• سه‌شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۸۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8309-04330

/گزارش كامل/ *گفت‌وگوي معاون وزيربازرگاني با خبرنگاران* تدوين نظام بازرگاني كشاورزي، يـارانه‌ها، قيمت نـان، طرح جامـع سيمان، بازار سياه كاغـذ، قيمت مركـبات

/گزارش كامل/ 
*گفت‌وگوي معاون وزيربازرگاني با خبرنگاران*
تدوين نظام بازرگاني كشاورزي، يـارانه‌ها، قيمت نـان، طرح جامـع سيمان، بازار سياه كاغـذ، قيمت مركـبات

حسن يونس‌ سينكي - معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني - صبح امروز در يك مصاحبه مطبوعاتي كه به لحاظ حضور پر تعداد خبرنگاران و رسانه‌ها بي‌سابقه بود به سوالات مختلف پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، او پيش از اينكه خبرنگاران سوالات‌شان را مطرح كنند در خصوص كالاهايي كه در سبد خانوار ايفاي نقش مي‌كنند توضيحاتي را ارائه كرد.

سينكي با تاكيد بر اينكه دولت سعي دارد كالاهايي را كه شرايط انحصار در توليد دارند در سبد حمايتي قرار دهد، با برشمردن شكر به عنوان يكي از كالاهاي استراتژيك، گفت: « در سال‌جاري ميزان توليد داخلي يك ميليون و 300 هزار تن خواهد بود كه نسبت به سال‌هاي گذشته منحني توليد رشد صعودي را طي مي‌كند».

او با اذعان به اينكه بازار عرضه شكر با چالش‌هاي بسياري مواجه است، چندگانگي سياست‌هاي حمايتي از اين كالا، قاچاق، تفاوت قيمت‌هاي رسمي با قيمت‌هاي عرضه، تفاوت فاحش هزينه‌هاي شكر داخلي با شكر وارداتي را از جمله دلايل اصلي بوجود آورنده چالش‌ها عنوان كرد.

سينكي تاكيد كرد: « دولت همواره سعي داشته كه تقاضاي انبوه را در مورد كالاي شكر تامين كند كه شامل بيمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مراكز آموزش عالي و نيروي انتظامي زندان‌ها است.

او سياست اصلي دولت را حمايت از توليد داخلي شكر دانست و تامين بخش عمده نياز شكر داخلي را از توليدكنندگان داخلي دليل اين ادعا برشمرد و رويكرد حمايتي از كارخانجات شكر را متذكر شد.

به گفته معاون وزير بازرگاني در جدول يارانه‌هاي سال 83 از ميزان 830 هزار تن تعهداتي كه دولت در قبال شكر دارد تنها 160 هزار تن آن وارداتي است و در سال‌جاري نيز تاكنون كمتر از 100 هزار تن شكر وارد شده كه در تاريخ واردات و حمايت از توليد بي‌سابقه بوده است.

سينكي در ادامه با تكرار تراژدي كسري بودجه براي يارانه‌ها اين‌بار صريح‌تر از دفعات قبلي هشدار داد: « اگر 10 هزار ميليارد ريال كسري يارانه‌ها كه لايحه آن در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است، تامين نشود سياست كنترل قيمت‌ها در حد 10 درصد براي دولت مشكل‌ساز خواهد بود.»

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به طلب 550 ميليارد ريالي كارخانجات شكر از دولت گفت كه توليدكنندگان شكر هم به جهت يارانه‌اي و هم به جهت فروش شكر به دولت، از دولت طلبكارند و تا وقتي كه كسري بودجه‌ها از طريق مجلس تامين نشود قادر به پرداخت بدهي‌ها نخواهيم بود.

او ميزان خريد شكر از توليدكنندگان داخلي در سال‌جاري را 400 هزار تن اعلام كرد و گفت: « طرح خريد شكر از توليدكنندگان آغاز شده و در حال اجراست، البته در اجراي آن 25 درصد مبلغ در ابتداي خريد از سوي شركت بازرگاني دولتي پرداخت مي‌شود.»

سينكي در جمع‌بندي بحث شكر از پرداخت 100 تا 150 ميليارد ريال از بدهي‌هاي كارخانجات شكر خبر داد.

* يارانه‌ها *

معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني، با اعلام اينكه تاكنون در مجموع 91 درصد از كل يارانه‌هاي مصوب كالاهاي اساسي پرداخت شده است، افزود:« 100 درصد از يارانه آرد و گندم، 5/76 درصد از يارانه كالاهاي برنج، روغن، شكر، 2/53 درصد از يارانه گوشت، 7/71 درصد از يارانه پنير، 1/87 درصد از يارانه شير و 88 درصد از يارانه كودشيميايي و 53 درصد از يارانه ساير كالاها تاكنون پرداخت شده است.»

سينكي همچنين تعداد جمعيت تحت پوشش كالابرگ كشور را در مجموع حدود 65 ميليون نفر اعلام كرد و توضيح داد:« در مرحله دوازدهم تحويل كالابرگ‌ها، 47 ميليون و 156 هزار نفر از شهروندان، 17 ميليون و 115 هزار نفر از روستاييان و يك ميليون و 589 هزار نفر از جمعيت عشايري، موفق به دريافت كالابرگ شده‌اند.»

او گفت: « طرح تغييرات كالابرگي هنوز به اجرا نرسيده است، بنابراين افراد جا مانده، ازدواج‌ها، انتقالي‌ها و نوزادان متولد شده به زودي آغاز مي‌شود.»

به گزارش ايسنا، معاون وزير بازرگاني تمايل چنداني به گفت‌وگو با رسانه‌ها و اطلاع‌رساني ندارد، حتي در مصاحبه مطبوعاتي نيز متكلم‌وحده بود و با ارائه توضيحات، اجازه طرح سوال به بيش از 40 خبرنگار حاضر نمي‌داد و تاكيد داشت كه تنها تا دو ساعت مي‌تواند به سوالات پاسخ دهد.

سينكي در بخش ديگري از صحبت‌هايش، با بيان عملكرد معاونت بازرگاني داخلي در اعلام و توزيع كالابرگ‌ها، افزود: « در سال‌جاري شش كالابرگ سراسري روغن، شش كالابرگ قند و شكر و 11 كالابرگ شكر عشايري توزيع شده است.»

* نان *

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست خبري بحث افزايش قيمت نان به عنوان سوال بسياري از خبرنگاران مطرح شد.

معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در مورد اينكه چرا در زمينه اعلام رسمي افزايش قيمت نان شفاف عمل نكرده است مدعي شد كه دستور افزايش از 10 روز قبل به اتحاديه نانوايان ابلاغ شده است، كه در آن ابلاغيه ميزان افزايش، 10 و حداكثر براي روندكردن قيمت‌ها 15 درصد اعلام شده است.

سينكي تاكيد داشت كه در زمينه افزايش قيمت نان وزارت بازرگاني طبق فرايند ابلاغ به صنوف، عمل كرده و هيچ كوتاهي انجام نگرفته است.

وي تصريح كرد: « طبق قانون نظام صنفي با تخلفات نانواياني كه بيش از ميزان تعيين شده اقدام به افزايش قيمت كنند برخورد مي‌شود.»

به گفته او، مسئله اصلي در افزايش قيمت نان نوسانات قيمت واقعي نهاده توليد گندم از هفت تومان تا 240 تومان است كه طبيعتا منجر به ظهور برخي تخلفات خواهد شد.

سينكي تصريح كرد كه سهم افزايش قيمت آرد در افزايش قيمت نان كمتر از هفت درصد است، بر همين اساس نيز از تعزيزات خواسته‌ايم از گراني بيش از اين ميزان پيشگيري كند.

* طرح سيمان *

معاون وزير بازرگاني در خصوص آخرين وضعيت اجراي طرح سيمان توضيح داد: « آمار نشان مي‌دهد تا مهرماه حدود 750 هزار تن صادرات داشته‌ايم كه نسبت به سال گذشته 5/2 برابر شده است، اما در برنامه واردات هنوز هم با مشكل مواجهيم كه براي رفع آن ستاد بررسي، تعيين تكليف خواهد كرد.»

*بازار سياه كاغذ *

سينكي با بيان اينكه توزيع و تنظيم بازار كاغذ بر عهده وزارت بازرگاني نيست، گفت كه افزايش قيمت‌هاي جهاني اين كالا، جريان عرضه را دچار مشكل مي‌كند.

وي تاكيد كرد: «حل مشكل كاغذ در تغيير پرداخت يارانه است، يعني رايانه را بايد به توليدكننده پرداخت كنيم.»

او همچنين از اجراي طرح آزادسازي كاغذ در راستاي حل اين بحران خبر داد.

*با خارج كردن باطري‌سازي از سبد حمايتي مخالفم*

اين گفته سينكي در پاسخ به خبرنگاري بود كه نظرش را درباره خارج ساختن باطري‌سازي از سبدحمايتي دولت پرسيد. او افزود: «معتقدم كالاهايي كه از انحصار توليدي برخوردارند بايد در سبد حمايتي قرار گيرند، و چون 78 درصد توليد باطري در انحصار يك شركت است، لذا نمي‌توانيم سرنوشت مصرف‌كننده و توليدكننده را به بنگاه انحصاري ارجاع دهيم.

* يارانه‌هاي اقتصادي واگذار نمي‌شود *

سينكي با تاكيد بر لزوم تفكيك يارانه‌هاي اجتماعي از يارانه‌هاي اقتصادي، گفت: «حتي با تشكيل وزارت رفاه، يارانه‌هاي اقتصادي واگذار نمي‌شود و همچنان در اختيار وزارت بازرگاني خواهد بود.»

* مركبات *

سينكي از اجراي طرح ذخيره‌سازي توليد مركبات براي عرضه به بازار مصرف و خريد 50 هزار تن مركبات از كشاورزان خبر داد.

او همچنين با اشاره به تصميمات كميته كشاورزي كميسيون تنظيم بازار، گفت: «در اين كميته مقرر شد سازمان بازرگاني مازندران، با اعلام ميزان توليد به سازمان‌هاي بازرگاني سراسر كشور و دريافت تقاضاي مورد نياز آنها، بدون حضور واسطه‌ها توليدات را مستقيما به دست مصرف‌كنندگان برسانند.»

او در ادامه از واگذاري 47 غرفه عرضه مستقيم ميوه به توليدكنندگان مازندراني در تهران خبر داد و تصميمات اتخاذ شده را در جهت حل مشكلات مثبت ارزيابي كرد.

سينكي همچنين از تدوين نظام بازرگاني محصولات كشاورزي، در كميته كشاورزي كميسيون تنظيم بازار خبر داد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha