• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8501-05735
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

گزارش كامل مراسم روزجهاني بهداشت وزير بهداشت: آگهي‌هاي پزشكي و جراحي‌ زيبايي نظام‌مند مي‌شود وزير آموزش‌وپرورش:90درصد دبيرستاني‌ها آموزش مقابله با ايدز ديدند

گزارش كامل مراسم روزجهاني بهداشت
وزير بهداشت: آگهي‌هاي پزشكي و جراحي‌ زيبايي نظام‌مند مي‌شود 
وزير آموزش‌وپرورش:90درصد دبيرستاني‌ها آموزش مقابله با ايدز ديدند

مراسم روز جهاني بهداشت برگزار شد

مراسم روز جهاني بهداشت صبح امروز با حضور مسؤولان بهداشتي كشور در سالن همايش‌هاي رازي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين مراسم دكتر كامران باقري لنكراني وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دكتر سيد مؤيد علويان معاون سلامت وزارت بهداشت، دكتر داوودي معاون اول رييس جمهور، سردار حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج، مهندس فرشيدي وزير آموزش و پرورش، مهندس كاظمي وزير رفاه و تامين اجتماعي، دكتر اميدوار رضايي رييس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي و آقاي نيري رييس كميته امداد امام خميني (ره) حضور داشتند و به ايراد سخنراني پرداختند.

ترويج ديد سلامت محور در آحاد جامعه

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين مراسم ترويج ديد سلامت محور در آحاد جامعه را خواستار شد.

دكتر كامران باقري لنكراني با بيان اين كه برگزاري هفته سلامت فرصت مغتنمي است كه در بخش‌هاي مختلف آحاد جامعه بحث سلامت مطرح و ديد سلامت محور بر فعاليت‌هاي جامعه حاكم شود، گفت: براي حركت هر كشوري به سمت سلامت بايد در همه فعاليت‌ها سلامت ملحوظ شود.

وي با اشاره به تقدير از دست اندركاران بخش سلامت گفت: هم اكنون بالغ بر 340 هزار نفر به صورت مستقيم در بخش دولتي سلامت و 200 هزار نفر در بخش خصوصي به صورت ايثارگرانه و با از خود گذشتگي به صورت شبانه روزي فعاليت مي‌كنند.

وي ادامه داد: هم اكنون پس از انقلاب اسلامي به مرحله‌اي از تربيت نيروي انساني متخصص رسيده‌ايم كه جوابگوي همه نيازها هستند و حتي امروزه بحث اعزام نيروي انساني به ساير كشورها مطرح است.

به گزارش ايسنا،‌ دكتر لنكراني ادامه داد: نيروي انساني موجود را بايد تقويت و از حالت خدماتي صرف به علمي تبديل كرد چرا كه نيروي انساني، ارزشمند ترين سرمايه در بخش سلامت محسوب مي‌شود.

وزير بهداشت با تاكيد بر اين كه ما همگي متعهد به ارج نهادن زحمات افراد در عرصه سلامت هستيم، گفت: امروز از ايثارگران و فعالان عرصه سلامت چه در جنگ تحميلي و چه در حوادث و بلاياي طبيعي تقدير مي‌شود.

وي در خاتمه از مامايي ياد كرد كه در فاجعه زلزله بم علي‌رغم تنهايي فرزند در منزل به كار خود در خصوص زايمان زائو ادامه داد كه اين امر حاكي از اهميت سلامت مردم براي ايثارگران عرصه سلامت است.

نظام‌مند شدن آگهي‌هاي پزشكي و جراحي‌هاي زيبايي

اضافه‌شدن 140 تخت سوختگي تا شهريور ماه

وزير بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي همچنين از افزوده شدن 140 تخت سوختگي به تخت‌هاي سوختگي كشور تا شهريور ماه خبر داد.

دكتر كامران باقري لنكراني در حاشيه مراسم روز جهاني بهداشت در جمع خبرنگاران با بيان اين كه دو هزار تخت سوختگي در كشور كم داريم، گفت: طي هفت ماه گذشته 140 تخت سوختگي به تخت‌هاي سوختگي كشور اضافه شده است و به همين ميزان تا شهريور ماه به تخت‌هاي سوختگي كشور اضافه خواهيم كرد.

وي در ادامه با بيان اين كه بيمارستان امام خميني (ره) لرستان مقاوم نيست، گفت:‌ تنها بخش اورژانس و CCU بيمارستان امام خميني لرستان قابل اعتماد است كه بايد بيمارستان ديگري را جايگزين آن كنيم.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ادامه با بيان اين كه بايد مردم اطلاع كافي از عمل‌هاي جراحي زيبايي داشته باشند، گفت: هر عمل جراحي منفعت و مضراتي دارد كه پزشكان بايد عوارض آن را به بيمارانشان گوشزد كنند.

به گزارش ايسنا،‌ وي ادامه داد: وزارت بهداشت با همكاري سازمان نظام پزشكي، در حال نظام مند كردن جراحي‌هاي زيبايي است اما هنوز تا حد ايده‌آل فاصله داريم.

وي با بيان اين كه تجربه ايران در زلزله بم منجر به انتشار چندين كتاب و مقاله از سوي سازمان بهداشت جهاني شده است، گفت: ايران تنها كشوري است كه توانسته برنامه حمايتي را بلافاصله پس از زلزله بم اجرايي كند و بر همين اساس در زلزله لرستان هم نيروها بلافاصله وارد صحنه شدند.

لنكراني با بيان اين كه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواسته‌ايم كه آگهي‌هاي پزشكي را نظام‌مند كنند و در اين راستا با همكاري سازمان نظام پزشكي نيز برنامه‌هايي را آغاز كرديم.

وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه درصدد هستيم ورودي دانشجويان رشته پزشكي را منطقي‌تر كنيم، گفت: براي اين كار نياز به مطالعات گسترده‌اي داريم و هنوز هيچ تصميمي در اين خصوص گرفته نشده است.

 

90 درصد دانش‌آموزان مقطع دبيرستان آموزش مقابله با ايدز را فرا گرفتند

همچنين وزير آموزش و پرورش با اعلام اين كه 90 درصد دانش‌آموزان مقطع دبيرستان آموزش مقابله با ايدز را فرا گرفتندگفت: 700 هزار دانش‌آموز در سراسر كشور، پيام‌هاي بهداشتي را به ساير دوستان خود ياد خواهند داد.

به گزارش ايسنا‌، دكتر محمود فرشيدي كه در مراسم روز جهاني بهداشت در سالن همايش‌هاي رازي سخن مي‌گفت، مدرسه را مهمترين ارگان براي رسيدن به ارتقاي بخش سلامت در جامعه دانست و افزود: اگر بخواهيم سريعتر به سلامت دست‌ يابيم، آموزش دانش‌آموزان مهمترين وسيله‌اي خواهد بود كه ما را سريعتر به نتيجه خواهد رساند.

وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه در حال حاضر 3 هزار و 900 مربي بهداشتي در مدارس حضور دارند، گفت: با توجه به اين كه 16 ميليون دانش‌آموز در جامعه وجود دارند تعداد مربيان بهداشت در كشور كم است كه خوشبختانه با همكاري وزارت آموزش و پرورش اين كمبودها را جبران خواهيم كرد.

فرشيدي با بيان اين كه مدرسه بهترين مكان براي ارتقاي بهداشت و سلامت در سطح جامعه است، خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش با كمك يك هزار و 800 نفر از والدين دانش آموزاني كه پزشك بودند، دانش‌آموزان را مورد آزمايش و ويزيت رايگان قرار داد؛ همچنين از طريق كمك‌هاي دانش آموزان توانستيم 27 ميليون تومان براي دانش آموزان جمع آوري كنيم.

 

17 ميليون روستايي تحت پوشش بيمه روستايي قرار گرفتند

مصرف سيگار سالانه 4ميليارد تومان به كشور هزينه تحميل مي‌كند

وزير رفاه و تامين اجتماعي با اعلام اين كه مصرف سيگار، سالانه 4 ميليارد تومان به كشور هزينه تحميل مي‌كند، گفت: ‌همچنين طبق تحقيقات سازمان بهداشت جهاني هزينه درمان مصرف سيگار روزانه دو تا سه برابر هزينه مصرف آن است.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» ايسنا، مهندس كاظمي در مراسم روز جهاني بهداشت كه در سالن همايش‌هاي رازي با حضور وزراي بهداشت، آموزش و پرورش و جمعي ديگر از مسؤولان برگزار شد، نقش وزارت رفاه را در ايجاد سلامت و عدالت در جامعه مهم ارزيابي كرد و گفت: ‌در حال حاضر 17 ميليون روستايي تحت پوشش بيمه روستايي قرار گرفتند.

وي اظهار كرد: با اجراي اين طرح قدم بسيار مؤثري در اجراي طرح پزشك خانواده در سيستم اجرايي شده است و اميدواريم كه در آينده نزديك شاهد كاهش هزينه‌ها در اين قسمت باشيم.

مهندس كاظمي تصريح كرد: با اجراي بيمه روستايي بسياري از هزينه‌هاي تحميلي كاهش مي‌يابد.

وي با بيان اين كه در سال 2004 كشور ما در زمينه واردات توتون رتبه پانزدهم را داشت، گفت:‌ در سال 2004 ، حدود 325 ميليون دلار براي توتون در كشور هزينه شده است كه مي‌توانستيم اين ميزان را در بخش‌هاي ديگر هزينه كنيم.

 

فقط 7 درصد اعتبارات صرف سلامت و مراقبت پايه و اوليه مي‌شود

دولت موظف به ايجاد بيمه سلامت براي آحاد جامعه است

رييس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي در مراسم روز جهاني بهداشت،‌ بر وظيفه دولت در برنامه چهارم توسعه مبني بر ايجاد بيمه سلامت براي آحاد جامعه تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر اميدوار رضايي در اين مراسم با بيان اين كه نگرش جامعه اسلامي بر بيمه سلامت، بهداشت، پيشگيري و درمان و همه زواياي سلامت را شامل مي‌شود گفت: بيمه پايه بايد براي تك تك افراد جامعه ايجاد شود كه اين همكاري بين‌بخشي وزارت رفاه، بهداشت ‌و مجلس را مي‌طلبد.

وي شناسايي خطرات مربوط به سلامت و ارزيابي آن را از وظايف دولت دانست و افزود: بدين ترتيب بايد با هزينه اثربخشي جلوي بسياري از فعاليت‌هاي مخرب گرفته شود؛ اين در حاليست كه دستيابي به شاخص‌هاي سلامتي وظيفه مشترك همه سازمانها، ارگانهاي دولتي، حكومتي و مردم است.

وي با اشاره به برخي تجاوزات منطقه‌اي ادامه داد: اين در شرايطي است كه سازمان ملل و شوراي امنيت جلوي فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران را مي‌گيرد در حاليكه در برابر حركات متجاوزانه برخي كشورها به كشورهاي همسايه هيچ صدايي از هيچ سازمان بين المللي مدافع سلامت بر نمي‌آيد.

دكتر رضايي يادآور شد: مجلس در سال جاري علي‌رغم كاهش دو درصدي وارده به بودجه و لايحه دولت براي بخش بهداشت حدود 600 ميليارد تومان افزايش اعتبار لحاظ كرد.

وي در ادامه در خصوص مصوبات مجلس در بخش بودجه گفت:‌400 ميليارد ريال تسهيلات تبصره‌اي براي دانشگاه، 100 ميليارد ريال وام وزارت بهداشت براي بخش خصوصي و تعاوني پزشكي، يكهزار و 200 ميليارد ريال وجوه اداره شده براي وزارتين علوم و بهداشت براي صندوق رفاه دانشجويي منظور شده است.

دكتر رضايي ادامه داد: همچنين 200 ميليون دلار براي تسهيلات پزشكي و بيمارستاني، 40 ميليون دلار براي ساخت دو هزار تخت جديد بيمارستاني، 20 ميليارد تومان براي ساخت مسكن متخصصان پزشك در مناطق محروم و تصويب بند «ل» تبصره 11 براي پايداري محيط زيست در مناطقي كه صنايع آلاينده وجود دارد در بودجه سال 85 منظور شد.

به گزارش ايسنا،‌ رييس كميسيون بهداشت مجلس گفت: سازمانهاي بيمه گر موظف شدند تا 80 درصد از صورت حساب‌هاي ارسالي را ظرف دو هفته پرداخت كنند و نيز 100 ميليارد ريال براي ساخت 50 پايگاه اورژانس، 55 ميليارد ريال براي 300 پايگاه و كانكس اورژانس منظور شد و براي نخستين بار در كشور 18 بيمارستان پايلوت در بودجه 85 تصويب شد.

همچنين هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت براي ساخت بيمارستانهاي نيمه تمام در نظر گرفته شد.

دكتر رضايي ادامه داد: 2 هزار و 500 ميليون دلار از فروش سيگار براي بيماران خاص و گسترش شبكه بهداشتي اختصاص يافت و دو هزار و 244 ميليارد ريال هم براي يارانه دارو و شير خشك، 280 ميليارد ريال هم براي بيمه مكمل بازنشستگان منظور شد. 5 هزار و 70 ميليارد ريال هم براي بيمه درمان روستاييان، هزار ميليارد ريال براي مصدومان تصادف، هفتاد ميليارد ريال براي بيماران رواني، 100 ميليارد ريال براي نيازمندان، 50 ميليارد ريال براي بيماريهاي نوپديد و بازپديد منظور شد.

وي افزود: از بودجه 587 ميليارد ريالي دولت 100 هزار ميليارد سهم وزارت بهداشت است.

دكتر رضايي با بيان اين كه نياز فعلي جامعه بشريت معنويت و توجه به ابعاد روحي است، گفت: هم اكنون 170 ميليون كودك كم وزن در دنيا وجود دارد و سالانه 3 ميليون كودك جان خود را از دست مي‌دهند و 300 ميليون آنها نيز دچار افزايش وزن هستند اين در حاليست كه سالانه چهار ميليون نفر به علت افزايش كلسترول خون، 7 ميليون نفر به علت فشار خون، 5 ميليون نفر به علت استعمال دخانيات و 5/1 ميليون نفر به خاطر تصادفات و 2 ميليون نفر به خاطر مصرف الكل جان خود را از دست مي‌دهند در حالي كه همه اين مرگ‌ها با مراجعه به تعاليم اسلامي، معنويت و آموزه هاي ديني قابل پيشگيري است.

وي با اشاره به اين كه فقط 7 درصد اعتبارات صرف سلامت و مراقبت پايه و اوليه مي‌شود، گفت: افزايش اميد به زندگي از 55 سال قبل از انقلاب به 72 سال اشاره كرد و گفت:‌ اين شاخص‌ها حاكي از اقدامات و توجهات جدي است به نحوي كه مرگ كودكان زير يك سال به 26 در هزار و مرگ مادران به 37 هزار در 100 تولد زنده كاهش يافته است.

دكتر رضايي با اشاره به اصل 3 قانون اساسي در جزء 12 گفت: پي ريزي اقتصادي صحيح عادلانه بايد بر طبق ضوابط اسلامي جهت ايجاد رفاه، رفع فقر و برطرف كردن محروميت قضايي، مسكن و كار باشد.

رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در خاتمه خاطرنشان كرد: دولت در نظام جمهوري اسلامي موظف است كه برنامه صحيحي براي بهداشت، بيمه و رفع محروميت داشته باشد.

 

تلاش دولت نهم به ثمر رساندن محصول سلامت با جامعيت تمام است

معاون اول رييس جمهور در مراسم روز جهاني بهداشت با عنوان اين كه تلاش دولت نهم به ثمر رساندن محصول سلامت با جامعيت تمام است، گفت: اين امر با توجه به مفهوم رفيع بحث سلامت است.

به گزارش ايسنا، دكتر داوودي امروز در اين مراسم، با اشاره به ابعاد وسيع بحث سلامت در بخش بهداشت درمان و مراقبت‌ها گفت: براي تامين سلامت بايد زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي لازم فراهم شود تا سلامت در ابعاد جسمي، محيطي و رواني تامين شود و تلاش شود كه در اين جهت گام‌هاي مؤثري برداشته شود.

وي با اشاره به فضاي حاكم موجود در جهان توسط قدرت‌هاي استبدادي و استكباري در دنيا يادآور شد: اين امر سبب شده كه به سلامت از تمامي جهات خدشه وارد شود و عاملي براي ناعدالتي و فقر شود.

دكتر داوودي افزود: اين نابرابري‌ها زمينه ناآرامي‌هاي رواني و اجتماعي را فراهم مي‌كند. گسترش اعتياد در جوامع غربي، فقر در كشورهاي آفريقايي و بعضا آسيايي، تبعيض‌ها و ناعدالتي‌ها، تغذيه ناسالم و اين كه سالانه ميليون‌ها نفر از گرسنگي مي‌ميرند همگي حاصل اين ناآرامي‌هاي رواني است.

دكتر داوودي ادامه داد: در دنياي امروز سعي مي‌شود با ايجاد ياس و نااميدي جوانان را به ورطه افسردگي و گرايش به مواد مخدر و معضلات اجتماعي سوق دهد.

وي با اشاره به بروز تحركات خوب صورت گرفته و طرح اينكه توسعه پايدار، توسعه انسان محور است، گفت: طرح اين بحث در دنيا حاكي از اين است كه انسان آزاد ناملايمتي‌ها را نمي‌پذيرد و كشور ما نيز درسايه نعمت اسلام واقع شده تا بر ناملايمات فائق آييم و در مقابل ناملايمات اجتماعي و اقتصادي بايستيم.

وي با تاكيد بر سياست دولت نهم مبني بر رفع محروميت گفت:‌ در اين راستا از كليه ابزار بودجه‌اي و بانكي استفاده مي‌شود و نيز دولت هر دو هفته يكبار سفرهاي استاني را به مناطق محروم داشته تا زمينه ازدواج و رفع بيكاري را فراهم كند.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به وجود تحركات در ابعاد اجتماعي و اقتصادي گفت: دولت نهم توانسته حركاتي را نيز در ابعاد بين المللي داشته باشد.

وي وجود اينگونه تحركات و سياستهاي دولت نهم را عاملي براي رفع يأس و نااميدي در جوانان ايراني دانست و خاطرنشان كرد: بحث سلولهاي بنيادين و انواع فعاليت‌هاي علمي همگي گواه اين مدعاست كه كشور ايران در مسير طي مدارج ترقي است.

وي با بيان اين كه در يكي از سفرهاي استاني متوسط سن محققان آن استان 25 تا 30 سال بود، گفت:‌ اين حاكي از وجود روحيه پرنشاط جوانان ايراني است و نمونه‌هاي بارز سلامت روحي و رواني است.

به گزارش ايسنا، وي با تاكيد بر اين كه بحث اميد حرف اول را در سلامت جسمي افراد مي‌زند، يادآورشد: در سايه اين سلامت جسمي كه زمينه‌ ناعدالتي‌ها و تبعيض را از بين مي‌برد و زمينه ايجاد سلامت و بهداشت محيط ايجاد مي‌شود.

دكتر داوودي با اشاره به حفظ روحيه پرنشاط جوانان ايراني گفت: بايد كوشيد تا جوانان با حفظ روحيه شجاعت كامل و اتكا به علم و دانش براي خواسته‌هاي به حق گام بردارند.

وي با بيان اين كه رشد اقتصادي و جسمي زودگذر است، گفت: اگر چه كشورهاي غربي به لحاظ بهداشتي در سطح بالايي قرار دارند ولي به اشاعه مواد مخدر دچارند زيرا زمينه لازم در خانواده‌هاي آنان ايجاد نشده است در حالي كه در جامعه ما با دين مبين اسلام اين زمينه‌ها ايجاد شده و در تعاليم اسلامي بحث سلامت و عقل سالم در بدن سالم،‌ رفع ناعدالتي‌هاي براي ايجاد زمينه سلامت مطرح شده است.

معاون رييس جمهور در خاتمه با بيان اين كه در دين اسلام فقر با كفر برابر است، يادآور شد: هم اكنون آزاده‌هاي دنيا نسبت به اين حقيقت اذعان دارند كه جوايز نوبل در سالهاي اخير به زمينه‌هاي اجتماعي تعلق بگيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha