• سه‌شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۸۴ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8407-09103

در نشست خبري توريسم پايدار موزه‌ها عنوان شد: /2/ موزه‌ها بدون استقلال متحول نخواهند شد مقررات دولتي موزه‌ها شرايط پذيرايي از بازديد‌كنندگان را مشكل كرده است

در نشست خبري توريسم پايدار موزه‌ها عنوان شد: /2/
موزه‌ها بدون استقلال متحول نخواهند شد
مقررات دولتي موزه‌ها شرايط پذيرايي از بازديد‌كنندگان را مشكل كرده است
... مدير‌كاخ موزه‌ي سعد‌آباد در ادامه نشست خبري توريسم پايدار موزه‌ها علت اصلي تعداد كم بازديد كنندگان از موزه‌ها را ضعف خدمات و تبليغات در صنعت موزه‌داري كشور دانست و افزود: خدماتي كه در موزه‌ها به مردم ارايه مي‌شود، خدماتي سنتي است، در صورتي كه در بزرگ‌ترين موزه‌هاي دنيا با استفاده از فضاها و امكانات داخل موزه‌ها و محوطه‌هاي آن به گونه‌ايي كه به اصل موزه آسيبي وارد نشود، تمهيداتي در نظر گرفته مي‌شود كه علاوه بر ايجاد جذابيت‌ها براي گردشگران، بخشي از درآمدهاي اقتصادي موزه‌ها را نيز در بر گيرد. محمد عبدالعلي‌پور، عدم وجود سيستم‌هاي اطلاع‌رساني منسجم را يكي ديگر از ضعف‌هاي اصلي در موزه‌ها دانست و گفت: در هيچ يك از مبادي ورودي و فرودگاهي كشور وحتي اماكن اقامتي و پذيرايي و بزرگ‌ترين هتل‌هاي ايران يك برگه‌ي اطلاع رساني در مورد موزه‌ها پيدا نمي‌شود . عبدالهي‌پور تاكيد كرد: عدم وجود سياستي مدون و مشخص در خصوص اطلاع رساني به گردشگران ضعف اصلي صنعت گردشگري است، به طوري كه حتي آژانس‌هاي مسافرتي نيز بر اساس سليقه‌ي توليد‌ها و نه بر اساس احتياج و سلايق گردشگران برنامه‌ها بازديد ايشان را ترسيم مي‌كنند. وي توجه به گردشگران داخلي را مهمتر از بحث گردشگران خارجي دانست و افزود: روزهاي جمعه‌ي اول هر ماه كاخ موزه سعدآباد براي بازديد مردم رايگان اعلام شد كه متاسفانه از سوي هيچ يك از مطبوعات و جرايدبازتاب مناسبي پيدا نكرد. با اين وجود اخبار اين امر از طريق فرد به فرد و نه از طريق وسايل ارتباط جمعي مانند تلويزيون ، راديو ، روزنامه و اينترنت در كشور انتشار يافت و خوشبختانه بازديد از موزه ه به حدي افزايش يافت كه بعضي اوقات از پذيرش بيشتر مردم معذور مي‌شويم. وي اضافه كرد: نظرسنجي‌هاي وآمارگيري‌هاي موزه‌ي سعد ‌آباد كه اخيرا انجام شد نشان داد بيش از 90 درصد تبليغات از طريق مردم صورت مي‌گيرد و سهم وسايل ارتباطي زير 10 درصد است. عبدالعلي‌پور تاكيد كرد: تمامي‌اين امور نشان مي‌دهد صنعت گردشگري در كشورمان در بخش‌هاي مختلف اطلاع رساني و پذيرش ميهمان زير استاندارد جهاني است و تنها راه حل خروج از اين بحران قرار گرفتن كليه‌ي حلقه‌هاي دست اندركاران اين صنعت در يك زنجيره وشبكه‌ي متصل و هماهنگ است. مدير كل موزه نياوران نيز با بيان اينكه آخرين تكنولوژي‌ها و فناوري‌هاي ارتباطي در موزه‌هاي جهان به كار گرفته مي‌شوند اظهار داشت: سيستم‌هاي ارتباطي يا راهنماهاي صوتي كه امروز ديگر در موزه‌هاي بزرگ مورد استفاده قرار مي‌گيرند، مهم‌ترين وسيله‌ايي است كه بايد در موزه‌هاي ما استفاده شود. وي يادآور شد: ضعف سياست‌گذاري‌ها و فرهنگ‌سازي باعث شده است تا حتي از ابتدايي‌ترين امكانات صوتي در موزه‌هاي داخلي كشور استفاده نشود. چرا كه هنوز مردم ما آموزش لازم براي خروج از موضع توضيح راهنمايان و روي آوردن به تجربه شنيداري فردي در موزه‌ها را كسب نكرده‌اند. آنها هنوز هم دوست دارند به صورت گروهي موزه را ببينند و يك راهنما در حين راه رفتن براي آنها در خصوص اشياء و تاريخ موزه سخن بگويد. در صورتي كه اين شيوه‌ي بازديد از موزه در جهان منسوخ شده است و ديگر محلي از اعراب ندارد . صالحي با بيان اينكه موزه‌ها شرايط متفاوتي نسبت به ديگر مراكز فرهنگي دارند تصريح كرد: ما موظفيم به بازديد كنندگان و مراجعين موزه، خدمات مناسب و استاندارد ارايه كنيم، در صورتي كه امكانات و قدرت مالي اين خدمات براي موزه‌ها ايجاد نشده و حتي اعتبار دولتي هم به آنها اختصاص نيافته است. وي امكانات پذيرايي در موزه‌ها را ناچيز دانست و افزود: مقررات دولتي در خصوص موزه‌ها، شرايط پذيرايي از بازديد كنندگان و كسب درآمدهاي اقتصادي خودگران موزه ه را با مشكل مواجه ساخته و اين در صورتي كه است كه هر روز اخبار احداث موزه‌هاي مختلف در سراسر كشوربيشتر مي‌شود. وي يادآور شد: احداث موزه‌هاي زياد با استانداردهاي پايين واخوردگي و سرخوردگي فرهنگي را در كشور افزايش مي‌دهد، چرا كه اكثر اين موزه‌ها پس از افتتاح هيچ يك از انتظارات مراجعين خود را پاسخگو نيستند. مدير كاخ موزه‌ نياوران با اشاره به توقف طرح هيات امنايي شدن موزه‌هاي كشور گفت: ما اعتقاد داريم كه موزه‌ها بدون استقلال هيچ تحولي را نمي‌بينند تا زماني كه آدم‌هايي براي موزه‌ها تصميم مي‌گيرند كه حتي پايشان هم به آنجا نرسيده است و نمي‌توان انتظار تحول شگرفي را در موزه‌ها داشت . وي ادامه داد: از مديران موزه فقط براي دادگاه رفتن و بازخواست شدن استفاده مي‌شود و گرنه هر مدير موزه در زمان‌هاي ديگر كمترين امتياز و استقلال را داراست. صالحي با بيان اينكه ايجاد امنيت و حفاظت از موزه وظيفه‌ي مديران موزه است تاكيد كرد: با وجود اين وظايف ابزار و وسايل اجرايي اين تعهدات در اختيار مديران نيست. به همين دليل است كه تاكيد مي‌كنيم موزه‌ها بايد به صورت هيات امنايي و با اختيارات تام و جامع اداره شوند. مدير كاخ موزه‌ي نياوران با اشاره به اجراي طرح ساماندهي موزه‌هاي نياوران، سعدآباد و موزه‌ي ملي ياد آور شد: از هيچ مقام رسمي ‌و دولتي هيچ بخش‌نامه يا دستوري براي اين كار صادر نشده است، اما مديران موزه بنابر اولويت كاري خود كه همان حفاظت از اشياي تاريخي است تصميم گرفته‌اند با كاهش اعتبارات در بخش‌هاي ديگر، اين طرح را اجرايي كنند، در صورتي كه دولت موظف است براي چنين فعاليت‌هايي اعتباراتي مشخص در نظر بگيرد. وي با بيان اينكه 98 درصد از اشياي موزه‌ها در گذشته عكس ومدارك ثبتي دقيقي نداشتند تصريح كرد: با وجودي كه همه‌ي اقلام و اشياء نگهداري درموزه‌ها داراي ابعاد، وزن و مشخصات فني هستند، اما به دليل عدم مديريت صحيح و نظارت دقيق مستند سازي اشياء پس از چند دهه در سال جاري صورت گرفته است. مدير كاخ موزه‌ي نياوران با اشاره به وجود 500 هزار شيء در موزه‌هاي نياوران، سعد آباد و موزه‌ي ملي ايران اظهار داشت: 500 هزار شيء موجود در موزه‌هاي ما مانند 500 هزاركودك هموفيلي هستند كه پدر و مادرشان در انتخاب هر كدام براي درمان بيماري مردد مانده‌اند. وي ادامه داد: اشياء داخل موزه‌ها به دليل عدم توجه و تخصيص اعتبارات لازم و حتي عدم برنامه‌اي مدون دوره‌ا‌ي براي تعويض اشياء هر روز بيشتر در معرض خطر و نابودي قرار مي‌گيرند. وي عنوان كرد : علاوه بر كمبود امكانات و ابزار براي نگهداري آثار، بازسازي و مرمت فضاي موزه‌ها مثل حراجي يك پيرزن 90 ساله ما را دچار مشكل كرده است، چرا كه علاوه بر همه‌ي كمبودها نيروهاي متخصص و حتي شركت‌هاي ماهر در امر مرمت موزه‌ها و ساخت آنها در كشور انگشت شمارند، چرا كه دانش فني موزه‌داري هنوز در ايران رواح نيافته و دولت نيز براي كاهش اين نقصان تلاش نكرده است. به گزارش خبرنگار ايسنا مدير موزه‌ي ملي ايران نيز با بيان اينكه مشكل موزه داري در ايران به نگاه‌هاي فلسفي مردم مربوط مي‌شود، تاكيد كرد: موزه حاصل كيفيت‌گرايي است، در حالي كه مردم شرق مردمي ‌ذهنگرا هستند و معتقدند از طريق ذهن مي‌توانند وجودي كه نيست را ثابت كنند، در حالي كه غربي‌ها معتقدند تنها آنچه را كه مي‌بينند يا مي‌شنوند و يا لمس مي‌كنند وجود دارد. وي ادامه داد: حاصل ذهنيت‌گرايي در كشور ما موجب شده است تا ارزش و بهاي تاريخ و خوبي و بدي آن از روي آثار و بازمانده‌هاي آن ارزيابي نشوند، به همين دليل به اين گونه اشياء تاريخي و فرهنگي علي رغم همه‌ي آنچه كه در خصوص غناي فرهنگي كشورمان مدعي مي‌شويم بها داده نمي‌شود. كارگر تصريح كرد: با همه‌ي اين كمبودها ومشكلات تغيير نگاه داخلي به مقوله‌ي ميراث فرهنگي وگردشگري به طور واضح نسبت به حداقل 15 سال گذشته به شدت مشهود است . وي ادامه داد: چندين سال پيش قرار بود وزارت امور خارجه ساختمان‌هاي موزه‌ي ملي را تصاحب كند و از آن استفاده اداري كنند، در صورتي كه در حال حاضر طبق مصوبه‌ي هيات دولت وزارت امور خارجه موظف شده است تا ساختمان خود را جهت توسعه به موزه‌ي ملي ايران واگذار كند. وي با بيان اينكه ديد دولت مردم و قواي حاكمه در خوص اهميت بناهاي تاريخي و مساله گردشگري به شدت تغيير كرده است ، اذعان داشت: با وجود اين تغييرات همكاري‌هاي بين بخشي و شهري با موزه‌ها بسيار كم است. كارگر با اشاره به مشكل پاركينگ موزه‌ي ملي ايران اضافه كرد: چند سال است كه مي‌خواهند ايستگاه اتوبوسراني را از اطراف موزه ‌ي ملي به كنار ايستگاه‌هاي مترو منتقل كنند كه متاسفانه تاكنون اينگونه نشده است، در صورتي كه اين اقدام انجام شود، مشكل پاركينگ موزه‌ي ملي وهمچنين تردد آسان گردشگران از طريق زيرگذر به موزه‌ي ملي آسان‌تر مي‌شود. كارگر همچنين از عدم همكاري‌هاي مسوولان مترو براي تعويض نام يكي از ايستگاه‌هاي نزديك موزه‌ي ملي به نام موزه‌ها و يا نوشتن نام موزه‌ي ملي بر روي تابلوهاي خروجي مترو اشاره كرد و گفت: در فرانسه نزديك‌ترين ايستگاه مترو به موزه‌ي لوور با اين نام مشخص شده است تا براي همه‌ي مسافران، انگيزه‌اي براي بازديد از اين موزه فراهم كند در صورتي كه در كشور ما از اين اقدام كوچك براي اطلاع رساني هم خودداري مي‌شود. كارگر با اشاره به برپايي نمايشگاه امپراتوري فراموش شده در لندن و بازتاب خبري نامناسب اين رويداد مهم فرهنگي در رسانه‌ها و مطبوعات داخلي كشور تاكيد كرد: تمامي‌ دنيا تحت تاثير اين نمايشگاه اعلام كردند كه2500 سال تحت تاثير نوشته‌هاي هرودوت ايران را شناخته‌اند و امروز با اين آثار بايد نگاهشان به شرق را عوض كنند و حتي تمدن يونان را در مقابل تمدن ايران به فراموشي بسپارند‌، در صورتي كه حمايت عناصر داخلي در اين رويداد فرهنگي به شدت سطحي وپوچ بود. كارگر ادامه داد: مخالفت رسانه‌هاي گروهي با برگزاري اين نمايشگاه و تشويق اذهان عمومي‌در داخل تا به انجا ادامه يافت كه حتي مسوولان برگزاري اين نمايشگاه را با بدترين اتهامات مواجه ساخت، در صورتي كه همين اتهامات از سوي اهالي مطبوعات با ارايه گزارشي از سوي يك روزنامه خارجي و تحليل مثبت آن از اين رويداد فرهنگي همگي جهت خود را از اتهامات منفي به تمجيدات مثبت عوض كردند. مدير موزه‌ي ملي ايران با بيان اينكه در جهان امروز اقدامات بسياري براي حذف نام و هنر ايران زمين در حال وقوع است تصريح كرد: هيچ يك از مطبوعات اصحاب رسانه‌ها با نگاهي تحليلي و موشكافانه به اين قضايا نمي‌پردازند و تاثيرات برگزاري نمايشگاهي مانند امپراتوري فراموش شده را بر نفي اين اقدامات تحليل و كارشناسي نمي‌كنند و عوامانه‌ترين تفكرات مانند بازنگرداندن اشياء از سوي دولت انگليس و يا سقوط هواپيما و ... را مطرح مي‌كنند. مدير موزه‌ي ملي ايران خاطر نشان كرد: نا‌اميدي وسردرگمي‌ مسوولان و دست اندركاران فرهنگي كشور از انجام فعاليت‌هاي بزرگ و جهاني براي نشان دادن غناي تاريخي كشور نيز يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه بايد از سوي رسانه‌ها و اهالي مطبوعات جدي گرفته شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha