• چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۸۴ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 8408-10463

كمبودهاي بهداشتي، دشواريهاي اشتغال و افزايش ازدواج با اتباع افغاني بررسي پيشنهادات يك برنامه جامع براي حل مشكلات زنان استان خراسان جنوبي

همجواري با افغانستان و بروز پديده ناشي از حضور مهاجران افغاني سبب شده است شمار زنان ايراني ازدواج كرده با مردان افغان در استان خراسان جنوبي افزايش يافته و از سويي ديگر اين استان به دليل اختلاف طبقاتي، فقر، کمبود و گراني مسکن و ... شاهد مشكلات فزاينده براي زنان سرپرست خانوار و يا خودسرپرست باشد.

به گزارش خبرنگار «زنان» خبر گزاري دانشجويان ايران برنامه پنج ساله طرح جامع مشارکت امور زنان استان خراسان جنوبي پيش‌بيني كرده است با توجه به اين كه زنان در خراسان جنوبي 50 درصد جمعيت کل استان را تشکيل مي‌دهند، مشارکت اين گروه در توسعه، موجب پيشرفت استان شود؛ زيرا ارتقاي سطح آموزش و فرهنگ در هر جامعه‌اي موجب رشد و تعالي ساير ابعاد توسعه نيز مي‌شود و از سوي ديگر زن محور خانواده و خانواده، محور اجتماع است، بنابراين قطعا رشد فرهنگي و علمي زنان تأثير بسزايي در ساير اعضاي خانواده و در نهايت رشد و تعالي جامعه خواهد داشت.

بر اساس اين برنامه به نظر مي‌رسد با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي زنان از نظر فرهنگي و آموزشي و حضور آنها در کرسي‌هاي علمي، دانشگاهي و برخورداري از مدارک بالاي علمي، وجود تنگناها و چالشهايي از قبيل عدم توزيع فرصتهاي عادلانه بين زنان و مردان، كم‌توجهي به توانايي‌هاي دختران و انگيزه‌هاي آنها در سياستگذاري‌هاي آموزشي و کمبود فضاي فرهنگي، توجه به فرهنگ سنتي مردم بخصوص در جوامع روستايي، فراهم كردن زمينه مناسب براي آموزش و مشارکت زنان و مطالعه و بررسي پيرامون شيوه‌هاي افزايش آگاهي عمومي زنان کشور بسيار ضروري است.

در اين راستا برنامه‌هاي اجرايي از قبيل تشکيل بانک جامع اطلاعاتي زنان استان، گسترش مراکز فرهنگي ــ آموزشي با هزينه‌هاي متناسب با درآمد زنان، بسترسازي جهت فعاليت بيشتر زنان در زمينه تحقيق، تاليف، نشر کتاب، ايجاد سالنهاي ورزشي سرپوشيده متعدد و پارکهاي تفريحي مخصوص بانوان و توجه به اوقات فراغت آنها، توسعه و کمک به افزايش انتشارات ويژه بانوان، مي‌تواند بسيار مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وضعيت اجتماعي استان خراسان جنوبي همچنين نشان مي‌دهد زنان اين استان در مشاغل مختلف از جمله هيأتهاي علمي دانشگاه، آموزش و پرورش، ارگانهاي دولتي و غيردولتي حضور داشته و توانايي‌هاي بالقوه در زنان اين منطقه براي قبول مسؤوليتهاي اجتماعي و سياسي وجود دارد.

در مقابل، چالش‌هايي مانند افزايش و رشد خشونت خانگي و مردسالاري، رشد هشداردهنده طلاق و بالا بودن نسبي آمار زنان بلاتکليف، معضلات ناشي از دانشگاهي بودن مرکز استان، افزايش سن ازدواج دختران، بالا بودن آمار زنان سرپرست خانواده، مهاجرت مردان روستايي به شهر، بحران هويت در بين برخي دختران و ... چالشهايي را براي زنان استان ايجاد كرده است.

بر همين اساس برنامه جامع مشاركت امور زنان استان خراسان براي رسيدن به وضعيت مطلوب برنامه‌هاي اجرايي از قبيل بهره‌گيري از رسانه‌هاي همگاني در جهت آموزش عمومي نسبت به اهميت نقش زنان در جامعه، ارج نهادن به نقشهاي چندگانه زنان، وضع قوانين حمايت از زنان خانه‌دار در قالب بيمه و حمايت از زنان شاغل در راستاي ايفاي تعدد نقشهاي خود، ايجاد و تقويت مراکز مشاوره حقوقي، انجام نشستهاي تخصصي و قضايي با مشارکت حوزه و دانشگاه در جهت اصلاح برخي از قوانين مربوط به زنان بويژه قوانين مدني، ارائه آموزشها و توسعه خدمات انتظامي ويژه بانوان در جهت امنيت اجتماعي را پيشنهاد مي‌كند.

بخشي از اين برنامه با اشاره به وضعيت بهداشت و سلامت زنان استان، يکي از شاخصهاي مهم توسعه را داشتن زندگي سالم جسمي، رواني و اجتماعي و تأمين شادابي و سلامت زنان را در واقع تأمين سلامت خانواده و اجتماع مي‌داند و در اين زمينه به وجود چالشها و تنگناهايي مانند پايين بودن اميد به زندگي زنان استان نسبت به ميانگين کشوري، جمعيت فاقد آب سالم در استان، جمعيت فاقد دسترسي به امکانات بهداشتي بويژه در مناطق دورافتاده استان، ميزان بالاي باروري و عدم توجه به بحث تنظيم خانواده در روستاها و مناطق دورافتاده استان، وجود بيماريهاي خاص اعم از بيماريهاي زنان و برخي از ناراحتيهاي روحي مانند استرس و افسردگي، كمبود نشاط عمومي زنان به عنوان عامل مهم تعيين کننده سلامت و بهداشت رواني، هزينه‌هاي گزاف دندانپزشکي که موجب افت سلامتي زنان به ويژه اقشار کم درآمد مي‌شود، اشاره كرده و راهكارهايي نيز در اين زمينه ارائه مي‌كند.

به گزارش ايسنا پيشنهادات اين برنامه در اين راستا ، آموزش پيشگيري از بيماريهاي زنان، آموزش مهارتهاي زندگي و شيوه حل مسأله، توسعه مراکز غيردولتي، خدمات مشاوره‌اي و کلينيک ويژه بيماريهاي خاص، اصلاح ارتباطات اعضاي خانواده از طريق آموزشهاي عمومي، آموزش مردان در جهت تغيير رفتارهاي اجتماعي و خانوادگي و تطبيق آنها با نقش‌هاي چندگانه همسرانشان بويژه همسران شاغل است.

همچنين رفاه عمومي، داشتن زندگي آبرومندانه و کارکردن براساس تخصص و مهارت فرد كه از حقوق اوليه هر انساني است جزء ضروريات مورد تاكيد اين برنامه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha