• شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8502-00960

معاونان و مديران فرهنگي و دانشجويي وزير علوم خبر دادند: افزايش 3 برابري بورس تحصيلي، اعزام برگزيدگان فرهنگي به خارج و استقرار حراست درخوابگاههاي خودگردان و...

معاونان و مديران فرهنگي و دانشجويي وزير علوم خبر دادند:
افزايش 3 برابري بورس تحصيلي، اعزام برگزيدگان فرهنگي به خارج و استقرار حراست درخوابگاههاي خودگردان و...

برنامه‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در هفته خوابگاه‌ها اعلام شد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هفته خوابگاهها امسال برخلاف سالهاي گذشته در هفته آخر ارديبهشت ماه از 22 تا 28 ارديبهشت ماه در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور برگزار مي‌شود.

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري روزهاي اين هفته را امسال «خوابگاه و بهداشت فردي اجتماعي»، «خوابگاه و فرهنگ»، «خوابگاه و مديريت بهتر»، «خوابگاه و مشاوره و كارآفريني»، «خوابگاه و خيرين»، «خوابگاه و شهر»، «خوابگاه و ورزش» نامگذاري كرده است.

معاونان و مديران فرهنگي و دانشجويي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري امروز در يك نشست خبري به تشريح برنامه‌هاي خود در اين هفته پرداختند.

حذف پرداخت يارانه نقدي غذايي به دانشگاهها

افزايش دو برابري اعتبار وام دانشجويي

توسعه فضاي خوابگاهي با كمك سازمان اوقاف

معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به برنامه‌هاي وزارت علوم در هفته خوابگا‌ه‌ها به تشكيل ستاد پيگيري مسائل خوابگاه‌ها در دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: در هفته خوابگاه‌ها بازنگري در امور مربوط به خوابگاه صورت مي‌گيرد و پرونده‌هاي مربوطه مجددا به صورت دقيق بررسي و رسيدگي مي‌شود.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود ملاباشي امروز در نشست خبري به مناسبت «هفته خوابگاهها»، گفت: هفته خوابگاه از روز جمعه 22 ارديبهشت ماه تا بيست و هشتم با عناوين «خوابگاه و بهداشت فردي اجتماعي»، «خوابگاه و فرهنگ»، «خوابگاه و مديريت بهتر»، «خوابگاه و مشاوره و كارآفريني»، «خوابگاه و خيرين»، «خوابگاه و شهر»، «خوابگاه و ورزش» در دانشگاهها برگزار مي‌شود.

وي در رابطه با توسعه فيزيكي خوابگاه‌ها، اظهار كرد: با جمعيت دانشجويي فعلي 40 درصد پوشش خوابگاهي داريم و در برخي موارد نيز اين پوشش بين 40 تا 50 درصد متغير است، با اين حال ايده آل پوشش خوابگاهي از نظر وزارت علوم 60 درصد است، بنابراين در صورتي كه ظرفيت فعلي دانشگاه حفظ شود پوشش خوابگاهي بايد بين 10 تا 20 درصد افزايش مي‌يابد.

در همين رابطه به تناسب افزايش ظرفيت متوسط 50 درصد افزايش پوشش خوابگاهي خواهيم داشت، به عنوان مثال در صورتي كه ورودي دانشگاه‌ها 10 درصد افزايش يابد 5 درصد از اين ميزان از پوشش خوابگاهي برخوردار مي شوند.

دكتر ملاباشي با بيان اينكه نيازهاي خوابگاهي با طرح‌ها و ساختارهاي دولتي و پارامترهاي زلزله و ايمني پاسخ داده نمي‌شود، اظهار كرد: بايد كمكاهاي خيرين و ساير نهادها در اين باره جلب شود كه در اين راستا توافقاتي با سازمان حج و اوقاف صورت گرفته است كه اميدواريم اين طرح تا پايان تابستان سال جاري عملياتي شود كه درآن صورت درصد قابل توجهي از نيازهاي خوابگاهي‌ دانشگاه‌ها برطرف مي‌شود و بر اساس پيش‌بيني حدود 5 درصد از نيازهاي خوابگاهي وزارت علوم از طريق سازمان اوقاف جبران مي‌شود.

وي با اشاره به ساير برنامه‌هاي وزارت علوم در خصوص مديريت خوابگاهي از نظر بهداشتي، رفاهي و فرهنگي خاطر نشان كرد: در اين راستا طرح جايگزين كردن گوشت تازه به جاي گوشت منجمد در دانشگاه‌ها اجرا شد و سهيمه آن با توجه به رضايت دانشگاهيان، در حال افزايش است.

همچنين براي افزايش رضايت دانشجويان درصدديم تا يارانه گوشت، برنج و روغن را بر عهده بگيريم تا جنس مرغوب تري استفاده شده و موجب صرفه جويي شود.

حذف پرداخت يارانه نقدي غذايي به دانشگاهها

وي با بيان اينكه از اين پس وزارت علوم يارانه نقدي غذايي به دانشگاه‌ها نمي‌دهد، اظهار كرد: بر اساس نظام سرانه دانشجويي كه از مهر ماه سال جاري اجرا مي‌شود كليه هزينه‌هاي سرويس و نگهداري خوابگاه و هزينه‌هاي جنبي تهيه غذاي گرم و ساير امور مستقيما به خود دانشگاه‌ها پرداخت و فعاليتهاي صندوق رفاه به پرداخت انواع وام‌هاي دانشجويي محدود مي‌شود.

دكتر ملاباشي با بيان اينكه در حال حاضر 93/1 درصد خوابگاه‌هاي وزارت علوم از نوع ملكي است، گفت: 6/1 درصد خوابگاه‌ها استيجاري و 0/8 درصد خوابگاه‌ها نيز خودگردان هستند.

به گفته معاون وزير علوم، همچنين براساس ماده 49 برنامه چهارم توسعه طرحي در معاونت دانشجويي وزارت علوم در حال بررسي است كه طي آن بخشي از دانشگاهها با هدف مديريت بهتر و نظارت بيشتر دانشگاه‌ها بر امور خوابگاهي به صورت قراردادي به يك موسسه اجاره داده مي‌شود.

معاون دانشجويي وزارت علوم با اشاره به حفظ امنيت فضاي فيزيكي دانشگاه‌ها، خاطرنشان كرد: حفظ امنيت كل وزارتخانه و دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها بر عهده حراست و انتظامات وزارت علوم است، البته معاونت دانشجويي در اين راستا مي‌تواند طرحهاي كمكي به اين واحد ارائه كند.

دكتر ملاباشي با بيان اينكه معاونت دانشجويي كليه دانشگاه‌هاي چهار استان مربوط به خود را تا پايان سال 84 بازديد كرده است، گفت: بازديد از دانشگاه‌هاي سهند تبريز، تبريز، هنر اسلامي تبريز، تربيت معلم آذربايجان، شهركرد و كاشان بر عهده معاونت دانشجويي بوده كه اين كار انجام شده و نتايج بسيار مثبتي نيز از اين بازديدها كسب شد، البته هنوز ساير معاونين و مديران كل وزارت علوم حوزه‌هاي مربوط به خود را به طور كامل بازديد نكرده‌اند بنابراين نتايج بررسي پس از اتمام بازديد ارائه خواهد شد.

افزايش دو برابري اعتبار وام دانشجويي

دكتر ملاباشي با اشاره به افزايش اعتبار وام دانشجويي از 60 ميليارد به 120 ميليارد تومان در سال 85، اظهار كرد: وام دانشجويي در سال گذشته 40 درصد دانشجويان را تحت پوشش قرار داد ولي اميدواريم در سال جاري با افزايش ميزان وام دانشجويي حدود 70 درصد دانشجويان تحت پوشش اين وام قرار بگيرند.

وي با بيان اينكه در طرح جديد صندوق رفاه دانشجويان واسطه ميان بانكها و دانشجويان است، خاطر نشان كرد: تسهيلات مربوط به وام گيرندگان از اوايل مهر ماه با برطرف شدن موانع ارائه خواهد شد.

افزايش سه برابري بورس كوتاه مدت در سال 85

وي با بيان اينكه بورس كوتاه مدت وزارت علوم در سال 85 افزايش سه برابري خواهد داشت، اظهار كرد: بورس دكتراي داخل وزارت علوم بدون هيچ نوع محدوديتي تنها به شرط بورس شدن فرد توسط يكي از ارگانهاي داخل كشور ارائه مي‌شود، ولي بورسهاي دراز مدت تنها در رشته‌هاي اولويت‌دار و به خصوص در رشته‌هاي عامل فناوري اعزام دانشجو خواهد داشت.

در اين راستا سال گذشته 180 نفر از طريق بورس دراز مدت اعزام شدند ولي در سال جاري 150 نفر از طريق اين بورس اعزام خواهند شد.

معاون وزيرعلوم با اشاره به ضرورت برقراري تعامل و ارتباط علمي دانشگاه‌هاي كشور با دانشگاه‌هاي معتبر خارج، درباره علت نبود نام دانشگاههاي كشور دربين دانشگاههاي برگزيده، اظهار كرد: سازمان يونسكو استاندارد و شاخص تعريف شده‌اي براي تعيين دانشگاه معتبر ارائه نكرده است، بنابراين نبودن دانشگاه‌هاي كشور در ميان دانشگاه‌هاي معتبر و برتر دنيا نشان دهنده ضعف علمي در داخل كشور نيست، بنابراين اميدواريم كه يونسكو در اين رابطه شرايط و شاخص‌هاي تثبيت شده‌اي را اعلام كند تا بتوان از اين طريق دانشگاه‌هاي كشور را با ساير دانشگاه‌هاي معتبر دنيا مقايسه كرد.

وي با اشاره به وقايع اخير دانشگاه صنعتي شريف اظهار كرد: در اين راستا كميته انضباطي مسئول رسيدگي به پرونده افراد خاطي است زيرا در اين واقعه به مقام استاد و رئيس دانشگاه توهين شده كه برخوردي خارج از شئونات دانشجويي بود، بنابراين ضرورت رسيدگي به آن محسوس است با اين حال ما معتقديم كه افراد خاطي دانشجو نبوده‌اند ولي در صورتي كه دانشجو بودن آنها مشخص شود بايد به صورت جدي به پرونده آنها رسيدگي شود.

دكتر ملاباشي در خاتمه با بيان اينكه كميته‌هاي انضباطي مسؤول تامين آرامش در دانشگاه هستند، اظهار كرد: ما هنوز از حكم صادره دانشگاه شريف اطلاعي نداريم، با اين حال به كميته‌هاي انضباطي توصيه شده تا نقشي پدرانه، استادانه و بزرگ منشي در رابطه با مسائل مربوط به دانشجو داشته باشند.

اعطاي كارتهاي سينمايي هوشمندبه دانشجويان

اعزام برگزيدگان فرهنگي دانشجويي به خارج

احداث 15خانه فرهنگ دردانشگاههاي محروم ومرزي

معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بيشترين وقت دانشجويان در خوابگاه مي‌گذرد و بايد براي اوقات فراغت آنها برنامه‌هاي خاصي در نظر گرفت، به نحوي كه دانشجويان زندگي راحت‌تري را در خوابگاه‌ها داشته باشند.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمدباقر خرمشاد امروز در يك نشست مطبوعاتي، هفته خوابگاه‌ها را فرصت مناسبي دانست تا وضعيت خوابگاه‌ها با سرعت بيشتري سامان يابد.

وي در ادامه به بازديد تيم‌هاي 2 تا 3 نفره وزارت علوم از خوابگاه‌هاي دانشجويي كشور اشاره كرد و افزود: نقايص گزارش شده در اين بازديدها پيگيري خواهد شد.

وي همچنين گفت: ‌از روساي دانشگاه‌ها خواسته شده تا خوابگاه‌هاي دختران را به گونه‌اي طراحي و مديريت كنند تا دانشجويان دختر به خاطر وجود چند نگهبان مرد و يا ساير پرسنل مرد دچار محدوديت نباشند و بتوانند در خوابگاه زندگي، تفريح و ورزش كنند تا از اين طريق آمار افسردگي و ساير معضلات اجتماعي در خوابگاه هاي دخترانه كاهش يابد.

اعطاي كارتهاي سينمايي هوشمند به دانشجويان

وي برگزاري نمايشگاه‌ هنري، كارگاه آموزشي،‌ حضور مسؤولان در خوابگاه‌ها، ارايه كارتهاي سينمايي هوشمند، برپايي كارگاه‌هاي كارآفريني و غيره را از برنامه‌هاي معاونت فرهنگي در هفته خوابگاه‌ها عنوان كرد و افزود: براي ارايه كارتهاي سينمايي در مرحله مذاكره هستيم و در صورت توافق، كارتهاي هوشمند سينمايي ابتدا به دانشجويان مراكز دولتي و پس از آن به تمام دانشجويان كشور ارايه مي‌شود.

دكتر خرمشاد همچنين با اشاره به ساير برنامه‌هاي معاونت فرهنگي در هفته خوابگاه‌ها، اظهار كرد: برنامه‌هايي در دست داريم تا ورزش را مقدمه كار فرهنگي قرار دهيم و در اين راستا از كليه فدراسيونها و شهرداري مي‌خواهيم تا در هفته خوابگاه‌ها در اين زمينه با وزارت علوم همكاري داشته باشند.

احداث 15خانه فرهنگ دردانشگاههاي محروم ومرزي

وي راه‌اندازي خانه فرهنگ در خوابگاه‌هاي دانشجويي را از اولويت‌هاي ديگر وزارت علوم عنوان كرد و افزود: امسال 15 خانه فرهنگ براي 15 دانشگاه محروم و نوار مرزي ساخته مي‌شود و قرارداد آن بسته شده است كه از آن جمله مي‌توان به تاسيس خانه فرهنگ در دانشگاه‌هاي كردستان، ‌لرستان، خوزستان، سيستان و بلوچستان و كاشان و خوابگاه شهيد بهشتي اشاره كرد.

وي با بيان اينكه اميدواريم كلنگ ساخت خانه‌هاي فرهنگ در تعدادي از دانشگاه‌ها به زمين خورده باشد، تصريح كرد: در هفته خوابگاه‌ها كلنگ ساخت چند خانه فرهنگ در دانشگاه‌ها به زمين زده مي‌شود و از سويي دولت اصرار به تعريف پروژه‌هاي عمراني جديد در نيمه دوم سال دارد تا در لايحه متمم بودجه به مجلس ارايه كند بنابراين ما نيز تاسيس خانه‌هاي فرهنگ را مدنظر قرار مي‌دهيم تا هزينه آن، در چهارچوب لايحه متمم بودجه به مجلس ارايه شود.

جذب مشاركت كانونهاي دانشجويي در دانشگاهها

دكتر خرمشاد در ادامه در مورد تجهيز فرهنگي دانشگاه‌ها، به ايسنا گفت: هم اكنون چهار دانشگاه تهران، ‌علامه طباطبايي، شهيد بهشتي و الزهرا (س) براي اجراي طرح تجهيز فرهنگي مدنظر قرار دارند و بودجه آن كه حدود 400 ميليون تومان است به وزارتخانه رسيده است.

وي در ادامه با اشاره به لزوم جذب مشاركت كانونهاي دانشجويي در دانشگاهها، گفت: كانونهاي دانشجويي توليدات مختلفي دارند كه بايد آنها را به داخل دانشگاه و خوابگاه‌ها هدايت كنيم، به عنوان مثال به كانون فرهنگي هنرهاي تجسمي پيشنهاد داديم كه تمام ديوارهاي خوابگاه در اختيار آنها قرار گيرد تا آنها بتوانند طراوت و شادابي را در خوابگاه‌ها ايجاد كنند.

اعزام برگزيدگان فرهنگي دانشجويي به خارج

دكتر خرمشاد در ادامه از اعزام برگزيدگان فرهنگي دانشجويي به خارج به عنوان سفيران فرهنگي ايران خبر داد و افزود: قراردادي با رايزن فرهنگي ايران در فرانسه براي تحقق اين امر منعقد شده است و برگزيدگان فرهنگي يك هفته به پاريس مي‌روند و مذاكراتي نيز در اين باره با كشورهايي مانند تركيه در حال انجام است.

وي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها را متولي اصلي امور فرهنگي در دانشگاه‌ها عنوان كرد و افزود: در رديف بودجه امسال مبلغي براي ساخت مسجد و فضاهاي فرهنگي در نظر گرفته شده است.

معاون وزير علوم با تاكيد بر اينكه هدف وزارت خانه رفتن به سمت خوابگاه سالم و ايمن است، از سفارش 3 پژوهش در مورد خوابگاه‌ها خبر داد و افزود: پژوهش اول كه از سوي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران انجام مي‌شود مربوط به شناخت علمي خوابگاه‌هاست و پروژه ديگري از سوي دانشگاه شهيد بهشتي در مورد تاسيس انجمن خانه و خوابگاه است كه مي‌تواند در ايمن سازي خوابگاه‌ها موثر باشد.

وي پژوهش سوم را كه از سوي دانشگاه تهران انجام مي‌شود را مربوط به طرح خانه‌هاي فرهنگ دانست و افزود: در اين پژوهش سابقه خانه‌هاي فرهنگ در كشورهاي مختلف جمع آوري مي‌شود و در خوابگاه سالم و ايمن، ايمني فيزيكي و رواني مانند خطر مواد مخدر و غيره بايد مدنظر قرار گيرد.

دانشگاه جولانگاه احزاب سياسي نيست

معاون فرهنگي وزارت علوم در ادامه با اشاره به تدفين شهدا در چند دانشگاه تصريح كرد: تدفين شهدا پيش از حضور مسؤولان جديد در وزارت علوم مطرح شده بود و در برخي مواقع اتفاق افتاد اما قبلا شايد سياست وزارت علوم مخالفت با تدفين شهدا بود كه در برخي موارد آنرا آشكارا اعلام مي‌كرد، در صورتي كه ما اعلام مخالفت نمي‌كنيم اما در عين حال برنامه‌اي هم براي اين كار نداريم و دانشگاهها خود تصميم گير هستند.

وي با بيان اينكه حذف خشونت در دانشگاه‌ها يك آرزوست، اظهار كرد: تلاش وزارت علوم بر اين است كه با فرهنگ سازي، خشونت را از دانشگاه‌ها خارج كند و بتواند فعاليت‌هاي مدني را نهادينه و ضابطه مند كنند و در اين راستا در حال فرهنگ سازي است كه نتايج آن در دراز مدت مشخص مي‌شود.

دكتر خرمشاد در خاتمه با بيان اينكه بايد در دانشگاه‌ها براي درك شرايط به لحاظ فكري و ذهني ظرفيت سازي ايجاد شود، گفت: گروه‌هاي سياسي و سران احزاب نبايد دانشگاه‌ها را جولانگاه خود قرار دهند و بايد اجازه دهند كه دانشگاه و دانشجويان به اندازه ظرفيت خود كار سياسي انجام دهند.

خوابگاه‌هاي خودگردان داراي حراست مي‌شوند

آيين‌نامه حمايت از دانشجويان خارجي تدوين مي‌شود

مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: آيين‌نامه حمايت از دانشجويان غيرايراني تدوين شده و در مرحله نهايي شدن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار صنفي‌آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر حسن مسلمي ناييني امروز در يك نشست مطبوعاتي در مورد نحوه پذيرش دانشجويان خارجي در دانشگاه‌هاي كشور، اظهار كرد: دانشجويان غيرايراني به دو شيوه بورسيه و آزاد در كشور پذيرش مي‌شوند كه متقاضيان خارجي دريافت بورسيه تحصيلي پس از بررسي صلاحيت و مشخصات در دانشگاه‌هاي كشور پذيرش مي‌شوند و متقاضيان تحصيل آزاد نيز پس از سنجش صلاحيت علمي و در صورت پرداخت هزينه تحصيلي خود در كشور پذيرش مي‌شوند.

وي در مورد چگونگي انتقال دانشجويان ايراني خارج از كشور به دانشگاههاي كشور نيز گفت: يك دسته از اين دانشجويان، فرزندان ماموران ايراني هستند كه پس از پايان ماموريت به كشور بازگشته‌اند كه اين دانشجويان پس از بررسي وضعيت آنها در شوراي انتقال، به يكي از دانشگاه‌هاي كشور منتقل مي‌شوند.

دسته ديگر دانشجوياني هستند كه به صورت آزاد و شخصي در دانشگاههاي خارج تحصيل مي‌كنند كه اين دسته از دانشجويان نيز مي‌توانند با پرداخت شهريه در هر دانشگاهي كه پذيرش مي‌شوند ادامه تحصيل دهند.

وي در ادامه با اشاره به عدم تشكيل كميسيون موارد خاص وزارت علوم از دو ماه پيش از انتصاب خود در وزارت علوم، گفت: متاسفانه پرونده‌ها انباشته شده بود اما تصميم گرفتيم كه جلسات كميسيون خاص هر ماه به طور منظم تشكيل شود و پاسخ هيچ پرونده‌اي بيش از يك ماه به طول نمي‌انجامد.

به گزارش ايسنا، دكتر مسلمي ناييني افزود: جلسات كميسيونهاي ديگر مانند بورس دانشجويان غيرايراني نيز به صورت منظم درآمد و شوراي انتقال دانشجويان خارج به داخل نيز تشكيل شد.

وي با تاكيد بر فعال كردن مراكز مشاوره دانشجويي، تصريح كرد: بايد احترام بيشتري ميان اساتيد و دانشجويان وجود داشته باشد كه در اين راستا مراكز مشاوره، بروشورهايي را تهيه كرده‌اند كه موجب مسؤوليت پذيرشدن دانشجويان مي‌شود.

مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم در ادامه از استقرار حراست در خوابگاه‌هاي خودگردان خبر داد و گفت: حراست وظيفه امنيت دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها را بر عهده دارد و معاونت دانشجويي سهمي در اين ميان ندارد.

دكتر مسلمي ناييني در خاتمه با تاكيد بر اينكه ايمني خوابگاه‌ها بايد به جد پيگيري شود، به حادثه آتش سوزي در خوابگاه دخترانه دانشگاه اصفهان اشاره كرد.

اعزام استادان، دانشجويان نمونه دكتري و بمي به حج

تاسيس باشگاه نشريات دانشجويي

انتشار نشريه دانشجويي جهان اسلام

مدير كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اعزام دانشجويان نمونه دوره دكتري و 10 دانشجوي بمي به حج عمره، تاسيس باشگاه نشريات دانشجويي و انتشار نشريه مرتبط با دانشجويان جهان اسلام خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفي‌ آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر هادي اسلامي، امروز در يك نشست خبري با بيان اينكه معاونت فرهنگي در باره خوابگاهها پژوهشي در دست بررسي دارد، اظهار كرد: اين طرح پژوهشي با محوريت تحقيق ميداني در مورد خوابگاه‌هاي دانشجويي و در رابطه با جايگاه توجه ويژه به مسائل خوابگاهي در حال انجام است كه طي آن امنيت خوابگاه‌ها و شاخصهاي تعريف شده مربوط به امنيت خوابگاه‌ها نيز بررسي مي شود.

وي با بيان اينكه از امسال براي اولين بار طرح عمره اساتيد اجرا مي‌شود، اظهار كرد: طي اين طرح تعدادي عضو هيات علمي با كاروان‌هاي متمركز به حج عمره اعزام مي‌شوند كه مطمئنا تاثير پذيري آن در دانشگاه‌ها مشهود خواهد بود.

وي افزود: همچنين در هفته خوابگاه‌ها اسامي 9 نفر از دانشجويان نمونه دكترا و 10 نفر از دانشجويان بومي اعلام خواهد شد كه با هزينه وزارت علوم به حج عمره اعزام خواهند شد.

وي با بيان اينكه تحول فرهنگي وزارت علوم در سه سطح دانشجويان، اعضاي هيات علمي و كاركنان ديده شده است، اظهار كرد: در همين راستا حج عمره كارمندان نيز در حال تدارك است.

دكتر اسلامي با اشاره به برنامه‌هاي وزارت علوم در رابطه با تقويت نشريات دانشجويي، اظهار كرد: در ماه جاري انتخابات مديران مسئولان نشريات دانشجويي برگزار مي‌شود كه طي آن برنامه‌هايي براي تقويت نشريات نيز ارائه خواهد شد، همچنين وزارت علوم پيگير حضور دو دانشجو در هيات نظارت بر نشريات دانشجويي است كه اين طرح در شوراي فرهنگي وزارت علوم تصويب شده ولي هنوز در شوراي عالي انقلاب فرهنگي طرح نشده است.

وي با بيان اينكه وزارت علوم به نشريات دانشجويي به صورت بنيادي نگاه مي‌كند، تصريح كرد: سعي شده تا نشريات دانشجويي به سمت موضوع محوري حركت كنند كه در اين خصوص آمار نشان مي‌دهد كه اولين نرخ به نرخ نشريات علمي تعلق دارد، بنابراين يكي از نگاه‌هاي وزارت علوم، نگاه علمي محور به نشريات دانشجويي است.

وي همچنين با اشاره به بررسي طرح اعطاي سهميه كاغذ از سوي وزارت بهداشت به نشريات دانشجويي اظهار كرد: متاسفانه هنوز اين سهميه اختصاص داده نشده است ولي در طرح تجهيز فرهنگي دانشگاه‌ها خريد ريسوگراف براي دانشگاه‌ها جزو يكي از برنامه‌هاست.

دكتر اسلامي تاسيس باشگاه نشريات دانشجويي را جزو اولويت‌ها اعلام كرد و گفت: راه‌اندازي سايت خانه نشريات دانشجويي و همچنين انتشار نشريه مرتبط با دانشجويان جهان اسلام نيز در اين ماه انجام مي شود.

پرداخت كامل 22 ميليارد تومان اعتبار وام شهريه وزارت علوم

همچنين دكتر فولادي نژاد، رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم نيز با بيان اينكه 22 ميليارد تومان اعتبار وزارت علوم در مورد وام شهريه به صورت كامل پرداخت شده است ولي هنوز به طور كامل در دانشگاهها توزيع نشده است، اظهار كرد: سيستم آموزش عالي كشور براي اولين بار توانست كليه 22 ميليارد تومان وام بانكي مربوط به وام شهريه دانشجويان را به صورت كامل جذب كند، اين در حاليست كه دانشگاه آزاد هنوز نتوانسته مبلغي از اين وام را جذب كند.

وي در خاتمه با اشاره به مشكلات موجود براي بازپرداخت وام شهريه اظهار كرد: ميزان وام شهريه دانشگاه‌ها از 60 ميليارد تومان در سال گذشته به 120 ميليارد تومان در سال جاري افزايش يافته است كه اين نشان دهنده آن است كه مي‌توان در سال جاري ميزان بيشتري از نيازهاي دانشجويي را پاسخ داد، البته سال گذشته از 60 ميليارد وام شهريه دانشگاه‌ها 22 ميليارد به وزارت علوم اختصاص يافت و پيش بيني مي‌شود امسال از 120 ميليارد تومان، 80 ميليارد تومان به وزارت علوم اختصاص يابد.

برنامه‌هاي وزارت علوم در هفته خوابگاه‌ها اعلام شد

تقدير از سرپرستان خوابگاهي موفق و خيرين خوابگاه‌ساز

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري روزهاي اين هفته را امسال «خوابگاه و بهداشت فردي اجتماعي»، «خوابگاه و فرهنگ»، «خوابگاه و مديريت بهتر»، «خوابگاه و مشاوره و كارآفريني»، «خوابگاه و خيرين»، «خوابگاه و شهر»، «خوابگاه و ورزش» نامگذاري كرده است.

در روز اول كه با عنوان «خوابگاه و بهداشت فردي اجتماعي» نامگذاري شده است، برنامه‌هايي مانند بهسازي و نظافت محيط خوابگاه‌هاي دانشجويي، نظافت محوطه خوابگاه‌ها توسط اداره خوابگاه‌ها و نظافت اتاق‌ها توسط دانشجويان، ارايه نهار به دانشجويان خوابگاهي، تهيه و توزيع جزوات و بروشورهايي با موضوعات توصيه‌هايي درباره نگهداري از امكانات خوابگاهي، تبيين مقررات سكونت در خوابگاه، آموزش بهداشت فردي و اجتماعي در خوابگاه و غيره، برنامه‌هاي آموزشي پيرامون نحوه امدادرساني با كمك جمعيت هلال احمر اجرا مي‌شود.

همچنين طرح مسابقات مختلف فرهنگي در خوابگاه‌ و اهدا جوايز به دانشجويان خوابگاهي برتر، معرفي خانه‌هاي فرهنگ، اجراي برنامه‌هاي هنري در خوابگاه‌ها، اهدا گلدان به هر يك از اتاقهاي خوابگاه، تجليل از جانبازان و ايثارگران خوابگاه‌ها، نصب تصاوير شهداي دانشجو و تهيه شعارهايي در تجليل از اين عزيزان و نصب آنها در محيط خوابگاه‌هاي دانشجويي طي برگزاري مراسمي با حضور دانشجويان خوابگاهي و خانواده شهدا از برنامه‌هاي روز دوم يعني روز «خوابگاه و فرهنگ» است.

همچنين در روز سوم يعني «خوابگاه و مديريت بهتر» از سرپرستان خوابگاهي موفق تقدير مي‌شود و برپايي كارگاه آموزشي براي سرپرستان خوابگاهي در موضوعات بهداشت فيزيكي و نگهداري خوابگاه‌ها، مهارتهاي ارتباط با جوان، نشست مسؤولين دانشگاه و جلسه پرسش و پاسخ در خوابگاه، دعوت از معاونين دانشگاه و روساي دانشكده‌ها و گروه‌هاي آموزشي براي بازديد از خوابگاه و آشنايي با مسايل زندگي دانشجويان در خوابگاه، توصيه به اقامت مديران دانشگاه در يكي از شبهاي هفته خوابگاه‌ها، ارايه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص خوابگاه طي يكسال گذشته توسط مسؤولين دانشگاه به دانشجويان به طرق مختلف نظير سخنراني، بروشور، تراكت، نظرخواهي از دانشجويان در خصوص شيوه مديريت بهينه خوابگاه و ارايه جمع بندي نظرات به مسؤولين دانشگاهي و وزارتي از ديگر برنامه‌هاست.

درروز چهارم، روز «خوابگاه، مشاوره و كارآفريني» ضمن برگزاري سخنراني‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي مختلف توسط مراكز مشاوره دانشجويي، با موضوع مهارت‌هاي زندگي به ويژه مهارت‌هاي ارتباطي و بين شخصي، شيوه‌هاي همزيستي در خوابگاه‌ و غيره، سخنراني‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي پيرامون كارآفريني و تعاوني‌هاي دانشجويي برگزار مي‌شود.

تهيه و توزيع كتابچه جزوات و بروشورهايي با موضوعات ترويج فرهنگ زندگي جمعي در خوابگاه، همزيستي، مهارتهاي ارتباطي، مخاطرات مصرف مواد مخدر، كارآفريني، برگزاري مسابقات مختلف كتاب خواني در موضوعات مشاوره و كارآفريني، برپايي نمايشگاه ارايه اقدامات و گزارشات عملكرد مراكز مشاوره دانشجويي و توزيع بسته‌هاي آموزشي، افتتاح مراكز مشاوره دانشجويي در دانشگاه‌هايي كه تا كنون برپا نشده است، برپايي نمايشگاه از آثار فرهنگي، هنري و دانشجويي و نمايشگاه عرضه توليدات دانشجويان ساكن در خوابگاه‌ها و معرفي تعاوني‌هاي دانشجويي موفق از ديگر برنامه‌هاست.

به گزارش ايسنا در روز پنجم، روز «خوابگاه و خيرين» با برگزاري مراسمي از افراد خيري كه به نحوي در توسعه فضاي خوابگاهي و دانشگاهي مشاركت داشته‌اند، تقدير مي‌شود. همچنين تلاش براي جلب مشاركت خيرين در توسعه فضاهاي خوابگاهي و آموزشي، تشكيل شوراي خيرين و اوقاف دانشگاه، انجام مصاحبه‌ مطبوعاتي معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه با صدا و سيما و مطبوعات محلي براي اطلاع رساني و دعوت از مردم جهت مشاركت در امر خوابگاه سازي و ايجاد خوابگاه خودگردان و خوابگاه غير دولتي و بهره گيري از سنت حسنه وقف در زمينه خوابگاه سازي و دعوت از خانواده‌هاي دانشجويان براي بازديد از خوابگاه و آشنايي با محيط سكونت فرزندان از ديگر برنامه‌هاي روز پنجم است.

بر اين اساس دعوت ازاعضاي شوراي شهر و مسؤولين شهرستان براي بازديد از خوابگاه‌هاي دانشجويي و افتتاح پروژه‌هاي جديد خوابگاهي در اين هفته، تقدير از مسؤولين نهادهاي شهري كه در زمينه رفع مشكلات خوابگاه‌هاي دانشجويي مساعدت نموده‌اند و بازديد دانشجويان از نقاط ديدني شهر از برنامه‌هاي روز ششم يعني «خوابگاه و شهر» است.

درروز هفتم يعني روز «خوابگاه و ورزش» برنامه‌هايي مانند برگزاري مسابقات ورزشي، ترويج فرهنگ ورزش‌هاي همگاني، افتتاح پروژه‌هاي ورزشي نظير سالن ورزشي، اتاق سلامت و تندرستي، تهيه و توزيع جزوات و بروشورهايي با موضوعات مرتبط با سلامتي اجرا مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha