• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۳۸۴ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8410-11391
  • خبرنگار : 71021

در نشست خبري اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام: فرودگاه اصفهان ويزاي هفت روزه‌ صادر مي‌كند بهره‌برداري درست از اين سال ميليون‌ها توريست را به ايران جذب مي‌كند

در نشست خبري اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام:
فرودگاه اصفهان ويزاي هفت روزه‌ صادر مي‌كند
بهره‌برداري درست از اين سال ميليون‌ها توريست را به ايران جذب مي‌كند

نشست خبري اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام، امروز با حضور محمدي عراقي، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مرتضي بختياري، استاندار اصفهان و سقائيان، شهردار اصفهان برگزار شد.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي:

بهره‌برداري درست از اين سال ميليون‌ها توريست را به ايران جذب مي‌كند

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي‌گفت: بهره‌برداري درست از سالي كه اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام است، جذب ميليون‌ها توريست فرهنگي از سراسر جهان را موجب مي‌شود .

به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا، حجت الاسلام و المسلمين محمود محمدي عراقي در نشست خبري اعلام رسمي ‌اصفهان، پايتخت فرهنگي جهان اسلام تصريح كرد: ايران به طور كلي و اصفهان به طور خاص حداقل بايد قطب گردشگري منطقه باشد، چرا كه جزو 10 كشور برتر دارنده‌ي بيشترين جاذبه‌هاي توريستي و فرهنگي است .

وي با اشاره به ثبت بيش از يك ميليون اثر تاريخي و فرهنگي افزود: دراين شرايط بسياري رنج آور است كه كشوري در منطقه‌ي ما كه جاذبه‌هاي آن نيز قابل مقايسه با ايران نيست، ولي ميزان توريست ورودي آن چند برابر كشور ما است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي‌ اظهار كرد: اگر از فرصت پيش آمده براي اصفهان درست استفاده و اهداف تعيين شده اجرا شود مي‌توان جاذبه‌هاي توريستي اين شهر را علاوه بر دنياي اسلامي‌ به سراسر جهان معرفي و آن را به يك قطب گردشگري تبديل كرد .

وي با اشاره به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي‌ گفت: رايزنان فرهنگي با وجودي كه فقط دو هفته از آغاز سال 2006 و شروع سال پايتخت فرهنگي اصفهان گذشته ولي برنامه‌هاي بسياري را شروع كرده‌اند كه آن جمله برگزاري معرفي نقاشي اصفهان در كشور قطر است .

محمدي عراقي افزود: بر اساس دستور العمل از پيش صادر شده به رايزنان فرهنگي، در اين سال از ايران شناسان و اصفهان شناسان برجسته‌ي دنيا در اين سال به اصفهان دعوت و كتاب‌هايي در اين باره كه تاكنون در ايران چاپ نشده‌اند چاپ ومنتشر مي‌شوند .

وي تاكيد كرد: براي اجراي موفق برنامه‌ها در پايتخت فرهنگي جهان اسلام به سرمايه‌گذاري نياز است كه در اين صورت ميليون‌ها گردشگر فرهنگي از سراسر جهان جذب خواهد شد .

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با بيان اينكه سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري در اين ميان نقش موثري دارد‌، تصريح كرد: رايزن‌ها و خانه‌هاي فرهنگي ايران در خارج از شكرو براي همكاري با سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري آمادگي لازم را دارند ولي برنامه ريزي ستادي بايد با اين سازمان باشد .

وي ادامه داد: با فيلم سازان برجسته‌ي كشور براي ساخت فيلمي‌ درباره‌ي نماد مدنيت اصفهان و معرفي آن به دنياي اسلامي‌ و جهان صحبت شده است .

به گفته‌ي و‌ي، 12 طرح براي معرفي اصفهان در قالب بسته‌هاي فرهنگي از توليدات داخلي تهيه شده كه به نمايندگان فرهنگي ايران در خارج از كشور فرستاده مي‌شود تا استفاده كنند .

محمدي عراقي با بيان اين كه رايزنان فرهنگي ايران در خارج از كشور براي معرفي اين سرزمين بسيار تلاش مي‌كنند، افزود: ايران تنها با 110 كشور جهان قرار داد فرهنگي دارد، ولي به دليل كمبود امكانات 60 رايزني و خانه‌ي فرهنگي در دنيا دارد .

وي گفت: ايران در بسياري از كشورهاي مهم و پرجمعيت دنيا و حتي در بعضي از كشورهاي همسايه چون عربستان نماينده‌ي فرهنگي ندارد، ولي اميدواريم با حمايت دولت و مجلس، برنامه‌ي گسترده‌ي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي‌ حداقل در سال 85 براي كشورهاي اسلامي‌ با راه اندازي خانه‌هاي فرهنگ اجرا شود .

رييس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامي‌ در ادامه با اشاره به اين كه فرهنگ و تمدن ايران نقطه‌ي قوت كشور در روابط بين الملل است، تصريح كرد: اگر گفته شود اسلام و ايران محور و ركن اساسي تمدن‌هاي جهاني هستند، گزاف نيست وحتي كساني كه ما را دوست ندارند در مجامع بين المللي در مقابل فرهنگ و تمدن ايران خضوع مي‌كنند .

وي ابراز كرد: اسلام دين تمدن ساز و ايران گهواره تمدن اسلامي‌است و اصفهان جايگاه و پتانسيل مطرح شدن به عنوان نماد مدنيت اسلامي‌ را دارد و اين فرصت يك ساله براي معرفي هويت، تاريخي، تمدني و ديني ايران به جهانيان و نسل جددي بسيار مغتنم است.

محمدي عراقي ادامه داد: براي مراسم افتتاحيه‌ي پايتخت فرهنگي اصفهان از سفيران كشورهاي اسلامي‌ براي حضور در آيين دعوت شده كه طي آن كليد پايتخت از سوي مقدم السفرا (سفير فلسطين) اعطا مي‌شود همچنين از امير مكه به عنوان امير اولين پايتخت جهان اسلامي‌ در سال گذشته دعوت شده بود كه به دليل مراسم حج امكان حضور نداشت .

وي درباره‌ي حركت در جهت اعلام خواهرخواندگي اصفهان با شهرهاي ديگر در اين سال، ابراز كرد: اصفهان با بسياري از شهرهاي دنيا خواهر خوانده است و در برنامه‌ي امسال آن نيز گنجانده شده كه طي ديداري با رييس جمهور كشورمان موضوع خواهرخواندگي اصفهان و قدس مطرح شود و در اين سال لنگره‌اي با عنوان حمايت از ميراث فرهنگي وگردشگري اديان ابراهيمي‌ در اصفهان برگزار مي‌شود و با حضور مقامات دو شهر، خواهر خواندگي آنها اعلام خواهد شد .

رييس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامي‌ افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات به دنبال پيشنهاد و تصويب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام با سازمان علمي‌ فرهنگي كنفرانس اسلامي‌ طي توافقي اولين كنگره ‌ي قران شناسان جهان اسلام و بزرگداشت راغب اصفهاني را در اين سال برپا مي‌كند كه نيمي ‌از هزينه‌ي آن را همين سازمان پرداخت خواهد كرد .

عراقي با بيان اين كه ايران به سازمان‌هاي بين المللي حق عضويت فراواني مي‌پردازد، ولي كمتر از حمايت‌هاي آنها برخوردار است، اعلام كرد: در اين زمينه تلاش شده و موافقت نامه‌ي همكاري نيز با بخش فرهنگي سازمان كنفرانس اسلامي‌ امضا شد كه در امسال برنامه‌هايي با مشاركت اين سازمان و تقبل نيمي ‌از هزينه‌هاي آن برگزار مي‌شود .

استاندار اصفهان:

يك سال فرصت در سال پايتخت فرهنگي اصفهان اهداف بلند اسلامي‌ را در جهان ظاهر مي‌كند.

استاندار اصفهان گفت: يك سال فرصت براي ايران در سال پايتخت فرهنگي اصفهان اهداف بلند اسلامي‌را در جهان ظاهر مي‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مرتضي بختياري در نشست خبري اعلام رسمي‌ اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام تصريح كرد: انتخاب اصفهان با اين قدمت تاريخي شايسته است، چرا كه در بسياري از بخش‌ها به خصوص هنر، معماري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي و تاريخي در جهان به دليل و زبانزد است .

وي با اشاره به نظام نامه‌ي نكوداشت اصفهان گفت: در اين نظام نامه، اهدافي تبيين شده كه در صورت اجراي درست آن‌ها مي‌توان در مقابل تبليغات منفي دشمن قرار گرفت .

استاندار اصفهان با بيان اين كه براي اين مراسم 8 كميته‌ تشكيل شده است،گفت: اين كميته‌ها براي حضور گستره‌ي مردم و دستگاه‌هاي كشور و اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي برنامه‌ريزي كرده‌اند و در سطح روسا و وزراي فرهنگ وآموزش عالي كشورهاي اسلامي‌نيز برنامه‌هاي فراملي در نظرگرفته‌اند .

بختياري در پايان تصريح كرد: در اين سال طي كنگره‌ي از آرمان‌هاي مقدس فلسطين حمايت مي‌شود تا پيوند و وحدت جهان اسلام در قالب اين شهر نمود يابد .

شهردار اصفهان:

عوارض شهرداري براي هتل‌سازي در اصفهان بخشيده شد

فرودگاه اصفهان ويزاي هفت روزه‌ي براي گردشگران صادر مي‌كند

شهردار اصفهان گفت: عوارض شهرداري براي هتل سازان اصفهان بخشيده شد تا بخشي خصوصي در اين امر بيشتر جلوه‌گري كنند.

به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا‌، مرتضي سقائيان در نشست خبري اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام با اشاره به اينكه بخش‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري بايد در اصفهان به منظور جذب توريست توسعه يابد گفت: ايران در قسمت‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري توريسم دچار مشكل است كه امسال با ايجاد اين فرصت مي‌توان اين ظرفيت‌هاي را فراهم كرد.

وي با بيان اينكه بايد در بخش نرم افزاري زباني را به كار برد كه بتوان قابليت‌هاي ايران را به جهان معرفي كرد تصريح داشت: براي پايتخت فرهنگي جهان اسلام، اصفهان 150 طرح دريافت شده كه مي‌توان از آن‌ها براي معرفي ظرفيت‌هاي اين شهر و ايران به جهان استفاده كرد.

شهردار اصفهان تاكيد كرد: ميراث فرهنگي اسلام براي گردشگران غفلت‌زا است، در حاليكه بايد به اين موضوع توجه كنند و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي آموزش مباحث توريستي طرح نو براندازد.

وي اظهار كرد: اگر چه گردشگري براي كشور جنبه مادي دارد، ولي در حوزه ارتباطات اسلامي ‌مي‌تواند به بعد معنوي آن نيز دامن زند .

سقائيان درباره ‌ي توسعه بخش سخت افزاري در توريسم گفت: شهرداري اصفهان عوارض ساخت و سازي هتل سازي را به مناسبت امسال كه اين شهر پايتخت فرهنگي جهان اسلام است، بخشيده مي‌شود تا بخش خصوصي در زمينه‌هاي هتل سازي بيشتر ظاهر شود .

وي ادامه داد: فرودگاه اصفهان نيز در اين سال براي توريست‌ها در جهت تسهيل در جذب آنان به خصوص از جهان اسلام ويزاي هفت روزه صادر مي‌كند .

شهردار اصفهان با اشاره به برنامه افتتاحيه پايتخت فرهنگي جهان اسلام در اصفهان ابراز كرد: در اين سال اين شهر و ايران قصد دارند در مسير‌ي قرار گيرند كه زمينه‌ساز تدوين منشور جهان اسلام باشند.

وي اذعان داشت: انتخاب اصفهان پس از مكه به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در حالي كه شهرهايي چون قم و مشهد هستند، به معني اصفهان‌گرايي نيست، بلكه به طور كلي، فرصتي در اختيار ايران است تا به چالش‌هاي اسلام پرداخته شود.

سقائيان در باره بودجه‌ برنامه‌ي‌هاي امسال اين پايتخت گفت: از سوي رييس جمهور در سال 85 اختصاص رديف بودجه‌اي براي اجراي برنامه‌هاي اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام، مورد توافق قرار گرفته كه هم اكنون در حال پيگيري است و از بودجه‌هاي رياست جمهوري 001 و 002 ( براي باقي مانده سال كه رديف بودجه ندارند ) در خواست استفاده شده همچنين از بودجه مازاد درآمد استان اصفهان نيز براي اجراي برنامه‌ي سال پايتخت فرهنگي جهان اسلام پيش‌بيني شده است.

سقائيان در پايان گفت: براي اجراي برنامه‌ها و طرح‌هاي دريافت شده در اين سال به 100 ميليارد تومان هزينه نياز است كه در صورت محقق شدن مي‌توان گفت در پايان سال 2006 از اين حركت نتيجه‌اي حاصل شود .

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha