• شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8412-13531

حوادث ايران در سالي كه گذشت ... سقوط هواپيماي سي130، قتلهاي سريالي زنان خانه‌دار و كشته شدن 22 هموطن در عمليات تروريستي، تلخترين وقايع سال 84

حوادث ايران در سالي كه گذشت ...
سقوط هواپيماي سي130، قتلهاي سريالي زنان خانه‌دار و كشته شدن 22 هموطن در عمليات تروريستي، تلخترين وقايع سال 84

بررسي حوادث رخ داده در جهان به خصوص در ايران همواره حاكي از آن بوده است كه بيش از 90 درصد بلايا انسان ساخت بوده و افراد به نوعي در بروز آن دست داشته‌اند.

بدين ترتيب ايران نيز نه تنها در معرض تهديد بلاياي مختلف طبيعي بوده ، بلكه وقوع حوادث انسان ساخت همچون تصادفات جاده‌اي، ريزش كوه، سقوط هواپيماها و ... با بر جاي گذاشتن تلفات، مجروحان و خسارات مالي، آسيب پذيري و خطرپذيري كشور را دو چندان كرده است.

نگاهي به حوادث رخ داده در سالي كه گذشت نيز مبين همين نكته و بازگوكننده چنين حوادثي است.

حادثه دلخراش سقوط هواپيماي C-130 در پاييز 84

به گزارش خبرنگار«حوادث» ايسنا، دهه دوم آذر ماه سال 84 در حال سپري بود كه ناگهان خبر سقوط هواپيماي نظامي «سي ـ 130 » حامل 94 سرنشين خبرنگار، عكاس، تصويربردار و تعدادي شخصيت نظامي، اذهان عمومي را جريحه‌دار كرد.

اين هواپيما، اصحاب رسانه را جهت پوشش خبري يك رزمايش نظامي از تهران به سمت چابهار مي‌برد كه دقايقي پس از پرواز بدليل نقص فني حين بازگشت مجدد و فرود اضطراري در فرودگاه مهرآباد در ساعت 13:45 در شهرك مسكوني «توحيد» واقع در سه راه آذري دچار سانحه شد.

بر اثر اين حادثه تمامي سرنشينان هواپيما و تعدادي از عابران رهگذر در محل سقوط هواپيما جان باختند كه در اين ميان خبرنگاران و عكاسان خبرگزاري‌هاي ايسنا، فارس و ايرنا و روزنامه‌هاي همشهري، كيهان و همچنين خبرنگاران و تصويربرداران واحد مركزي خبر و شبكه خبر از جمله قربانيان اين فاجعه دردناك بودند.

عمق اين حادثه به حدي بود كه سردار احمدي‌ مقدم، فرمانده نيروي انتظامي در خصوص مهم‌ترين حادثه سال جاري به ايسنا گفت: سقوط هواپيماي C-130 به دليل تحت الشعاع قرار دادن تمامي افراد جامعه از اهميت بسياري برخوردار بود.

سقوط هواپيماي فالكون در حوالي اروميه

به گزارش ايسنا، حادثه تلخ سقوط هواپيما در سال 84 تنها محدود به حادثه ناگوار C-130 نشد بلكه 34 روز پس از حادثه سقوط هواپيماي نظامي حامل خبرنگاران، يك فروند هواپيماي فالكون در 13 كيلومتري جنوب شرقي اروميه حامل 15 سرنشين نظامي سقوط كرد و در پي اين حادثه كه ساعت 10:15 نوزدهم دي ماه رخ داد، 11تن از نيروي زميني سپاه پاسداران بدليل نقص فني در هر دو موتورهواپيما، به شهادت رسيدند.

سانحه هواپيمايي بوئينگ 707 ساها در فرودگاه مهرآباد

سانحه هواپيمايي بوئينگ 707 ساها در فرودگاه مهرآباد كه در 31 فروردين ماه به وقوع پيوست، به نوعي فاتح داستان سقوط در سال 84 بود.

اين هواپيماي مسافربري با بيش از 50 سرنشين در شامگاه آخرين روز فروردين ماه، زمانيكه در پايان پرواز از كيش به تهران قصد فرود در باند فرودگاه مهرآباد را داشت، ناگهان بدليل نامعلومي در چاله‌ رودخانه كن واقع در ضلع غربي باند 29 مهرآباد كه چندي پيش از آن ريزش كرده بود، سقوط كرد و آتش گرفت.

بر اثر اين حادثه 2تن از مسافران كشته ، 47 تن مصدوم و يك كودك 4 ساله به نام «آرين» ناپديد شد و اين در حاليست كه جست و جو براي يافتن تنها ناپديد شده اين حادثه تا مدتها بدون نتيجه ادامه داشت.

آتش‌سوزي زنجيره‌اي بيش از 60 دستگاه خودرو

در خصوص حوادث آتش‌سوزي نيز مي‌توان به آتش‌سوزي زنجيره‌اي بيش از 60 دستگاه خودرو در ساعت 6 صبح يكي از گرمترين ماههاي تابستان در خيابان 17 شهريور تهران اشاره كرد.

وسعت اين حريق به حدي بود كه علاوه بر اين تعداد خودرو، تخريب بيش از 160 اصله درخت و تعدادي خانه و مغازه، خسارات مالي فراواني بر جاي گذاشت.

گفتني است اين حادثه بر اثر انداختن ته سيگار در جوي آب حاوي بنزين كه در پي سرزير شدن باك بنزين يك دستگاه تريلر كه در پمپ بنزين همان منطقه سوخت‌گيري مي‌كرد رخ داد.

آتش سوزي در كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران

به گزارش ايسنا،آتش‌سوزي 25 آبان ماه در كتابخانه دانشكده حقوق اگر چه با تلفات جاني همراه نبود اما بدليل سوختن تعداد زيادي از كتاب‌هاي مرجع خسارات معنوي فراواني بر جامعه دانشگاهي وارد كرد.

در اين حادثه كه در ساعت 4 بامداد در مساحت دو هزار متر مربعي اين كتابخانه رخ داد، 70 درصد كتابهاي مرجع دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران بر اثر اتصالي برق كولرهاي گازي با قدمت 70 ساله در شعله‌هاي آتش سوخت و ميليون‌ها تومان خسارت بر جاي گذاشت.

پس از بررسي حوادث آتش‌سوزي به عنوان حوادث غيرمترقبه، جنايات خانوادگي از قبيل پدركشي، فرزندكشي و در نهايت خانواده‌كشي بيش از ساير موارد به چشم مي‌خورد كه اخبار منتشره از اين گونه حوادث نفش بسزايي در جريحه‌دار كردن افكار عمومي داشت.

قتل تمامي اعضاي خانواده مشهدي توسط پسر بزرگ

خبر دستگيري عامل اين جنايت در اواسط سال جاري منتشر شد.

به گزارش گروه حوادث ايسنا پرونده اين جنايت خانوادگي در حالي مورد بررسي قرار گرفت كه اين پسر جوان با همدستي دوست 24 ساله‌اش، تمامي اعضا خانواده‌ خود از جمله پدر و مادر40 ساله، خواهر 16 ساله، برادر 23 ساله را به قتل رساند.

تحقيقات پليسي در خصوص اين حادثه نشان داد: متهم در پي اختلاف خانوادگي و تصميم آني با وارد كردن ضربات چاقو و شيي سنگين، اين جنايت را رقم زد.

رسيدگي به پرونده بزرگترين جنايت خانوادگي سال

در نوع ديگري از فجيع‌ترين جنايات خانوادگي كه در ماه پاياني سال به وقوع پيوست، مردي مسلح به سلاح كلاش به همراه دو پسرش، اعضاي خانواده دو برادر خود را بدليل اختلافات ملكي به بهانه تفريح دسته جمعي به باغي برد و در يك لحظه همگي آنها را به گلوله بست و قتل عام كرد.

بدين ترتيب در اين حادثه 6 مرد و 4 زن كه همگي با يكديگر رابطه خانوادگي داشتند، كشته شدند.

قتل پسربچه 5/3 ساله رشتي توسط پدر داروساز 

 قتل پسر بچه 8 ساله از سوي پدر فقيري كه او را اجاره مي‌داد

در ميان پرونده جنايات خانوادگي، فاجعه فرزندكشي بيش از بيش توجه را جلب كرد كه در بررسي حوادث مربوطه مي‌توان به دو پرونده ذيل اشاره كرد:

پدر داروسازي كه پس از مشاجره لفظي با همسرش سر كودك 5/3 ساله خود را بريد از جمله اين حوادث است.

اين متهم با هويت «جعفر» در بهمن ماه بدليل بي‌توجهي همسرش نسبت به مهلتي كه وي براي بازگشت او به خانه داده بود، سر فرزند 5/3 ساله‌اش را با چاقو بريد.

از سوي ديگر پدري كه بدليل سرپيچي پسربچه 8 ساله‌اش، وي را در حالي مورد ضرب و شتم قرار داد كه يك شب پس از حادثه در بيمارستان جان باخت.

بررسي‌هاي ماموران پليس آگاهي كرج در خصوص علت اين حادثه مشخص كرد، متهم به فرزند‌كشي بدليل فقر شديد فرزند خود را به مبلغ 200 هزار تومان در سال اجاره داده بود كه سرانجام در شهريور ماه امسال در پي ضرب و شتم بر اثر خونريزي مغزي جان خود را از دست داد.

قتل جواني در متروي كرج

پرونده قتل پس جوان در متروي كرج كه روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه 84 حوالي ساعت 18:30 رخ داد بدليل ماهيت ويژه پرونده ، با بازتاب رسانه‌اي بالايي مواجه شد.

ضارب اين پرونده كه از عوامل نيروي انتظامي بود، در بازجويي‌هاي پليسي اذعان كرد: در پي ميانجيگري ميان دو جوان كه در حال نزاع در محوطه مترو بودند، ناگهان يكي از طرفين درگيري (مقتول) پا به فرار گذاشت كه اين امر ظن مرا مبني بر اينكه احتمالا وي مجرم است، برانگيخت، از اين رو بدنبال بي‌توجهي وي نسبت به اخطار ايست اقدام به تيراندازي كردم كه به ناحيه سر وي اصابت كرد.

بر اين اساس با توجه به اظهارات متهم به قتل و شهادت شاهدان عيني، آخرين جلسه رسيدگي به اين پرونده در تاريخ 21 آبانماه در حضور خانواده مقتول پرونده متروي كرج در دادگاه ويژه روحانيت بدليل روحاني بودن متهم برگزار شد.

وقوع قتل‌هاي سريالي زنان در تهران

به گفته سردار طلايي، فرمانده انتظامي تهران بزرگ، قتل سه زن به نامهاي «مينا» 50 ساله در خيابان گاندي با 36 ضربه چاقو در تاريخ 26 آذرماه، «مهناز» 50 ساله در شهرك غرب با 5 ضربه چاقو در تاريخ 6 دي ماه و «شهره» 40 ساله با 50 ضربه چاقو در منطقه قلهك در تاريخ 11 دي ماه، كه قتلهاي سريالي زنان خانه‌دار نام گرفت، بدليل جريحه‌دار كردن احساسات عمومي از مهمترين پرونده‌هاي حوادث وقوعي در پايتخت بود.

اين دو متهم به نامهاي «اعظم» 25 ساله دانشجوي دانشگاه آزاد و «عليرضا» 29 ساله فارغ التحصيل رشته كشاورزي در پي درج آگهي فروش منزل از سوي قربانيان با انگيزه سرقت به محل مراجعه و با بدست آوردن فرصتي مناسب اقدام به بستن دست و پاي مقتولان مي‌كردند و سپس با وارد كردن ضربات چاقو به قسمت‌هاي مختلف بدن، آنها را به قتل مي‌رساندند.

گفتني است، اين دو تن علت ارتكاب جنايات فجيع را نياز شديد مالي عنوان كردند.

از پرونده‌هاي جنايي ثبت شده در سال 84 كه بگذريم مي‌توان به چند مورد سرقت و كلاهبرداري با مبالغ هنگفت اشاره كرد.

سرقت كم سابقه 5 هزار ميليارد ريالي از بانكي در تهران

سرقت 5 هزار ميليارد ريالي از بانك ملي شعبه «نارمك» از كم سابقه‌ترين سرقت‌هاي بانك بود كه سارقان با استفاده از ابزارآلاتي چون برش هوا و ساير تجهيزات موفق به باز كردن درب گاوصندوق شده و از اين طريق مبلغ هنگفتي را به جيب زدند.

دستگيري متهمان به سرقت 386 ميليون توماني از بانك صادرات «بومهن»

با دستگيري سارقان مسلح در مردادماه امسال، پرونده اين سرقت بسته شد.

اين سارقان كه در ساعت 15:30 هشتم آذرماه سال 83 ، با ايجاد رعب و وحشت از طريق تهديد اسلحه قلابي و يك كپسول گاز پيك نيك تحت عنوان شيء انفجاري مشتريان و كارمندان بانك موفق به سرقت 380 ميليون تومان تراول چك و 6 ميليون و 200 هزار تومان وجه نقد از بانك صادرات شعبه «خرمدشت» بومهن شدند.

دستگيري باند ابلق‌ها در تهران

شش تن از اعضاي اين باند به سركردگي سه برادر به نامهاي «جعفر» ، «مختار» و «اصغر» كه در نقاط مختلف اقدام به سرقت مي‌كردند.

اعضاي اين باند 43 نفره طي مدت يكماه با يكصد فقره سرقت خودرو دستگير شدند ، اين در حاليست كه اعضاي آن متهم به 30 فقره سرقت از مغازه‌ها و منازل نيز هستند.

اين باند در شهرستانهاي تهران، كرج، شهريار، قم ، خاش ، بم و ايرانشهر اقدام به سرقت مي‌كردند كه  10 تن از اعضاي اين باند پيش از اين 10 بار سابقه مجرميت داشتند.

حمله تروريستي و به شهادت رساندن 22 تن از هموطنان در محور «زابل ـ زاهدان»

به گزارش ايسنا، در اين ميان 5 روز مانده به پايان سال، حمله تروريستي اشرار حادثه تلخي را در دفتر حوادث ثبت كرد، حادثه‌اي كه در جريان آن 22 تن از هموطنان كشته شدند.

نگاهي به شرح حادثه:

در ساعت 9:40 دقيقه پنج‌شنبه شب گذشته، 12 تن از اشرار در فاصله 12 تا 15 كيلومتري مرز ايران و افغانستان، محلي كه به واسطه رملي بودن مرز مانعي وجود نداشته و فقط از طريق هوايي قابل كنترل است، وارد خاك ايران شده و در محور «زابل ـ زاهدان» اقدام به عمليات تروريستي كردند.

در اين ميان در مجموع مدت زمان عمليات 15 تا 20 دقيقه به طول انجاميد كه طي آن اشرار با لباس مبدل انتظامي و با تفكر برپا كردن فتنه قومي، وارد عمل شده و جلو خودروهاي عبوري اين مسير را گرفتند، بطوريكه تعدادي از مسافران عبوري با مشاهده اين افراد كه در لباس مبدل پليس بودند و از آنجايي كه ايست و بازرسي در اين منطقه بسيار طبيعي بوده است، خودرو را متوقف كرده و به درخواست اين اشرار از خودروها پياده شده‌اند.

در اين حين عاملان جنايت، شروع به تفكيك مردان و سرپرستان خانواده از ديگر اعضا كرده و سپس با تفكيك فارس، بلوچ، شيعه و سني، در اقدامي جنايتكارانه پس از بستن دست و دهان قربانيان آنها را به فاصله يك متر از يكديگر قرار داده و در مقابل چشمان زنان و فرزندان آنها در اقدامي جنايتكارانه مردان را به رگبار بستند.

همزمان با رسيدن ماموران به محل حادثه، اشرار متواري شده و از آنجا كه تعدادي از مجروحان كه وضعيتشان وخيم اعلام شده بود، در محل بودند اقدام به انتقال آنها به بيمارستان كردند.

هم اكنون تحقيقات پليسي جهت دستگيري تعدادي از عاملان اين اقدام تروريستي با شناسايي آنها ادامه دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha