/حفظ منزلت دانشگاه؛ گشودن افقهاي روشن/ داوود سليماني: جامعهي دانشگاهي اجازه ندهد رفتارش به جاي پايهريزي بر اساس علم، بر احساس بنا شود
يك نمايندهي پيشين مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: انتظار داشتيم در مجلس ششم قانوني براي منع ورود نيروهاي سياسي و انتظامي در دانشگاهها تصويب كنيم كه نشد. با اين وجود اميدواريم كه اين كاستيها به ويژه با تصويب تحول در ساختار وزارت علوم (طرح ارائهشده از سوي دكتر معين) برطرف شده و گامي اساسي در راستاي بهبود هرچه بيشتر فضاي دانشگاهها برداشته شود.
داوود سليماني در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه دانشجو و دانشگاه زيربناي توسعهي علمي و انساني و به تبع آن توسعه در تمامي ابعاد سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي است، توجه ويژهي امام خميني(ره) به اين قشر را يادآور شد و افزود: ايشان همواره با حساسيتي ويژه مسائل مربوط به دانشگاه و دانشجويان را تعقيب ميكردند و به مناسبتهاي مختلف نسبت به دانشجويان توصيه و يا هشدار ميدادند تا جايي كه در عرصه انتخابات نيز يك دانشجوي جوان را محق ميدانستند.
وي بر اساس اين نگاه ويژهي امام خميني(ره) نسبت به دانشجويان، نقش آنان در آيندهسازي كشور را نقشي كليدي دانست و گفت: دانشجويان چه به لحاظ توليد علم، منابع انساني فرهيخته و چه از نظر ارتقاي شعور اجتماعي مبناي توسعه و پيشرفت كشور هستند و مديريت آيندهي كشور را در تمامي عرصهها اعم از توليد و صنعت تا سياست و قدرت در اختيار خواهند گرفت.
عضو شوراي مركزي جبههي مشاركت ايران اسلامي نقش دانشجويان در پيشبرد انقلاب و تحولات آن در مقاطع گوناگون كشور را تعيينكننده، پيشتاز، پرچمدار، آگاهيبخش و اثرگذار ارزيابي و اظهار عقيده كرد: جنبش دانشجويي برگهاي درخشاني را در تاريخ انقلاب ايران بر جاي گذاشته است و طي سالهاي اخير نيز نقشي موثر در عرصهي سياسي و اجتماعي كشور داشته است.
سليماني در ادامه به جايگاه آموزش و پرورش، آموزش رايگان، توسعهي منابع انساني، تحقيقات و فناوري و تربيت نيروي موثر و كارآمد در قانون اساسي ايران اشاره كرد و محور تمامي آنها را دانشجويان دانست.
به اعتقاد وي قانون بهترين نگاه را نسبت به آموزش عالي داشته است و جايگاه دانشجو يك جايگاه مصداقي در اين قانون است كه مباحث جزئيتر مربوط به آن در آييننامه كه خود، قانون محسوب ميشوند مورد توجه قرار گرفته است.
اين استاد دانشگاه با اعتقاد بر اينكه ساختار آموزش عالي ميتوانست و ميتواند بهتر از وضعيت كنوني باشد، خاطرنشان كرد: محيط و فضاي دانشگاهها بايد درخور دانشجويان و عاري از فشارهاي سياسي و قضايي و هتك حرمت دانشجويان باشد و از هرگونه اتفاقات ناگوار كه سبب دلسردي اين قشر ميشود، بكاهد.
وي ابراز تاسف كرد: دلسردي و اثرات مخربي همچون فرار مغزها و وقايع ناگواري همچون 18 تير - عليرغم آزاديها مصرح جوامع سياسي در قانون براي تمامي گروهها و آحاد ملت - را به همراه داشته است، برخوردهاي غيررواشناسانه در محيط دانشگاهها، دستگيريها و محدوديتهاي كميتهي انضباطي در خور دانشگاهها نيست و بايد اين وضعيت تا رسيدن به جايگاه قانوني واقعي خود ارتقاء يابد.
نمايندهي پيشين مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: انتظار داشتيم در مجلس ششم قانوني براي منع ورود نيروهاي سياسي و انتظامي در دانشگاهها تصويب كنيم كه نشد. با اين وجود اميدواريم كه اين كاستيها به ويژه با تصويب تحول در ساختار وزارت علوم (طرح ارائهشده از سوي دكتر معين) برطرف شده و گامي اساسي در راستاي بهبود هرچه بيشتر فضاي دانشگاهها برداشته شود.
سليماني با تاكيد بر اينكه بايد ميان خواستهاي معقول، منطقي و قانوني و مطالبات غيرمبتني بر عقل و افراطگرايانه در حيطهي فعاليت دانشگاهها و دانشجويان تفكيك قائل شد، ادامه داد: جامعهي دانشگاهي نبايد به خود اجازه دهد كه تحليلها و رفتارش - به ويژه در زمينههاي متنوع اجتماعي - بجاي پايهريزي بر اساس علم و تحقيق، بر احساس بنا شود.
وي با بيان اينكه احساس از متعاليترين كششهاي دروني انسان است كه عاطفه و اخلاق را به دنبال دارد، گفت: احساسي كارآمد خواهد بود كه مبتني بر عمل عقلاني و خردگرايي باشد كه امروزه تحت روشهاي دموكراتيك مبني بر عقل جمعي از آن ياد ميشود.
به اعتقاد وي چنانچه فعاليت دانشگاهها و دانشجويان به اين سو جهت يابد موفقيت آنها بيش از پيش خواهد بود و اين منوط به آن است كه با نقد عملكرد و تندرويهاي گذشته از تكرار آنها پرهيز شود.
عضو شوراي مركزي جبههي مشاركت با بيان اينكه جايگاه و منزلت دانشجو و دانشگاه، حفظ حرمت آنان و توجه به مطالباتشان بايد از سوي مجريان و تقنينگران قانون مورد توجه قرار گيرد، گفت: حاكميت جامعه نيز بايد در مقابل عدم احقاق حقوق دانشجويان پاسخگو باشد تا مبادا اين معضل به افراطيگري جامعهي دانشگاهي بيانجامد. به عبارت ديگر نبايد به اتهام افراطيگري عدهاي، فضاي تنفس را براي دانشجويان مسدود شود. براي اين منظور شوراهاي صنفي و تشكلات سياسي دانشجويي ميتوانند تعاملاتي را ميان حاكميت و دانشجويان ايجاد و قانونگذاران را از مطالبات خود مطلع كند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات