• دوشنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۸۴ / ۱۹:۵۸
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 8401-02316
  • خبرنگار : 71010

/آسيب‌شناسي حوادث تلخ ورزشگاهها/ ** اعلام نظرشوراي كارشناسان رسمي دادگستري گفت‌وگوي ايسنا با استاندار تهران، دكترمظفري و مهدي دادرس

/آسيب‌شناسي حوادث تلخ ورزشگاهها/ 
** اعلام نظرشوراي كارشناسان رسمي دادگستري 
گفت‌وگوي ايسنا با استاندار تهران، دكترمظفري و مهدي دادرس

پس از بروز حوادث مجموعه‌ي ورزشي آزادي بعد از ديدار تيمهاي ملي ايران و ژاپن كه متاسفانه منجر به فوت هفت نفر از هموطنانمان شد، امروز شوراي كارشناسان رسمي دادگستري منتخب بازپرس ويژه‌ي رسيدگي به اين حادثه پس از انجام تحقيقات جامع، نظريه‌ي كارشناسي خود را درخصوص علت اصلي بروز حادثه و مقصرين اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نظريه درصد تقصير هر يك از مسوولان ذي‌ربط بر اساس نوع مسووليت و قصور انجام شده در بروز حادثه، تعيين و تقديم دادسراي ناحيه‌ي 19 تهران شد و بازپرس شعبه اول دادسراي ناحيه‌ي 19 ويژه رسيدگي به جرايم و حوادث ورزشي در صورت اعلام نظريه پزشكي قانوني تصميم قضايي خود را حداكثر تا اواخر هفته‌ي آينده اعلام خواهد كرد.

استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به حوادث پنجم فروردين استاديوم آزادي گفت: دولت مسؤوليت پيگيري حادثه ورزشگاه آزادي در بازي تيمهاي ملي فوتبال ايران و ژاپن را به «شوراي امنيت كشور» واگذار كرده است.

دكتر علي اكبر رحماني با رد تشكيل جلسه شوراي تامين استان پس از وقوع حادثه ورزشگاه آزادي از سوي برخي مطبوعات تصريح كرد: پس از اين حادثه شوراي تامين استان تهران جلسه‌اي تشكيل نداده است.

به گفته وي پس از وقوع اين حادثه كميته امنيت شوراي تامين استان تهران بررسي‌هاي لازم را انجام داد و بررسي‌هاي ميداني نيز صورت گرفت؛ اما با توجه به اين كه دولت شوراي امنيت كشور را مسؤول پيگيري اين امر كرده است، منتظر اعلام جمع‌بندي و نتيجه جلسه اين شورا هستيم.

رحماني افزود: استانداري تهران در مورد اين حادثه بررسي‌هايي را انجام داده و از ديد ما نتايج مشخص است، اما پيش از بررسي و نتيجه شوراي امنيت كشور اعلام نظر نخواهيم كرد.

معاون سابق فرهنگي آموزشي سازمان تربيت بدني نيز در گفت و گو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: بايد در آموزش مديران ورزشي براي مديريت بحران و ايمني تجديدنظر شود.

دكتر امير احمد مظفري اظهار كرد: متاسفانه در كشور ما رسم شده تا اتفاقي نيافتد به دنبال چاره جويي آن مسئله نمي‌روند. در دنيا مديريت ايمني و بحران همه‌ي مسائل مربوطه به اين اتفاقات را بر عهده دارد اين در حالي است كه در ايران مديران ورزشي ما يا از شيوه‌هاي روز مديريتي بحران بي اطلاع هستند و يا اگر اطلاعات اندكي هم دارند به آنها عمل نمي‌كنند.

وي افزود: نزديك 35 سال از ساخت مجموعه ورزشي آزادي مي‌گذرد و در اين مدت قطعا استانداردهاي جهاني تغيير كرده است و تا زماني كه افرادي كه آگاهي كامل نسبت به مديريت بحران و ايمني را ندارند در راس مديريتهاي اماكن ورزشي بگماريم اين مشكلات اتفاق مي‌افتد.

معاون سابق فرهنگي، آموزشي سازمان تربيت بدني با تاكيد بر اين كه مديران ورزشي كشور بايد دوره‌هاي آموزشي مديريت بحران و ايمني را به طور كامل بگذرانند خاطر نشان كرد: مديران ورزشي كشور علاوه بر گذراندن اين دوره‌ها بايد حتي دوره‌هايي را نيز به طور مشترك با نيروي انتظامي سپري كنند تا از روند كاري آنها مطلع بوده و به هماهنگي بيشتري برسند.

دكتر مظفري يادآور شد: در ايران علت شناسي بحران انجام نمي‌شود كه اين مسئله بسيار مهمي در مديريت اماكن ورزشي است. مسائل جزيي مانند نور ورزشگاه، راهروهاي داخل ورزشگاه، دربهاي ورودي و خروجي، كانالهاي آب و برق و مسائل بي شمار ديگر بسيار مهم هستند كه اكثر مديران ما از آنها بي اطلاعند و يا اگر اطلاع دارند به آنها عمل نمي‌كنند.

وي با تاكيد بر اين كه ورزشگاههاي كشور به صورت سنتي اداره مي‌شوند خاطر نشان كرد: سازه‌هايي كه براي ساخت ورزشگاههاي تازه تاسيس كشور به كار برده مي‌شود همانند مديريت اين ورزشگاهها سنتي است و اگر بخواهيم مسائل ايمني را در ورزشگاهها بر اساس اطلاعات روز پياده و اجرا كنيم هزينه مي‌خواهد كه مسئولان ورزش كشور چنين كاري را انجام نمي‌دهند.

امير احمد مظفري در ادامه افزود: سازمان تربيت بدني به عنوان بزرگترين مرجع متولي ورزش كشور برنامه ريزيهاي جديدي را براي آموزش مديران ورزشي كشور بايد انجام دهد تا از اين معضل حاكم بر ورزشگاههاي كشور خارج شويم و با تجزيه و تحليل اتفاقات چند سال اخير بهره برداري خوبي از آنها داشته باشيم.

وي عدم استاندارد سازي ورزشگاه آزادي را مهمترين عامل به وجود آمدن اين مشكل دانست و عنوان كرد: ايران بايد ورزشگاههاي خود را با متد روز دنيا هماهنگ كند چرا كه شايد روزي به خاطر استاندارد نبودن ورزشگاههاي كشور از ميزباني مسابقات محروم شويم.

استاد دانشكده تربيت بدني دانشگاه تربيت مدرس با تاكيد بر اينكه نمي‌توان تنها نيروي انتظامي را مقصر دانست اظهار داشت: بايد گروه كارشناسي تشكيل شده و عليرغم چاره جويي و علت شناسي اين اتفاق تمام ورزشگاههاي كشور را از لحاظ ايمني مورد بازبيني قرار دهند تا ديگر شاهد بروز چنين اتفاقات ناگواري در كشور نباشيم.

مظفري تصريح كرد: ورزشگاه آزادي مجهز به صندلي شده و هر صندلي شماره خاص خود را دارد و مي‌توان با فروش بليت‌هاي شماره‌دار چند روز قبل از برگزاري مسابقه، از ورود بيش از حد تماشاچي به ورزشگاه جلوگيري كرد و جلوي بروز اين اتفاقات را از همان ابتدا گرفت.

مهدي دادرس مشاور فدراسيون فوتبال نيز در گفت و گو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: در كشور ما ورزشگاه مطابق با استانداردهاي جهاني وجود ندارد.

وي اظهار كرد: غير از استاديوم آزادي كه تا حدي خود را به استانداردهاي جهاني نزديك كرده است ديگر ورزشگاههاي كشور از لحاظ نوع ورود و خروج تماشاگران، احاطه داشتن به مسائل امنيتي و حفاظتي، ارائه امكانات مطلوب به تماشاگر در داخل ورزشگاه از استانداردهاي جهاني فاصله‌ي زيادي دارند.

دادرس افزود: استاديومهاي كشور به غير از نقش جهان اصفهان و آزادي از لحاظ حفاظتي و سازه‌ها دچار مشكل هستند البته ساخت استاديوم نقش جهان بسيار طول كشيد كه همين مسئله استانداردسازي اين ورزشگاه را تا حدي زير سوال برده است.

مشاور فدراسيون فوتبال با تاكيد بر اين كه علاوه بر استاديومهاي آزادي و نقش جهان استاديومهاي يادگار امام تبريز و ثامن مشهد قابليت تجهيز به امكانات سخت افزاري و نرم افزاري پيشرفته را دارند خاطرنشان كرد: البته تجهيز استاديومهاي كشور به امكانات روز كار سختي نيست و با بودجه‌ي كم نيز مي‌توان اين كار را انجام داد تا كنترل بر روي ورود و خروج تماشاچيان بهتر انجام شود.

دادرس در ادامه يادآور شد: مسئله تعدد مسئوليتها در اداره‌ي ورزشگاهها بسيار مهم است و اگر يك ارگان تصميم گيرنده‌ي نهايي باشد و ديگر نهادها زير نظر وي فعاليت كنند كارها به نحوي شايسته‌تري انجام مي‌شود و ديگر اين مسائل ناگوار پيش نخواهد آمد.

وي با تاكيد بر اين كه كار مديريت ورزشگاه آزادي در چند سال اخير با توجه به وسعت اين ورزشگاه خوب بوده است اظهار داشت: مديريت مجموعه ورزشي آزادي بسيار سخت است و نياز به جذب امكانات و بودجه بيشتر براي بهتر اداره شدن دارد و مشخص است كه در چند سال اخير مديران اين مجموعه از روشهاي جديدي براي اداره‌ي آن استفاده كرده‌اند.

مشاور فدراسيون فوتبال احترام به تماشاگر و ارائه امكانات به آنها را مهمترين اصل براي كشاندن دوباره مردم پس از حوادث به وجود آمده در ورزشگاهها عنوان كرد و گفت: تماشاگر از لحظه‌ي ورود تا خروج از ورزشگاه بايد از همه‌ي امكانات مانند محل مناسب براي نشستن، سرويسهاي بهداشتي، ارائه اغذيه‌هاي داخل ورزشگاه به نحو مطلوب برخوردار باشند سپس انتظار جذب بيشتر تماشاگران به ورزشگاهها را داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha