• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-01085
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*طلسم وزارت نفت شكسته نشد* * گزارش كامل ايسنا از جلسه بررسي صلاحيت «تسلطي» * اظهارات وزير پيشنهادي و نمايندگان موافق و مخالف

*طلسم وزارت نفت شكسته نشد*
* گزارش كامل ايسنا از جلسه بررسي صلاحيت «تسلطي»
* اظهارات وزير پيشنهادي و نمايندگان موافق و مخالف

نمايندگان مجلس امروز هم به «سيد محسن تسلطي» سومين وزير پيشنهادي نفت از سوي رييس جمهور راي اعتماد ندادند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مجلس شوراي اسلامي امروز پس از استماع سخنان رييس جمهور و نظرات نمايندگان موافق و مخالف در خصوص وزير پيشنهادي نفت، وارد راي گيري شد.

«سيدمحسن تسلطي» از تعداد 254 راي اخذ شده توانست 77رأي موافق، 139 رأي مخالف و38 رأي ممتنع را كسب كند كه بدين‌ وسيله به عنوان وزير نفت دولت نهم انتخاب نشد.

حدادعادل پيش از انجام راي‌گيري طبق آيين‌نامه داخلي از رييس جمهور، وزيران و مسولان اجرايي خواست تا صحن علني مجلس را ترك كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي براي كمك و نظارت بر شمارش آراي ماخوذه از بروجردي، فتاحي، گرامي‌مقدم و موسوي نماينده اليگودرز و نيز باهنر دعوت كرد تا در جايگاه هيات رييسه حضور داشته باشند.

«سيدمحسن تسلطي» وزير پيشنهادي نفت كه پس از استماع نظرات نمايندگان موافق و مخالف خود سخن مي‌گفت از برنامه‌هاي خود دفاع كرد.

سيدمحسن تسلطي با گرامي‌داشت ياد و خاطره‌ي شهداي وزارت نفت به ويژه شهيد تندگويان و تبريك هفته‌ي بسيج، گفت: براي من جاي بسي افتخار است كه به عنوان نامزد وزارت نفت در خانه‌ي ملت و در برابر نمايندگان مردم قرار گرفته‌ام و تلاش مي‌كنم به دو سوال مورد نظر شما يعني، نگاه من به صنعت نفت چيست و چه برنامه‌هايي براي وزارت نفت دارم پاسخ دهم.

وي افزود: نفت از نگاه من نعمتي الهي است كه متعلق به همه اقشار ملت ايران و نسل‌هاي دلسوزي است كه آن را كشف كرده و رشد دادند و در شرايط سخت از آن پاسداري كرده و به ما به وديعه سپردند.

متعلق به مردماني است كه بعد از جنگ تحميلي و به رغم تحريم‌هاي بين‌المللي آن را بازسازي كردند و ما امروز مسووليم اين امانت را توسعه داده و با شكوفاتر كردن از وضعيت فعلي آن را به نسل بعدي تحويل دهيم. نفت از گذشته نه چندان دور عامل افتخار، اعتبار ملي و موتور محرك توسعه‌ي ايران بوده و در صحنه‌ي بين‌المللي سبب شده تا ملت ايران با نهضت ملي شدن نفت پيشتاز مبارزه با استعمار و الگويي براي ديگران شود.

به گزارش ايسنا تسلطي خاطرنشان كرد: امروزه نيز صنعت نفت و صنايع پيرامون آن اعتبار و منزلت ويژه‌اي براي ايران اسلامي در خارج از مرزهايش به ارمغان آورده و در داخل نيز نقش زيادي در ايجاد استقلال اقتصادي و توسعه‌ي سياسي، اجتماعي و صنعتي و حتي تامين امنيت كشور ايفا مي‌كند. بي‌ترديد چنين اعتبار و منزلتي مديون تلاش‌هاي سطوح مختلف كارگران دلسوز، متخصصان توانا و مديران لايقي است كه در گرماي طاقت‌فرساي مناطق نفت‌خيز و يا در مذاكرات نفس‌گير بين‌المللي هر كدام در جايگاه خود حافظ منافع ملي و ميراث مشترك نسل‌هاي حال و آينده مي‌باشند.

وزير پيشنهادي نفت، خاطرنشان كرد: صنعت نفت صنعتي ملي و ظريف و پيچيده است. ملي است از آن روي كه نه فقط درآمدش بايد در خدمت رشد و توسعه‌ي همه جانبه‌ي ايران باشد، بلكه بايد درهاي اين صنعت براي بكارگيري نيروهاي شايسته از تمامي اقشار جامعه باز باشد.

وي افزود: روند توسعه‌ي ايران و برقراري عدالت اجتماعي منوط به برخورداري از يك صنعت نفت قوي، پويا و به روز، كارآمد و تخصصي‌گرا و قانونمند و بهره‌مند از بالاترين استانداردهاي جهاني و تكيه بر توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي و موثر در تمام مناسبات منطقه‌اي و بين‌المللي است.

به اعتقاد تسلطي، از نظر مناسبات اجتماعي و اقتصاد داخلي، صنعت نفت مي‌تواند در راستاي توليد اشتغال به ويژه در روند توسعه‌ي فرايند توليد نفت و گاز و محصولات پتروشيمي موثر واقع گردد و گامي در جهت تحقق اهداف اقتصاد كلان دولت باشد.

وزير پيشنهادي نفت، تصريح كرد: علاوه بر اين، ساير زمينه‌هاي ايجاد ارزش افزوده به درآمد نفتي كشور در دنياي مدرن تجارت و اقتصاد بين‌المللي بايد در اولويت قرار گيرد. در واقع خام‌انديشي است اگر روند خام فروشي نفت را اصلي لامتغير بدانيم و به آن بسنده كنيم.

تسلطي در ادامه گفت: نگاه من به صنعت نفت نگاهي استراتژيك و كلان است، چتري است كه ابعاد گوناگوني را در برمي‌گيرد، هم داراي ابعاد فني، اقتصادي و هم حقوقي و سياسي است، در واقع صنعت نفت يكي از حلقه‌هاي اصلي اتصال ساير بخش‌هاي تصميم‌گيري بخش‌هاي كشور است، اگر چه موضوعي داخلي است اما داراي ابعاد بين‌المللي و منطقه‌اي است. در منطقه صنعت نفت ما مي‌تواند عامل دوستي، امنيت و ثبات و همكاري شود. زيرا نفت منافع همه كشورهاي منطقه را به هم گره زده؛ در سطح جهاني هم عامل نفت مي‌تواند به ما جايگاه مناسبي در مناسبات اقتصادي، سياسي و امنيتي جهان ببخشد.

تسلطي خاطرنشان كرد: سايه‌ي نفت بر تمام تصميمات داخلي و خارجي ما مشاهده مي‌شود، امنيت ايران به نحوي به نفت مربوط است. وي در ادامه به رئوس برنامه‌هاي عملياتي خود اشاره كرد و افزود:

1- برنامه‌هاي مربوط به بخش نفت: در اين مبحث اولين موضوع دستيابي به اطلاعات و‌ آمار صحيح در خصوص ميزان ذخاير است. برخورداري از آمار صحيح، چشم‌انداز درازمدت آينده را واقعي‌تر مي‌كند. آمار موجود 130 ميليارد بشكه و 12 درصد از مخازن جهان است.

به اعتقاد تسلطي، اين آمار بايد بررسي همه جانبه شود تا ما براي آينده خود با اطلاعات دقيق برنامه‌ريزي كنيم، با توليد چهار ميليون بشكه نفت خام در روز، چهارمين كشور توليد كننده در جهان و دومين كشور توليد كننده‌ي نفت خام در اوپك هستيم. با افت توليد هفت تا ده درصد در سال اگر بخواهيم همين سقف فعلي را حفظ كنيم هر سال حدود 300 هزار بشكه در روز بايد ظرفيت جديد داشته باشيم.

وي ادامه داد: مضافا آن كه در افق برنامه‌، دستيابي به پنج ميليون بشكه در روز پيش‌بيني شده است؛ بنابراين كار بزرگي در پيش است كه براي نيل به آن بايد تلاش زيادي شود و منابع مالي لازم ظرفيت‌سازي و تامين نيروي انساني مورد نياز بايستي فراهم گردد. به اين منظور اقدامات پيشنهادي در بخش بالادستي نفت به اين ترتيب است.

تسلطي تدوين سند راهبرد درازمدت، بهره‌برداري صيانتي از منابع نفت و گاز و توجه به الگوي بهينه‌ي مصرف انرژي متناسب با رشد جمعيت و رعايت اصل عدم وابستگي به واردات فرآورده‌هاي نفتي، ارتقاء بين‌المللي ايران در بازار انرژي جهان، تهيه طرح و نقشه جامع منابع هيدروكربنيك در كل كشور به منظور فعاليت‌هاي اكتشافي و بر مبناي آن اولويت با بهره‌برداري از منابع مرزي و مشترك، را مورد تاكيد قرار داد.

وزير پيشنهادي نفت، در ادامه اجراي پروژه‌هاي بازيافت از مخازن نفت با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد جهت ازدياد برداشت، تلاش در جهت افزايش ضريب بازيافت، به حداكثر رساندن توليد صيانتي به خصوص در ميادين با عمر متوسط را مورد توجه قرار داد و گفت: عمده‌ي ميادين كشور مياديني هستند كه عمر متوسط خود را پشت سر گذاشته‌اند. هم‌چنين تسريع در اجراي پروژه‌هاي گازهاي همراه نفت، رعايت مسائل زيست محيطي طرح‌ها و ملاحظات بومي و منطقه‌اي، بهبود نظام صادرات نفت و فرآورده‌ها، شفاف‌سازي فرمول‌هاي قيمت‌گذاري بهبود نظام بازاريابي، بازنگري، اصلاح و شفاف‌سازي قراردادهاي نفتي، رعايت بهره‌برداري صيانتي از مخازن از ديگر اهداف و برنامه‌هاست.

به گزارش ايسنا، تسلطي ادامه داد: هم‌چنين تدوين روش‌هاي اشتراك براي سرمايه‌گذاري با بعضي از همسايگان براي بهره‌برداري از مخازن مشترك به منظور تامين منافع ملي و حذف رقابت ناسالم، ضايع نشدن حقوق شريك ديگر و بهره‌برداري صيانتي از مخازن از جمله برنامه‌هاي مربوط به بخش نفت است.

تسلطي به برنامه‌هاي خود در مورد بخش گاز اشاره كرد و افزود: كشور ما داراي 26/7 تريليون متر مكعب ذخاير اثبات شده گاز طبيعي است و 15 درصد از سهم جهاني متعلق به ماست، و حائز دومين رتبه پس از روسيه و چهارمين كشور از لحاظ بهره‌برداري گاز هستيم و از سويي به عنوان بزرگ‌ترين توليد كننده و مصرف كننده‌ي گاز طبيعي در منطقه‌ي خاورميانه شناخته مي‌شويم.

وي ادامه داد: برنامه‌ريزي براي بهينه‌سازي مصرف انرژي جهت حداكثرسازي استفاده از گاز طبيعي، تنظيم طراز گاز كشور، بازنگري در طرح‌هاي توسعه‌ي گاز به منظور بازيافت اتان از گازهاي توليدي و استفاده از آن مخصوصا در صنايع پتروشيمي، برنامه‌ريزي و تسريع در اجراي پروژه‌هاي ذخيره‌سازي گاز طبيعي در نزديكي مناطق مصرف براي فصول مصرف پيك از جمله برنامه‌هاي بخش گاز است.

وزير پيشنهادي نفت، هم‌چنين گسترش و سرعت بخشيدن به استفاده از گاز طبيعي فشرده‌ي CNG در ناوگان حمل و نقل سنگين و عمومي را از برنامه‌هاي بخش گاز عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، سيدمحسن تسلطي وزير پيشنهادي نفت در مورد برنامه‌هاي خود درباره‌ي بهينه‌سازي پالايشگاههاي موجود و ساخت پالايشگاههاي جديد گفت: ساخت پالايشگاههاي جديد با استفاده از نفت خام سنگين و مايعات گازي به عنوان خوراك، ‌بهينه‌سازي پالايشگاههاي موجود در راستاي مطابقت دادن توليدات فرآورده با بازار مصرف و توليد بيشتر فرآورده‌هايي سبك همچون بنزين، انجام مميزي انرژي در پالايشگاهها، انجام تعميرات پيش‌گيرانه، مديريت نحوه‌ي مصرف مواد در پالايشگاهها به منظور به حداقل رساندن هزينه‌ها، كنترل سوخت و ضايعات پس‌ماندها، گازسوز و مدل تجهيزات انرژي بر پالايشگاهها، حداكثرسازي درآمدهاي حاصل از نفت و گاز با تكميل زنجيره‌اي ارزش صنعتي و تبديل نفت و گاز به فرآورده‌هاي باارزش افزوده‌ي بالاتر از برنامه‌هاي من است.

وي تأكيد كرد: اين نكته، دغدغه‌ي اخير شما نمايندگان عزيز در روزهاي اخير بود كه با توجه به خروج حدود 4 ميليارد دلار ارز از سرمايه‌هاي كشور براي خريد و واردات بنزين ضرورت دارد اقدامات اساسي و خوبي جهت تأسيس پالايشگاهها در اين خصوص بنماييم تا انشاءالله در سال 1386 به مرز خودكفايي برسيم.

تسلطي درباره‌ي برنامه‌هاي خود درباره‌ي صنعت پتروشيمي، افزايش ظرفيت مجتمع‌هاي پتروشيمي از 15 ميليون تن محصولات قابل فروش در سال 1383 به 43 ميليون تن در سال 1388، تلاش براي جذب منابع جديد سرمايه‌داري از طريق گسترش سرمايه‌گذاري مشترك را از برنامه‌هاي خود عنوان كرد.

وي با اشاره به شبهه‌ي مطرح نسبت به خود مبني بر اين‌كه درك و شناخت سياسي ندارد، به سمت‌هاي خود در وزارت كشور اشاره كرد و گفت: مشاور استاندار بودم، اميدوارم سه ابلاغ كه آقاي ناطق نوري و يك ابلاغ كه آقاي محتشمي دادند، قبول بفرماييد كه آنها به عنوان بالاترين مرجع سياسي كشور پذيرفتند كه بنده درك و فهم و شعور سياسي دارم.

وي هم‌چنين به نداشتن تخصص فني كه از سوي مخالفانش مطرح شد، گفت: نمي‌دانم تخصص فني چيست؟ آيا اگر دست روغني باشم و لباسم چرب باشد، اين تخصص است. در سال 1350 تحصيل خود را در يكي از بهترين دانشگاههاي كشور در مقطع كارشناسي آن را تمام كردم و از طريق كنكور و بدون هر امتياز و رانتي در سال 1365 به كارشناسي ارشد آمدم و در رشته‌ي معماري كارشناسي ارشد را گرفتم و حداقل مي‌توانم بگويم در يك كار متخصص هستم.

تسلطي با بيان اين‌كه در صنعت نفت مشاغل فني و غيرفني تقسيم‌بندي شده، رشته‌ي خود را يك رشته‌ي فني خواند و گفت: اين يك رويه است. قبل از انقلاب هم اين‌طور بوده كه رشته‌ي معماري از رشته‌هاي فني بوده است.

وي با اشاره به سخن مخالفان خود مبني بر اينكه آشنايي و تحليل ندارد، گفت: اين صنعتي گسترده است. خود فرمويد كه 150 شركت فرعي دارد كه يكي از آنها شركت ملي نفت ايران است، چطور انتظار است كه فردي پيدا شود و از همه‌ي واحدها تحليل داشته باشد.

به گزارش ايسنا، وي در خصوص شبهات مطرح نسبت به خود مبني بر اين‌كه به مافياي نفت اعتقاد ندارد،‌ گفت: بارها در كميسيون از من سئوال شد و بنده گفتم كه فساد هر كجا هست وظيفه‌ي برخورد با آن وجود دارد و پرسيدم آيا وزير نفت بايد انتخاب شود كه با فساد مبارزه كند؟ آيا اين وظيفه‌ي يك نفر است و آيا اگر اين وزارتخانه مدت ديگر نيز بدون وزير بماند آيا بايد فساد ادامه داشته باشد؟

وي با بيان اين‌كه قراردادها بايد شفاف‌سازي شود، گفت: هم محتواي قراردادها و هم نحوه‌ي مذاكرات بايد شفاف‌سازي شود. در شركت ملي و صنايع پتروشيمي قراردادها در منظر چشم تمام پيمانكارها باز مي‌شود و آن را زير يك صفحه اسكرين بزرگ قرار مي‌دهد لذا همه از آن مطلع مي‌شوند. در چنين حالتي چطور مي‌شود زد و بند به وجود آيد.

وي عدم برخورداري از ديدگاه مستقل و روشن را از ديگر شبهات مطرح نسبت به خود عنوان كرد و گفت: سوابق سياسي بنده را در وزارت كشور ببينيد. من سه ابلاغ از جناب آقاي ناطق نوري و يك ابلاغ از آقاي محتشمي داشتم.

وي اين نكته را نشانه‌ي استقلال در مواضع خود دانست و گفت: من وظيفه‌ام را انجام مي‌دهم. اعتقاداتم را براي خودم نگه مي‌دارم. بيت‌المال مملكت و موقعيت شغلي‌ام را وجه المصالحه اهداف گروهي، باندي و جناحي قرار نداده و انشاءالله نخواهم داد.

وي افزود: مي‌گويند در برنامه‌ها تناقض وجود دارد اگر بنده در جايي گفتم كه بايد نفت خام را افزايش توليد بدهيم، در جاي ديگر گفته‌ام بايد ظرفيت‌هاي پالايشي و صنايع پتروشيمي را افزايش دهيم و فرآورده بفروشيم، طبيعي و بديهي است.

نماينده‌ي مردم بويراحمد و دنا در خانه‌ي ملت، به عنوان اولين مخالفت وزير پيشنهادي نفت با بيان اينكه مخالفت با وزير پيشنهادي رييس جمهوري كه براي راي آوردنش تلاش‌ها و نذرها كرده‌ام، بسيار سخت است، تصريح كرد: از اين مخالفت هيچ انگيزه‌اي جز انجام وظيفه‌ي قانوني و شرعي و جلب رضاي خداوند ندارم و لذا اميدوارم تا شيريني رضايت حق جبران كننده‌ي تلخي اين مخالفت باشد.

به گزارش ايسنا ستار هدايت‌خواه با بيان اينكه هدف اصلي مجلس اصولگرا كمك به رييس جمهور براي تحقق عيني شعارها و برنامه‌هاي اعلام شده مي‌باشد، افزود: قطعا توفيق يا عدم توفيق دولت نهم خواه ناخواه دامن همه‌ي جريان اصولگرايان را خواهد گرفت و هم‌چنين تحول آرمان بلند تشكيل دولت اسلامي كه دكتر احمدي‌نژاد بر آن تاكيد دارد دولت‌مردان شايسته‌اي را مي‌طلبد كه بايد در گزينش آنها دقت ويژه اعمال گردد.

نماينده‌ي مردم بوير احمد و دنا در خانه‌ي ملت، افزود: بنابراين مجلس علاقمند به موفقيت رييس جمهور، نمي‌تواند بي‌تفاوت بنشيند و از سر مصلحت‌انديشي‌هاي سست مبنا، به اوصاف و ويژگي‌هاي لازم براي اعضاي چنين دولتي كه مي‌بايست هم باور عميق به اهداف و هم شناخت كافي از الزامات آن داشته باشند و هم از ظرفيت‌هاي بالا و توانايي‌ها و مديريت قوي برخوردار باشند، توجه نكند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: بر اساس نكات پيش گفته و تاكيد رييس جمهور بر همدلي و همراهي انتظار مي‌رفت تا برادر عزيز دكتر احمدي‌نژاد با تعامل، مشورت و هم‌انديشي بيشتر با خيرخواهان مجلس اقدام به معرفي وزيري مي‌نمود كه برخوردار از قابليت‌ها و شايستگي‌هاي لازم براي مسووليت‌هاي مهم باشد، تا شاهد اين موضع‌گيري تلخ و اجتناب‌ناپذير نباشيم.

وي با بيان اينكه تحصيلات تسلطي فوق ليسانس معماري است، اين تحصيلات را هم‌سنخ با حوزه‌هاي سه گانه‌ي ياد شده ندانست و گفت: وزير پيشنهادي نفت به لحاظ تحصيلي با اين سمت غير مرتبط است. در عين اينكه سابقه‌ي كاري ايشان نيز ارتباط چنداني با حوزه‌ي نفت ندارد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، افزود: ايشان مدت كمي به عنوان فرماندار و سپس با عنوان مشاور و معاون عمراني استانداري‌ها خدمت كرده و هجده سال است كه در پتروشيمي مسووليت دارد كه البته از مديريت‌هاي دسته سوم و چهارم پتروشيمي و يكي از شركت‌هاي فرعي شركت ملي نفت مي‌باشد.

نماينده‌ي مردم بوير احمد و دنا در خانه‌ي ملت، معتقد است كه تسلطي در هيچ يك از تخصص‌هاي درون نفت كه عبارتند از اكتشاف، حفاري و استخراج، توليد، فرآوري، توزيع، بازاريابي، امور بين‌الملل و صادرات مي‌باشد، تجربه و يا تخصصي ندارد.

هدايت‌خواه معتقد است كه تسلطي چهره‌ي سياسي هم نيست تا درك و شناخت سياسي بالايي از مسائل كشور و جهان داشته باشد زيرا نه در سوابق او از اين گونه مسائل وجود دارد و نه خود چنين ادعايي دارد. آن هم كسي كه قرار است تا در خلال روابط پيچيده‌ي بين‌المللي در سازمان‌هايي مانند اوپك و غيره مدافع و حافظ منافع جمهوري اسلامي باشد.

به اعتقاد وي تسلطي در حوزه‌ي فني و تكنولوژي صنعت نفت نيز تجربه و تخصصي ندارد، زيرا استدلال مضحك عدم برخورداري وزراي پيشين از اين تخصص‌ها ضمن اينكه قياسي مع‌الفارغ است به معناي تاييد و ادامه‌ي ضعف‌ها و ناكارآمدي‌هاي پيشين است و ادعاي اين كه اداره‌ي وزارت نفت نياز به تخصص ندارد، بلكه توان مديريتي براي ايجاد هماهنگي، هدايت و سازماندهي كافي است ضمن اينكه به طور جدي قابل مناقشه است از كسي پذيرفته است كه در سوابق مديريتي خويش نبوغ و درخشش ويژه‌اي داشته باشد كه متاسفانه در مورد ايشان چنين چيزي سراغ نداريم و بلكه عكس آن مشاهده مي‌شود.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به عدم آشنايي تسلطي با مجموعه‌ي حوزه‌ي مديريتي و با اشاره به برنامه‌ي ارايه شده از سوي وزير پيشنهادي نفت در كميسيون‌ها و فراكسيون‌هاي مجلس، خاطر نشان كرد كه تسلطي آشنايي تحليل و نتيجتا موضع درستي نسبت به مشكلات، چالش‌ها و نابسماني‌هاي اين وزارتخانه ندارد.

نماينده‌ي مردم بوير احمد و دنا در خانه‌ي ملت، افزود: ايشان برخلاف رييس جمهور هيچ اعتقادي به وجود مافياي نفت به معناي يك شبكه‌ي گسترده‌ي پنهان در اين صنعت ندارد. بدين لحاظ در اظهارات خويش نه اشاراتي به آن دارد و نه موضوع برنامه‌اي براي مبارزه با مافياي نفت ارائه داده است. ايشان به دليل عدم برخورداري از ديدگاه روشن و مستقل طرفدار تداوم سياست‌هاي پيشين حاكم بر وزارت نفت بوده و تيم و گروه همكار ايشان نيز ناشناخته مي‌باشند كه البته از اظهار نظرات، ابراز خوشحالي‌ها و رايزني‌هاي چند روزه‌ي درون و بيرون مجلس مي‌توان حدس زد كه همان تيم حاكم در سال‌هاي گذشته است.

هدايت‌خواه افزود: اين تناقض ضمن اينكه نشان از كپي‌برداري از منابع مختلف مي‌باشد شاهدي بر عدم تسلط آقاي تسلطي بر حوزه‌ي نفت است.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: وزير پيشنهادي نفت در يك جا بر سياست‌هاي دولت‌هاي گذشته مهر صحت مي‌گذارد و تاكيد مي‌كند كه مديريت منابع هيدروكربني كشور روند رو به رشدي داشته و در جايي ديگر تاكيد دارد كه ما افت توليد 77 درصدي را در كشور داريم كه شرايط نگران كننده‌اي را به وجود آورده است و لذا علل و عوامل آن را ضعف مديريت گذشته عنوان مي‌كند.

به گزارش ايسنا نماينده‌ي مردم بوير احمد و دنا در خانه‌ي ملت، خاطر نشان كرد: آقاي تسلطي در يك جا تاكيد مي‌كند كه ما بايد قيمت نفت و انرژي را براي تحقق عدالت بالا ببريم و تاكيد مي‌كند كه استفاده از دهك‌هاي بالاي جامعه 53 برابر دهك‌هاي پايين جامعه است و در بند ديگري در صفحه‌ي ديگر تاكيد مي‌كند كه ما بايد مصرف انرژي خانوارهاي كم درآمد و محروم را كاهش دهيم. يعني از آنچه خانوار‌هاي كم درآمد مصرف مي‌كنند به مراتب نيز بايد كمتر باشد كه نه تنها منجر به عدالت نمي‌شود، بلكه تناقض نيز دارد.

هدايت‌خواه خاطر نشان كرد: در برنامه‌هاي وزير پيشنهادي نفت آمده است كه افزايش صادرات نفت خام بايد از 2ميليون و 421هزار بشكه در روز بايد به 3ميليون و 240هزار بشكه در روز برسد كه نشان مي‌دهد؛ اين برنامه با سياست افزايش توليد صادرات فرآورده‌هاي نفتي كه هم ارزش افزوده دارد و هم موجب اشتغالزايي مي‌شود، سازگاري ندارد.

نماينده‌ي مردم بوير احمد و دنا در خانه‌ي ملت، با بيان اينكه لازمه‌ي حضور در سقف مديريت كلان يك وزارت‌خانه در جمهوري اسلامي برخورداري از ويژگي‌ها و منش اخلاقي، رفتاري و عملي برجسته‌اي را مي‌طلبد از تسلطي درخواست كرد تا به سوالات زير به طور شفاف پاسخ دهد.

1- آيا ايشان از لحاظ اخلاقي، رفتاري و مديريتي خويش را شايسته‌ترين و يا يكي از مديران موجود مي‌داند تا مشمول اين سخن رسول گرانقدر اسلام نشود كه فرمود هر كس خود را داوطلب پذيرش مسووليتي نمايد در حالي كه مي‌داند شايسته‌تر از او در ميان مسلمين وجود دارد به خدا و رسول مومنان خيانت كرده است؟

2- ايشان در برنامه‌ي خود اعلام كرده است كه شرط استقرار سكونت كاركنان و خانواده را در محل كار اعمال مي‌كند، لذا جواب بدهد كه در هفده سال گذشته چه مدت با خانواده‌ي خود در محل كار در ماهشهر حضور داشته است؟ و يا چه ميزان حقوق دريافت مي‌كند؟

هدايت‌خواه بنا به اظهارات تسلطي كه بيان داشته؛ بعد از انقلاب در هيچ ستاد انتخاباتي حضور نداشته را با ويژگي بسيجيان كه آماده حضور در همه‌ي عرصه‌هاي انقلاب هستند را در تطابق دانست و افزود: موضع ايشان در انتخابات اخير رياست جمهوري چه بوده است؟ آيا درست است كه خود و خانواده‌اش به فردي راي داده‌اند كه بسياري از خط قرمزهاي نظام را زير پا گذاشته است؟ اگر چه به تاكيد رييس جمهور راي آزاد است، اما طبيعتا مباني اعتقادي اين راي چقدر با ديدگاه تشكيل دولت اسلامي سازگار و قابل توجيه است؟ چه ميزان به شعار ساده‌زيستي رييس جمهور پايبند است؟ آيا درست است كه در زمان شهرداري رييس جمهور وقتي مسووليتي به ايشان داده شد پرسيد حقوق اين مسووليت چه ميزان است؟ و وقتي مطلع شد بيان كرد كه شما هنوز پنجاه و هشتي فكر مي‌كنيد؟

نماينده‌ي مردم بوير احمد و دنا در خانه‌ي ملت، خاطر نشان كرد: حضور ايشان در منزل سازماني با وجود داشتن خانه‌ي ملكي چه توجيهي دارد و هم‌چنين اينكه گفته مي‌شود آقاي نون كه سرتيم مشاوران فني ايشان است و همكاري وي با ساواك محرز است و اخيرا نيز براي ايشان كار مي‌كند آيا واقعيت دارد؟

در ادامه بررسي صلاحيت «تسلطي » در مجلس، رجب رحماني نيز به عنوان موافق وزير پيشنهادي نفت در مجلس سخن ‌گفت و اظهار داشت: دفاع من از وزير پيشنهادي روي اعتقادي است كه به شخص رييس جمهور دارم و معتقدم كه در اين شرايط حساس دفاع از ايشان به عنوان يك تكليف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، نماينده تاكستان با اشاره به سخن مخالف وزير پيشنهادي نفت در خصوص رأي دادن در انتخابات، گفت: در قضيه انتخابات رياست جمهوري كه كاسه داغ‌تر از آش نيستيم، خود آقاي رييس جمهور همه‌ي اين مسائل را بررسي كرده، تشخيص داده است.

وي افزود: ايشان فرزند يكي از روحانيون مبارز در زمان حضرت آيت‌الله كاشاني هستند كه با حزب توده مبارزه داشته و در نهضت 15 خرداد به زندان افتاده و اين مبارزات تا نهضت انقلاب اسلامي ادامه يافت. در سال 1360 به دست منافقان كوردل ترور شده و تا آخر عمر هم جانباز ماندند. جو مسمومات تبليغاتي عليه ايشان به عنوان كانديداي وزارت نفت از قبيل تابعيت و گرين كارت آمريكا و فعاليت در ستاد برخي از آقايان و رأي به ايشان در بررسي‌ها و سخنان شخص تسلطي، معلوم شد كه واقعيت نداشته است.

وي افزود: يك رييس جمهور تيزبين و تيزهوش در رأس قوه‌ي مجريه داريم. آيا اين رييس جمهوري كه كابينه خود را به جنوب خراسان مي‌برد و آنجا هواپيما در اثر وضعيت نامساعد جوي برمي‌گردد نمي‌تواند وزير خود را كنترل كند؟

رحماني در عين‌حال به اختيارات نمايندگان مجلس در نظارت بر وزراء اشاره كرد و دفاع خود را دفاع از شخص رييس جمهور و كابينه وي دانست و گفت: معتقدم كه رييس جمهور ما كسي است كه خود و دولتش را وقت خدمت به انقلاب، اسلام، نظام، كشور و رهبري كرده و در مسائل بيت‌المال اگر حساسيتي بيش از همه‌ي ما نداشته باشد، كمتر نخواهد داشت. رييس جهور ما كسي كه اعلام مي‌كند عكس‌هاي مرا در سازمان‌ها نصب نكنيد، اين بيانگر حساسيت ايشان روي بيت‌المال است لذا ما بايد حق بدهيم رييس جمهوري كه مي‌خواهد مملكت را اداره كند وزير نفت مورد تأييدش باشد.

وي با تأكيد بر نقش نظارتي مجلس به وزراء گفت: حالا اين بنده خدا هنوز نيامده كاري انجام بدهد كه ببينيم عملكردش چگونه است.

به گزارش ايسنا، رحماني با اشاره به برنامه‌هاي وزير پيشنهادي نفت آنها را مثبت و نتيجه‌بخش ارزيابي كرد و گفت: به عنوان مثال در مورد اهميت صنعت نفت وزير پيشنهادي معتقد است كه 4 ميليون بشكه بايد به 5 ميليون بشكه برسد يا خوراك گاز پالايشگاه از 1560 هزار بشكه به 1676 هزار بشكه برسد. يا در خصوص مسأله 70 درصد منابع نفتي كه در حوزه‌ي هيدروكربن‌ها كه جمهوري اسلامي در مركز اين هيدروكربن است و بايد در اين زمينه كار شود و اين امر را وزير پيشنهادي جزء برنامه‌هاي اساسي خود قرار داده است.

به گفته‌ي وي، تسلطي در زمينه‌ي اداره‌ي صنعت نفت، در ابعاد سياسي، اقتصادي، فني و تكنولوژي در سطح ملي و بين‌المللي برنامه‌هاي خوبي را دارد كه در آن جايگاه ايران را به عنوان دومين توليدكننده نفت اوپك و دومين كشوري كه ذخاير گازي جهان را دارد كاملا درك كرده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اين‌كه تسلطي فعاليت‌هاي خوب و مفيدي در بخش پتروشيمي داشته است، گفت: تسلطي در بخش صنعت نفت معتقد است كه ما امروز حدود 130 ميليارد بشكه ذخاير نفت داريم كه 12 درصد ذخاير نفت دنيا را شامل مي‌شود و ما بايد حدود 4 ميليون بشكه در روز را بايد به 5 ميليون بشكه برسانيم.

وي با اشاره به جايگاه ايران به عنوان چهارمين كشور توليدكننده نفت نگراني‌هاي تسلطي را بيانگر تشخيص دقيق وي دانست و گفت: وزير پيشنهادي به افت نفت و شرايط نگران‌كننده آن اشاره كرد و دلايل آن را قديمي بودن چاهها، استهلاك تأسيسات فرآوري نفت خام دانست و بر لزوم اعمال مديريت صحيح و سرمايه‌گذاري در توسعه ميادين تأكيد داشته است.

رحماني ادامه داد: خيلي از وزراي قبلي كه در كارشان موفق بوده‌اند تخصص نداشته‌اند.

وي به دكتراي زمين‌شناسي وزير پيشنهادي اولي رييس جمهور براي وزارت نفت اشاره كرد و گفت: امروز صرف تخصص تنها جوابگو نيست. مگر يك مدير بايد در همه زمينه‌ها تخصص داشته باشد؛ ما بارها و بارها ديده‌ايم كه كساني كه قدرت مديريت داشته‌اند و به آنها ميدان داده شده توانسته‌اند سازمان و مؤسسه‌اي را بچرخانند. حتي برخي از وزراي قبلي نيز مهندس راه و ساختمان و برخي مكانيك بوده‌اند. به هر حال اين مسائل هنوز جا نيفتاده است.

به گفته‌ي رحماني، خيلي بهتر است كه از نظر تخصصي و تعهدي به گونه‌اي باشيم كه جميع جهات را شامل شود اما كسي نيست كه صد در صد اين‌گونه باشد.

وي در اين شرايط دفاع از دولت را تكليف شرعي و اعتقادي دانست و گفت: به نظرم به اين سومين نفر پيشنهادي رييس جمهور رأي دهيم كه در بيرون هم نگراني‌هاي مردم برطرف شود.

نماينده تاكستان با بيان اين‌كه بر كار وي بعدا نظارت خواهد شد، اظهار داشت: خود رييس جمهور، با قدرت و اقتدار اعلام كرده است كه با هيچ وزيري شوخي ندارد و اگر وزيري خلاف كرد قبل از اين‌كه به مجلس برسد خود آقاي رييس جمهور عذرش را خواهد خواست.

وي با بيان اين‌كه ما يك رييس جمهور قوي داريم، اظهار اميدواري كرد كه هر يك از نمايندگان در اين هفته بسيج، هر يك وظيفه‌ي بسيجي خود را انجام دهند.

به گزارش ايسنا نماينده اصفهان نيز در ادامه به عنوان مواغق «تسلطي» گفت: حكومت حساب و كتاب دارد اين كه درست نيست اگر يكي معرفي مي‌شود از خوبي‌هاي وي غافل شويم.

حسن كامران اظهار داشت: تعجبم كه چرا خوبي‌هاي آقاي تسلطي و اين كه ايشان برادر شهيد هستند را نمي‌گوييد.

وي افزود: مردم حيثيت دارند. آبروي مردم مهمتر از وزارت، وكالت و رييس بودن است. همه ما جزء يك خانواده‌ايم سابقه نداشته در يك مجلس كه بنده سه دوره نماينده آن بوده‌ام براي يك وزارتخانه سه بار وزير معرفي شود. اگر وزيري خطا كرد ما امضا مي‌دهيم و استيضاح مي‌كنيم.

وي به طومار مردم ماهشهر در مورد شايستگي تسلطي اشاره كرد و گفت: اين طومار توسط نخبگان رشته نفت امضا شده و عنوان كرده‌اند آقاي تسلطي مي‌تواند وزارت را بدست گيرد. مگر شما نمي‌گوييد رضايت مردم شرط است. اين امضاهايي كه به من داده‌اند از آن مردم ماهشهر است.

نماينده اصفهان با بيان اين كه منطقه ويژه اقتصادي يك دكان نيست و بالاتر از يك وزارتخانه است و ساختار و راه كارش نيز توليدي است، گفت: ما در مورد وزراي پيشنهادي قبلي گفتيم آن‌ها اصلا از نفت سر در نمي‌آورند ولي آقاي تسلطي 17 سال در اين وزارتخانه بوده و به سياست‌ها و ضوابط كار آشناست، و از چشم‌انداز 20 ساله آگاه است. مگر ما قانونگذار نيستيم؟ مگر مي‌خواهيم خارج از قانون عمل كنيم؟ ما از يك وزير مي‌خواهيم برنامه‌ها را اجرا كند.

كامران ادامه داد: در انتخابات، در ميزگردها هم به نامزدها رياست جمهوري مي‌گفتيم بحث كلان، برنامه است كه بايد اجرا شود، مگر در بحث بنزين نمي‌گفتند اگر پالايشگاه داشتيم اين مساله حل مي‌شد. مگر وزير پيشنهادي عنوان نكرده كه مي‌خواهد پالايشگاه بسازد و مي‌خواهد فرايند را اصلاح كند، مگر نگفته كه مي‌خواهد بحث تزريق گاز به منابع سوختي را مورد نظر قرار دهد، پس چرا ‌بگويم آقاي تسلطي شما دروغ مي‌گوييد؟

وي در پايان گفت: انسان به چه زباني بايد اقرار كند. بايد قسم جلاله بخورد، يعني ما تا اين اندازه به همديگر بي‌اعتماد هستيم.

علي سرافراز يزدي در بيان مخالفت خود با سيدمحسن تسلطي، سومين وزير پيشنهادي نفت؛ تجربه‌ي رأي اعتماد در دولت نهم را تجربه‌ي جديدي خواند و گفت: شرايط كاملا با دوره‌هاي قبل متفاوت است. در تاريخ پس از انقلاب اين شرايط براي دولت و مجلس جديد بوده است. دولتي مردمي بدون پشتوانه گروههاي سياسي روي كار آمد كه تجربه‌اي مبارك بود و مجلس اصولگرا با برخوردي اصولي، تجربه‌اي به يادماندني از خود نشان داد.

به گزارش ايسنا عضو كميسيون آموزش، تحقيقات، وزارت نفت را تخصصي، سياسي، اقتصادي و امنيتي دانست و ادامه داد: وزير نفت بايد داراي تخصص و آشنايي با نفت بوده و ابعاد داخلي و خارجي آن را بشناسد از سابقه‌ي كلان مديريتي و بينش شفاف برخوردار بوده و امين مردم باشد.

وي با اشاره به اينكه تسلطي فردي متدين و از خانواده‌ي شهداست از او به عنوان مدير درجه‌ي چهارم نفت ياد كرد و گفت: در دولت نهم كه اساس بر تحول و پويايي است، نيازمند وزيري قدرتمند هستيم اين توقع به جايي از رييس جمهور است.

سرافراز با طرح اين سئوال كه تعريف تعامل با مجلس چيست؟ خاطرنشان كرد: مجلس تعاملي دلسوزانه و بي‌طرفانه با دولت داشته و مفتخر است كه جناحي عمل نكرده و عملكردش قابل تحسين در داخل و خارج است، كه فقط به منافع ملت مي‌نگرد و گرايش‌هاي سياسي برايش مهم نيست.

به گفته‌ي وي در مجلس قبل به وزراي ضعيف به علت حاكميت يك جناح سياسي رأي دادند، ولي مجلس هفتم عليرغم ديپلماسي گذشته و دنيا، بر اساس اصول رأي داده است كه در تاريخ مي‌ماند.

اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات خطاب به مردم به آنها اطمينان داد كه نمايندگانشان در تبعيت از مقام معظم رهبري در جهت تقويت دولت تلاش اصولگرايانه دارند و اين خلاف اصل اصولگرايي است كه در ميان افراد توانمند به سراغ نيروهاي دست چهارم برويم.

وي كمك‌هاي قانون‌گذاري را وظيفه‌ي مجلس خواند و گفت: كساني كه بخواهند اين نظام و مجلس را تضعيف كنند در دهانشان مي‌زنيم، ولي اجازه نمي‌دهيم كساني ضعف‌تر از اين مسؤوليت در آن قرار گيرند، چون اين ظلم به نظام، كشور و ملت است.

سرافرازيزدي با تأكيد بر اينكه قدرتمند كردن دولت براي نظام مفيد و براي نمايندگان جاي مباهات دارد، اين را مبناي اصولگرايي دانست و اظهار اميدواري كرد كه دولت در تعامل جدي با مجلس عمل كند و گفته نشود كه عده‌اي در بيرون رابطه‌ي مجلس و دولت را به هم مي‌زنند.

به اعتقاد وي مجلس تاكنون يك گام در جهت تضعيف دولت گام برنداشته است و اميدوار است كه دولت موفق باشد.

نماينده‌ي سبزوار نيز در بيان نطق مخالف خود با تسلطي سومين وزير پيشنهادي نفت خطاب به رييس جمهور گفت كه از باب حسنات‌الابرار و سيئات مقربين سخن مي‌گويد و نه ارائه روشي ناپسند براي آزرده كردن او و يا نفي شخصيت يك عنصر زحمت‌كش.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران احمد بزرگيان خدا را گواه گرفت مجلس براي سعادت رييس جمهور و دولت، نهايت تلاش، همگامي و همراهي را دارد و در همين مدت كوتاه مبناي مجلس در بسياري از لوايح دولت آن بوده كه با تغييرات مناسب، آن را به مرحله‌ي اجرا درآورد و نه عدم تعامل با دولت.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن با طرح اين انتظار كه پس از رد دو نفر از وزراي پيشنهادي نفت، گزينه سوم بايد با تبيين دلايل رد دو نفر پيشين معرفي مي‌شد، اظهار تأسف كرد كه گزينه‌ي سوم اگر پايين‌تر از دو نفر قبل نباشد، در همان سطح است.

وي خطاب به رييس جمهور در عين احترام به كساني كه به عنوان كانديدا وارد عرصه شده‌اند، گفت: صلاح است سكان وزارت نفت را به كسي دهيم كه به كانديدايي كه نظام را قبول ندارد و در مقابل رهبري مي‌ايستد و مذاكره با آمريكا را راه نجات كشور مي‌داند، رأي داده است؟

بزرگيان اين مسأله را دردي در دل‌هاي نمايندگان خواند و متذكر شد: بسيار براي ما مهم است كه كسي به اين شخص رأي داده يا نداده است، چون تا امروز تكذيب جدي از سوي ايشان صورت نگرفته و ايشان از اين‌كه اعضاي خانواده‌ي او هم به اين شخص رأي داده‌اند، اظهار بي‌اطلاعي كرده است.

اين عضو فراكسيون اكثريت مجلس تأكيد كرد: مجلس نمي‌تواند به او به عنوان وزير دولت خدمتگزار بي‌منت رأي دهد.

به گفته‌ي وي، دولت نهم مي‌تواند موفق باشد مشروط بر اين‌كه از تجربه‌ي 27 ساله و 8 دولت گذشته استفاده لازم را كرده باشد.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن از وزارت نفت به عنوان بزرگترين منبع درآمد كشور كه بيش از 150 شركت مستقل در آن فعالند، مجموعه‌ي تخصص‌هاي مختلف در آن به كار گرفته مي‌شود ياد كرد و متذكر شد: نمي‌توان نقش بين‌المللي وزارت نفت را براي نظام كتمان كرد. اگر وزير قوي در آن باشد در حقيقت سياست خارجي‌ خودمان را هم تقويت كرده‌ايم.

وي با بيان اين‌كه توجهي به شب‌نامه‌ها ندارد و نداشته، به عدم مقبوليت تسلطي در بدنه‌ي وزارت نفت اشاره كرد و گفت: به گفته‌ي كساني كه با منطقه‌ي جنوب آشنايي دارند ايشان عليرغم خلوص، توان مديريتي براي اداره‌ي وزارت نفت را ندارد.

بزرگيان با اشاره به اين‌كه تسلطي در جمع نمايندگان اصولگرا در پاسخ به اين‌كه چه تيم همكاري دارد، گفته است تيمي ندارد،‌ خاطرنشان كرد: ما اين هراس را داريم كه عناصري وارد تيم مديريتي او شوند كه همانچه بر نفت گذشته است بگذرد.

وي با بيان اين‌كه رييس جمهور اشراف لازم را بر اين قضيه دارد، اظهار اميدواري كرد كه وزير بعدي به گونه‌اي معرفي شود كه وقت رييس جمهور كمتر براي اين نظارت‌هاي مستقيم صرف شود.

نماينده‌ي مردم سبزوار به علت ضيق‌وقت از نقد برنامه‌هاي تسلطي گذشت و به نقل از رييس جمهور گفت: انتخاب يك وزير از ميان صدها چهره‌ي شايسته‌ي اصولگرا بسيار سخت است و تعداد وزيران محدود و دامنه‌ي اصولگرايي بسيار وسيع است و ما خوشبختانه دچار فقر نيروهاي زبده‌ي اصولگرا نيستيم. به همين دليل انتخاب كردن براي ما بسيار دشوار بوده است.

اين عضو كميسيون صنايع از سه شاخص صلاحيت علمي، عملي و عدالت‌خواهي براي انتخاب وزراء در سخنان رييس‌جمهور ياد كرد و افزود: اين سه مورد را در تسلطي نمي‌بينيم.

وي با بيان اين‌كه يك شرط ديگر در انتخاب وزير انسجام روش است، به گزارش ايسنا پرسيد: چطور ظرف يك هفته چنين انسجامي با هيأت دولت بوجود آمد؟

بزرگيان با اشاره به سخنان رييس جمهور مبني بر اين كه "گزينش از ميان افراد آشناتر، كارآمدي دولت را ارتقاء مي‌دهد" پرسيد: اين آشنايي با كيست؟ آقاي رييس جمهور شما اعتمادتان به نيروهاي مشاور بسيار زياد است، ولي آنها متأسفانه حفظ امانت نمي‌كنند و در معرفي افراد به گونه‌اي عمل نمي‌كنند كه مجلس با طيب خاطر رأي دهد.

وي با اشاره به اين‌كه وزير نفت به برخي اسناد و پرونده‌هاي نفت دسترسي خواهد داشت، از اژه‌اي وزير اطلاعات پرسيد: اگر فردي از منصوبين وزير نفت در خارج از كشور تبعه باشد، آيا اجازه‌ي اشراف به پرونده‌هاي محرمانه را به او مي‌دهيد؟

بزرگيان از دو تبعه‌ي خانواده تسلطي در آمريكا و كانادا ياد كرد و گفت: ان‌شاءالله كه ايشان قطع رابطه‌ي عاطفي با آنها كرده باشند كه برايشان اثري نداشته باشد.

نماينده‌ي مردم كاشان، آران و بيدگل كه در موافقت وزير پيشنهادي نفت سخن مي‌گفت، ضمن گراميداشت هفته‌ي بسيج، موافقت خود را تكليف خود دانست و به شناخت خود از خاندان خوشنام تسلطي در كاشان اشاره كرد.

 

به گزارش خبرنگار ايسنا، اصغر گرانمايه‌پور گفت: اين خاندان دودماني خوشنام هستند آقاي تسلطي از بيوتات صالحه است، يك فرزندش در راه خدا شهيد، ديگري جانباز و خود وي تحصيلكرده‌اي بسيجي است كه كارنامه‌اي درخشان دارد.

وي ادامه داد: قريب 18 سال در عرصه‌ي وزارت نفت صادقانه و موفق خدمت كرده است. نشاط، انضباط كاري و مالي و سخت‌كوشي در پيگيري و انجام وظايف را از ويژگي‌هاي بارز تسلطي است.

نماينده كاشان اظهار داشت:‌ تسلطي همواره و تاكنون به آرمان‌هاي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري وفادار مانده است. هيچ‌گاه كوچكترين ايرادي به سلامت ديني، اجرايي و مالي براي او گزارش نشده است. به شدت با فاميل‌سالاري مخالف است و در آموزش فني و افزايش سطح علمي و مديريت كاركنان و ارتقاء و استعدادها اصرار دارد.

وي برنامه تسلطي را دقيقا در راستاي تحقق چشم‌انداز بيست ساله، قانون برنامه چهارم، سياست‌هاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري، قانون بودجه سال جاري و محورهاي چهارگانه اعلامي رييس جمهور دانست و با اشاره به جايگاه ايران در نفت و گاز، گفت: تسلطي معتقد است كه اين سرمايه خدادادي متعلق به همه‌ي نسل‌هاست و نبايد سرمايه فروخت و هزينه كرد، بلكه بايد اين نعمت صرف سرمايه‌گذاري‌هاي مولد شود و از ارزش افزوده‌ي آن كشور اداره گردد.

وي افزود: تسلطي بر اولويت بهره‌برداري از ميادين و ذخاير مشترك با كشورهاي همسايه در اين برنامه اصرار دارد.

به گفته‌ي وي، تسلطي معتقد است سرمايه‌گذاري در صنايع پايين‌دستي بايد با توزيع منطقي در استانها و مناطق به ويژه مناطق كمترتوسعه‌يافته صورت گيرد تا هم موجب عمران همه‌ي كشور و هم كاهش بحران بيكاري شود.

گرانمايه‌پور، تجربه‌ي غالب تسلطي را خدمت در پتروشيمي عنوان كرد و افزود: تسلطي در برنامه خود به افزايش بهره‌وري و صرفه‌جويي منطقي در هزينه‌هاي غيرتوليدي در شركت‌ها توجه و نگاهي جدي دارد.

وي با بيان اين‌كه امروز دولت به حمايت نياز دارد، گفت: به ويژه پس از سرگذشتي كه دو فرد پيشنهادي وزارت نفت داشتند، دولت به حمايت بيشتر نياز دارد.

وي گفت: هم‌چنين بدون سرپرست بودن اين وزارتخانه در چنين شرايطي و در آستانه‌ي نزديك شدن به فصل سرما، و نيز اعتماد كامل آقاي احمدي‌نژاد به تسلطي و لحاظ اين نكته كه تسلطي بايد به عنوان يك عضو تيم احمدي‌نژاد خدمت كند براي من به عنوان خدمتگزار مردم اين تكليف را ايجاد كرد كه به عنوان موافق به اين وزير پيشنهادي رأي بدهم.

وي ادامه داد: در روزهاي اخير در مجلس شاهد بمباران شايعه، تهمت و نسبت‌هاي عجيب و غريب به اين برادر شناخته شده خودم بودم، لذا به وزير اطلاعات به عنوان امين اسرار نظام و نيز مجتهدي مسلم مراجعه كردم، ايشان فرمودند هيچ‌كدام از آنچه راجع به تسلطي گفته شده پايه و منطق ندارد، تحقيق كرده‌ام، سوابق ايشان را ديدم هيچ‌كدام پايه و منطق ندارد و اين شيوه‌ي ناپسند پمپاژ تهمت و دروغ از منابع مشكوك، سايت‌ها، نشريه‌ها و افراد ناشناس براي هركس مي‌تواند مطرح شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha