• یکشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8412-09053

* نمايشگاه دستاوردهاي گروه‌هاي دانشجويي در مناطق محروم* صحن مسجد دانشگاه تهران به عطر ايثار آميخته شد

* نمايشگاه دستاوردهاي گروه‌هاي دانشجويي در مناطق محروم*
صحن مسجد دانشگاه تهران به عطر ايثار آميخته شد

نمايشگاه فعاليت‌ها و دستاوردهاي گروه‌هاي دانشجويي در مناطق محروم در صحن مسجد دانشگاه به مدت سه روز برپاست.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين نمايشگاه مؤسسات و كانونهاي فعال در امور حمايت از دانشجويان و خانواده‌هاي بي‌بضاعت و محروم، با معرفي برنامه‌ها از طريق عكس‌ها و بروشورها، تجارب و فعاليت‌هاي خود را در اختيار ساير دانشجويان قرار داده و آنها را نيز تشويق به كمك به همنوع مي‌كنند.

دانشجويان شركت‌كننده در اين همايش که تبلور نوعدوستي، نيکوکاري و مهرورزي است، دست‌هاي پر محبت و عاطفه خويش را بر سر خانواده هاي نيازمند و کودکانشان مي‌کشند.

يكي از اين مؤسسات، مؤسسه «شميم كوثر» است كه هدف خود را اعتلاي فرهنگ فرهنگي با بهره گيري از كليه پتانسيل‌ها و ابزارهاي علمي، فرهنگي و هنري براي كمك به محرومان قرار داده است.

اعضاي اين مؤسسه با شركت و برگزاري بيش از 10 دوره طرح محروميت زاديي در قالب اردوهاي جهادي در ايام تعطيلات نوروز، هر سال اقدام به برپايي اردويي بيست روزه در مناطق محروم كشور مي‌كند و اجراي پروژه‌هاي عمراني، برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي و پخش هداياي مردمي از جمله فعاليت‌هاي انجام شده در اين اردوهاست.

اين مؤسسه همچنين اقدام به احداث خانه مسكوني براي ايتام، كارگاه‌هاي توليدي براي اشتغال‌زايي و مسجد براي بوجود آوردن پايگاههاي عقيدتي و مردمي و افزايش روحيه تعاون مي‌كند.

از ديگر غرفه‌هاي اين نمايشگاه غرفه «جمعيت دانشجويي امام علي(ع)» است. كوچه گردان عاشقي كه به تاسي از مولايشان در شب‌هاي ماه مبارك رمضان توشه بر دوش مي‌گيرند و به خانه مستمندان مي‌روند.

جمعيت امداد دانشجويي امام علي(ع) ، با نام جهاني «اولين برادر» بزرگترين جمعيت مستقل غيرسياسي اجتماعي دانشجويي است که در سال 1378 تاسيس و در سال 1379، اولين دفتر رسمي خود را در دانشگاه صنعتي شريف تاسيس کرد و از بدو تأسيس رفع معضلات اجتماعي به ويژه وضعيت کودکان را منظر فعاليت خود قرار داده است.

برخي از فعاليتهاي اين جمعيت عبارتند از فعاليت در زمينه کودکان سرطاني، کودکان بي سرپرست، کودکان فراري و بزهکار، کودکان کار و خانواده هاي محروم .

برگزاري مراسم دعا در خانه محرومين با کمک دانشجويان و خيرين با هدف ايجاد ارتباط نزديکتر و مشاهده معضلات خانواده ها از نزديک و ايجاد همدلي و نزديکي بين دانشجويان و اين خانواده‌ها از جمله اين اقدامات است.

در اين مراسم علاوه بر خواندن دعا و طرح مباحث اخلاقي وانساني ، سفره اطعامي پهن شده و مايحتاج خانواده ميزبان نيز براي مدت يک ماه به صورت خشک از محل کمکهاي دانشجويان و حاضرين اهدا مي‌شود.

«انجمن‌هاي تخصصي تبيان» نيز خود را در اين امر مهم و انساني شريك كرده‌اند.

آنها با تقاضا از بازديدكنندگان براي پر كردن فرم عضويت در اين مؤسسه، مي‌خواهند تا تعداد بيشتري از اقشار جامعه و بويژه دانشجويان را در صواب ياري به خانواده‌هاي محروم شريك كنند.

گروه «ياريگران دانشگاه صنعتي شريف» با بيش از 120 عضو فعال از ديگر گروه‌هاي دانشجويي شركت كننده در اين نمايشگاه است كه از سال 76 فعاليت خود را آغاز كرده است.

گفتني است، ارايه كمك به كودكان بي سرپرست به خصوص در بحث آموزشي از مهمترين فعاليتهاي اين گروه است.

گروه ياريگران هر ساله جشني با عنوان «روزي با غنچه‌ها» براي كودكان شيرخوارگاه آمنه برگزار مي‌كند و در ارديبهشت سال آينده نيز مسابقه «شطرنج سيمولتانه» را به نفع بيماران جذامي و كودكان بي‌سرپرست بهزيستي برگزار خواهد كرد.

گروه «هجرت» دانشكده علوم حديث از ديگر گروه‌هاي شركت كننده در اين نمايشگاه است كه براي اهالي مناطق محروم طرح‌هاي آموزشي، فرهنگي و خدمت رساني ارايه مي‌كند.

بر اين اساس برگزاري كلاسهاي آموزشي مثل قرآن، امام شناسي، معارف، عقايد، احكام، كلاسهاي درسي، امداد و بهداشت و مشاوره ازدواج و تحصيلي، بخش فرهنگي شامل برگزاري همايش، مراسم و مسابقات فرهنگي و در بخش خدمت رساني، شناسايي و پيگيري براي حل مشكلات عمومي مناطق محروم از عمده فعاليتهاي اين گروه است.

گروه «فرداي سبز» از ديگر شركت كنندگان در اين نمايشگاه است كه با اعتقادات شيعي و اهداف اخلاقي يا خيرخواهانه و انسان دوستانه در راستاي فقر زدايي از اقشار محروم جامعه به همت جمعي از دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف تشكيل شده است.

گفتني است، برنامه‌هاي اين گروه به كمك‌هاي مادي منحصر نشده و تلاش آنها معطوف به زدودن فقر فكري نيز مي‌باشد.

اين گروه از واحدهاي فرهنگي، كمك‌رساني، آموزش، مالي، داخلي و تبليغات تشكيل شده است و در جهت اجراي فعاليتهاي فرهنگي كه در جهت فرهنگ سازي در سطح دانشگاه، برگزاري برنامه‌هاي كمك رساني به افراد و خانواده‌هاي مستمند و آبرومند كه مستحق كمك ديگران هستند، فراهم آوردن زمينه‌هاي رشد تحصيلي فرزندان خانواده‌هاي محروم رفع مشكلات آنها و جذب و مديريت كمك‌هاي ريالي فعاليت مي‌كند.

«جهاد علمي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان» ديگر گروه شركت كننده در اين نمايشگاه است كه از زمستان سال 77 با هدف ارتقاي سطح علمي و فرهنگي دانش آموزان مناطق محروم كشور آغاز به كار كرد.

واحد آموزش با هدف گسترش فعاليتهاي آموزشي جهاد علمي به مناطق محروم سراسر كشور به حوزه‌هاي آموزش نكات كنكوري، ارايه تست‌هاي طبقه بندي شده،‌آزمونهاي منظم، مشاوره تحصيلي و شناخت رشته‌هاي تحصيلي، واحد تشكيلات، تبليغات، امور مالي و تداركات و واحد فرهنگي و فوق برنامه بخشهاي مختلف اين گروه را شامل مي‌شود.

گفتني است اين گروه تا كنون 10 دوره در 4 استان كهگيلويه و بويراحمد ، اصفهان، چهار محال و بختياري و لرستان و در 48 پايگاه برگزار كرده است.

انجمن «حمايت از حقوق كودكان» ديگر گروه‌هاي شركت كننده در اين نمايشگاه است كه به عنوان سازماني مستقل، ‌غيردولتي و غيرانتفاعي از سال 73 فعاليت خود را آغاز كرده و هدف اصلي آن تبليغ و ترويج اصول مندرج به پيمان نامه‌هاي جهاني حقوق كودك است.

اين انجمن با تكيه بر فعاليتهاي جمعي اعضا داوطلب خود مي‌كوشد تا در بهبود وضعيت عمومي زندگي كودكان تلاش كند به عبارت ديگر تلاش اين انجمن هموارسازي زمينه‌هاي رشد جسمي، ذهني، عاطفي و اجتماعي كودكان است.

بر اين اساس، فعاليت اين انجمن در زمينه‌هاي مربوط به آموزش، اطلاع رساني، تعليم و تربيت، بهداشت، درمان، كمك‌هاي عملي به كودكان آسيب ديده از بلاياي طبيعي و شرايط سخت، كودكان كار و خيابان، كودكان آزار ديده و ارايه خدمات مشاوره به خانواده‌هاست.

گفتني است، يكي از پروژه‌هاي انجمن، كودكان كار و خياباني است كه از سال 78 در محله دروازه غار تهران فعاليت خود را آغاز كرده است كه تحت عنوان خانه كودك شوش فعاليت خود را در زمينه توانمندسازي كودكان در وضعيت دشوار كودكان در معرض آسيب يا آسيب ديده و كودكان خياباني با عنايت به اصل توجه همزمان و هماهنگ به كودك، ‌خانواده و محيط اجتماعي اوست.

اين روزها هر گوشه صحن مسجد دانشگاه تهران به عطر احسان و ايثار آميخته شده است، دانشجويان، فرشتگان اين ‌باغ هستند كه در زمان قرب به پروردگارشان سعي مي‌كنند توشه بيشتري را در كوله بارشان جاي دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha