• دوشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8405-07101

يك استاد دانشگاه: داوطلبان نسبت به رشته‌هاي تحصيلي شناخت داشته باشند ريشه افسردگي فارغ‌التحصيلان انتخاب رشته نادرست است

يك استاد دانشگاه از نارضايتي تعداد زيادي از دانشجويان يك دانشگاه صنعتي معتبر از رشته تحصيلي خود خبر داد. دكتر حميد يعقوبي در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به نزديكي زمان انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه اظهار داشت: خانواده دانش‌آموزان از بدو ورود آن‌ها به دبستان آرزو دارند كه فرزندانشان وارد دانشگاه شده و مدرك بگيرند بنابراين از همان دوران فشار بر دانش‌آموزان و خانواده‌هايشان وارد مي‌شود اما در دوران دبيرستان با توجه به بلوغ و هويت‌يابي خاص دوره خود فشارهاي خانواده بر دانش‌آموزان بي‌اثرتر از قبل مي‌شود كه در اين دوران شاهد افت تحصيلي و دلزدگي آن‌ها از درس هستيم. وي با بيان اينكه فشار‌هاي ناشي از بيكاري، نداشتن شغل مناسب ،پرستيژ و اعتبار باعث مي‌شود كه دانش‌آموزان تحت هر شرايطي خود را موظف به ورود به دانشگاه بدانند، افزود: برخي موسسات براي راهيابي داوطلبان به دانشگاه‌ها از راهكارهايي استفاده مي‌كنند كه معمولا علائق داوطلبان در آن لحاظ نمي‌شود و تنها ورود به دانشگاه مدنظر قرار مي‌گيرد. وي از امكان انتخاب 100 رشته و دانشگاه از سوي متقاضيان انتقاد كرد و افزود: معمولا انتخاب‌هاي اول داوطلبان براساس علاقه و نمره آن ها صورت مي‌گيرد اما اكثر داوطلبان در انتخاب‌هاي اول خود قبول نمي‌شوند و در دانشگاه و رشته‌اي كه علاقه ندارند امكان پذيرش پيدا مي‌كنند. دكتر يعقوبي افزود: فردي كه بدون علاقه وارد دانشگاه مي‌شود پس از يك يا دو ترم متوجه مي شود كه خواسته‌اش با آنچه اتفاق مي‌افتد، متفاوت است بنابراين دچار افسردگي مي‌شود. اين روانشناس با اشاره به تحقيقاتي كه در يكي از دانشگاه‌هاي صنعتي معتبر كشور انجام شده، تصريح كرد: در اين تحقيقات مشخص شد كه تعداد زيادي از دانشجويان اين دانشگاه از رشته تحصيلي خود ناراضي هستند بنابراين اين افراد در آينده نمي‌توانند مهندسان علاقمند، كاردان و با انگيزه‌اي باشند. وي نارضايتي از رشته تحصيلي را ضرر به فرد، خانواده و كشور دانست و در عين حال فشار خانواده، امكان انتخاب تعداد نامحدود رشته، نگاه تك بعدي به ارتقاء كم اهميت دانستن ساير حرفه‌ها را از عوامل فشار به داوطلبان براي ورود به دانشگاه برشمرد و افزود: دانشجويان كه به رشته تحصيلي خود علاقه ندارند حداقل 2 ترم يعني يك سال مشروط مي‌شوند بنابراين بهتر است اين يكسال را صرف درس خواندن و شركت مجدد در كنكور كنند چرا كه تجربه نشان داده است احتمال قبولي افرادي كه يك بار در كنكور قبول مي‌شود در كنكورهاي سال بعد زياد است. دكتر يعقوبي فارغ‌ التحصيلان غير علاقه‌مند به رشته تحصيليشان را افرادي افسرده و نگران از آينده عنوان كرد و گفت: اين نوع از فارغ‌التحصيلان نسبت به اجتماع و خانواده خشم داشته و نسبت به آينده نااميد و مضطرب هستند كه ريشه اين اضطراب و افسردگي را مي‌توان در انتخاب رشته نادرست يافت. وي از داوطلبان خواست تا به هر قيمتي خود را وارد دانشگاه نكنند و افزود: لازم است داوطلبان بيش از انتخاب رشته به بررسي دقيق رشته‌ها بپردازند و شناخت نسبي نسبت به آن‌ها پيدا كنند. اين روانشناس ورود به علاقه به دانشگاه را داراي سود و زيان دانست و اظهار داشت: سود تحمل فشارها، ورود به دانشگاهها‌ است اما ضرر آن افسرده خارج شدن و نداشتن توانايي لازم براي اشتغال در رشته تحصيلي و پرداخت هزينه در طول 4 سال تحصيلي است. وي خطاب به خانواده‌ها تاكيد كرد كه از فشار به فرزندانشان براي ورود به دانشگاه خودداري كنند و گفت: خانواده‌ها بايد فرصت مجددي به فرزندانشان بدهند چرا كه اعتماد به نفس شانس آن‌ها براي موفقيت در كنكور سال آينده را افزايش مي‌دهد بنابراين خانواده‌ها بايد با واقع‌بيني از تصميم‌گيري احساسي پرهيز كنند. دكتر يعقوبي در پايان نسبت به نهضت بيست‌گرايي در آموزش و پرورش هشدار داد و افزود: فشارها براي ورود به دانشگاه از آموزش و پرورش آغاز مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha