• چهارشنبه / ۵ بهمن ۱۳۸۴ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8411-02800

اصلاحات گسترده در چهارمين غول خودروسازي جهان

اصلاحات گسترده در چهارمين غول خودروسازي جهان

كارلوس گوسن معروف به قاتل هزينه‌ها، مرد لبناني‌تباري است كه خود را آماده مي‌كند تا در 9 فوريه گسترده‌ترين تغييرات را در چهارمين غول خودروسازي جهان اعلام كند.

به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، مديرعامل لبناني گروه خودروسازي رنو نيسان كه طي سال جاري هدايت دو شركت را به طور همزمان بر عهده گرفته، از برگه سفيد به قول خود اصلاحات را در رنو همانند نيسان آغاز كرده است و اين تحولات قرار است در 9 فوريه 2006 حدود يك ماه ديگر اعلام شود.

برخي مي‌گويند كه گوسن يا به قول اروپايي‌ها قاتل هزينه‌ها از هم اكنون شمشير عربي خود را براي اصلاح رنو فرانسوي تيز كرده است.

در روزگاري که صنعت خودروسازي جهان به دليل افزايش سرسام‌آور هزينه مواد اوليه به تکاپو افتاده است كه رشد کند، اقتصاد اروپا سبب شده علاقه مردم به خريد خودروهاي نو در بازار اتحاديه اروپا رنگ ببازد و در اين ميان وي قصد دارد تحولات گسترده‌اي را به اجرا در آورد.

تحولات گسترده در رنو فرانسه توسط مرد لبناني وقتي جالب مي‌شود كه بدانيم در فرانسه يك مدير غير فرانسوي در رده‌هاي مياني مديريتي نيز به سختي كار مي‌كند، چرا كه فرانسوي‌ها به هيچ وجه نمي‌توانند تحمل كنند يك غير فرانسوي به آنها در كشورشان دستور دهد.

حال يك مرد از خاورميانه قصد دارد رنو، بزرگترين خودرو‌سازي فرانسه و چهارمين خودروساز دنيا يعني گروه رنو نيسان را دگرگون كند. گرد و خاك اين لبناني در رنو شروع شده است. وي همان كسي است كه رنو او را در سال1999 ميلادي بعد از خريد نيسان ورشكسته به ژاپن فرستاد تا اين خودرو‌ساز ژاپني را متحول كند.

وي در كشور چشم بادامي‌ها با افرادي نژاد پرست روبرو بود كه تاكنون رياست يك خارجي را بر خود نديده بودند. در اين فشار، اين لبناني كه بعضي اوقات به اخلاق تند مردمان خاورميانه متهم مي‌شد، تصميم گرفت در ژاپن كه اخراج كارگران كم نظير بود براي تعديل هزينه‌ها كارگران را اخراج كند.

در آن سال‌ها مدل‌هاي نيسان زياد ولي غير جذاب بود. او تصميم گرفت اين روند را اصلاح كند. در ادامه اين اصلاحات نيسان در آمريكاي شمالي را به دومين خودروساز پرفروش خارجي تبديل كرد. سود نيسان در سال 2004 همچنين سبب شد رنو صاحب اين شركت ژاپني كه در بحران خودروسازان اروپايي در كاهش تقاضا گرفتار آمده بود، سودده باقي بماند.

قاتل هزينه‌ها كيست؟

گوسن مرد لبناني 51ساله است که به چهره‌اي موفق در صنعت خودرو جهان تبديل شده است. وي پيش از انتصابش در نيسان، توانسته بود به شرکت لاستيک‌سازي ميشلن و رنو سروسامان بدهد. حالا همه کارشناسان اين مدير را به خاطر بزرگترين دستاوردش تحسين مي کنند: احياي نيسان از مرگ تقريبي در سال1999 به سودآورترين خودروساز جهان در سال 2003.

زنگ خوش‌شانسي

گوسن که در برزيل از پدر و مادري لبناني به دنيا آمده، در لبنان به تحصيلات متوسطه پرداخته و بعد به دانشگاه پلي‌تکنيک پاريس رفت و فوق ليسانس اقتصاد گرفت.

يک روز صبح در دانشگاه تماسي تلفني به وي شد که زندگي حرفه‌اي وي را دگرگون ساخت. شرکت فرانسوي ميشلن به دنبال يک مهندس پرتغالي زبان بود که در نهايت به برزيل اعزام مي‌شد. بدين ترتيب فرانسوا ميشلن، رييس اين شرکت خانوادگي به آقاي گوسن امکان داد زندگي در ميان کارگران کارخانه را تجربه کند.

پس از گذراندن چند دوره مهندسي در فرانسه، وي از 1985 تا 1989 به برزيل رفت تا واحد ميشلن در آن کشور را نجات دهد.

پاداش حسن مديريت گوسن، انتصابش به رياست واحد ميشلن در آمريکاي شمالي بود و او در آنجا بعد از خريد شرکت آمريکايي "يوني رويال گودريچ" اصلاح ساختار مجموعه جديد را بر عهده گرفت.

جيمز مورتون، قائم مقام اداري و مالي نيسان آمريکاي شمالي در سال 2003 در کتابي درباره گوسن به قلم ديويد مگي گفته است: "او هرگز از اين که خواسته‌اش را با سياستمداران واشنگتن در ميان بگذارد، از کسي هراس نداشت. او مي‌داند چگونه تعهد مردم را جلب کند."

بعد از 18 سال در ميشلن، گوسن به رنو آمد تا مسئول تحقيق و خريد اين شرکت فرانسوي در آمريکاي جنوبي شود. در آنجا بود که لقب "قاتل هزينه" به کارنامه وي پيوست شد.

هنگامي که شرکت رنو وي را مامور نجات نيسان کرد، اين خودروساز ژاپني به سرعت در حال سقوط بود، ميلياردها دلار بدهي داشت و ارزش سهامش کاهش يافته بود. نيسان همچنين توسط محفلي از شرکتهاي بسته اداره مي‌شد که هر يک سهام ديگري را داشت.

اين خودروساز ژاپني همچنين کنترل 1400 شرکت را در دست داشت و با 12 هزار قطعه‌ساز همکاري مي‌کرد. در اکتبر 1999، آقاي گوسن اولين طرح خود براي احياي نيسان ارايه کرد.

برجسته‌ترين پيشنهاد وي کاهش هزينه‌هاي خريد به ميزان 20 درصد ظرف سه سال بود. جالب اينجاست که تمام اهداف رسمي اين طرح يک سال زودتر از موعد تحقق يافت.

آقاي گوسن براي اجراي اين طرح به اقداماتي متوسل شد که هرگز در ژاپن شنيده نشده بود: اخراج هزاران کارگر در مملکتي که به استخدام دايم‌العمر کارگران وفادار بود، تعطيلي کارخانه‌ها و قطع ارتباط با قطعه‌سازان. در نتيجه نيروي کار در نيسان از 140 هزار به 125 هزار نفر کاهش يافت.

گوسن مي‌گويد: اکنون به مدد دستاوردهاي احياي اين خودروساز، اين رقم به 140 هزار نفر بازگشته و در ضمن 70 هزار نفر در چين براي نيسان کار مي‌کنند.

او به تازگي در مصاحبه‌اي با روزنامه‌نگاران خارجي در توکيو گفت: "اگر در کوتاه مدت چيزي را فدا نکنيد، در درازمدت جريان نقدينگي به شرکت بازنخواهد گشت. ولي ما عملگرا و واقع‌بين شديم و حالا 140 هزار پرسنل داريم که درآمد و انگيزه بيشتري دارند و نسبت به سال 1999کمتر نگران آينده هستند."

گوسن مي‌گويد كه "تعهد رعب انگيز" ژاپني به شرکتهايشان را مي‌ستايد.

وي گفته است: "من چنين تعهدي را در هيچ كجا نديده‌ام." من در برزيل، آمريکا و چند کشور اروپايي کار کرده‌ام، ولي هرگز ملتي را نديده‌ام که به اندازه ژاپني‌ها اينقدر فداکارانه خود را وقف شرکتشان کنند."

موفقيت مديريت گوسن سبب شد شرکت سوني در ماه مارس 2005 اولين رييس خارجي خود را منصوب کند. امروزه نيسان بعد از تويوتا از نظر سرمايه دومين خودروساز بزرگ ژاپن است و فروش آن دو برابر رنو شده است.

رنو در اين مشارکت جهاني 40 و چهار دهم درصد سهام نيسان را دارد و نيسان نيز به نوبه خود 15 درصد سهام رنو را دارد.

گوسن که به چند زبان تسلط دارد، اکنون با لقب "قاتل هزينه" همه وي را مي شناسند ، ولي خودش از اين لقب که به خاطر مهارتش در کاهش هزينه‌ها اعطا شده، بيزار است.

بازگشت وي به عرصه خودرو اروپا در زماني صورت گرفته بود که بازار اتومبيل اين قاره از فروش ضعيف و توليدات معيوب رنج مي‌کشيد. ورشکستگي اخير شرکت بريتانيايي ام جي روور و تصميم دايملر کرايسلر براي اخراج کارکنان سازنده مرسدس اسمارت نيز بر فشار رواني وارده بر اين بازار افزوده است.

يك خبر بد براي فرانسوي‌هاي ناسيوناليست

در آوريل سال 2005 مديران متعصب فرانسوي رنو خبر بدي را شنيدند و اين خبر اينگونه بود كه كارلوس گوسن مدير عامل نيسان مدير عامل رنو هم خواهد شد. درست در اين زمان زمزمه‌ها آغاز شد. آنها به هم مي‌گفتند يك مرد ازخاوميانه مدير عامل بزرگترين كارخانه خودروسازي فرانسه!

وي از آن زمان به بعددر ماه 40 درصد وقت خود را در پاريس و 40 درصد ديگر وقت خود را در توكيو مي‌گذراند. بقيه وقت او نيز در كارخانه‌هاي رنو و نيسان در سراسر جهان به خصوص ايالات‌متحده سپري مي‌شود.

وي در آغاز كار خود در رنو گفت: هنوز از اصلاحات آينده بي‌خبر است و هميشه از يك كاغذ سفيد اصلاحات را آغاز مي‌كند، اما حالا پس از يك سال اين كاغذ سفيد تبديل به يك كتابخانه شده است.

وي قصد دارد اصلاحات را در رنو و چگونگي تعاملات را با نيسان مشخص كند. البته در همين مدت نيز وي بيكار ننشسته بود و تغييرات فراواني را پي‌ريزي كرده است. وي معاون موتور‌سازي رنو را يك فرد ژاپني قرار داده، همچنين حضور مديران از مليت‌هاي گوناگون نيز طي سال جاري در رنو تشديد شده است.

شعار معروف گوسن: تنبل خانه را تعطيل كنيد

فرانسوي‌ها به خوش‌گذراني و شاعرپيشه‌گي و در برخي ملل اروپايي به تنبلي معروف هستند. البته آنها هنرمندان و صنعتگران قابلي نيز هستنند، اما ژاپني‌ها هميشه معروف به سخت‌كوشي و نظم و در كنار مديريت كنفسيوسي هستند و به همين دليل خيلي افراد معتقد هستند ادغام دو شركت فرانسوي و ژاپني پيچيده است و به همين دليل برخي نام ادغام رنو نيسان را گروه ناجور گذاشته‌اند، اما زود قضاوت نكنيد اين ادغام ناجور تا حالا سودده بوده است، اما از زمان مديريت همزمان گوسن بر رنو ونيسان اين اوضاع كمي تغيير كرده است. كارمندان رنو مي‌گويند اوضاع گل بلبل فرانسوي در حال تبديل شدن به سيستم‌هاي منظم ژاپني است. يك پادگان كامل، گوسن قصد دارد تكنولوژي و نظم ژاپني را در كنار هنر فرانسوي با هم جمع كند تا اتحاد رنو نيسان نفوذ خود را در جهان چند برابر كند. كسي چه مي‌داند شايد او در فكر گذاشتن جاي پاي خود در راه تويوتا است. آمريكا، خاورميانه و چين هدف‌هاي آتي مرد مرموز لبناني است.

محبوب قلب غير فرانسوي ها

وي محبوب قلب مديران و كارگران غير فرانسوي رنو است، اما اين تنها يك طرف ميدان است. در آن سوي ميدان وي مورد تنفر از نظر برخي مديران فرانسوي است در اين ميان هيچكس نمي‌داند آيا تا يك ماه بعد سر كار خود خواهد بوديا خير .

گوسن قصد دارد طي سال‌هاي آينده رنو را وارد بازار آمريكا كند و رنو را هم مانند نيسان به بلاي جان خودروسازان در آستانه سقوط آمريكايي تبديل كند. البته او معتقد است با مدل‌هاي كنوني رنو اين كار كمي غير قابل اجرا است چرا كه يا مدل خودروها يا كوچك هستند و يا ارزان قيمت و در برخي موارد طراحي جذابي در كار نيست. البته در اين ميان مگان پرفروش‌ترين خودروي اروپا يك استثناست. گوسن قصد دارد خودرو‌هاي نسل لاگوناو ول ساتيس را براي ورود به بازار آمريكا متحول كند.

وي همچنين قصد دارد يك برند جديد در رنو براي خودرو‌هاي لوكس ماننداينفينيتي نيسان ايجاد كند. گوسن همچنين مي‌خواهد چارت سازماني رنو نيسان داچيا و سامسونگ موتور كه همه در گروه مشترك رنو نيسان قرار دارند متحول كند.

گوسن، شمشير عربي خود را از رو بسته است در اين موضوع مديران رنو شك ندارند. برخي از اين مديران از هم اكنون بايد به دنبال شغل جديدي باشند. اما مسلماً پروژه رنو نيسان در ايران نيز از تركش تحولات در گروه‌ رنو نيسان بي نصيب نخواهد بود.

مديران رنو مستقر در تهران مي‌گويند گوسن در خصوص پروژه ايران نظر مساعدي دارد. معمولا لبناني‌ها ايران را دوست دارند اما به هر حال وي تحولات ايران را به دقت بررسي مي‌كند.

وي مي‌خواهد وارد بازار آمريكا و ايران به طور همزمان شود. چين نيز براي وي هدفي حياتي به شمار مي رود، اما بازار ايران و آمريكا همزمان كمي سوال‌برانگيز است، اما آنچه مسلم است ديگر رنو را نمي‌توان خودرو‌ساز فرانسوي خواند. رنو نيسان از سال 2006 به بعد نوزاد جهاني‌سازي خواهد بود. اين درست همان روندي است كه فرانسويان به آن راي منفي مي‌دهند، اما واقعاً گوسن چگونه مي‌خواهد با تحولات آينده كنار بيايد و برنامه اصلي وي چيست؟در اين باره تنها بايد منتظر 9 فوريه باشيد .

گزارش از خبرنگار ايسنا: امين آزاد

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha