• جمعه / ۱۱ آذر ۱۳۸۴ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8409-04858
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

صنعت پذيرايي، چالش‌ها و راهبردها /3/ صدا و سيما بايد در خصوص اهميت حرفه‌ي پذيرايي از گردشگران به مردم آگاهي دهد

پذيرايي از مهمانان حرفه‌اي لوكس و تخصصي است

جمشيد معيني معتقد است: تمايز غيرمنطقي مديران اماكن پذيرايي و اقامتي در مورد گردشگران داخلي وخارجي، عامل اصلي در ارايه‌ي سرويس‌هاي نامطلوب در اين امكان است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كهكيلويه و بوير احمد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: مديران و مسوولان اماكن اقامتي و پذيرايي و حتي تفريحي تنها خارجيان را به عنوان گردشگر و توريست مي‌پذيرند و براي مسافران داخلي ارزش و اهميتي كه براي گردشگران خارجي قائل‌اند را نشان نمي‌دهند.

وي ادامه داد: عدم فرهنگ‌سازي و اطلاع رساني دقيق در خصوص مقوله سفر و گردشگري عامل اصلي در تمايز غير منطقي گردشگران داخلي و خارجي است.

وي تاكيد كرد: بروز معضلات مختلف از جمله بكارگيري پرسنل غيرمتخصص، رعايت نكردن استانداردهاي جهاني و عدم ارتقاي سطح كمي ‌و كيفي واحدهاي اقامتي و پذيرايي ناشي از عدم تبليغات صحيح و مناسب، در خصوص سفر و مسافرت كردن است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كهكيلويه و بوير احمد با بيان اين كه پذيرايي از مهمانان حرفه‌اي لوكس و تخصصي است، خاطر نشان كرد: لوكس بودن اين شغل مانند حرفه و فعاليت آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتي كه شغلي لوكس در جامعه محسوب مي‌شود، براي مردم به طور كامل شناخته شده است.

وي ياد آور شد: وظيفه‌ي صدا و سيما وكليه‌ي دستگاه‌هاي تبليغاتي و اطلاع رساني است كه در خصوص اهميت و ظرافت حرفه‌ي پذيرايي از گردشگران را به مردم آگاهي دهند.

معيني راهكار اجرايي در رفع چالش‌هاي پيش روي صنعت پذيرايي كشور را قرار دادن الزامات اجرايي دانست و افزود: با تعريف مشخص صنعت پذيرايي و قرار دادن ملاك ه ومعيارها مناسب بايد قواعدي براي سرمايه گذاران به ويژه در بخش هتل‌داري معين شود، تنها و به صرف سرمايه‌داري، هر فرد نامشخص و ناآشنا به اين صنعت وارد آن شود.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كهكيلويه و بوير احمد خاطر نشان كرد: قرار دادن الزاماتي نظير آنچه در خصوص آژانس‌هاي مسافرتي و يا حتي راهنمايان تور در خصوص تخصص ويژه‌ي آنها موجود است، در خصوص مديران و پرسنل اماكن و واحدهاي اقامتي و پذيرايي راهكار اصلي در رفع كمبودها و نواقص صنعت پذيرايي است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كهكيلويه و بوير احمد با اشاره به برگزاري دوره‌هاي آموزشي در اماكن وواحدهاي اقامي‌استان‌هاي مختلف تصريح كرد: تاثيرات اين آموزش‌ها موقتي و مقطعي است و خيلي زود از سوي مديران و مسوولان اين واحدها به فراموشي سپرده مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در صورت راه‌اندازي رشته‌هاي آكادميك صنعت پذيرايي و قرار دادن الزام براي واحدهاي پذيرايي و اقامتي، در استخدام نيروهاي متخصص مهم‌ترين راهكار براي توسعه‌ي صنعت پذيرايي كشور در آينده است.

ايراني‌ها در سفرنامه‌هاي برجاي مانده به عنوان ملتي مهمان نواز مشهور بوده‌اند

عضو هيات علمي ‌دانشكده‌ي جهانگردي دانشگاه جامع علمي‌كاربردي تصريح كرد: رعايت آداب معاشرت با توجه به شناخت از روحيات ملل مختلف و تشريفات لازم نه تنها مقوله‌اي غيراسلامي ‌نيست بلكه گرفته شده از تعليمات اسلامي‌است.

جلال نصيريان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا جاذبه‌هاي گردشگري ايران را به دو بخش طبيعي و غيرطبيعي تقسيم كرد و افزود: ايران با داشتن يك ميليون و 648 هزار و 195 كيلومتر مربع مساحت داراي بيش از يك ميليون اثر جذاب است كه به واقع در هر سه كيلومتر مربع آن يك اثر طبيعي و غيرطبيعي وجود دارد.

وي اظهار كرد: جوامع از ميان اين جاذبه‌هاي مهمترين را انتخاب مي‌كنند و از آن براي خود تصويري مي‌سازند كه با نظاره آن اثر به ياد محل تصوير مي‌افتند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به سفرنامه‌هاي موجود از تاريخ مدون ايران كه بر اثر سفر بسياري از افراد به اين سرزمين نوشته شده است ، تصريح كرد: در اين سفرنامه‌ها تصويري از ايران ايجاد نكرده‌اند، بلكه واژه‌ي مهمان نوازي را به ايراني‌ها نسبت داده‌اند.

وي گفت: ايراني‌ها در سفرنامه‌هاي برجاي مانده به عنوان ملتي مهمان نواز مشهور بوده‌اند و فرهنگ مهمان‌پذيري مولود اين سرزمين است كه در طول تاريخ به خارج از اين كشور صادر شده، ولي در قرن اخير لاي زرورق پس داده شده و ما متصوريم كه كالايي وارداتي است.

نصيريان با اشاره به چهار ديدگاه موجود درباره‌ي فرهنگ مهمان نوازي افزود: اولين ديدگاه با توجه به تقدم و تاخر تاريخي، ديدگاه ملي است كه در جهانگردي انوشيروان پادشاه ساساني به عنوان نماد و سمبل آن مطرح است.

عضو هيات علمي‌دانشكده‌ي جهانگردي دانشگاه جامع علمي‌كاربردي اظهار كرد: دستور العملي كه انوشيروان براي فرزند ارشدش صادر نموده‌ كه سعدي كه حدود 30 سال جهانگردي كرده، آن را در باب اول بوستان به شعر كشيده است،‌ نشان از فرهنگ مهمان نوازي در اين زمان دارد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: در ديدگاه ملي - مذهبي نيز اظهارات شيخ ابوالحسن خرقاني كه افكاري مركب از ملي و مذهبي داشت، زينت بخش كتاب‌هاي جهانگردي است.

وي ضمن بيان سومين ديدگاه با عنوان مذهبي به لوح كشف شده از حضرت علي (ع) نقل به مضمون كرد: چنانچه جهانگرد بيگانه‌اي به كشور اسلامي ‌وارد شود ، دولت مسلمان به تامين امنيت و آسايش او موظف است و چنانچه يك جهانگرد بيگانه اموال خود را در آن سرزمين از دست بدهد، دولت مسلمان به تامين اموال باخته شده و معيشت او موظف است.

وي افزود: نماد اصلي در اين ديدگاه به پيامبر اسلامي‌ (ص) باز مي‌گردد كه با وجود تقسيم بندي سرزمين‌ها و دارها در آن زمان به بخش‌هاي دارالصلح، دارالجزيه و دارالكفر، مي‌فرمايند: مهمان را تكريم كنيد، حتي اگر كافر باشد.

وي تصريح كرد: اين تعارض نشان از عظمتي دارد كه اسلام ‌براي مهمان قائل است.

نصيريان به ديدگاه علمي‌ و نظريه‌ي - آبراهام مازلو - به عنوان يكي از عالمان رفتار شناس آمريكايي اشاره كرد و گفت: بر اساس هرم نيازهاي مازلو، انسان پس از تامين نيازهايش به ترتيب وارد اجتماع مي‌شود كه به ارضاي حس احترام و عزت نياز مي‌يابد تا در جامعه نامور و شكوفا شود.

جلال نصيريان ادامه داد: در حال حاضر اين ديدگاه‌ها در اجتماع كنوني ايران ناديده گرفته مي‌شود، در حالي كه آداب معاشرت در تمام دنيا به صورت استاندارد پذيرفته است و رعايت نكردن ان ، تحقير و تخدير فرد يا ملت را موجب مي‌شود.

عضو هيات علمي‌دانشكده‌ي جهانگردي تاكيد كرد: ويژگي‌هاي افراد ميزبان در جامعه‌ي جهاني پذيرفته شده و شاخصه‌هاي منفي نيز با عنوان نبايدها، جاي خود را در روابط انسان‌هاي دنيا گرفته است و بر اين اساس در

آموزش‌هاي مهمان نوازي و آداب معاشرت ياالگوهاي رفتاري به افراد ياد داده مي‌شود كه ويژگي‌هاي مثبت را به همراه داشته باشند و تقويت كنند و از نبايدها در جهانگردي بپرهيزند .

وي آموزش الگوهاي رفتاري را براي تمام افراد جامعه ضروري دانست و اظهار كرد: اين آموزش‌ها بايد از سطوح ابتدايي در مدرسه آغاز شود، چرا كه كودكان راحت‌تر مي‌توانند اين فرهنگ را وارد خانواده كنند.

عضو هيات علمي ‌دانشكده‌ي جهانگردي دانشگاه جامع علمي‌كاربردي با اشاره به فضاي محدود آموزشي، ابراز كرد: برگزار‌ي سمينارهاي آموزشي يك روزه‌ي براي معلمان علوم اجتماعي جهت انتقال اين داده‌ها در مدارس گامي‌ در اين جهت مي‌تواند باشد.

وي معتقد است: آموزش الگوهاي رفتاري به مسوولان كشور از رييس و كارشناسان تا مدير كل و وزير به جهت معاشرت‌هاي بين‌المللي، ضرورت بيشتري دارد.

وي اذعان داشت: نمونه‌هاي آزار دهنده‌اي در معاشرت‌هاي بين‌المللي وجود داشته است و از آن جايي كه مسئولين سفيران و نماد جامعه هستند، بايد ويژگي‌هاي مثبت ملت را معرفي كنند.

وي با اشاره به بخش روابط عمومي ‌در سازمان‌ها گفت: اين واحدها كه اغلب داراي اين خصوصيات رفتاري نيستند بايد آموزش‌هاي لازم را بگذارنند و موسسات اين نيروها را به مراكز آموزشي در اين زمينه هدايت كنند.

نصريان در پايان اظهار كرد: اين ديدگاه‌ها و الگوهاي رفتاري ميراث معنوي غيرملموس و عرف اين جامعه بوده بنابر اين مسووليت آن با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است، ولي در بخش ارتباط‌هاي خارجي، وزارت خارجه بايد ويژگي و شاخصه‌هاي لازم را به افراد خود آموزش دهد.

تنوع نداشتن غذاهاي ايراني مهم‌ترين چالش صنعت پذيرايي در كشور است

ابراهيم اميني‌پوري گفت: عدم شناخت دقيق ذائقه‌ي گردشگران و همچنين تنوع نداشتن غذاهاي ايراني مهم‌ترين چالش صنعت پذيرايي در كشور است.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب افزود: عليرغم شهرت ديرينه‌ي ايرانيان در پذيرايي و مهمانوازي، يكنواخت شدن غذاهاي ايراني، عدم معرفي غذاهاي جديد ايراني به ويژه غذاهاي سنتي ومحلي و همچنين عدم شناخت ذائقه‌ي گردشگران مخصوصا گردشگران خارجي از معضلات اصلي صنعت پذيرايي كشورمان است.

وي ادامه داد: پذيرايي از گردشگران در كشور ما به عنوان يكي از مهمترين اركان صنعت گردشگري با استانداردهاي جهاني در فاصله‌اي زياد قرار گرفته، به طوري كه تنها راه حل رفع اين مشكل، به كارگيري شيوه‌هاي محلي جديد و سريع است.

اميني پور‌ي خاطر نشان كرد: نظارت بر واحدهاي پذيرايي و اماكن اقامتي و تدوني استانداردهاي اوليه و پياده سازي سريع آن از مهمترين اقدامات براي رسيدگي سريع به معضل صنعت پذيرايي كشور است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان اضافه كرد: اطلاع‌رساني و فرهنگ سازي عمومي‌ در خصوص كيفيت واحدهاي اقامتي و پذيرايي و آگاه سازي مردم از نوع ، ميزان وكيفيت خدمات و سرويس‌هاي كه اين مراكز بايد به گردشگران ارايه دهند،‌ نقش مهمي‌در بهبود استاندارد سازي اين واحدها دارد.

وي همچنين با اشاره به ضرورت ايجاد مراكز آموزشي و علمي ‌در رشته‌هاي جهانگردي و پذيرايي تصريح كرد: ايجاد چنين رشته‌هايي علاوه به تربيت نيروي انساني متخصص و خلاق موجب شناخت بيشتر ذائقه‌هاي گردشگران و درك نيازهاي غذايي و پذيرايي آنها مي‌شود.

وي ادامه داد: در حالي كه تمامي‌ مواد لازم براي طبخ غذاهاي جديد و سنتي در كشورمان فراهم شود، به دليل عدم َآشنايي نيروهايي انساني با اين غذاها، در ليست غذايي هتل‌ها و رستوران‌ها هنوز هم غذاهايي يكنواخت و تكراري ديده مي‌شود.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان با اشاره به اسفبار بودن وضعيت واحدهاي بين راهي در مسيرها‌ي مختلف گردشگر‌ي كشور يادآور شد: دولت بايد با ايجاد شرايط مطمئن و مناسب براي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي آنها را به سرمايه‌گذاري مناسب وبا توجيه اقتصادي مناسب ترغيب كند.

پذيرايي در جهان از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري كرمانشاه تاكيد كرد: قرارگرفتن حرفه‌ي پذيرايي از گردشگران در مراكز اقامتي به عنوان يك شغل معمولي آسيبي جدي به فرهنگ پذيرايي از گردشگران وارد كرده است.

اسدالله بيرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: متاسفانه در مراكز اقامتي و حتي هتل‌هاي بزرگ كشورمان ، پذيرايي و سرويس دهي به گردشگران و ميهمانان شغلي معمولي قلمداد مي‌شود ،به طوريكه هركس توانايي انجام آن را در خود مي‌بيند، در صورتي كه اين حرفه در صنعت جهانگردي جهان از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است.

وي ادامه داد: عدم توسعه‌ي آكادميك رشته‌هاي مرتبط با جهانگردي و عدم تمايل مالكين مراكز اقامتي كه بعضا مديران اين مكان‌ها نيز هستند به آموزش پرسنل داخلي خود، مهمترين چالش فرهنگ پذيرايي و مهمان نوازي در كشور است.

بيرانوند تاكيد كرد: بسياري از مديران هتل‌ها ومراكز اقامتي به دلايل مختلف حرفه‌اي مانند بيمه و ... تمايل زيادي براي آموزش پرسنل خود و استخدام دائمي‌نيروهاي كارآزموده و متخصص ندارند و دائما پرسنل خود را تغيير مي‌دهند، اين امر موجب شده است تا فرهنگ پذيرايي مناسب و يكدست در هيچ يك از مراكز نهادينه نشود.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه تصريح كرد: مديريت هتلداري در كشور ما به سنت پدر‌پيشگي تبديل شده است، به طوري كه زمينه‌ي اجراي هرگونه خلاقيت و ابداعي از سوي پرسنل در محورهاي متنوع كه موردنظر مديران هتل‌ها نباشد، بسته شده است.

وي ادامه داد: براي رشد فرهنگ پذيرايي در كشورمان به راهكارهاي اجرايي مانند توسعه آكادميك اين بحث وهمچنين تدوين قوانين مدون در مراكز براي ايجاد امنيت شغلي پرسنل و ايجاد انگيزه براي دستيابي به تخصص‌ها‌ي روز در ميان آنها نيازمند هستيم.

بيرانوند خاطر نشان كرد: بايد بپذيريم كه در صنعت جهانگردي امروز، شاهد تحولات و استانداردهاي جديد هستيم كه براي دستيابي به اهداف پيش‌بيني شده در سند چشم انداز 20 ساله‌ي گردشگري بايد خود را به اين استانداردها مجهز كنيم.

وضعيت مهمان نوازي در كشورمان زياد با واقعيت منطبق نبوده است

رييس اتحاديه هتلداران استان كردستان گفت: مشكلات صنعت توريست در كشور ماه حل نمي‌شود، مگر اين كه دست اندركاران اين بخش قدمي ‌بردارند وآن را از اين وضعيت نجات دهند.

ابراهيم صلواتي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در خصوص راهكارهاي توسعه فرهنگ مهمان نوازي در كشور گفت: بدون توجه به مسايل فرهنگ و اقتصادي پاسخ دادن به وضعيت مهمان نوازي در كشور زياد با واقعيت منطبق نبوده و متاسفانه شرايط امروز بازار با گذشته تفاوت زيادي داشته است.

وي ادامه داد: در حال حاضر مساله‌ي حائز اهميت سودجويي و منافع برخي افراد است كه باعث شده به بسياري از مسائل كم‌توجهي شود.

رييس اتحاديه هتل‌داران استان كردستان خاطر نشان كرد: در حال حاضر يكي از مسائل مهمي‌كه واحدهاي پذيرايي در حين ورود ميهمانان مد نظر قرار مي‌دهند، اين است كه چقدر مي‌توانند براي سرويس‌دهي و پذيرايي پول دريافت كنند كه اين مساله باعث كم رنگ شدن شعار ما ايرانيان تحت عنوان مهمان نوازي شده است.

صلواتي تصريح كرد: من معتقدم اگر بخواهيم فرهنگ مهمان‌نوازي را بهتر در بين مردم جا بيندازيم، بايد يك سري امكانات و سوبسيدهايي را براي مهمانان به خصوص جهانگرداني كه از كشورهاي ديگر مي‌آيند درنظر بگيريم تا بتوانيم تعداد توريست‌ها را در كشور افزايش دهيم.

رييس اتحاديه هتل‌داران استان كردستان ابراز داشت: متاسفانه قيمتي كه هتل‌هاي ما براي مهمانان خارجي در نظر گرفته‌اند باعث تاثير‌گذاري منفي شده و تبليغات سويي را در خارج از كشور به جا گذاشته است.

رييس اتحاديه هتل‌داران استان كردستان گفت: در هر كجاي دنيا هر توريستي كه وارد يك كشور مي‌شود به فكر اين است كه با كمترين هزينه‌ي جانبي بتواند مدت زماني بيشتري را در آن كشور بماند و اين امر محقق نمي‌شود مگر با مساعدت مسوولان صنعت گردشگري كشور.

صلواتي خاطر نشان كرد: تحت شرايط فعلي اگر مسوولان صنعت گردشگري بتوانند يك سري سوبسيدها و شرايط خاصي را براي توريست‌ها فراهم كنند و همچنين هزينه‌هاي واحدهاي پذيرايي را ارزانتر، مي‌توانند به جذب هر چه بيشتر توريست در كشور كمك كنند.

وي ادامه داد: فروش اجناس با كيفيت پايين و قميمت بالا به گردشگران باعث شده كه توريست‌ها يك برداشت منفي از كشور ما داشته باشند و ميل و رغبت كمتري براي سفر به ايران نشان دهند.

رييس اتحاديه هتل‌داران استان كردستان افزود: كاهش تعداد هتل‌ها و واحدها اقامتي در مقايسه با زمان قبل از انقلاب باعث بروز مشكلات زيادي در اين زمينه شده است وچنانچه ارگان‌هاي دولتي در اين زمينه فكر اساسي نكنند ايران نمي‌تواند در صنعت توريسم پيشرفت آنچناني داشته باشد.

صلواتي تصريح كرد: تحت پوشش قرار ندادن واحدهاي اقامتي توسط ارگان‌هاي و سازمان‌هاي دولتي باعث شده كه سرمايه‌گذاران كمتر وقت خود را صرف سرمايه‌گذاري در اين زمينه كنند، چون تصور مي‌كنند كه اين صنعت

درآمدزا نيست و نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي آنها در زندگي باشد.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha