• شنبه / ۳ دی ۱۳۸۴ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8410-17571
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

نقش سفارت‌خانه‌ها در توسعه‌ي توريسم (5) معرفي ايران وظيفه همه دستگاه‌هاي اجرايي و فرهنگي است فعاليت رايزن‌هاي فرهنگي به تهيه‌ي بروشور و عكس محدود شده است!

نقش سفارت‌خانه‌ها در توسعه‌ي توريسم (5)
معرفي ايران وظيفه همه دستگاه‌هاي اجرايي و فرهنگي است
فعاليت رايزن‌هاي فرهنگي به تهيه‌ي بروشور و عكس محدود شده است!

كارشناس گردشگري:

فعاليت رايزن‌هاي فرهنگي در صنعت گردشگري به تهيه‌ي بروشور و عكس محدود شده است!

يك كارشناس گردشگري گفت: فعاليت رايزن‌هاي فرهنگي ايران در بخش گردشگري و معرفي ايران به تهيه‌ي بروشور و عكس محدود شده است.

مهندس " پيام مهستي " در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: رايزن‌هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور با تهيه‌ي بروشور و عكس به معرفي ايران در محدوه‌اي كوچك مي‌پردازند، بنابر اين شاهد ورود اندك گردشگران به ايران هستيم .

وي تصريح كرد: اگر اين بخش فرهنگي سفارتخانه‌هاي خارج از كشور فعاليت خود را از اين سطح بالاتر ببرد و كارهاي تحقيقاتي و بازاريابي نيز در كنار آن انجام دهد، وضعيت گردشگري ايران بهتر مي‌شود.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: رايزن‌هاي فرهنگي در سفارتخانه‌هاي ايران مي‌توانند فرصت‌هاي زماني را براي حداكثر استفاده در بخش گردشگري شناسايي كنند.

وي با بيان اين كه نظام گردشگري در دنيا تعريف شده است، اظهار كرد: فصول گردشگرپذير وگردشگرفرست براي تمام كشورها به خصوص كشورهاي توسعه يافته مشخص شده و بر اساس آن برنامه ريزي مي‌كنند، درحالي كه اين مساله مشكل عمده‌اي براي ايران و ارتباطات آن در سطح بين الملل محسوب مي‌شود.

مهستي ادامه داد: آژانس‌هاي فعال در زمينه‌ي گردشگري بر اساس اين زمان بندي‌ها برنامه دارند و ايران اگر با اين شرايط بخواهد وارد فعاليت‌هاي بين المللي بشود، چون فرصت‌ها را به خوبي شناسايي نكرده تعادل موجود را بر هم مي‌زند. بنابر اين رايزن‌هاي فرهنگي مي‌توانند موقعيت‌هاي مناسب و تعطيلات هر كشوري را براي فعاليت‌هاي توريستي شناسايي كنند.

وي رايزن‌هاي فرهنگي را حلقه‌ي اتصال آژانس‌هاي توريستي داخل و خارج از كشور دانست و اذعان كرد: اين بخش از سفارتخانه‌ها مي‌توانند با آژانس‌هاي گردشگري ساير كشورها مذاكره كنند و ايران را در چهار چوب

برنامه‌ريزي‌هاي آن‌ها قرار دهند.

اين كارشناس گردشگري افزود: تعداد آژانس‌هاي توريستي فعال در دنيا محدود است و سفارتخانه‌ها اگر براي اين بخش برنامه‌اي داشته باشند به راحتي مي‌توانند زمينه‌ي ورود تعداد بيشتر گردشگر به كشور را فراهم كنند.

مهستي مشكلات بخش گردشگري كشور را به يك نفر محدود ندانست و تصريح كرد: رايزن‌هاي فرهنگي در سفارتخانه‌ها نيز براي خود وظايفي دارند كه فعاليت در بخش توريسم بايد براي آن‌ها تعريف شود تا به صورت گسترده بر آن متمركز شوند.

دكتر امامي:

فعاليت سفارتخانه‌هاي ايران در بخش توريسم منوط به خواست دولت است

يك كارشناس گردشگري تصريح كرد: فعاليت سفارتخانه‌هاي ايران در بخش توريسم منوط به خواست دولت است.

محسن امامي‌ در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا با تاكيد بر اينكه اولويت دادن به فعاليت‌هاي توريستي بايد يكي از وظايف سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور باشد، افزود: بسياري از كشورها در سفارتخانه‌هاي خود بخشي را به " رايزني توريسم " اختصاص داده‌اند كه در فعاليت‌هاي گردشگري كشور خود تاثيرگذار هستند.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور‌، گفت: سفارتخانه‌ها مي‌توانند از موقعيت‌هاي فرهنگي و يا هر فرصت ديگري براي معرفي كشور و جاذبه‌هاي آن استفاده كنند.

معاون سياحتي ارگ جديد پيشنهاد داد: زماني كه سفارتخانه‌هاي ايران فعاليت‌هايي در زمينه‌ي اسلام و مذهب دارند مي‌توانند جاذبه‌هاي مذهبي بسيار ايران را نيز معرفي كنند، اينگونه از هر فرصتي براي فعاليت‌هاي توريستي استفاده شده است.

وي تاكيد كرد: حركت در سفارتخانه‌ها در جهت توسعه‌ي گردشگري كشور منوط به خواست دولت است و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي آموزش اين افراد نيز موظف است.

امامي ‌با اشاره به قراردادهايي مبني بر فعاليت رايزن‌هاي فرهنگي در بخش جهانگردي تصريح كرد: پيش از اين زماني كه در سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري مسووليت داشتم با وزارت خارجه‌ي ايران توافق‌هايي شد تا ديپلمات‌هاي اعزامي‌ به خارج از كشور در جريان امور توريستي قرار گيرند‌، اين فعاليت‌ها بسيار تاثير‌گذار بود، چرا كه اين افراد را نسبت به موضوع حساس مي‌كرد.

وي داشتن انگيزه را براي فعاليت‌هاي گردشگري موثر دانست و خاطر نشان كرد: سفيراني كه براي انجام اين فعاليت‌ها، انگيزه‌ي خوبي دارند، موفق‌تر عمل كرده‌اند، ولي برخي از نمايندگان در كشورهاي خارجي نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت هستند.

اين كارشناس گردشگري با بيان اين كه برخورد با مراجعه‌كنندگان در سفارتخانه‌هاي ايران در فعاليت‌هاي گردشگري تاثير‌گذار است، افزود: نوع برخورد با مراجعه‌كنندگان بر ذهن اين افراد تاثير مي‌گذارد، بنابر اين سفارتخانه‌ها در معرفي ايران نقش محوري دارند و مي‌توانند جايگاه آن را تعيين كنند.

وي ادامه داد: سفارتخانه‌ها‌، رايزن‌هاي فرهنگي، نمايندگان دولتي وعمومي‌ ايرانيان مقيم خارج از كشور، خانواده‌هاي آن‌ها، موسسه‌هاي خبري هواپيمايي، بانك و بيمه هر آن چه و هر كسي كه خطي از ايران دارد، مي‌تواند نقش مهمي‌ در معرفي اين سرزمين داشته باشد.

امامي‌ تصريح كرد: تبليغات از سوي اين افراد مي‌تواند بسيار موثر باشد و با ارايه‌ي جاذبه‌هاي كشور در قالب عكس ، بروشور و فيلم مي‌توانند ذهنيت حداقلي را براي مردم دنيا ايجاد كنند .

رييس جامعه‌ي تور گردانان ايران:

روابط ميان فعالان گردشگري و رايزان‌هاي فرهنگي سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور قطع است

رييس جامعه‌ي تور گردانان ايران تصريح كرد: روابط ميان فعالان بخش گردشگري و رايزان‌هاي فرهنگي و بازرگاني سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور قطع است و اين دو بخش از توانمندي يكديگر بي‌خبرند.

ابراهيم پورفرج در گفت‌و گو با خبرنگار ايسنا افزود: اين بي ارتباطي، ناهماهنگي و ناآگاهي از توانايي دو بخش سبب مي‌شود كه قابليت فعالان گردشگري در كنار سفارتخانه‌ها قرار نگيرد و كارها به خوبي انجام نشود.

وي با اشاره به عملكرد مطلوب سفارتخانه‌هاي آلمان و انگلستان در بخش گردشگري گفت: بخش رايزني فرهنگي اين سفارتخانه‌ها در سال‌هاي گذشته چندان فعال نبود، ولي به دليل حضور مداوم فعالان گردشگري ايران در نمايشگاه‌هاي توريستي اين كشورها به ورود با اجبار باين بخش‌ها در فعاليت‌هالي گردشگري منجر شد.

رييس جامعه‌ي تور گردانان ايران اظهار كرد: از رايزن‌ها‌ي فرهنگي سفارتخانه‌ها ايران انتظار داريم تا ايران را به دنيا معرفي و به حضور بخش خصوصي در فعاليت‌هاي جهاني كمك كنند.

وي اين انتظار را توقعي زياد از سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور ندانست و تصريح كرد: موقعيت ايران در جهان به گونه‌اي است كه بخش رايزني فرهنگي ايران بايد فراتر از ساير كشروها براي معرفي اين سرزمين تلاش كنند.

پورفرج ادامه داد: فعال شدن بخش فرهنگي سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور به توسعه‌ي گردشگري ايران نيز منجر مي‌شود، چرا كه آنها به اطلاعات دقيق‌تري از بازار اين كشورها دسترسي دارند و به خوب ظاهر شدن ‌آژانس‌هاي توريستي در دنيا كمك مي‌كنند.

وي تصريح كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نقش محوري را ميان بخش‌هاي فرهنگي سفارتخانه‌هاي و خصوصي كشور ايفا مي‌كند و مي‌تواند درك متقابل از فعاليت‌هاي توريسم را براي هر دو بخش ايجاد كند.

رييس جامعه تورگردانان ايران در پايان پيشنهاد داد: بخش رايزني فرهنگي و بازرگاني سفارتخانه‌ها، شركت‌هاي توريستي و سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري بايد حداقل در سال يك بار جهت تبادل تجربه‌ها و توانايي‌هاي خود با يكديگر نشست داشته باشند تا ضمن آشنايي به توسعه‌ي اين صنعت نيز منجر شوند .

رييس هيات مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران:

فعاليت براي گردشگري بايد در وظايف سفارتخانه‌هاي ايران قرار گيرد

رييس هيات مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران تصريح كرد: فعاليت براي گردشگري بايد در وظايف سفارتخانه‌هاي ايران قرار گيرد، به گونه‌اي كه سفيران كشور فقط از باب علاقه و عشق اين كار را نكنند.

محمد حسن كرماني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اينكه تصور سفيران كشور از وظايفشان شايد تنها انجام امور سياسي باشد، افزود: فعاليت در بخش گردشگري بايد به عنوان يكي از سرفصل‌هاي وظيفه‌اي سفارتخانه‌هاي كشور تعريف وبراي آن نيز بودجه تعيين شود.

وي اظهار كرد: اين موضوع بايد از سوي وزارت امور خارجه و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيگيري شود كه به توافق و همكاري اين دو نهاد نيز نياز دارد.

رييس هيات مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران تاكيد كرد: براساس اين تعريف‌ها، سفارتخانه‌هاي ايران موظف مي‌شوند درباره‌ي ايران و به خصوص بخش توريسم اين كشور، تبليغات و تعامل‌هاي دامنه‌داري داشته باشند.

وي سفارتخانه‌ها را تنها مكاني سياسي ندانست و گفت: اين اماكن بايد محلي براي رفت و آمد همه‌ي مردم اين كشور باشد تا صميمت و حساسيت را نسبت به ايران ايجاد كند.

كرماني ابراز كرد: فعاليت سفارتخانه‌هاي ايران در بخش گردشگري نبايد فقط به نمايشگاه‌هاي توريستي محدود شود بلكه بايد حلقه‌ي واسطي ميان بازار داخل و خارج از كشور باشد، چرا كه آنها ابزارهايي خاصي در دست دارند.

وي تاكيد كرد: اگر اين سياست‌ها براي مدتي در سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور ادامه يابد، بازتاب آن پس از زماني دريافت مي‌شود و علاوه بر آن نيز بر تبليغات منفي عليه كشور تاثير گذار خواهد بود.

رييس هيات مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران گردشگري را كاملا در ارتباط با سياست دانست و اظهار كرد: اگر حركت در بخش توريسم قوي باشد بخشي از سياست‌هاي منفي عليه كشور خنثي مي‌شود، ولي در حال حاضر دراين بخش فعاليتي نمي‌كنيم.

وي با بيان اين كه دولت براي راه افتادن چرخه‌ي صنعت گردشگري بايد هزينه كند‌، تصريح كرد: مساعدت سفارتخانه‌هاي ايران در بخش نمايشگاه‌هاي توريستي تاكنون خوب بوده است، ولي در چارچوب اين تعداد جمعيت و مساحت كشور مطلوب نيست.

وي ادامه داد: عملكرد سفيران ايران براي بخش گردشگري در اين حد كفايت نمي‌كند و جايگاهي نيز نمي‌يابد.

كرماني در پايان تاكيدكرد: فعاليت براي گردشگري در وظايف سفارتخانه‌هاي به گونه‌اي تعريف شود كه اين افراد تمام سال در اين بخش فعاليت كنند تا ايران در جايگاه اصلي و واقعي خود قرار گيرد.

نايب رييس جامعه راهنمايان تور:

گردشگري تاكنون براي سفارتخانه‌هاي ايران تعريف نشده است

يك كارشناس گردشگري گفت: گردشگري تاكنون براي سفارتخانه‌هاي ايران تعريف نشده است و اگر دولت تصميم دارد توريست جذب كند، بايد تعريفي از اين صنعت داشته باشد.

محمود بنكدار - نائب رييس جامعه‌ي راهنمايان تور- در گفت وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا با بيان اين كه فعاليت در گردشگري به عزم ملي نياز دارد، افزود: اگر قرار بر فعاليت در صنعت گردشگري و جذب توريست باشد، علاوه بر عزم ملي به تعريف آن براي تمامي‌ بخش‌ها و سفارتخانه‌ها نياز است.

وي اذعان داشت: اگر در اين دولت گردشگري تعريف و براي آن دستور العمل صادر و همچنين از افرادي متخصص استفاده شود، سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور نيز مي‌توانند براي توسعه صنعت توريسم فعاليت كنند.

نائب رييس جامعه‌ي راهنمايان تور ايرانگردي و جهانگردي با اشاره به نقش و كمك سفارتخانه‌هاي ايران در نمايشگاه‌هاي توريستي، گفت: اين افراد به خصوص رايزن‌هاي فرهنگي ايران به خوبي مي‌توانند در اين بخش فعاليت كنند، ولي بايد براي آنها دستور العملي باشد تا بر اساس آن گام بردارند.

وي ابراز كرد: كارمندان سفارتخانه‌ها ممكن است در خصوص گردشگري و فعاليت در اين زمينه علايقي داشته

باشند، ولي چون تعريف و دستور العملي براي آن وجود ندارد، نمي‌توانند خيلي راحت عمل كنند.

بنكدار تاكيد كرد: دولت بايد تصميمش را نسبت به جذب گردشگران قطعي كند تا در اين صورت سفارتخانه‌ها بتوانند فعاليت كنند.

وي ادامه داد: در شرايطي كه دولت براي جذب گردشگران بايد عزم ملي داشته و بودجه‌اي براي اين فعاليت‌ها در بخش‌هاي فعال خارج از كشور تعيين كند‌، سفارتخانه‌ها نيز مي‌توانند در هفته‌هاي فرهنگي ايران و تعامل با شركت‌هاي تبليغاتي بهتر عمل كنند.

نائب رييس جامعه‌ي راهنمايان تور ايرانگردي و جهانگردي اظهار كرد: علاوه بر اين كه اهميت گردشگري بايد در دولت مشخص شود، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز بايد اين خط را به دولت بدهند.

بنكدار با بيان اين كه كارنكردن و تعطيلي‌ها ناخواسته در گردشگري به اين صنعت ضربه مي‌زند‌، تصريح كرد: تنها حركت ايران در بخش گردشگري در دنيا به نمايشگاه‌هاي توريستي مربوط مي‌شود كه بايد سياست‌هاي كشور

مشخص‌تر شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha