• شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۸۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 8308-11480

گفت‌وگوي گروه ورزش ايسنا با مهندس مهرعليزاده/2/: يك عده مغلطه مي‌كنند براي عضويت در IOC در نوبت نمي‌مانيم سهام پيروزي و استقلال به اشخاص واگذار نمي‌شود

گفت‌وگوي گروه ورزش ايسنا با مهندس مهرعليزاده/2/:
يك عده مغلطه مي‌كنند
براي عضويت در IOC در نوبت نمي‌مانيم
سهام پيروزي و استقلال به اشخاص واگذار نمي‌شود

مهندس محسن مهرعليزاده در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با گروه ورزش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از نوع برخورد برخي رسانه‌ها پس از برگزاري انتخابات كميته‌ي ملي المپيك انتقاد كرد:« متاسفانه برخي ‌ها گوشزكردن سياستهاي كلان سازمان تربيت بدني را دخالت تعبير مي‌كنند و همواره از هيچ، مشكل مي‌سازند. در نامه‌اي كه ضمن تبريك به اعضاي جديد كميته‌ي ملي المپيك نوشته بودم برخي رسانه‌ها از آن به عنوان فرمان 9 ماده‌اي ياد كردند؛ « سپس دخالت‌ها دوباره شروع شد!»

واقعا اين نهايت كم لطفي است. مثل اين كه عده‌اي به دنبال اين هستند، از هيچ يك چيز بسازند! در آن نامه گفته بودم، همدلي و هم سويي كه ميان اعضا وجود دارد را سرمايه‌ي خوبي مي‌دانم پس از آن به خوبي استفاده كنيم. دوم؛ اين كه تفكر برنامه‌ريزي اينجا حاكم شده يك سرمايه‌اي است كه اميدوارم از آن به نحو مطلوب استفاده كنيد. سوم؛ حتما از نظرات هيات اجرايي كه انتخاب كنندگان به آنها راي مثبت داده‌اند، حداكثر استفاده را ببريد.

اين توصيه‌هاي مديريتي و كلان من بود كه بسياري از افراد گفتند:« اين 9 ماده يعني دخالت و استقلال را از بين بردن.» در حالي كه استقلال از بين نرفته است! اين كه رييس ورزش كشور هم سويي و همدلي را تبريك گفته و تاكيد دارد از كارهاي انفعالي پرهيز كنيد و به كارهاي برنامه‌اي روي بياوريد يعني گرفتن استقلال ...؟

پس درست است كه بگوييم «يك عده مغلطه به پا مي‌كنند.» چرا كه هيچ كس نيامد بگويد آن 9 بند از چه جنسي است! جالب است من به عنوان فرد مسوول ورزش كشور و آنچه در ورزش اتفاق مي‌افتد اين توصيه‌ها را كرده‌ام؛ من كه نمي‌روم در صنف آهنگران دخالت كنم!

بعضي‌ها شايد در بي‌مطلبي به سر مي‌برند كه در بعضي مقاطع در مطبوعات اين مسايل را درست مي‌كنند. اما اميدوارم آنچه از سرمايه همدلي و هم سويي در كميته‌ي ملي المپيك نام بردم به بهترين نحو مورد استفاده قرار گيرد.»

اما مورد ديگري كه هم اكنون به حاشيه كشيده شده است به تعويق افتادن برگزاري مجامع فدراسيون‌هاي شنا، هندبال و... بازمي‌گردد. وي در اين زمينه توضيح داد:« من تا اين حد وارد ريز قضايا نمي‌شوم. اما طبق گزارش علي كفاشيان قرار بود تا پايان زمستان بيش از بيست مجمع فدراسيون‌ها برگزار شود. مجامعي كه بخش بيشتر آن را انتخابات رييس و اعضاي هيات رييسه در بر مي‌گرفت. از طرفي با شروع فعاليت كفاشيان در كميته‌ي المپيك كه وي 21 روز را به صورت هم زمان در دو پست فعاليت مي‌كرد، از من درخواست كرد تا مجامعي كه عجله‌ي زيادي روي برگزاري آن ندارند، زمان برگزاري به تعويق بيافتد تا كار در فضايي بازتر انجام شود. بر اين اساس من هم قبول كردم.

اما در رابطه با مسايل حاشيه‌اي كه در اين زمينه ايجاد شده تصور مي‌كنم عده‌اي تشنه هستند تا در برابر هر موضوعي با دوربين بدبيني نگاه كنند، واقعا شايد چشمانشان منفي‌بين است يا ...، كه سريع آن جنبه‌ي منفي را مي‌پرورانند. در حالي كه تاخيري كه در برگزاري مجامع برخي فدراسيون‌ها اتفاق افتاد با مشغله‌ي كاري كفاشيان، كاملا طبيعي بود.»

طبق يكي از بندهاي اساس‌نامه‌ي كميته‌ي بين‌المللي المپيك، عضويت مهندس هاشمي طبا در IOC لغو شد. كسب اين كرسي با توجه به صحبت‌هاي هاشمي طبا كه مطرح كرده بود 15 سال در نوبت بودم، براي ايران از اهميت بسزايي برخوردار است. مهندس مهرعليزاده در رابطه با اين كه چگونه مي‌توان مجددا اين كرسي را كسب كرد، به خبرنگاران ايسنا گفت:« با توجه به پتانسيل، سوابق ورزشي و حضور ايران در مجامع بين‌المللي در بسياري از رشته‌هاي ورزشي طي 2 تا 3 سال گذشته؛ ما در IOC فعاليت قابل قبولي داشته‌ايم. از طرفي ما در منطقه به عنوان كشوري مهم و به لحاظ پتانسيل ورزشي مطرح هستيم كه به نظر نمي‌رسد كسب يك كرسي در IOC مشكل باشد، گرچه دوست داشتيم اين كرسي همچنان باقي بماند. ولي با تلاشي كه مسوولان جديد انجام خواهند داد درصدد هستيم كه تنها رييس كميته در آنجا عضو نباشد، بلكه قهرمانان به نام ايران نيز در آنجا صاحب كرسي شوند. البته تصور مي‌كنم مهندس هاشمي طبا 21 سال براي عضويت در IOC در نوبت بوده است، اما براي عضويت جديد اين طور نيست كه حتما در نوبت باشيم، بلكه برقراري يك ارتباطات قوي در اين ارتباط حرف اول را مي‌زند. در IOC افرادي بيشتر مد نظر قرار مي‌گيرند و از قاره‌هاي مختلف جدا مي‌شوند كه بتوانند حرف اول را بزنند، ورزش آن كشور در سطحي باشد كه بتوان به آن وزن داد و فرد مورد نظر آنقدر مطرح باشد كه از وزن خاصي برخوردار باشد.

ديويد هاومن دبير كل كميته‌ي بين‌المللي المپيك در رابطه با ايران مي‌گويد:« ايران كشوري پيشتاز، پيشرو و رهبر در بحث دوپينگ آسيا است.» وقتي ما داراي چنين رتبه‌اي در سطح بين‌المللي هستيم، پس عضويت در IOC نيز دور از دسترس نخواهد بود.»

حضور در مسابقات همبستگي كشورهاي اسلامي مهم‌ترين رويداد بين‌المللي است كه فروردين‌ماه سال 84 بايد در آن شركت كنيم. رييس سازمان تربيت بدني تاكيد مي‌كند:« بدون تعارف تنها رشته‌هايي مي‌توانند در اين مسابقات شركت داشته باشند كه كسب مدال آنها قطعي است. ما در اين منطقه به عنوان جمهوري اسلامي ايران كه تفكر انقلابي داريم، ازشان و جايگاه خاصي در ميان كشورهاي اسلامي برخوردار هستيم كه در مقايسه با بسياري از كشورهاي ديگر جلو هستيم. پس بايد شان خود را در ميان كشورهاي اسلامي حفظ كنيم. من اين قضيه را به صورت جدي در جلسه‌ي مشتركي كه با روساي فدراسيون‌هاي ورزشي داشته‌ام به آنها تاكيد كرده‌ام.»

وي در ادامه‌ي گفت‌وگو خود با گروه ورزش ايسنا از اولويت‌هاي مد نظر سازمان تربيت بدني براي به بورس رفتن سهام باشگاه‌هاي فوتبال از جمله پيروزي و استقلال سخن گفت:« پيروزي و استقلال به دليل قدمت فعاليت‌شان مي‌توانند قدم اول را در حرفه‌اي شدن و داشتن سهام بردارند. من مي‌خواهم آن ضرب المثل چيني «به جاي ماهي دادن، ماهيگيري را به يك فرد نشان دهيد.» در روند كار اين باشگاه‌ها اتفاق بيافتد.

مي‌خواهم به آنها بگويم پتانسيل اين همه طرفدار داشتن و اين هم اعتبار و عنوان داشتن به چه معنايي است، آنها بايد براي طي كردن پله‌هاي ترقي مستقل باشند و تنها در جايي كه نياز به كمك داشتند، ما وارد عمل شويم. نبايد وضعيت به گونه‌اي شود كه ما به آنها اعتبار دهيم، ولي خودشان هيچ كاري انجام ندهند. كشاكشي كه شما در مطبوعات شاهد آن هستيد از اثرات همين تصميم است. من خودم به عمق مساله كاملا آگاه هستم و از آن حذر نمي‌كنم. چون به كاري كه در حال انجام است، اعتقاد راسخ دارم. چرا كه كمك بيش از اندازه‌ي ما، اين دو باشگاه را از اهداف حرفه‌اي خود دور مي‌كند. من دوست دارم آنها به چالش درآمدزايي، كاهش هزينه و افزايش منابع بيافتند. من دوست دارم آنها تا قبل از اين كه سهامي عام شوند چنين ممارستي را انجام دهند. خيلي تمايل داشتم از همان سال اول فعاليتم، اين باشگاه‌ها سهام‌دار شوند، اما خيلي‌ها در اين قضيه سنگ‌اندازي كردند و در مقابل من نيز خيلي مقاومت كردم و بسيار خوب هم به نتيجه رسيديم. هم اكنون پس از مراحل مختلف قدم‌هاي نهايي را برمي‌داريم. اگر اين كار اتفاق بيافتد، يكي از آرمان‌هاي من به وقوع خواهد پيوست.»

معاون رييس جمهور در رابطه با فروش سهام اين دو باشگاه به فرد توضيح داد:« تجربه‌ي خوبي در اين زمينه نداشته‌ايم. اين باشگاه‌ها هواداران زيادي در سطح كشور دارند. به هر حال دولت نيز از بعد مراقبت اجتماعي، فرهنگي، سياسي و ... بايد در خصوص هيجانات ناشي از هواداران آنها كنترل‌هاي لازم را داشته باشد. در مقطعي از زمان كه پرسپوليس در دست افراد افتاده بود، واقعا اين باشگاه وضعيت خاصي پيدا كرد. الان درست است از نظر مالي با مشكل مواجه است، اما در آن زمان نيز، از لحاظ مالي وضعيت به مراتب بدتري داشت. اين در حالي است كه مسايل و مشكلات مالي فعلي به بحران‌هاي مالي منتقل شده از آن زمان بازمي‌گردد. تجربه‌ي گذشته نشان مي‌دهد اگر پرسپوليس و استقلال دست فرد بيافتد؛ يا نزول مي‌كنند و يا مورد سوء استفاده‌هاي خاص قرار خواهند گرفت. بر اين اساس واگذاري سهام آنها به بخش‌هاي خصوصي، شركت‌هاي سرمايه‌گذار و ... انتقال پيدا مي‌كند و براي واگذاري به افراد نيز، حالت سهامي عام به افراد متعدد تعلق مي‌گيرد.»

به مزايده گذاشتن برخي از سالن‌هاي ورزشي از سوي شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي با انتقاد بسياري از افراد مبني بر لطمه وارد كردن به ورزش قهرماني همراه بود كه رييس سازمان تربيت بدني در اين زمينه معتقد است:« علاوه بر آن كه اين كار به ورزش قهرماني لطمه نمي‌زند، اگر روساي فدراسيون‌هاي ما جزء افراد دلسوز، كاردان و وقت گذار هستند، بايد از اين فرصت‌ بهترين استفاده را ببرند. طبق ماده 188 وقتي مكاني به بخش خصوصي واگذار مي‌شود، بخش مديريتي آن واگذار مي‌شود. حتي مي‌توانيم صددرصد وقت آن مجموعه را از آن فرد بازپس گيريم.

متاسفانه برخي فدراسيون‌ها يا وقت زيادي صرف نمي‌كنند و يا علاقه‌ي زيادي به ميزان بهره‌برداري ندارند. اخيرا كه برخي از سالن‌هاي مجموعه‌ي ورزشي شهيد شيرودي و كشوري به مزايده گذاشته شد، شركت تجهيز به فدراسيون‌ها گفته بود كه به هر ميزان از سالن‌هاي استخر و دووميداني نياز دارند بگويند تا در قرارداد آنها گنجانده شود. اين درحالي است كه فدراسيون‌ها مايل هستند كل وقت سالن را بگيرند كه با ميل خودشان از آن استفاده كنند يا نكند. اما به محض اين كه سالن از آنها گرفته شد مي‌گويند ورزش قهرماني به خطر افتاد. اين در حالي است كه فدراسيون‌هاي ورزشي بايد در اين قضيه خود را با سياست‌هاي دولت تنظيم كنند.

حتي اگر يك سالن به صورت تمام وقت در اختيار فدراسيوني قرار گيرد آنها به صورت تمام وقت از آن استفاده نمي‌كنند. اما بر اساس واگذاري سالن‌ها به بخش خصوصي ما با اولويت قرار دادن فدراسيون‌ها كه حتي استفاده‌ي آنها مجاني باشد، بسياري از امور جاري، وقت بگير، حوصله‌بر، اعصاب خرد كن و ... را به بخش خصوصي واگذار كرديم.»

وي با ابراز نارضايتي از جوسازي‌هاي اخير در به خطر افتادن ورزش قهرماني به رشته‌ي دووميداني اشاره كرد و گفت:« اخيرا شنيده‌ايم كه رييس فدراسيون دووميداني گفته است تنها سالن دو از ما گرفته شد. در حالي كه اين سالن گرفته نشده و بر اساس يك تفاهم نامه آنها مي‌توانند به صورت رايگان در زمانهاي مورد نياز سالن را در اختيار داشته باشند. يه اين ترتيب، تنها مجموعه دووميداني از فدراسيون گرفته نشده است. به نظر من اين گونه بهانه‌گيري‌ها به هيچ وجه قابل قبول نيست به خصوص در رشته‌هاي شنا، ژيمناستيك و دووميداني كه به آنها به صورت خاص توجه مي‌كنيم. از طرفي ما تا جايي كه بتوانيم سعي داريم فعاليت‌هاي اجرايي را به بخش خصوصي واگذار كنيم تا ميزان بهره‌وري و بهره‌مندي دولت افزايش ياد. »

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: سميه گودرزي

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha