هستند كه اگر در اين راه تعلل كنيم آيندگان با نفرت از ما ياد مي‌كنند.

معاون آموزشي وزيرعلوم خبر داد:

تدوين سند سنجش و پذيرش دانشجو و تهيه مدل تعيين شهريه دانشگاهها

معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز از تدوين سند سنجش و پذيرش دانشجو، تهيه مدل تعيين شهريه دانشگاه‌ها، ساماندهي موظفي اعضاي هيات علمي، بازنگري آيين‌نامه ارتقا و تشكيل هيا‌ت‌هاي مميزه تخصصي خبر داد.

دكتر حسن خالقي با اشاره به ايجاد ظرفيت 30 درصدي براي جوانان در طول برنامه چهارم توسعه، اظهار كرد: در شرايطي كه از افزايش ظرفيت و برداشتن صف طولاني كنكور طي دو تا سه سال آينده صحبت مي‌شود، بايد براي هر جوان ايراني متقاضي آموزش عالي يك صندلي كيفي آموزش عالي در كشور داشته باشيم.

وي افزود: در اين ميان طبيعي است كه عده‌اي نگران كيفيت در آموزش عالي باشند، با اين حال بايد مطمئن باشند كه وزارت علوم براي توسعه كيفي و تضمين كيفيت آموزش عالي برنامه‌هاي متعددي دارد.

لزوم بازنگري در شيوه سنجش و پذيرش دانشجو

ضرورت ايجاد تشكيلات نظارتي در استانها

وي با بيان اينكه در شرايط فعلي ديگر استفاده از روش فعلي كنكور براي پذيرش دانشجو صحيح نيست، گفت: بايد شيوه سنجش و پذيرش دانشجو بازنگري شود.

معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به برنامه نظارت و ارزيابي وزارت علوم، تصريح كرد: اين نظارت در گذشته نيز وجود داشته است ولي موردي بود كه سيستم جامعي براي پاسخگويي به بحث نظارت نيست. بر اين اساس گروهي براي تدوين آيين‌نامه و الگوي پيشنهادي ارزيابي و نظارت بر دانشگاه‌ها در شورا تعيين شده است كه اين الگو در شوراي معاونان دانشگاه مطرح شده و كليات آن نيز تاييد شده است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر حدود 150 موسسه غيرانتفاعي در كشور وجود دارد، گفت: وزارت علوم به تنهايي نمي‌تواند مسئوليت نظارت بر كليه دانشگا‌ه‌ها و مراكز و موسسات آموزش عالي را بر عهده بگيرد، بنابراين بايد در هر استاني بايد يك تشكيلات نظارتي پيش بيني شود.

به گفته دكتر خالقي، در اين راستا ستادي در وزارت علوم با گروه‌هاي مختلف مرتبط با دانشگاه‌هاي دولتي، دانشگاه‌هاي غيردولتي و غيرانتفاعي، علمي كاربردي، دانشگاه آزاد، پيام نور و دانشگاه‌هاي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي تشكيل شده است و طي آن هياتهاي نظارتي نيز با كمك دانشگاه‌هاي بزرگ و مادر در استانها تشكيل شده است و درنهايت نتايج بررسي‌ها به دانشگاه‌هاي مربوطه و يا شورايي بالاتر با عنوان كميته هماهنگي نظارت منعكس و ابلاغ مي شود.

تهيه سند سنجش و پذيرش دانشجو

سنجش متمركز داوطلبان بخش دولتي و غير دولتي

وي با اشاره به تهيه سند سنجش و پذيرش دانشجو در وزارت علوم، تصريح كرد: تا كنون شيوه پذيرش دانشجو مبتني بر كنكور بوده است كه در شرايط فعلي تعيين كننده نيست، بنابراين وزارت علوم با برگزاري بيش از 20 جلسه كارشناسي در نهايت سندي را در اين رابطه تهيه كرده كه پس از تاييد عملياتي خواهد شد.

به گزارش ايسنا، وي در رابطه با مهمترين محورهاي اين سند، تصريح كرد: از اين پس پذيرش دانشجو در دانشگاه مبتني بر آموخته‌هاي عميق داوطلبان در دوره دبيرستان و نمرات استانداردي خواهد بود كه از سوي آموزش و پرورش در قالب امتحانات نهايي كشوري ارايه مي شود.

همچنين پارامتر آزمون سراسري بخش ديگري است كه به طور واحد توسط سازمان سنجش و سالي دو مرتبه برگزار خواهد شد تا باعث كاهش تنش فكري و اضطراب داوطلبان شود.

وي افزود: براساس اين سند، سنجش داوطلبان بخش دولتي و غير دولتي به صورت متمركز برگزار خواهد شد ولي پذيرش ما مي‌تواند جداگانه و به صورت متفاوت انجام شود.

بازنگري آيين‌نامه ارتقا

تشكيل هيا‌ت‌هاي مميزه تخصصي در وزارت علوم

معاون وزير علوم در ادامه با اشاره به برنامه وزارت علوم براي تضمين كيفيت در آموزش عالي، خاطر نشان كرد: ارزيابي دانشگاه‌ها و رتبه بندي براساس شاخصهاي علمي يكي از اين برنامه‌هاست.

به گفته وي، توسعه دانشگاه‌ها بر اساس طرح جامع، برنامه ديگريست كه بر اساس آن تا كنون 45 يا 46 دانشگاه برنامه جامع خود را ارايه كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي بازنگري آيين‌نامه ارتقا را از ديگر برنامه‌ها عنوان كرد و گفت: توليد علم و مشاركت در توليد علم جهاني به عنوان يكي از شاخصهاي آيين نامه ارتقا باقي مي‌ماند، ولي مشاركت اعضاي هيات علمي در توسعه دانايي و دانش ملي و حل مشكلات كشور نيز در ارتقاي آنها موثر خواهد بود.

دكتر خالقي در ادامه تشكيل هيا‌ت‌هاي مميزه تخصصي در وزارت علوم را از ديگر برنامه‌ها دانست و گفت: در اين راستا هيات‌هاي مميزه تخصصي در گروه‌هاي هنر، علوم انساني و فني و مهندسي تشكيل شده است.

وي تقويت شوراي گسترش آموزش عالي و برنامه‌ ريزي آموزش عالي با جهت گيري به سمت ايجاد رشته‌هاي ميان رشته‌اي را از اولويتهاي ديگر وزارت علوم عنوان كرد.

تهيه مدل تعيين شهريه دانشگاه‌ها

ساماندهي موظفي اعضاي هيات علمي

دكتر خالقي با اشاره به تهيه مدل تعيين شهريه دانشگاه‌ها در وزارت علوم،‌ خاطرنشان كرد: در سال جاري شهريه مقطع كارشناسي ارشد دوره‌هاي شبانه و غيرانتفاعي افزايش نمي‌يابد و همانند سال قبل خواهد بود، در اين راستا جهت گيري براي دوره‌هاي كارشناسي نيز افزايش شهريه نيست.

وي با اشاره به بخشنامه دوره‌هاي فراگير و مجازي‌، خاطرنشان كرد: برگزاري دوره‌هاي فراگير جزو ماموريت و سياستهاي دانشگاه‌هاي بزرگ نيست، بلكه مشاركت در توليد علم و تربيت نيروهاي متخصص و ارتقاي سطح دانش از وظايف دانشگاه‌هاي بزرگ است، در اين راستا دانشگاه‌هاي بزرگ مي‌توانند از طريق سازمان سنجش به صورت محدود دانشجوي نيمه حضوري بپذيرند.

به گزارش ايسنا، دكتر خالقي در خاتمه با اشاره به ساماندهي موظفي اعضاي هيات علمي، خاطرنشان كرد: براين اساس وظايف هر عضو هيات علمي تعيين مي‌شود و طي آن در ازاي حقوق دريافتي و ميزان حضور عضو هيات علمي، وظايفي به عنوان وظيفه طراحي شده و باقي نيز در قالب حق التدريس ديده مي شود.

معاون طرح و توسعه وزارت علوم:

پرداخت 100 درصدي بودجه‌هاي عمراني دانشگاه‌ها تا آبان ماه

تخصيص 3 هزار ميليارد تومان اعتبار براي نوسازي دانشگاه‌هاي فرسوده

معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بر اساس تصميم هيات وزيران بودجه عمراني به دانشگاه‌ها تا آبان ماه صد درصد تخصيص مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار صنفي ‌آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر حميدرضا رازقي در پنجاه و پنجمين نشست روساي دانشگاه‌ها، اظهار كرد: در صورتي كه تمام بودجه عمراني مصوب هزينه شود، مابقي هزينه در متمم بودجه كه در شهريور ماه بررسي مي‌شود پرداخت مي‌شود.

وي خطاب به روساي دانشگاهها با تاكيد بر اينكه بايد نظارت كامل بر هزينه‌ها صورت گيرد، بيان كرد: تا شهريور ماه بايد كارهاي عمراني تمام شود تا در صورت كمبود در بودجه عمراني در متمم بودجه مطرح شود.

تخصيص 3 هزار ميليارد تومان اعتبار براي نوسازي دانشگاه‌هاي فرسوده

معاون طرح و توسعه وزارت علوم در ادامه از تخصيص 3 هزار ميليارد تومان اعتبار براي نوسازي دانشگاه‌هاي فرسوده و اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام دانشگاهي خبر داد.

وي با اشاره به چالش بين وزارت علوم و سازمان مديريت در خصوص تعداد دانشجويان، اظهار كرد: روساي دانشگاه‌ها بايد تعداد دقيق دانشجويان را به تفكيك پنج گروه آموزشي، چهار مقطع تحصيلي و نوع دانشجو (شبانه، روزانه و فراگير) در اختيار ستاد مركزي وزارت خانه قرار دهند.

دكتر رازقي تصريح كرد:‌ دانشگاهها نبايد از شفاف شدن تعداد دانشجويان ترسي داشته باشند، چون تعداد دقيق دانشجو موجب كاهش بودجه آنها نمي‌شود.

به اعتقاد دكتر رازقي، بايد به جايي برسيم كه با وجود سيستم مكانيزه از لحظه‌اي كه دانشجو در هر دانشگاهي ثبت‌نام مي‌كند، نام او در وزارتخانه و سازمان مديريت ثبت شود.

وي اظهار كرد: از سوي ستاد مركزي وزارتخانه درخواست شد تا 3 درصد اضافه بر بودجه كل آموزش عالي در اختيار ستاد مركزي قرار داده شود كه اين امر عليرغم تصويب در هيات وزيران و موافقت كميسيون آموزش عالي، در صحن علني تصويب نشد.

معاون طرح و توسعه وزارت علوم در خصوص كسري بودجه 84، گفت: حدود 157 ميليارد ريال كسري بودجه وجود داشت كه به بودجه مصوب اضافه شد.

دكتر رازقي همچنين خاطرنشان كرد: 100 ميليارد تومان براي تجهيزات تا آخر اسفندماه اختصاص داده شده است.

وي در ادامه در خصوص نحوه توزيع بودجه آموزش عالي، افزود: از كل بودجه آموزش عالي فقط 95 درصد آن به دانشگاه تخصيص مي‌يابد و 5 درصد مابقي براي هزينه در موارد ضروري، مشكلات و موارد غير منتظره در اختيار وزارت علوم قرار دارد كه معمولا اين مشكلات و موارد در شش ماه دوم سال خود را نشان مي‌دهند.

به گفته وي، روساي دانشگاه در هزينه بودجه بايد ميزاني را كه سازمان مديريت براي همه دانشگاه‌ها فرستاده است توجه كرده و تقسيم‌بندي كه براي سهم پژوهشي تحقيقاتي، فرهنگي دانشجو و رفاهي و ... وجود دارد، رعايت كنند.

دكتر رازقي در خاتمه با بيان اينكه بر خلاف سالهاي گذشته بودجه‌ها به دانشگاه‌ها داده شده است و چيزي در اختيار ستاد مركزي وزارت علوم قرار داده نشده است، اظهار كرد: ‌بنابراين به يارانه‌هاي كه از سوي صندوق رفاه داده مي‌شود و سازمان مديريت جزو سرانه دانشگاه‌ها قرار داده است، بايد توجه شود.

معاون حقوقي و پارلماني وزارت علوم خبر داد:

ثبت 150 موسسه غيرمجاز آموزشي در دفاتر حقوقي وزارت علوم

معاون حقوقي و پارلماني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: 150 موسسه غير مجاز آموزشي در دفاتر حقوقي وزارتخانه به ثبت رسيده است.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر سيد محمد حسيني در پنجاه و پنجمين نشست روساي دانشگاهها همچنين گفت: برخي از اين موسسات غيرمجاز در مراحله تعطيلي هستند، ولي برخي ديگر در حال پيگيري براي دريافت مجوز رسمي هستند.

وي با اشاره به موسسه غيرمجاز هاوايي، گفت: اين موسسه در گذشته تبرئه شده بود ولي در دولت جديد محكوم شد.

وي عملكرد موسسات غيرمجاز را عملكردي براي خدشه زدن به حيثت مدارك علمي كشور دانست و از روساي دانشگاه‌ها خواست كه در اين باره با وزارت علوم همكاري داشته باشند.

معاون حقوقي وزارت علوم در ادامه اظهار كرد: استعلامهاي مختلفي از يك دانشگاه با يك موضوع مشخص به واحد حقوقي ارسال مي‌شود و انتظار داريم كه دانشگاه‌ها در اين باره از انسجام برخوردار باشند.

دكتر حسيني طرح مسايل جزئي حقوقي به وزارت علوم را از ديگر مشكلات بيان كرد و گفت: برخي از دانشگاه‌ها استعلام خود را ابتدا به معاونت حقوقي رياست جمهوري ارسال مي‌كند، در صورتي كه اول بايد وزارت علوم ارسال و در صورت انجام نشدن به رياست جمهوري ارسال كنند.

معاون حقوقي و پارلماني وزارت علوم در ادامه تاكيد كرد: براي كسب موفقيت در ماده 49 برنامه توسعه بايد بسيار دقت شود تا دانشگاه‌ها زير سوال نروند و هر چه نقاط آسيب پذيرتر كاهش يابد موفقيت بيشتر مي‌شود.

وي از همكاري دانشگاه‌هاي شهيد چمران اهواز،‌ اروميه، مشهد، گيلان و رازي كرمانشاه با هيات تحقيق و تفحص مجلس تشكر كرد و گفت: متاسفانه برخي از دانشگاه‌ها نيز با اين هيات همكاري مناسبي نداشتند.

وي با تاكيد براينكه بايد ضرورت تعامل سازنده با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايجاد شود، تصريح كرد:‌ بايد در برخورد با ارباب رجوع و شيوه آن بازبيني شود، حتي رد نامه‌ يا قطعي بودن پاسخ آن بايد با احترام صورت گيرد.

وي با بيان اينكه بايد در پاسخ به نامه‌هاي نمايندگان مجلس به دانشگاه، آن دقت شود، گفت: گاهي اوقات پاسخ به نامه دريافتي داده نمي‌شود و بي‌تفاوتي صورت مي‌گيرد يا با تاخير پاسخي ارسال مي‌شود و يا آنكه اسم نماينده مجلس به جاي اسم پدر يا دانشجو به اشتباه نوشته مي‌شود.

معاون حقوقي وزارت علوم در خاتمه تاكيد كرد:‌ بايد از اعمال سليقه و مسايل شخصي در پاسخ به نمايندگان مجلس جلوگيري شود.

رييس سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران:

ساليانه 100هزار فرصت كارآموزي بايد ايجاد ‌شود

فرصت كارآموزي دوره‌هاي كارداني3 برابر بيش از تقاضاست

رييس سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران گفت: فرصت كارآموزي براي دانشجويان دوره كارداني سه برابر بيشتر از تقاضاي موجود است.

به گزارش خبرنگار «صنفي آموزشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسن رحيمي در نشست روساي دانشگاههاي كشور، اظهار كرد: فرصت كارآموزي براي دانشجويان دوره كارداني هشت هزار فرصت بوده است كه تنها دو هزار نفر از اين فرصتها استفاده كردند، بنابراين سه برابر تقاضاي موجود مي‌توان به متقاضيان فرصت كارآموزي ارائه كرد.

وي با اشاره به تشكيل دفتر ارتباط با صنعت در وزارت علوم، تاكيد كرد: همگان ملزم به همكاري و تعامل مستمر با اين دفتر هستند.

وي با بيان اينكه بحث كارآموزي براي اولين بار در نشست روسايي دانشگاهها مطرح مي‌شود، طرح اين بحث در اين نشستها مجاري پيوند دانشگاه با صنعت دانست و افزود: در طول دو تا سه سال گذشته حدود 15 هزار فرصت كارآموزي توسط دستگاههاي اجرايي عرضه شد كه جهاد كشاورزي، وزارت نيرو، وزارت مسكن و شهرسازي، بيشترين وضعيت را ايجاد كرده‌اند.

وي تاكيد كرد: فرصت كارورزي نسبت به وضعيت بالقوه دانشجويان كم است و از سويي تقاضاي كارآموزي از سوي دانشگاهها محدود است.

دكتر رحيمي خاطرنشان كرد: در حالي كه در سال بايد 75 هزار تقاضاي كارآموزي وجود داشته باشد اما تنها 15 تا 16 هزار تقاضا وجود دارد كه اين نشان مي‌دهد كه حتي در ايجاد تقاضا براي كارآموزي فعال نيستيم.

رييس سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي با تاكيد بر اينكه دستگاههاي كشور مي‌توانند فرصت كارآموزي ايجاد كنند، تصريح كرد: انتظار داريم در هر سال 100 هزار فرصت كارآموزي ايجاد شود.

دكتر رحيمي در پايان گفت: در هر دوره كارآموزي يك استاد موظف است حداقل يك‌بار به محل كار كارورز برود كه همين امر منجر به ارتباط استاد با صنعت مي‌شود.

رييس نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاهها:

دغدغه ديني استادان بايد ارزيابي شود

نظام تربيتي بايد در دانشگاهها تعريف گردد

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها بر ضرورت ايجاد شوراي فرهنگي در دانشكده‌ها تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان در پنجاه و پنجمين نشست روساي دانشگاه‌ها، استفاده از ظرفيت شوراي فرهنگي دانشگاه را بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: اين شوراها با هدف مقدس در دانشگاهها تعبيه شده‌اند تا به دغدغه هويت جوانان رسيدگي كنند.

وي در ادامه با بيان اينكه در برخي دانشگاه‌ها اهميت زيادي به اين شوراها داده نمي‌شود، خاطرنشان كرد: زماني كه جلسات شوراي فرهنگي تشكيل مي‌شود تنها به درخواست تشكلها براي اجراي برنامه و بودجه رسيدگي مي‌شود.

وي ادامه داد: شوراي فرهنگي بايد دردهاي دانشگاه را مطرح كند و راهكار آن را با استفاده از ظرفيت اساتيد و مديران دانشگاه بيابد.

محمديان از مسؤولان وزارت علوم خواست تا پيگير وضعيت شوراهاي فرهنگي دانشگاه‌ها باشند.

وي تصريح كرد: كميته‌اي بايد براي كمك به شوراهاي فرهنگي تشكيل شود و اگر در يك شوراي فرهنگي تصميم خوبي گرفته شد به تمام دانشگاه‌ها اعلام شود.

وي با بيان اينكه شوراي فرهنگي بايد در دانشكده‌ها نيز تشكيل شود، افزود: اين شوراها مي‌توانند معضلات روساي دانشگاه‌ها را حل كنند.

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها خطاب به روساي دانشگاه‌ها گفت: كساني كه وظيفه مديريت را بر عهده مي‌گيرند نبايد شبانه روز داشته باشند.

وي با اشاره به حضور بيشتر روساي دانشگاه‌ها در جبهه‌هاي جنگ در دوران دفاع مقدس، ادامه داد: بعد از دوران دفاع مقدس اين خط مقدم تغيير كرد و امروز خط مقدم دانشگاه‌ها هستند و فرماندهي آن بر عهده روساي دانشگاه‌هاست.

محمديان خاطرنشان كرد: كساني كه به دنبال بر‌اندازي نظام بودند از تمام بخشهاي صنفي كارگري مايوس شدند و تنها بخشي كه فكر مي‌كنند مي‌توانند وارد شوند دانشگاه است در حالي كه علاقمندان نظام معتقدند اگر نظام به صورت بالنده به راهش ادامه دهد راهي جز دانشگاه ندارد.

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: در شوراي عالي انقلاب فرهنگي از رياست‌جمهور خواستم از وزراي بهداشت و علوم براي معرفي روساي جديد دانشگاه‌ها تقدير كند زيرا تمام آنها از افراد برجسته و شخصيت‌هاي علمي هستند.

وي مساله معيشت، مالي و غيره را از بحثهاي مطرح دانشگاهها در ساليان سال عنوان كرد و گفت: اين درگيريها به دليل مشكلات مديريتي و اقتصادي است و بزودي تمام نمي‌شود.

محمديان در ادامه با طرح اين پرسش كه فرق دانشگاه ما با دانشگاه‌هاي كشورهاي ديگر چيست؟، اظهار كرد: فرق ما اين است كه علاوه بر اينكه به دنبال نيروهاي دانشمند هستيم به آدم سازي نيز مي پردازيم و قرار است نيروهايي تربيت شوند كه اهداف ملت را پيگيري كنند.

وي با اشاره به ارزيابي آموزشي و پژوهشي اساتيد، اظهار كرد: هيچگاه ارزيابي نمي‌شود كه اساتيد چقدر دغدغه ديني دارند كه اين مساله بايد پيگيري شود.

وي با بيان اينكه نظام تربيتي بايد در دانشگاه‌ها تعريف شود، افزود: در ارزيابي و بحث‌هاي مديريتي دانشگاه توجه به مساله دين اساتيد نيز بايد لحاظ شود كه در اين مورد آماده همكاري با وزارتخانه هستيم.

محمديان با تاكيد بر اينكه در زبان با سكولار بودن مخالفيم، گفت: اما در عمل مي‌گوييم كه در دانشگاه‌ها بايد كار آموزشي، پژوهشي و رفاه دانشجويي انجام شود و بخشهايي مانند نهاد رهبري و ائمه جماعات نيز كار دين را انجام دهند كه اين خود نوعي سكولار است.

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در عين حال با تاكيد بر اينكه چطور مي‌توان نسبت به حضور جوانان در پارتي‌ها و تجربه كردن آلودگي‌ از سوي آنان بي توجه باشيم، خاطرنشان كرد:‌ در برخي از دانشگاه‌ها عده‌اي به شكل نظام مند براي دانشجويان تله درست مي‌كنند، پس چگونه مي‌توان بي‌اعتنا بود، همه در مقابل دين دانشجويان مسؤوليم.

رييس دانشگاه پيام نور:

سرانه دانشجويي دانشگاه افزايش يافت

اولين دوره مجازي دانشگاه شهريور ماه برگزار مي‌شود

رييس دانشگاه پيام‌نور از برگزاري اولين دوره مجازي دانشگاه از شهريور ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر علي احمدي در پنجاه و پنجمين نشست روساي دانشگاه‌ها، با بيان اينكه دانشگاه پيام‌نور براي اجراي نظام آموزش نيمه حضوري و از راه دور طراحي شده است، اظهار كرد: اين دانشگاه در حال حاضر 450 هزار دانشجو دارد كه اين تعداد در سال جاري تا 600 هزار نفر افزايش مي‌يابد و تا پايان برنامه چهارم توسعه تعداد دانشجويان اين دانشگاه به مرز يك ميليون نفر مي‌رسد.

وي با بيان اينكه دانشگاه پيام نور در حال حاضر داراي 270 شعبه و مركز در داخل و 40 شعبه در خارج از كشور است، گفت: تعداد دانشكده‌هاي دانشگاه نيز به 9 دانشكده ارتقا يافته است كه شامل دانشكده‌هاي فني، علوم كشاورزي، بهداشت و علوم پايه، علوم اجتماعي، الهيات، هنر، فناوري اطلاعات، علوم انساني، ادبيات و علوم پايه است.

وي با بيان اينكه با توجه به سياست دولت دانشگاه پيام نور نيز به سمت استاني شدن حركت مي‌كند، اظهار كرد: دانشگاه پيام نور در كليه مقاطع دانشجو مي‌پذيرد و در اين راستا در 30 رشته مقطع كارشناسي و 35 رشته مقطع كارشناسي ارشد دانشجو مي‌پذيرد، همچنين بيش از 2000 دانشجو در دوره تحصيلات تكميلي اين دانشگاه تحصيل مي‌كنند.

وي افزود: همچنين شش دوره دكترا در اين دانشگاه داير است و طي آن ايجاد ساير رشته‌هاي اولويت دار نيز جزو برنامه‌هاي دانشگاه است.

دكتر علي احمدي با اشاره به برنامه ريزي جديد درسي يا چند بخشي پودماني در دانشگاه پيام نور، اظهار كرد: از آنجا كه در بسياري از رشته‌هاي تحصيلي دروس مشترك وجود دارد، با هدف تقويت مهارتهاي عمومي مورد نياز، براي كليه رشته‌ها نزديك به يكسال و يا دو سال دوره مشترك طراحي مي‌شود و پس از آن دانشجويان به گرايش‌هاي تخصصي مربوطه تقسيم مي‌شوند، در اين روش پودمانهاي تحصيلي مختلف طراحي مي‌شود و طي آن دانشجويان پس از گذراندن دوره‌هاي مشترك مي‌توانند گواهي اتمام دوره مربوطه را اخذ كرده و وارد بازار كار شوند.

وي،‌ جذب سه هزار عضو هيات علمي براي تقويت كادر هيات علمي دانشگاه‌ را از ديگر برنامه‌ها عنوان كرد و گفت: ‌لازمه ارتقاي كيفيت تقويت عضو هيات علمي دانشگاه است.

وي افزود: مراكز دانشگاه پيام نور در سال جاري تا 40 مركز توسعه مي‌يابد. همچنين تقاضاي گسترده‌ براي تاسيس مركز پيام نور برون مرزي وجود دارد.

دكتر علي احمدي با بيان اينكه دانشگاه پيام نور محور خوبي براي توسعه آموزش عالي است ، تصريح كرد: دانشگاه پيام نور سيستمي پرفايده براي توسعه آموزش عالي در مناطق محروم است.

وي با بيان اينكه سرانه دانشجويي دانشگاه از 40 هزار تومان به 70 هزار تومان در سال جاري افزايش يافته است، ‌گفت: دانشجويان دانشگاه پيام نور از مذهبي ترين و محجبوب‌ترين دانشجويان هستند.

وي با اشاره به سيستم پذيرش بومي در اين دانشگاه خاطر نشان كرد: در صورت برخورد كيفي، هزينه‌هاي اين دانشگاه بين يك سوم تا يك دوم دانشگاه‌هاي ديگر است.

رييس دانشگاه پيام نور در خاتمه با بيان اينكه كف علمي دانشجويان دانشگاه پيام نور از ساير دانشگاه‌ها بالاتر است، تصريح كرد: دانش آموختگان اين دانشگاه نيز در مقاطع بالاتر تحصيلي بسيار موفق عمل مي‌كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha