• چهارشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۸۳ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8309-10385

تـهران بـا زلـزلـه فـرضـي 7 ريـشـتـري لـرزيـد

تـهران بـا زلـزلـه فـرضـي 7 ريـشـتـري لـرزيـد

صبح امروز تهران با زلزله فرضي 7 ريشتري لرزيد و چهارمين مانور مديريت بحران با مشاركت بيش از 40 سازمان، دستگاههاي مسؤول خدمات اضطراري در حضور نمايندگان شهرداري، نيروي انتظامي، هلال احمر، آتش‌نشاني، اورژانس، شركت آب و برق، صليب سرخ جهاني و ... همزمان در22 منطقه تهران و فرماندهي اتاق بحران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاي دانشجويان ايران (ايسنا)، در مركز فرماندهي اتاق بحران كه رياست آن بر عهده شهردار تهران بود، آخرين اطلاعات وقايع و رخدادها از طريق بيسيم به «اتاق پردازش» ارسال و پس از ثبت از طريق شبكه داخلي ستاد در اختيار نمايندگان مختلف دستگاههاي حاضر در اتاق بحران قرار مي‌گرفت.

آنها نيز دستورات لازم را براي امدادرساني به نقاط حادثه‌ديده صادر و در صورت بروز مشكل به فرمانده اتاق بحران يعني شهردار تهران موضوع را منتقل مي‌كردند. وي نيز از طريق سيستم جديد با كليه مناطق ارتباط برقرار كرده و با هماهنگي نمايندگان دستگاههاي حاضر در اتاق بحران مشكل را مرتفع مي‌كرد.

وقوع 20 حريق، توقف آمبولانسها در ترافيك سنگين، كمبود نيروهاي امدادي و به پرواز در نيامدن بالگردها از جمله مشكلاتي بود كه به طور مداوم در طول برگزاري مانور به اتاق بحران مخابره مي‌شد. همچنين ستاد كل نيروهاي مسلح براي پرواز بالگردهاي امدادي درخواست نامه كتبي و طي سيكل اداري كرد كه اين موضوع به اطلاع نماينده مربوطه در اتاق بحران رسيد.

به گزارش ايسنا، احمدي‌نژاد، شهردار تهران پس از اتمام چهارمين مانور مديريت بحران كه دو ساعت به طول انجاميد در جمع خبرنگاران ايجاد هماهنگي فراسازماني و كنترل شبكه‌هاي ارتباطي را از اهداف برگزاري اين مانور بيان كرد و گفت: هنگام وقوع زلزله ثانيه‌ها از اهميت بالايي برخوردار است، لذا بايد تمامي سازمانها از هماهنگي بالايي برخوردار باشند.

وي با بيان اينكه هنگام وقوع زلزله شبكه ارتباطي معمول دچار آسيب شده و از دسترس خارج مي‌شود، گفت: اين امر كليه سازمانها را دچار مشكل جدي مي‌كند كه بايد براي رفع اين مشكل، شبكه‌هاي موازي همچون ديتا و بيسيم جديد به كارگرفته شوند.

شهردار تهران برگزاري چهارمين مانور مديريت بحران را مطلوب ارزيابي كرد و افزود: هدف از برگزاري اين مانور شناسايي ضعفها و افزايش تجارب است.

احمدي‌نژاد در خصوص ساخت 120 سوله در تهران گفت: عمليات احداث 40 سوله آغاز شده و مابقي نيز در دستور كار شهرداري قرار دارد كه اعتبارات لازم براي آنها نيز پيش‌بيني شده است.

وي با اشاره به احداث اولين اتاق بحران در سازمان مديريت بحران شهرداري تهران گفت: اين اتاق مجهز به آخرين سيستمهاي ارتباطي بوده و مقاوم به بسياري از خطرات است.

مازيار حسيني، رييس سازمان مديريت بحران شهر تهران نيز از طراحي سيستم جديد ارتباطي خبر داد و گفت: اين سيستم توسط متخصصان دانشگاه صنعتي شريف طراحي شده كه با استفاده از آن بسياري از مشكلات ارتباطي در صورت وقوع زلزله برطرف مي‌شود.

وي با اشاره به احداث اولين «مركز فرماندهي و هماهنگي عمليات مقابله» گفت: اين مركز به سرعت تجهيز و آماده‌سازي مي‌شود.

رييس سازمان مديريت بحران شهر تهران از هماهنگي فراسازماني و سيستم ارتباطي به عنوان «ضعف» ياد نكرد اما گفت: بايد به تقويت اين دو موضوع بپردازيم.

همچنين دكتر نظري، نماينده سازمان ملل نيز گفت: همزمان با برپايي اين مانور ارتباط با ژنو برقرار شده و اطلاعات و در خواست كمك به آنها ارائه شد.

وي نيز بر افزايش هماهنگي فراسازماني بين دستگاههاي مختلف تاكيد كرد.

خبرنگاران ايسنا نيز از سطح شهر تهران گزارش دادند چهارمين مانور مديريت بحران در منطقه 6 شهرداري تهران نيز به طور همزمان با ساير مناطق برگزار شد و نيروهاي ويژه پليس پس از وقوع زلزله فرضي در محل حاضر و مانع از سرقت بانك، كه بصورت ماكت ساخته شده بود، شدند.

همچنين چادرهايي براي پناه دادن شهروندان ايجاد و بلافاصله نمايندگان دستگاههاي مختلف براي رسيدگي به وضعيت موجود تشكيل جلسه دادند.

در منطقه 4 نيز به منظور كاهش تلفات ناشي از وقوع زلزله در فضايي به وسعت سه هكتار اين مانور برگزار شد.

مهندس زارع، شهردار منطقه 4 نيز با بيان اين كه شناخت پديده خطرآفرين زلزله ميزان خسارت مالي و جاني را كاهش مي‌دهد، اظهار داشت: برگزاري مانور فرصتي است تا شهروندان علاوه بر آشنايي و آگاهي از اين پديده، با شناخت الگوهاي ارائه شده از سوي كارشناسان در مانور بتوانند هنگام وقوع و پس از آن خسارات را به حداقل برسانند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha