اكبر غمخوار - كارشناس توريسم - در نوشتاري به نام «پيش درآمدي بر صنعت گردشگري» فرازهايي از اين صنعت را مورد بررسي قرار داده است. در اين نوشتار كه از سوي غمخوار در اختيار خبرنگار ايسنا قرار گرفته آمده است:
تعريف جهانگردي و اوقات فراغت
1- فراغت يك نياز همگاني است. از اين جهت يكي از مسائل اساسي عصر حاضر است.
2- شلوغي بيش از حد شهرهاي عصر صنعتي، آلودگيهاي محيط زيست شهري اعم از هوا - صوتي و نياز به تمدد اعصاب و استراحت موجب شده است كه انسان از هر فرصتي براي پناه بردن به دامان طبيعت و يا لذت بردن از آثار هنري و باستاني استفاده نموده و خستگي زندگي روزمره را از تن خود خارج كند.
3- دلايل رشد وتوسعهي توريسم بين الملل: الف – افزايش سطح درآمد ب – افزايش طول اوقات فراغت از كار
ج- پيشرفت و توسعه وسايل حمل ونقل د- كاوشهاي عظيم و پرارزش جغرافيايي
4- برنامه ريزي براي توريسم، برنامه ريزي براي اوقات فراغت انسانهاست و تابع دو متغيير زمان ومكان است .
5- انواع توريسم
الف – توريسم فرهنگي ، تاريخي و يادماني
- تورسيم مذهبي و زيارتي
- توريسم تاريخي – فرهنگي
- توريسم علميفرهنگي و سياسي
ب – توريسم طبيعت يا اكوتوريسم
- توريسم اقليمي
- توريسم ساحلي
- توريسم كوهستان و برف شهرها
- توريسم جنگل
- توريسم كوير و بيابان
- توريسم آبهاي معدني و آبهاي گرم ( درماني)
6- مفهوم واژه توريسم: گردشگري مفهوم واژه فارسي آن است و به مجموعه مسافرتهايي گفته ميشود كه بين مبدا و مقصدي با انگيزهاي استراحتي، تفريحي، تفرجي، ورزشي، ديداري، تجاري، فرهنگي و يا گذارندن فراغت انجام ميگيرد و در آن شخص توريست در مقصد اشتغال و اقامت دائم ندارد.
7- گردشگر يا توريست به كسي اطلاق ميشود كه به منظوري غير از اشتغال يا اقامت دائم به مقصدي مسافرت نموده و حداقل يك شب و حداثر يك سال در مقصد اقامت نمايند و براي هزينه اقامت و فعاليتهاي گردشگري خود هيچ گونه درآمدي در مقصد مورد نظر نداشته باشد.
نقش جهانگردي در جهان امروز
1- جهانگردي در ميان حوزههاي اقتصادي داراي بيشترين ميزان رشد است.
2- بخش مسافرتي جهان به طور متوسط حدود 2 درصد بيشتر از كل اقتصاد جهان رشد داشته است.
3- جهانگردي تامين كنه بيش از 10 درصد توليد ناخالص ملي جهان است.
4- جهانگردي در اروپا 12 درصد توليد ناخالص ملي اروپاست.
5- در جمهوري دومينيكن سهم جهانگردي 25 درصد تونس – كوبا – مراكش بين 17 تا 21 درصد توليد ناخالص ملي است .
6- جهانگردي بزرگ ترين تحرك اجتماعي بشراست و ميتواند منشاء عميق ترين اثرات فرهنگي اجتماعي و اقتصادي باشد.
7- طبق آمار موجود حجم پولي كه از طرق جهانگردان دنيا جابه جا ميشود طي يك سال حدود 5/2 برابر در آمد سالانه كشورهاي عضو اپوك از محل فروش نفت ميباشد.
8- كارشناسان معتقدند هر دلار سرمايهگذاري در صنعت گردشگري در مدت 20 سال حدود 4 هزار دلار درآمد عايد سرمايهگذاري خواهد نمود.
9- در جهان امروز كه بشر گمشدهاي فرهنگي دارد ، و بعضا تعامل گفت وگو غايب است گردشگري ميتواند زايش مجدد اين نقيصه و راه حل مناسب زدودن فرقه گرايي ودر نهايت امنيت عقيده و فكري باشد.
10- تعداد گردشگران در سال 2010 ميلادي به يك ميليارد نفر ميرسد و در اين ميان سهم اين صنعت از درآمد جهاني به يك هزار و 700 ميليارد دلار بالغ ميشود.
11- آمارگردشگران در سال 2010 به بيش از 1/6 ميليارد نفر خواهد رسيد. درآمد حاصله از آن نيز به بيش از 2 تريليون دلار ميرسد.
12- گردشگري در سال 2002 ميليادي 200 ميليون نفر در جهان اشتغال ايجاد كرده و در مجموع حدود 11 درصد از اشتغال جهان رابه خود اختصاص داده است.
13- ورود هر گردشگر خارجي براي سه تا چهار نفر اشتغال مستقيم و براي 9 تا 12 نفر نيز فرصت اشتغال غيرمستقيم ايجاد ميكند.
14- صنعت گردشگري امارات 9/1 ميليارد دلار از توليد ناخالص داخلي اين كشور را به خود اختصاص ميدهد.
15- درآمد گردشگري در جهان حدود 730 دلار براي هر گردشگر است.
16- رشد گردشگري در جهان بسيار سريع است و ظرف 10 سال آينده 100 ميليون نفر به فعالان صنعت گردشگري اضافه خواهند شد.
جايگاه ايران در جهانگردي بينالملل
1- ايران بين 9 كشور غرب آسيا به لحاظ ورود جهانگرد رتبه دوم و بين 55 كشور عضو كنفرانس اسلاميرتبه سيزدهم را به خود اختصاص داده و در مقايسه با 19 كشور راه ابريشم رتبه هشتم را داراست.
2- جمهوري اسلاميايران به علت دارا بودن منابع عظيم تاريخي و فرهنگي كهن و برخورداري از يك شهرت بين اللل از نظر سايتهاي توريستي در رديف يكي از 10 كشور مهم جهان قرار دارد.
3- سهم ايران از گردشگري جهان 07/0 درصد ميباشد و خاورميانه 1/5 در حد از درآمد حاصل از جهانگردي را دارد.
4- درآمد حاصل از گردشگري در ايران از سال 1995 تا 1999 رشد خوبي داشته و در اين دوره درآمد حاصل از گردشگري در توليد ناخالص داخلي 19/0 درصد به 28/0درصد رسيده است.
5- درآمد گردشگري در سال 76 متوسط 428 دلار بوده است ( به ازاي هر گردشگر)
6- نرخ بيكاري در سال 82 حدود 4/14 درصد است و بايستي سالانه 765 هزار فرصت شغلي در كشور ايران ايجاد شود.
7- سالانه 320 هزار فراغ التحصيل دانشگاهي بدون شغل داريم .
8- وجود منابع گردشگري مناسب در ايران تخت جمشيد ، نقش رستم ، چغازنبيل در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.
9- وجود آثار فرهنگ و معماري اسلامي
10- وجود جاده ابريشم و گذر اين جاده از ايران
11- وجود حرم مطهر امام رضا (ع) وحضرت معصومه (س) و بقاع متبركه در ايران و اماكن زيارتي
12- دارا بودن هنرصنايع پوشاك، موسيقي، غذاي محلي آداب و رسوم و سنتهاي خاص در ايران
13- تنوع اقليمياز جمله آب و هواي خشك و تابستاني و مناظر و چشم اندازهاي زيباي كوهستانها، سواحل دريايي خزر و خليج فارس ودرهها و فلات ايران
14- وجود مناطق حفاظت شده و پاركها و ذخاير جنگلي پنگاه حيات وحش اثار طبيعي و پاركهاي ملي
اهداف توسعهي گردشگري در جمهوري اسلامي ايران و برنامههاي پيشنهادي
1- كمك به تقويت روابط ايران با ساير كشورها و تشنج زدايي
2-ايجاد اشتغال براي جويندگان كار
3- ايجاد فرصت اقتصادي در مناطق روستايي و فقر زدايي
4- افزايش درآمد ملي ومتنوع كردن منابع ارزي كشور
5- كمك به ارتقاي سطح رفاه اجتماعي
6- كسب اطمينان از پايدار بودن توسعه گردشگري از لحاظ زيست محيطي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي
برنامهها
1- تهيه اجراي طرح جامع گردشگري
2- برنامه توسعه منابع گردشگري
3- برنامه توسعه بازار و هدايت تقاضاي گردشگري
4- برنامه توسعه جاذبهها ومحصولات گردشگري
5- برنامه توسعه منابع انساني
6- برنامه توسعه زيرساختها
7- برنامه توسعه سرمايهگذاري
8- برنامه توسعه تشكيلات و مديريت
9- در چشم انداز 20 ساله سهم ايران از شماره گردشگران جهاني از 09/0 بايستي به 5/1 درصد در سال 2005 برسد.
10- بهره مندي از فناوريهاي نوين در حفاظت از آثار تاريخي – فرهنگي و طبيعي مهم
11- بسترسازي براي فعاليت بخش خصوصي به منظور حفاظت و احياي آثار محوطهها و بافتهاي تاريخي فرهنگي
12- حمايت از ايجاد يك هزار موزه تخصصي محلي با مشاركت بخش دولتي و عمومي
13- بهبود ايمني در خطوط هوايي و جادهاي براي افزايش سفر گردشگران
14- ايجاد نظام آماري در بخش گردشگري
15- احياي بافتهاي تاريخي - فرهنگي 30 شهر مهم كشور و 20 روستاي ويژه كشور
راههاي توسعه صنعت گردشگري
1- عزم ملي
2- توسعه منابع انساني
3- تهيه طرح جامع گردشگري
4- ايجاد تاسيسات زيربنايي براي توسعه صنعت گردشگري
5- اصلاح تصور ذهني جهانگردان نسبت به واقعيتهاي جمهوري اسلاميايران
6- برقرار امنيت كامل براي جهانگردان به كشور
7- حفظ و حراست از ميراث فرهنگي و طبيعي و محيط زيست
8- ايجاد تسهيلات لازم براي ورود جهانگردان به كشور
9- توجه مردم و مسوولان نسبت به فرهنگ توريسم پذيري وهمچين توجيه توريستهاي خارجي به قوانين ومقررات كشور
10- تنش زدايي و حل مشكل سياسي با كشورها
11- رها كردن تصدي گري در بخش دولتي و واگذاري سريع امكانات به بخش خصوصي
12- حمايت از NGOهاي ميراث فرهنگي وگردشگري
13- مقررات زدايي و به حداقل رساندن دخالت دولت
14- آزادسازي اقتصاد گردشگري و تكميل نهادهاي اين بازار و اصلاح مناسبات آن
15- تقويت و توسعه توريسم داخلي وجايگزيني ايران گردي به جاي مسافرت به خارج از كشور ( جهانگردي را با ايران گردي آغاز كنيم .)
16- تغيير موازنه مسافرت و تغيير تراز پرداختهاي بخش جهانگردي از منفي به مثبت ( سالانه حدود سه ميليون نفر به خارج ميروند كه هزينه آن بالغ بر 3 تا 4 ميليارد دلار است و حدود يك ميليون توريست ورودي به ايران داريم )
17- گسترش ايرانگردي در سطح كشور اثرات اقتصادي مثبت خواهد داشت كه عبارتند از اشتغال مولد - توسعه منطقهاي، تقسيم درآمد و ثروت در سراسر كشور و توسعه عدالت اجتماعي.
18- تمركز روي كشورهاي اسلامي و همسايه و ورود تور از اين كشورها كه عملا هيچ معضل فرهنگي هم نخواهدداشت و جذب حداقل 2 درصد از آنان براي سفر به ايران.و وجود بيش از يك ميليارد مسلمان در جهان كه 250 ميليون نفر از آنها شيعه هستند ، پتانسيل بسيار خوبي براي جهانگردي فرهنگي و زيارتيست.
انتهاي پيام
نظرات